Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: usb kabel fra DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Jeg tror godt på at du kan bilde dig ind at der er forskel på lyden af signalkabler, højttalerkabler og netkabler. Neuroforskning viser at vi er i stand til at bilde os selv mange forskellige ting ind bare vi tror nok på det. Sagt på en anden måde, jeg tror godt på at du kan "høre" forskel når bare du kender svaret på forhånd.

En anden mulighed er at man rent faktisk får bedre lyd efterhånden som man selv eller udstyret varmer op, uden at kablet har betydning for det. Jeg har oplevet at "det hele faldt på plads" uden at ændre det mindste ved mit udstyr.

Det kan være enten fordi støjen fra lysnettet bliver mindre ud på aftenen, ens udstyr når stabil temperatur og performer bedre eller at man selv personligt falder mere til ro efter en hektisk dag og bliver i stand til at åbne sig for musikken eller en fjerde ukendt årsag.

Hvis man så lige havde skiftet kabel kunne man tro det var kablet der gjorde forskellen. Det kan være ganske svært at observere når der er tale om små forskelle.

Misforstå mig nu ikke. Jeg er ikke totalt "kabelmodstander". Jeg mener det er vigtigt at vælge gode kabler til analoge signaler og det KAN også være vigtigt at vælge rigtige digitalkabler i nogle situationer.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Med de pll systemer der opereres med, er støjindstråling ikke et problem, den jitter påvirkning dette kunne givet er filtreret bort - da jitterpåvirkningen på formodes at være højfrekvent og derfor blive fanget i en effektiv pll. Det er mere den lavfrekvente der må være aktuel. Hvis modtageren er konstrueret så den tager data ind, aflæser en omtrent clock og tilfører sin egen, og evt. justerer lidt op og ned undervejs for at overholde den absolutte clock, så er det dælme ikke noget der har seriøst betydning.

Medmindre der er tale om voldsom støj som f.eks. en dårlig switch mode strømforsyning kan lave. Det kan måske være så kraftigt at metaldele i USB sektionen virker som radiosendere og sender støj ind i nogle sarte dele af DAC'en. I nogle DAC'er er USB sektionen optisk afkoblet fra resten og afskærmet.

kramer71 skrev:

Kan en ordentligt implementeret TE7022 ikke reducere jitter fra USB nærmest til det ubetydelig så?

Kender ikke den kreds men den menneskelige hørelse er meget sart overfor jitter. Hvis man skal nå topniveau er det bedst med en helt fast oscillator (lavere egenjitter i oscillatoren) til audio sektionen. Det kan opnås med asynkron USB hvor DAC'en styrer transmissionshastigheden fra PC'en ved hjælp af USB kontrolsignaler.

En simplere løsning som mange bruger er at køre adaptiv usb (PC sender med fast hastighed styret af PC'ens oscillator) med fast oscillator i DAC'en og tilpasse hastigheden ved hjælp af asynkron resampling i DAC'en.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

jeg tror ikke alt kan forklares med teori, og nej jeg er kritisk mht kabler. KUnne jeg købe et kabel til 9,85 der var bedre end et til 99,99 vil jeg bruge det billige. Når jeg skifter mellem kabler tager jeg højde for tilspilning, opvarmning osv velvidende at det kabel der er brugt under opvarmning af selve det elektriske apparat måske vi have en fordel, så det ikke indgår i "lytte testen". "Digitale kabler" der befordre lyd - lyder forskellige, at påstå alt andet er fordi man ikke vil høre og at det skal kunne forklares teoretisk.

Jeg kender ikke et resultat på forhånd, jeg bruger mine hører, uanset om det er et kabel jeg selv fremstiller eller sælger, eller en kunde gerne vil have jeg lytter på. En god ting kan være at gå til og fra, måske over flere dage for at sammenligne kabler, netop for at undgå en neurotisk indbildning og preference.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:
kramer71 skrev:

Med de pll systemer der opereres med, er støjindstråling ikke et problem, den jitter påvirkning dette kunne givet er filtreret bort - da jitterpåvirkningen på formodes at være højfrekvent og derfor blive fanget i en effektiv pll. Det er mere den lavfrekvente der må være aktuel. Hvis modtageren er konstrueret så den tager data ind, aflæser en omtrent clock og tilfører sin egen, og evt. justerer lidt op og ned undervejs for at overholde den absolutte clock, så er det dælme ikke noget der har seriøst betydning.

Medmindre der er tale om voldsom støj som f.eks. en dårlig switch mode strømforsyning kan lave. Det kan måske være så kraftigt at metaldele i USB sektionen virker som radiosendere og sender støj ind i nogle sarte dele af DAC'en. I nogle DAC'er er USB sektionen optisk afkoblet fra resten og afskærmet.

kramer71 skrev:

Kan en ordentligt implementeret TE7022 ikke reducere jitter fra USB nærmest til det ubetydelig så?

Kender ikke den kreds men den menneskelige hørelse er meget sart overfor jitter. Hvis man skal nå topniveau er det bedst med en helt fast oscillator (lavere egenjitter i oscillatoren) til audio sektionen. Det kan opnås med asynkron USB hvor DAC'en styrer transmissionshastigheden fra PC'en ved hjælp af USB kontrolsignaler.

En simplere løsning som mange bruger er at køre adaptiv usb (PC sender med fast hastighed styret af PC'ens oscillator) med fast oscillator i DAC'en og tilpasse hastigheden ved hjælp af asynkron resampling i DAC'en.

Det er klart at hvis man har en uskærmet støjgenerator stående tæt på er der problemer, og der kan selvfølgeligt også være noget i galvanisk adskillelse. Jeg kører selv med clocken i daccen, synkroniserer tilbage til drevet, og har galvanisk adskillelse på den balancerede spdif overførsel. Men det er jo også en gammel meget følsom standard.

Men er vi så ikke lidt ude over issue her omkring kablet. Det er jo ikke helt det det handler om. Sagen er at der kan købes billige usb modtagere i dag med adaptiv clockfunktion der løser problemet 95%. Det er jo super fedt. Jeg fatter så ikke det med dyre usb kabler, det har jo ingen som helt berettigelse (jeg skal nok stoppe her :))

Læser en moderne 1bit ikke clocken ind med kondensator? - hvis ja, så behøver man såmænd ikke være så nervøs for sine støjende klasse d blokke nedenunder.

I 2004 brugte jeg 50 sider på at diskutere den her jitter påvirkning med LGrau. Der er rigtigt meget at hente, men fabrikanterne er blevet meget mere opmærksomme på problemet, og blevet bedre til at lave samlede designs der tager højde for det fra strømforsyning, opbygning og selve konverterne. Og hvis der er et sted man ikke skal kikke så er det i usb kablerne. Så hellere spare pengene til en god cd og et par basser ved bageren og rydde op i stuen.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes