| Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
torsteinowich skrev:
kramer71 skrev:
Med de pll systemer der opereres med, er støjindstråling ikke et problem, den jitter påvirkning dette kunne givet er filtreret bort - da jitterpåvirkningen på formodes at være højfrekvent og derfor blive fanget i en effektiv pll. Det er mere den lavfrekvente der må være aktuel. Hvis modtageren er konstrueret så den tager data ind, aflæser en omtrent clock og tilfører sin egen, og evt. justerer lidt op og ned undervejs for at overholde den absolutte clock, så er det dælme ikke noget der har seriøst betydning.
|
|
|
Medmindre der er tale om voldsom støj som f.eks. en dårlig switch mode strømforsyning kan lave. Det kan måske være så kraftigt at metaldele i USB sektionen virker som radiosendere og sender støj ind i nogle sarte dele af DAC'en. I nogle DAC'er er USB sektionen optisk afkoblet fra resten og afskærmet.
kramer71 skrev:
Kan en ordentligt implementeret TE7022 ikke reducere jitter fra USB nærmest til det ubetydelig så? |
|
|
Kender ikke den kreds men den menneskelige hørelse er meget sart overfor jitter. Hvis man skal nå topniveau er det bedst med en helt fast oscillator (lavere egenjitter i oscillatoren) til audio sektionen. Det kan opnås med asynkron USB hvor DAC'en styrer transmissionshastigheden fra PC'en ved hjælp af USB kontrolsignaler.
En simplere løsning som mange bruger er at køre adaptiv usb (PC sender med fast hastighed styret af PC'ens oscillator) med fast oscillator i DAC'en og tilpasse hastigheden ved hjælp af asynkron resampling i DAC'en.
|
|
|
Det er klart at hvis man har en uskærmet støjgenerator stående tæt på er der problemer, og der kan selvfølgeligt også være noget i galvanisk adskillelse. Jeg kører selv med clocken i daccen, synkroniserer tilbage til drevet, og har galvanisk adskillelse på den balancerede spdif overførsel. Men det er jo også en gammel meget følsom standard.
Men er vi så ikke lidt ude over issue her omkring kablet. Det er jo ikke helt det det handler om. Sagen er at der kan købes billige usb modtagere i dag med adaptiv clockfunktion der løser problemet 95%. Det er jo super fedt. Jeg fatter så ikke det med dyre usb kabler, det har jo ingen som helt berettigelse (jeg skal nok stoppe her :))
Læser en moderne 1bit ikke clocken ind med kondensator? - hvis ja, så behøver man såmænd ikke være så nervøs for sine støjende klasse d blokke nedenunder.
I 2004 brugte jeg 50 sider på at diskutere den her jitter påvirkning med LGrau. Der er rigtigt meget at hente, men fabrikanterne er blevet meget mere opmærksomme på problemet, og blevet bedre til at lave samlede designs der tager højde for det fra strømforsyning, opbygning og selve konverterne. Og hvis der er et sted man ikke skal kikke så er det i usb kablerne. Så hellere spare pengene til en god cd og et par basser ved bageren og rydde op i stuen.
|