Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Harbeth - or not.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Forståeligt nok.

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 December 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Yes Dennis... Du skal jo også høre kombinationen når tiden kommer 

Kan godt ske at jeg skal have kastet nogle Duelund kondensatorer i min VSi60 med tiden? Har hørt fra en anden Audio
Research ejer at det skulle være en opgrade af de helt store!.... Svært at tro at den skal kunne lyde meget bedre, end den
allerede gør med implementering af Duelund. Selvom det er fristende med andre udgangskondensatorer for endnu mere
vellyd, har jeg også en lille betænkelighed ved at udskifte komponenter i en forvejen vellydende konstuktion. Ikke let, men
fristende for nysgerrigheden, hvis der kan hives yderligere vellyd ud på den konto   

Under alle omstændigheder skal jeg først have SHL5 hjem, før end jeg evt. gør alvor ud af ovenstående.  

------------------------------------------------------------ ----------------------------------------------

Audio Research VSi60 har i øvrigt vundet STEREOPHILES award: "2010 AMPLIFICATION COMPONENT OF THE YEAR" i meget, meget fint
selskab enda!!

http://www.stereophile.com/content/istereophileis-products-2 010-amplification-component-year                 

nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Holberg skrev:
Kan godt ske at jeg skal have kastet nogle Duelund kondensatorer i min VSi60 med tiden? Har hørt fra en
anden Audio Research ejer at det skulle være en opgrade af de helt store!.... Svært at tro at den skal kunne lyde meget bedre,
end den allerede gør med implementering af Duelund. Selvom det er fristende med andre udgangskondensatorer for endnu
mere vellyd, har jeg også en lille betænkelighed ved at udskifte komponenter i en forvejen vellydende konstuktion. Ikke let,
men fristende for nysgerrigheden, hvis der kan hives yderligere vellyd ud på den konto

Spændende - lad os høre hvad du finder ud af. Hvad sidder der i af kondensatorer nu ?

Jeg har skiftet fra MIT Multicaps til Duelund kondensatorer i min Pre. Der var tale om en markant forskel - det er svært at
beskrive, men jeg oplevede en større "nærhed" og "ægthed" i forhold til instrumenternes klang. Absolut anbefalesværdigt.

Hvis ikke du syntes om opgraderingen kan din "rørsmed" jo bare smide de originale kondensatorer i igen.      
Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 December 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

nonnegativ skrev:
Holberg skrev:
Kan godt ske at jeg skal have kastet nogle Duelund kondensatorer i min VSi60 med
tiden? Har hørt fra en anden Audio Research ejer at det skulle være en opgrade af de helt store!.... Svært at tro at den skal
kunne lyde meget bedre, end den allerede gør med implementering af Duelund. Selvom det er fristende med andre
udgangskondensatorer for endnu mere vellyd, har jeg også en lille betænkelighed ved at udskifte komponenter i en forvejen
vellydende konstuktion. Ikke let, men fristende for nysgerrigheden, hvis der kan hives yderligere vellyd ud på den
konto
Spændende - lad os høre hvad du finder ud af. Hvad sidder der i af kondensatorer nu ? Jeg har skiftet fra
MIT Multicaps til Duelund kondensatorer i min Pre. Der var tale om en markant forskel - det er svært at beskrive, men jeg
oplevede en større "nærhed" og "ægthed" i forhold til instrumenternes klang. Absolut anbefalesværdigt. Hvis ikke du syntes
om opgraderingen kan din "rørsmed" jo bare smide de originale kondensatorer i igen.      

Jeg har ikke set efter hvad der sidder af kondensatorer i den nu. Er som sagt kun i overvejelsesfasen.

Duelunds højspændingskondensatorer skulle være nogle af de bedste på markedet. Vil bestemt overveje at få det afprøvet. Da det ikke er helt billigt med denne Duelund opgradering, syntes jeg nu ikke bare jeg vil få dem smidt i, for at udskifte dem igen. Det er det stadig for dyrt til. Hvis det virker som forventet er det værd at kaste mønt efter. Men iflg. pålidelig kilde er det en stensikker opgrade. Det gør undertegnede fristet og nysgerrig. Kan jo også læse at du er lykkelig for
din udskiftning 

Kunne også godt tænke mig at afprøve 6H30 driverrøret som B.A.T anvender i deres SE serie. Det såkaldte "supertube".... Her vil der måske også være noget at hente og det skal da afprøves med tiden. 

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 December 2010 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Så har jeg været en tur i Lemvig hos Troels/Amfora for at lytte til Harbeth. Hjemmefra var det min plan at koncentrere mig
om C7ES3 da dens minimale størrelse passer min stue bedst. Hurtigt blev jeg klar over at den i toppen slet ikke kan være til
dem jeg har derhjemme...Aurum Cantus Volla med den fine bånddiskant G1, som har en klokkeklar og meget detaljeret
top/mellemtone. Ellers kunne jeg godt lide deres lyd som er beskrevet i den her tråd. Nå...men så måtte jeg jo se stort på
størrelsen og lytte til SHL5 der som bekendt har en supertweeter. Det hjalp! Ikke at SHL5 kan gengive diskant som de
bedste bånddiskanter, men der kom meget mere luft og rum i toppen. I det hele taget synes jeg SHL5 lyder bedre, er mere
sammenhængende og med mere magt om tingene end C7ES3.

Jeg har for et par år siden lyttet til Harbeth SHL5 på en hifi-udstilling og dens musikalitet bed sig fast i min erindring. Troels
er en venlig mand med den rette indstilling til hifi, så han forslog at jeg lånte demo'erne med hjem uforpligtende....sådan!
Behøver jeg at sige at jeg glæder mig til imorgen hvor jeg er hjemme fra en miniferie i Struer og kan få dem koblet sammen
med min Musical Fidelity A5 i min stue?

Tak til Troels for et par gode timer med lytning,kaffe,god snak....og whisky!

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 28 December 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Friisand skrev:
Så har jeg været en tur i Lemvig hos Troels/Amfora for at lytte til Harbeth. Hjemmefra var det min plan at koncentrere mig
om C7ES3 da dens minimale størrelse passer min stue bedst. Hurtigt blev jeg klar over at den i toppen slet ikke kan være til
dem jeg har derhjemme...Aurum Cantus Volla med den fine bånddiskant G1, som har en klokkeklar og meget detaljeret
top/mellemtone. Ellers kunne jeg godt lide deres lyd som er beskrevet i den her tråd. Nå...men så måtte jeg jo se stort på
størrelsen og lytte til SHL5 der som bekendt har en supertweeter. Det hjalp! Ikke at SHL5 kan gengive diskant som de
bedste bånddiskanter, men der kom meget mere luft og rum i toppen. I det hele taget synes jeg SHL5 lyder bedre, er mere

Jeg har for et par år siden lyttet til Harbeth SHL5 på en hifi-udstilling og dens musikalitet bed sig fast i min erindring. Troels
er en venlig mand med den rette indstilling til hifi, så han forslog at jeg lånte demo'erne med hjem uforpligtende....sådan!
Behøver jeg at sige at jeg glæder mig til imorgen hvor jeg er hjemme fra en miniferie i Struer og kan få dem koblet sammen

Troels er rar og en mand af hifi folket. Prøvede du ikke hans slyngede øko honning fra Lemvig?  Smager vidunderligt, men for satan det fedter

Tak for julekortet Troels. Sådan behandler man sine kunder

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 December 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Friisand skrev:

Troels er rar og en mand af hifi folket. Prøvede du ikke hans slyngede øko honning fra Lemvig?  Smager vidunderligt, men for satan det fedter

Fedterøv

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Goodie skrev:
Music4life skrev:

Friisand skrev:

Fedterøv

Ingen fedterøvs tillæg her

Det er velment

Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Sendt: 28 December 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej ...

Flere har åbenbart SL 5ère i rum mindre end 20 kvm. og det går fint ...

Hvad med afstanden til bagvæggen ?

Hvad er erfaringerne med hvor tæt de kan stilles .....

Mvh.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Audio-Kjaer skrev:
Flere har åbenbart SL 5ère i rum mindre end 20 kvm. og det går fint ...

Hvad med afstanden til bagvæggen ?

Hvad er erfaringerne med hvor tæt de kan stilles .....

Hej!

Jeg bruger et sæt SHL5 i et rum på ~15 kvm. Som de er stillet op nu, så er højttalerne placeret ca. 35-40 cm. fra bagvæggen og 50-55 cm. fra sidevæggenene. Som du kan se, så er afstanden fra sidevæggene større end til bagvæggen. Jeg har eksperimenteret lidt med det, og i mit rum lader det til at være afstanden til sidevæggene, som har mest at sige. Det er første gang jeg har oplevet det, i min stue. Alle mine tidligere højttalere, der har det været afstanden til bagvæggen, som umiddelbart har haft mest indflydelse på lyden.

Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 December 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu ser på de engelske forhold, er det så forkert at antage, at de fine Harbeth er lavet til små stuer? Det er vel her de fungerer bedst??

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 28 December 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har dem til at stå i en stue på 36 kvm. og de kan godt spille stuen op.

Men med denne højtaler, så mener jeg faktisk at det er vinklingen af højtalerne der bestemmer afstanden til bag- og sidevæggene. Det gør det i hvert fald i mit rum. Men som wildstyle er inde på så er det altid godt med mere afstand til sidevæggen end til bagvæggen. Pt. så har jeg lige stor afstand til bag- og sidevægge. 73cm. Her snakker jeg om afstanden fra væg til kant af højtaleren.

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 December 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hvis man nu ser på de engelske forhold, er det så forkert at antage, at de fine Harbeth er lavet til små stuer? Det er vel her de fungerer bedst??

Hej

Jeg synes ikke at Harbeth højttalerne fra Compact 7es-3 og op "drukner" i en lidt større stue, men skulle man forelske sig i Harbeth Monitor 40.1 vil jeg foretrække en ikke alt for lille stue. Ikke at den ikke kan spille godt i en lille stue, afhængig af stuens beskaffenhed, men den kommer mere til sin ret i en lidt større stue.

Ellers lige et tak for de positive tilkendegivelser i tråden. De varmer. :-)

Godt nytår.

Venlig hilsen

Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Jeg har dem til at stå i en stue på 36 kvm. og de kan godt spille stuen op.

Men med denne højtaler, så mener jeg faktisk at det er vinklingen af højtalerne der bestemmer afstanden til bag- og sidevæggene. Det gør det i hvert fald i mit rum. Men som wildstyle er inde på så er det altid godt med mere afstand til sidevæggen end til bagvæggen. Pt. så har jeg lige stor afstand til bag- og sidevægge. 73cm. Her snakker jeg om afstanden fra væg til kant af højtaleren.

Ja, helt enig. Jeg glemte helt at nævne vinklingen af højttalerne, den har nemlig rigtig meget at sige.

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 December 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Glæder mig bla. til at eksperimentere med opstilling når mine Harbeth SHL5 er kommet til DK. Stuen/lytterummet er i omegnen af 28 m2 så jeg skal nok få dem til at synge

Den ventetid, den ventetid  

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 December 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
Glæder mig bla. til at eksperimentere med opstilling når mine Harbeth SHL5 er kommet til DK. Stuen/lytterummet er i omegnen af 28 m2 så jeg skal nok få dem til at synge

Hvor længe har du efterhånden ventet på dem? Jeg troede ellers de skulle være ankommet før jul...

Du må være en tålmodig mand - men du har noget at se frem til, så det skal nok belønne sig.

Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Sendt: 29 December 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

wildstyle .... Det lyder rigtigt godt, at de i nogle tilfælde kan fungere så

tæt på bagvæggen !

endnu 1 plus til denne spændende højttaller ....

holberg   .... Måske du har set siden, men her kombineres

Harbeth/Audio Research ... Tror du har noget godt

i vente !

http://www.planetofsoundonline.com/systems/

Mvh.

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 December 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:

Glæder mig bla. til at eksperimentere med opstilling når mine Harbeth SHL5 er kommet til
DK. Stuen/lytterummet er i omegnen af 28 m2 så jeg skal nok få dem til at synge

Lang sød ventetid! Hvorfor skal du vente så længe? Er det en speciel finish du har bestilt dem i? Jeg har forstået på Troels at
impotøren har alle modeller på lager i Kbh! Har jeg misforstået noget?

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
HOLBERG skrev:

Hvor længe har du efterhånden ventet på dem? Jeg troede ellers de skulle være ankommet før jul...

Du må være en tålmodig mand - men du har noget at se frem til, så det skal nok belønne sig.

Tillykke med April Stello Ai500 Wildstyle????

Måske du bare var nysgerrig eller det bare var en and

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 December 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
wildstyle skrev:
HOLBERG skrev:

Tillykke med April Stello Ai500 Wildstyle

Måske du bare var nysgerrig

Så du godtager mit bud på 5.000,- kr? Fremragende, du kan levere den efter nytår.

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes