Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 01:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Harbeth - or not.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Når man nu ser på flere af Harbeth højttalerne, synes jeg at de minder lidt om Richart Allen højttalerne fra 80'erne....gør de ikke? F.eks HL5'erne.....med lidt fantasi.......og lidt go' vilje.....gør de ikke?  

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Nå.....Holberg.....hvordan er det så at få de længe ventede højtalere hjem?

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Holberg....har du forøvrigt set at "Hagto" har fået 40.1? Sådan måtte det jo gå med hans passion for Harbeth.....nu har han vist
haft samtlige modeller!

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Lidt nyt fra min verden og mit dejlige musikliv med Harbeth: Jeg har siden Super HL5 indtog min stuen fået meget mere
fokus på at lytte til musik fremfor lyd! Derfor har jeg kastet mig over at kigge lidt på hvilken forstærkere der er kendt for at
have samme" indstilling" til lyd som Allan Shaw har. Så kommer man jo nemt til at vende blikket mod England og de mange
forstærkere med en vis kultstatus. Når man læser på Harbeths forum er der stor tilfredshed med feks Naim, Sugden, Rega
og Cyrus....for bare at nævne de mest almindelige. Det har fået mig til at i blinde at købe en brugt Cyrus 7 forstærker og nu
venter jeg spændt på den dumper i postkassen.

Det er eksperimenter der kan gøres for ikke ret mange penge og de er nok nemme at komme af med igen. Feks er en
superbillige sag som Rega Brio nævnt for at være et rigtigt godt match med Harbeth....og de koster næsten intet brugt!
Dejligt for en gang skyld at kunne lege med lyd for små penge

Mine Harbeth spiller dejligt med Musical Fidelity A5. Men det er en meget korrekt og neutral forstærker. Det kunne da være
sjovt hvis de små løjerlige engelske forstærkere kan øge "musikaliteten" yderligere....nu må jeg se/høre.

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hej Gert

Det er bare lækkert at have fået dem. Rosewood finéren var alt ventetiden værd. Kort sagt smuk og sindsyg flot finish.

Jeg har fået spillet en del nu. Havde jo et lille uheld med Atlas Ascent 2.0 da den ene banan knækkede. De er derfor i
Skotland i skrivende stund for udbedring. I øvrigt super service fra såvel Atlas som hifi4real, da uheldet var ude. Afsendte
dem i mandags og har netop fået oplyst at de kommer retur nu på mandag d. 28. STOR respekt herfra  

Nå, men jeg stod jo uden lyd, indtil jeg valgte at kigge i gemmerne. Her fandt jeg et gammelt "no name" kabel jeg havde
liggende på loftet. Det er faktisk et udemærket kabel. Bevars, ikke ideelt, til at kunne yde det her setup fuld retfærdighed.
Ascent 2.0 er alt andet lige et noget bedre kabel. Kort sagt et andet niveau og vil helt sikkert hive nogle ekstra procent ud af
Harbeth. Men det er trodsalt bedre end slet ingen lyd. Så jeg fik højttalerne kablet. Tændt for mit setup. Nu skulle der
lyttes.

Første indtryk var mildest talt skuffende. Alt for tilbagelænet og pænt. Men nu havde jeg jo hørt dem oppe ved Troels + at
jeg var blevet advaret omkring at de krævede lidt tilspilning. Tålmodighed lønner sig. Søndag spillede jeg musik hele dagen.
De nye højttalere fastholdte mig simpelthen godt og komfortabelt i sweetspot. Blot for at finde ud af at tiden fløj afsted med
god musik og allerhulens meget vellyd. Lang tid siden at jeg er blevet grebet på denne måde. Harbeth handler rigtig nok ikke
om teknik. Nej, det drejer sig om helheden. De er utroligt medrivende og organiske i deres spillestil. En helt igennem unik
musikformidling. Harbeth SHL5 rammer bare plet med deres spillestil IMO. Nu kan jeg forstå hvorfor Harbeth ejere verden
over, er så begejstret og trofaste overfor Mr. Alan Shaws magiske æsker.

Det har i øvrigt vist sig at Audio Research VSi60 er et særdeles godt match til SHL5. Yderst positivt og en dejlig
overraskelse. Syntes faktisk at der er en bedre og mere naturlig synergi til SHL5-erne end over Verity Audio Finn. Skal
dertil nævnes at Finn/VSi60 ikke var helt uden evner. Bla. noget af det mest roste ved den store Canadiske udstilling SSI i
2009. Nogle vil påstå at det ikke siger noget om noget. I dette tilfælde er det dog ikke helt uden grund. 

Men, men! SHL5 syneliggører bare alt det som jeg har savnet ved musikaflytning. Musikken slipper endnu mere fri via
Harbeth/ARC kombinationen og man kan ikke undgå at blive revet med. Kan bedst beskrive det på denne måde. Musikken
her bare sjæl i når man lytter til SHL5/VSi60. WAUW siger jeg bare. 

SHL5 og VSi60 er og bliver vellydende grej vurderet hver for sig. Og det er fedt at have sådan noget vellydende grej til at
spille i stuen. Når det tillige (vigtigst af alt) viser sig at genvindsten udmønter sig i, at det komplimenterer hinanden rigtig,
rigtig godt. Resultatet har fuldt ud vist, at det her går op i en højere enhed (læs; Musikalsk enhed) 

Har under alle omstændigheder fundet ud af at jeg ikke skal have anden forstærker til mine Harbeth. Det her spiller bare
musik. Uden tvivl den langtidsholdbare løsning der langt om længe ser ud til at kunne tilfredsstille mine krav til musikalitet
uden lyttetræthed. Føler kort sagt at jeg er kommet godt i mål.

Nu er jeg spændt på hvordan M2Tech Young DAC kan bidrage!? Jensen har luftet at den lander i meget nær fremtid. Tror
rent faktisk at det bliver den sidste prik over det berømte 

Nu vil jeg blot læne mig tilbage. Lytte mere god musik. Og selvfølgelig nyde og glædes over nyerhvervelsen  

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Bliver spændende med Cyrus forstærkeren, Gert.... Keep us informed

Ja, han kan sgu ham Hagto. De rigtig fede- og STORE. Så dem oppe ved Troels, men havde desværre ikke så meget tid. Ville gerne have lyttet til dem. Tror i øvrigt også han har prøvet hele paletten.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Tillykke Holberg.

Så må vi jo se om der ikke snart kan blive tid til en dag med musik i højsædet og dermed lidt lytten frem og tilbage. Det skal nok blive rigtig spændende.

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Mange tak Dennis

Vi må bestemt finde en dag. Det kan kun blive interessant at høre lidt forskelligt musik og udstyr på Harbeth!

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:

Det er bare lækkert at have fået dem. Rosewood finéren var alt ventetiden værd. Kort sagt smuk og sindsyg flot finish.

[...]

Hvaaaa'e, Holberg? Var det ikke en idé, lige at smide et billede op af dem?

Og tillykke med dem. Det er godt at høre, at de lever op til dine forventninger.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
HOLBERG skrev:

[...]

Hvaaaa'e, Holberg? Var det ikke en idé, lige at smide et billede op af dem?

Og tillykke med dem. Det er godt at høre, at de lever op til dine forventninger.

Mange tak WS.... Ja, de lever fuldt ud op til mine forventninger. Yderst afsmittende gengivelse der bare vokser og bliver bedre og bedre for hver aflytning. Harbeth Super HL5 har åbenlyst en magisk evne til at krybe ind under huden og tryllebinde med deres musikalitet. Som du sikkert også har bemærket, er det en fandens velafstemt højttaler gennem hele frekvensområdet fra top til bund. SHL5 har under alle omstændigheder åbenbaret for mig, at det er den højttaler jeg har søgt efter. Tror sgu jeg er gået hen og blevet Harbeth-oholic for livet  

Billederne må vente lidt endnu, da jeg ikke har et digitalkamera til rådighed i skrivende stund. Skal nok smide nogle på tråden så snart jeg har muligheden. 

Spændende at du har Stello sammen med Harbeth. Hvordan performer den kombination?

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

17.000,- for en 11 mdr. gammel Harbeth Super HL5 i Rosewood finish.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=183930

Er det ikke en fair pris?

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Goodie skrev:

de populærer træsorter er kirsebær og ecalyptus, men hvis de er i ferfekt stand og du er ok med den træsort, så absolut et godt køb. Højttaleren i sig selv kan uden problemer måle sig med konkurrenter til 3-4 gange i nypriser.

Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Friisand skrev:
Lidt nyt fra min verden og mit dejlige musikliv med Harbeth: Jeg har siden Super HL5 indtog min stuen fået meget mere
fokus på at lytte til musik fremfor lyd! Derfor har jeg kastet mig over at kigge lidt på hvilken forstærkere der er kendt for at
have samme" indstilling" til lyd som Allan Shaw har. Så kommer man jo nemt til at vende blikket mod England og de mange
forstærkere med en vis kultstatus. Når man læser på Harbeths forum er der stor tilfredshed med feks Naim, Sugden, Rega
og Cyrus....for bare at nævne de mest almindelige. Det har fået mig til at i blinde at købe en brugt Cyrus 7 forstærker og nu
venter jeg spændt på den dumper i postkassen.

Det er eksperimenter der kan gøres for ikke ret mange penge og de er nok nemme at komme af med igen. Feks er en
superbillige sag som Rega Brio nævnt for at være et rigtigt godt match med Harbeth....og de koster næsten intet brugt!
Dejligt for en gang skyld at kunne lege med lyd for små penge

Mine Harbeth spiller dejligt med Musical Fidelity A5. Men det er en meget korrekt og neutral forstærker. Det kunne da være
sjovt hvis de små løjerlige engelske forstærkere kan øge "musikaliteten" yderligere....nu må jeg se/høre.

LFD er efter manges mening det perfekte match hvis transistor. Den naturlighed og åbenhed i Harbeth kommer rigtig frem igennem forstærkeren, som også gør begge produkter til Stereophile Class A komponenter.

Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:
Goodie skrev:

de populærer træsorter er kirsebær og ecalyptus, men hvis de er i ferfekt stand og du er ok med den træsort, så absolut
et godt køb. Højttaleren i sig selv kan uden problemer måle sig med konkurrenter til 3-4 gange i nypriser.

Kirsebær er vel nærmest standard-finish og derfor populær. Rosewood er der mere ventetid på....se bare tråden længere
tilbage. Hvis de 17.000 er uden standere....synes jeg prisen er lige i overkanten. Brugt er brugt....selvom de ikke er "slidte".
De 27.000kr er vejl. udsalgspris. Der er nok ikke meget af det lidt dyrere grej der bliver solgt uden rabat fra forhandleren.
Men på den anden side....der er vist ventetid på SHL5 og navnlig i finish ud over kirsebær. Mon ikke der kan handles lidt om
de 17.000 kr?

Men uanset hvad....så er det en konge-højtaler!

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Det kunne da være man lige skulle købe sig et ekstra sæt til soveværelset... 
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Jeg skal indledningsvis nævne, at jeg ikke kender vedkommende der har det sæt SHL5 til salg.

I min optik er prisen ikke helt urimelig. Dette af to årsager

1: Harbeth er sjældent udbudt på brugtmarkedet. Det faktum har bestemt indvirkning på den udbudte brugtpris.

2: Dette eksemplar er ydermere i god stand iflg. sælgers udsagn. Det påvirker også brugtprisen.

Så jeg syntes nu ikke det er helt skudt ved siden af med de 17000,-.

Kan til gengæld ikke forstå at han nænner at sælge sådan nogle fremragende højttalere   

Friisand
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter det heller ikke Holberg....måske den grimme trang til evig udskiftning!

Måske man sku' købe dem og stable dem ovenpå de allerede instalerede, som der er nogen der gør med de små Rogers....som
    jo på en eller anden måde er lidt i familie med vores Harbeth via BBC

Du har nok ret mht til prisen Holberg....synes bare ikke der er så langt op til det man kan forhandle sig frem til for et nyt sæt og
    der er altså ingen standere med ser det ud til!

Friisand
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Kan se at de SHL5 er blevet solgt. Købte du dem Goodie?

HOLBERG
    Lukket konto
    Lukket konto
    Eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Lige et billede af mine Harbeth SHL5 i rosewood (Et billede der i øvrigt ikke yder dem fuld retfærdighed) 

Ville være min største fejltagelse i min tid med hifi, hvis jeg solgte disse vellydende herligheder. Vi er heldigvis forskellige. Personligt er jeg bare blevet afhængig af dem, og vil ikke undvære deres vellyd for alt i verden. Selv min bedre halvdel har ikke ladet Harbeth gå ubemærket hen. Hun ligefrem komplimentérer vellyden og deres retro-look. Man kan ligefrem sige at de er blevet et uundværligt medlem af familien   

Goodie
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
    Lokalitet: Nordsjælland
    Sendt: 17 Marts 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:

Ville være min største fejltagelse i min tid med hifi, hvis jeg solgte disse vellydende herligheder.

Ha ha ha, selv store fejltagelser kan udbedres, jeg glæder mig til at se med hvad

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

<< Forrige Side af 14 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes