Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Harbeth - or not.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Dette må da være opskriften på væggen Brian7500

Et par fikse Atacama standere som forsvinder indtil der kommer farverige kugler i soklen. Synes de er fede. Elegante og anderledes. Det må din kone synes er et hit

Tror bare jeg vil vælge dem uden farver, men valget er der.

nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
Hørte dem på en Unison Research single ended klasse a integreret rørforstærker (S8)... Det kunne spille
MUSIK så
hårene rejste sig. Det var godt

Hehe..Det udsatte Troels i Amforamusik mig også for Det endte med at jeg hev læderet frem, og bad ham pakke de
hørte Super HL5 ned i min bil..

Jeg har ikke fortrudt et sekundt - jeg er gået fra at "høre" hifi til at lytte til musik.

De fungererer iøvrigt fremragende også i et forholdsvist lille lytterum på 18 m2.
Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Når i så er der oppe i Thisted, lytter i så osse til Spendor SP100r? Der er jo en del paraleller mellem Harbeth og Spendor.
Nogen der kan sige noget om det?

Jeg lyttede for en par år siden til Harbeth Super HL5 på en udstilling. Husker det som en af udstillingen største oplevelser!
Honning i ørene og balsam for sjælen. Skal osse engang have sådan et par....bare svært når jeg er så glad for mine Volla'er!

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

nonnegativ skrev:
Music4life skrev:
Hørte dem på en Unison Research single ended klasse a integreret rørforstærker (S8)... Det kunne spille
MUSIK så
hårene rejste sig. Det var godt

Hehe..Det udsatte Troels i Amforamusik mig også for Det endte med at jeg hev læderet frem, og bad ham pakke de
hørte Super HL5 ned i min bil..

Jeg har ikke fortrudt et sekundt - jeg er gået fra at "høre" hifi til at lytte til musik.

De fungererer iøvrigt fremragende også i et forholdsvist lille lytterum på 18 m2.

Det kan man kalde en impulsiv handel!

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Friisand skrev:
Når i så er der oppe i Thisted, lytter i så osse til Spendor SP100r? Der er jo en del paraleller mellem Harbeth og Spendor.
Nogen der kan sige noget om det?
Jeg lyttede for en par år siden til Harbeth Super HL5 på en udstilling. Husker det som en af udstillingen største oplevelser!
Honning i ørene og balsam for sjælen. Skal osse engang have sådan et par....bare svært når jeg er så glad for mine Volla'er!

Om der er nogen paralleler mellem dagens modeller ved jeg ikke. Måske tænker du på gamle dage, hvor både Chartwell, Harbeth, KEF, Rogers og Spendor lavede BBC monitoren LS3/5a?

nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
Det kan man kalde en impulsiv handel

Ikke helt Jeg havde brugt 4-5 mdr. på at prøve at høre mig frem til evt. alternativer siden jeg hørte Harbeth Super HL5
første gang, og køreturen på 315 km. fra Sorø -> Lemvig gav mig rigelig tid til at gruble over, hvad jeg nu havde gang i..

Brian7500; Lad os høre - Hvad er status ? Har du fundet brugbare alternativer, eller er konen ved at blive blød (På den fede
måde....)
Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

De Engelske Kudos har bestemt klasse, prøv dem hvis muligt, dog er alle nævnte typer med basrefleks hul som desværre giver lidt honk" lyde for tæt på væg. Harbeth skal væk fra møbler og vægge, ligeså Spendor pånær den seneste SA1.

Undrer mig lidt der slet ikke snakkes signalkilde og forstærker som jo er helt afgørende for ydelsen.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

merz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

De Engelske Kudos har bestemt klasse, prøv dem hvis muligt, dog er alle nævnte typer med basrefleks hul som desværre giver lidt honk" lyde for tæt på væg. Harbeth skal væk fra møbler og vægge, ligeså Spendor pånær den seneste SA1.

Undrer mig lidt der slet ikke snakkes signalkilde og forstærker som jo er helt afgørende for ydelsen.

ja det er jo netop en af de største fordele ved Harbeth. De spiller med ALT og viser kun hvad signalkilde og forstærker kan byde på. Med andre ord "sh*t in sh*t out".

Enig at Harbeth skal væg fra væg, 50/60 sm til bagvæg er normalt nok. Man skal huske på, at Harbeth i modsætning til de fleste konstruktioner IKKE spiller med dødt kabinet, men bruger aktivt kabinettet - ligesom instrumenter. Man dæmper jo heller ikke en violin med blygummi og diverse andre ting

Til top Vis merz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af merz

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 04:36 | IP-adresse registreret  

Hej Brian!

Nogle af de absolut bedste 2vejs standerht jeg har hørt er fra Acoustic Force. Modellen Amor i kunne måske være et spændende alternativ til Harbeth. Designmæssigt er formodentlig mere acceptable for konen...

Du kan evt. kontakte Expert i Varde og høre om de stadig har et demosæt i hvid pianolak, så du kan høre dem. De spiller vildt godt. Fantastisk hul igennem, dynamik og punch i bassen!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hej Brian!

Nogle af de absolut bedste 2vejs standerht jeg har hørt er fra Acoustic Force. Modellen Amor i kunne måske være et spændende alternativ til Harbeth. Designmæssigt er formodentlig mere acceptable for konen...

Du kan evt. kontakte Expert i Varde og høre om de stadig har et demosæt i hvid pianolak, så du kan høre dem. De spiller vildt godt. Fantastisk hul igennem, dynamik og punch i bassen!

Men har de Harbeths lyd? er det ikke ligesom at sammenligne pærer & bananer

Brian7500 hvad spiller du egentligt på for tiden. Synes også det kunne være interessant at få oplyst. Ved dog at du har spurgt til rigtig meget grej her på forum gennem tiden, men er der ovehovedet blevet handlet

Måske Brian har skrinlagt denne Harbeth? eller konen

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hej Brian!

Nogle af de absolut bedste 2vejs standerht jeg har hørt er fra Acoustic Force. Modellen Amor i kunne måske være
et spændende alternativ til Harbeth. Designmæssigt er formodentlig mere acceptable for konen...

Du kan evt. kontakte Expert i Varde og høre om de stadig har et demosæt i hvid pianolak, så du kan høre dem. De spiller
vildt godt. Fantastisk hul igennem, dynamik og punch i bassen!

For nu at fuldt forstå den store interesse i lige præcis Harbeth, skal man nok vide lidt om deres baggrund.

Ifølge importøren (teknifi = Klaus fra lydbutikken) har konstruktøren kun et mål med sine kostruktioner, nemlig den mest
naturlige gengivese af menneskelige stemmer, som åbenbart er ca. den sværeste parameter at få rigtig. Ingen andre
ydelsesparametre tillægges tilnærmelsesvissamme vægt.

Tilsyneladende er han så også god til netop dette og resultatet er en højtaler, hvor "hul igennem", "dynamik" og bla bla nok
ikke helt er det der beskriver lyden. I stedet vil jeg kalde den "naturlig", "sammenhængende" og måske endda "rigtig".

Lydbutikken har selv haft meget svært ved at anvise en egentlig mulighed for opgradering. Jeg ved at deres eneste bud hidtil
på "mere af det samme og lidt til" har været Bösendorfer, men de laves ikke mere.

Rettelse: Bösendorfer designeter overgået til Brodmann Pianos og videreføres tilsyneladende uændret. De har dog pt. ingen
importør jeg kender i DK.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
finlytteren skrev:

Hej Brian!

Nogle af de absolut bedste 2vejs standerht jeg har hørt er fra Acoustic Force. Modellen Amor i kunne måske være
et spændende alternativ til Harbeth. Designmæssigt er formodentlig mere acceptable for konen...

Du kan evt. kontakte Expert i Varde og høre om de stadig har et demosæt i hvid pianolak, så du kan høre dem. De spiller
vildt godt. Fantastisk hul igennem, dynamik og punch i bassen!

For nu at fuldt forstå den store interesse i lige præcis Harbeth, skal man nok vide lidt om deres baggrund.

Ifølge importøren (teknifi = Klaus fra lydbutikken) har konstruktøren kun et mål med sine kostruktioner, nemlig den mest
naturlige gengivese af menneskelige stemmer, som åbenbart er ca. den sværeste parameter at få rigtig. Ingen andre
ydelsesparametre tillægges tilnærmelsesvissamme vægt.

Tilsyneladende er han så også god til netop dette og resultatet er en højtaler, hvor "hul igennem", "dynamik" og bla bla nok
ikke helt er det der beskriver lyden. I stedet vil jeg kalde den "naturlig", "sammenhængende" og måske endda "rigtig".

Lydbutikken har selv haft meget svært ved at anvise en egentlig mulighed for opgradering. Jeg ved at deres eneste bud hidtil
på "mere af det samme og lidt til" har været Bösendorfer, men de laves ikke mere.

Rettelse: Bösendorfer designeter overgået til Brodmann Pianos og videreføres tilsyneladende uændret. De har dog pt. ingen
importør jeg kender i DK.

Helt enig Truthspinner, Harbeth lyden er svær at sammenligne med andre højttalere. De virker bare organiske og naturlige at lytte på. 

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvor mange mål Spendor har med sine højtalere, men det første jeg bemærkede, da jeg fik mine Spendor SP9/1 var netop gengivelsen af stemmer.
Vi er yderst tæt på elektrostat gengivelse, med en opløsning, artikulation og gennemsigtighed, som er er noget af det mest naturtro jeg har hørt fra en konventionel højtaler (har haft Martin Logan CLS og Acoustat 1100).

Det kunne være interessant, om der er nogle som har erfaringer med begge mærker og måske endda har hørt dem i A - B test.

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
finlytteren skrev:

Hej Brian!

Men har de Harbeths lyd? er det ikke ligesom at sammenligne pærer & bananer

Nej de har Acoustic Force's lyd  Men de kan noget af det, som Harbeth roses for...

Kvindestemmer gengives utroligt livagtigt. Lydgengivelsen har en sjælden ægthed. Nuanceringer i mellembas og mellemtone udpensles flot og lyden er meget sammenhængende.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

beta skrev:
Jeg ved ikke hvor mange mål Spendor har med sine højtalere, men det første jeg bemærkede, da jeg fik mine Spendor SP9/1 var netop gengivelsen af stemmer.
Vi er yderst tæt på elektrostat gengivelse, med en opløsning, artikulation og gennemsigtighed, som er er noget af det mest naturtro jeg har hørt fra en konventionel højtaler (har haft Martin Logan CLS og Acoustat 1100).

Det kunne være interessant, om der er nogle som har erfaringer med begge mærker og måske endda har hørt dem i A - B test.

Med venlig hilsen

Jeg vil lige sige angående det, der skaber en virkelig god højttaler, er netop mellemtonen. uden en ordentlig mellemtone har man ikke nogen højttaler. Man har ikke en gang nogen bas, for al informationen ligger jo i mellemtonen. Dette ved konstuktørene bag de af jer nævnte højttalere. Og i særdeleshed også Peter Snell. Prøv også at lytte til hans konstruktioner. Ærgerligt at han døde så tidligt. Prøv selv at lave en A - B test med Martin Logan og Acustat. Det får du meget mere ud af, fordi du skal bruge dine egne ører og mening om det.

Allanowich

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

merz skrev:

De spiller med ALT og viser kun hvad signalkilde og forstærker kan byde på. Med andre ord "sh*t in sh*t out".

Enig at Harbeth skal væg fra væg, 50/60 sm til bagvæg er normalt nok. Man skal huske på, at Harbeth i modsætning til de fleste konstruktioner IKKE spiller med dødt kabinet, men bruger aktivt kabinettet - ligesom instrumenter.

Er især enig med "sh*t in, sh*t out", har ikke hørt nogle højtalere der har kunne gengive en kontrabas på en så "live/naturtro" måde som Harbeth. Har selv SHL5.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:
merz skrev:

De spiller med ALT og viser kun hvad signalkilde og forstærker kan byde på. Med andre ord "sh*t in sh*t out".

Enig at Harbeth skal væg fra væg, 50/60 sm til bagvæg er normalt nok. Man skal huske på, at Harbeth i modsætning til de fleste konstruktioner IKKE spiller med dødt kabinet, men bruger aktivt kabinettet - ligesom instrumenter.

Er især enig med "sh*t in, sh*t out", har ikke hørt nogle højtalere der har kunne gengive en kontrabas på en så "live/naturtro" måde som Harbeth. Har selv SHL5.

Hej Dennis

Tak for en hyggelig lyttedag

En fornøjelse at lytte til dine SHL5. De spiller musik med stort M og gør det på en utrolig nærværende og organisk måde. Ikke så meget teknik og pjank. Man slapper bare af og lytter til det det egentlig handler om. Nemlig musikken

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej Claus

Ja selv tak, det var en meget hyggelig dag med lidt godt til ganen. Ja nærvær og organisk er meget rammende Det varmer jo altid lidt når folk der kommer på besøg syntes højtalerne har været et positivt bekendtskab.

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

[
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 November 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

bsl2 skrev:

hej nonnegativ

har et par snell E første model uden bagdiskanterne.som jeg sætter til en gang i mellem men jeg syntes at de blir anstrengende i diskanten når man har lyttet et stykke tid.lydbutikken skulle få hartbeth 40.1 domestic dome hjem dem er jeg ret spændt på men prislappen landet vist nok på ca 80000 kr

vh bsl2

Jeg ved ikke hvordan du opstiller dine Snell E, men den første du har, har en justerbar sokkel. De to forreste ben kan skrues ud, så de tipper bagover. Det er meningen man skal gøre dette. Og de skal selvfølgelig stå på gulvet og ikke oppe på en stander. Undlad også at vinkle dem så meget, at du lytter lige på aksen. 10-15 grader er tilpas. Jeg kender ihvertfald ikke type E som pågående i diskanten, selvom jeg kun har brug transistorer i forstærkere. Husk også at sidde mindst 3 meter væk fra dem og afstanden mellem dem en halv meter mindre. Det skulle virke. Pas godt på dem.

Hilsen Allanowich

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes