| Forfatter |
|
nonnegativ Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holberg skrev:
Spændende setup du har fået samlet omkring dine Harbeth  |
|
|
Takker Holberg - jeg er meget tilfreds. Faktisk stod jeg med valget ml at skifte enten mine daværende Dynaudio Focus 140 eller
mit OVC forstærker-sæt. Lyden var såmænd god nok, men der manglede noget dynamik.
Udskiftningen til Harbeth er det største lydmæssige fremskridt jeg mindes at have oplevet - som omtalt tidl. er jeg gået fra at
"høre hifi" til at lytte til musik. Kig forbi når du er i nærheden - jeg kommer til Fyn engang imellem, og vil sende dig en PB for at
at prøve at fedte mig ind til at høre Harbeth på sit setup
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
wildstyle skrev:
nonnegativ skrev:
Jeg må indrømme at jeg er også temmelig paf - jeg troede i starten at det var to gl. venner der lavede grin med hinanden, men jeg blev klogere..
Brian7500: Hvis du kommer forbi Sorø-egnen er du velkommen til at kigge forbi, og høre hvordan SHL5 opfører sig i et langtfra optimalt lytterum på 15-18 m2. Anlægget kan du se i min profil.
Jeg garanterer for den gode stemning  |
|
|
Mine Harbeth SHL5 spiller også i et lille rum på 15 kvm... Og indtil videre, der synes jeg faktisk det fungerer rigtig godt. Hvad bruger du af forstærker, kilde osv?
|
|
|
Jeg har primært koncentreret mig om Compact 7 idet jeg regnede med at SHL5 ville være alt for voldsom i min basforskrækkede 21 kvm stue.
Det kunne da godt være at man skulle prøve at høre SHL5 også? |
|
|
Om de vil fungere i din stue, det ved jeg selvfølgelig ikke. Jeg har hørt dem hos en kammerat, hvor rummet var omkring 22 kvm - og det fungerede også fint, på trods af at højttalerne ikke kan stå så langt fra bag- og sidevægge. Mine SHL5'ere står ca. en halv meter fra både bag- og sidevægge og det fungerer fint. Bevares, skruer man op for musikken, så mangler man da ikke bas, men jeg er generelt overrasket over, hvor godt de fungerer. Da jeg bor i en gammel lejlighed med flydende og blødt trægulv, har jeg altid haft store problemer med, at bassen gik direkte i gulvet og fik det hele til at hoppe og danse. Underligt nok, så er problemet næsten ikke til stede, med SHL5'erne. Både med mine VA BBG, GamuT L3, Dynaudio C1 og Avalon Ascendant havde jeg problemer med det og var nødt til at afkoble med noget blødt. Det er ikke nødvendigt nu. Jeg har prøvet at afkoble SHL5'erne med VT Feet, men jeg synes faktisk, sådan lige umiddelbart, at det fungerer bedst uden, selvom jeg stadig skal prøve at eksperimentere lidt mere med det. Måske det har noget med konstruktionen af højttalerne at gøre, Harbeth's kabinetter er jo lidt specielle, fordi de er så "levende" og udæmpede. Men jeg synes du skal prøve dig frem. Hvis det er muligt, så se om du kan låne både Compact 7 og SHL5 med hjem, så kan du jo hurtigt afgøre, hvad der fungerer bedst i din stue.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Dan: Selv tak, det var en hyggelig dag. Som du selv er inde på så kan du uden problemer tweake den lyd ud af højtaleren du ønsker, men den organiske del undgår du nok ikke . Ja der findes pænere højtalere.
Jeg vil prøve at beskrive lyden og folk må så selv prøve at tolke det jeg mener:
Jeg selv har tweaket lyden mod det neutrale med en snert af varme. Alt på nær forstærkeren er absolut neutral. Det indebærer den lyd jeg nu engang har. Neutral med smæk på uden fokucering på dette, altså hvor der ikke gøres for meget opmærksom på dette (bedre). Detaljeret uden for meget fokucering på dette også. o.s.v med de andre parameter.
Kort fortalt så mener jeg at den lyd jeg har spiller helstøbt, meget detaljeret, mens det hele bliver serveret naturligt og dermed organisk. Du kan gå ind og fokucerer på et enkelt instrument uden at mangle noget, og så "zoome ud" til hele lydbilledet igen og bare nyde musikken. Dette er ved såvel lav som højt lytteniveau. Fordi jeg har tweaket lyden så ærlig og neutral, ja så bliver det der er på pladen gengivet. Så elektronisk musik spilles der ikke så meget her da man kan høre det for det meste er lag på lag..... Trentemøller "the last resort" er til gengæld godt produceret og lyder faktisk skide godt. Ja der er da en del pop cd'er der er produceret godt. Så gynger og karuseller.
Har dog aldrig spillet så højt som da Dan A og Music4life var forbi. Det starter med at de kommer inden for døren og fyrer op til kl.3. på forstærkeren. Et par af spikes'ene på standerne blev rystet så meget at de skruede sig selv op, og alle møtrikkerne raslede ned på gulvtæppet
Mit udstyr er pt. (regner absolut ikke med at skifte....har i hørt den før ):
Stello dac 100 Signature, Stello CDT100, Red Wine Audio Signature 30.2i.
Men kedelig er lyden absolut ikke her i hytten, men folk har jo forskellig smag hvilket der selvfølgelig skal være plads til.
__________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
g�st skrev:
En kombination jeg personligt godt vil h�re er Super HL5 og Naim. F.eks. en Nait XS eller bare den lille 5i-2.
|
|
|
Jeg er selv indehaver af et s�t SHL5 og har ogs� overvejet at pr�ve en Naim forst�rker p� dem. Jeg har desv�rre ingen erfaring med Naim, men kan se at der er mange der er glade for kombinationen.
|
|
|
Jeg synes du skulle prøve det...og så fortælle mig om det virker. Har læst inde på Naims forum at selv den lille 5i-2 sagtens kan få S-HL5 til at synge. __________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
beam Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 510
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos min kammerat med Compact 7 fandt jeg at deres udstråling var lige skrap nok til at spille på tværs i et mindre rum med
betonvægge og et sted mellem 2,5 og 3m til lyttepositionen. Her blev deres dynamik lige i overkanten og lyden tenderede "in
your face".
Grejet kunne der ikke sættes finger på, Manley Shrimp, Manley Snapper, Jolida og Nottingham Analogue med high end
Grado pickup.
Forstå mig ret, det var stadig fremragende, men efterlod en fornemmelse af at mere plads ville gøre godt. Jeg tror ikke at
problemet opstår hvor den fornødne plads er til stede.
Min kammerat har siden opgraderet til et par VC-1 hvilket løste det konkrete problem - så godt faktisk, at jeg selv har fundet
mig et par til mit eget begrænsede lytterum.
.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger i øvrigt Xindac støjrenser i universal udgave.
De spiller i et rum på omkring 35 kvm. og har ingen problemer hermed. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst skrev:
wildstyle skrev:
g�st skrev:
En kombination jeg personligt godt vil h�re er Super HL5 og Naim. F.eks. en Nait XS eller bare den lille 5i-2.
|
|
|
Jeg er selv indehaver af et s�t SHL5 og har ogs� overvejet at pr�ve en Naim forst�rker p� dem. Jeg har desv�rre ingen erfaring med Naim, men kan se at der er mange der er glade for kombinationen.
|
|
|
Jeg synes du skulle prøve det...og så fortælle mig om det virker.
Har læst inde på Naims forum at selv den lille 5i-2 sagtens kan få S-HL5 til at synge.
|
|
|
Jeg skal i hvert fald nok melde tilbage, hvis jeg får det prøvet af. Jeg overvejer også kraftigt at prøve en LFD Zero LE MKIII - den har jo også fået mange flotte ord med på vejen.
|
| Til top |
|
| |
nonnegativ Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
Mine Harbeth SHL5 spiller også i et lille rum på 15 kvm... Og indtil videre, der synes jeg faktisk det
fungerer rigtig godt. Hvad bruger du af forstærker, kilde osv |
|
|
Hej Wildstyle. Netop mit lytterums begrænsede størrelse og evt. basproblemer var min største bekymring, men jeg oplever
ingen problemer. Højttalerne står på trægulv -> betonflise -> Fletcher stander og noget "gummimat" til at justere for
højdeforskellig, da trægulvet er vind og skævt. Jeg eksperimenterer endnu med at finde den optimale opstilling.
Mit anlæg kan du se i min profil. Jeg spiller 99,9 % vinyl og har ca. 40 w fra svetlana 6550 rør til rådighed - og 40 W er
faktisk overkill i mit lytterum.
Hvis du kigger forbi om en månedstid vil du kunne lytte til mit nye projekt: En Garrard 401 monteret i en Russ Collins Plinth
http://www.layers-of-beauty.co.uk/page8.php , og en
Terminator3Pro tonearm http://www.trans-fi.com/terminatortonearm.htm
Brian7500: Hvis jeg var dig, ville jeg prøve så mange at Harbeth`s modeller før dine ører (og bankkonto) beslutter sig.
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
nonnegativ skrev:
Holberg skrev:
Spændende setup du har fået samlet omkring dine Harbeth  |
|
|
Takker Holberg - jeg er meget tilfreds. Faktisk stod jeg med valget ml at skifte enten mine daværende Dynaudio Focus 140
eller
mit OVC forstærker-sæt. Lyden var såmænd god nok, men der manglede noget dynamik.
Udskiftningen til Harbeth er det største lydmæssige fremskridt jeg mindes at have oplevet - som omtalt tidl. er jeg gået fra at
"høre hifi" til at lytte til musik. Kig forbi når du er i nærheden - jeg kommer til Fyn engang imellem, og vil sende dig en PB for
at
at prøve at fedte mig ind til at høre Harbeth på sit setup
|
|
|
Du skal være meget velkommen. Jeg har familie i Ringsted er er derfor på dine kanter fra tid til anden. Kunne være fedt at
høre dit setup en dag __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nonnegativ skrev:
wildstyle skrev:
Mine Harbeth SHL5 spiller også i et lille rum på 15 kvm... Og indtil videre, der synes jeg faktisk det
fungerer rigtig godt. Hvad bruger du af forstærker, kilde osv |
|
|
Hej Wildstyle. Netop mit lytterums begrænsede størrelse og evt. basproblemer var min største bekymring, men jeg oplever
ingen problemer. Højttalerne står på trægulv -> betonflise -> Fletcher stander og noget "gummimat" til at justere for
højdeforskellig, da trægulvet er vind og skævt. Jeg eksperimenterer endnu med at finde den optimale opstilling.
Mit anlæg kan du se i min profil. Jeg spiller 99,9 % vinyl og har ca. 40 w fra svetlana 6550 rør til rådighed - og 40 W er
faktisk overkill i mit lytterum.
Hvis du kigger forbi om en månedstid vil du kunne lytte til mit nye projekt: En Garrard 401 monteret i en Russ Collins Plinth
http://www.layers-of-beauty.co.uk/page8.php , og en
Terminator3Pro tonearm http://www.trans-fi.com/terminatortonearm.htm
Brian7500: Hvis jeg var dig, ville jeg prøve så mange at Harbeth`s modeller før dine ører (og bankkonto) beslutter sig.
|
|
|
Spændende, jeg går jo selv og overvejer om det skal være rør eller transistor, som skal have lov til at trække dem. Jeg har hørt dem på Thorhauge og Manley, og det fejlede i hvert fald ikke noget. Det ser ud til at blive en seriøs plov. Jeg er selv ret grøn på vinyl-området, jeg har netop selv investeret i min første "rigtige" pladespiller - så må vi se om det er noget for mig.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
gæst skrev:
wildstyle skrev:
g�st skrev:
|
|
|
|
|
|
Jeg synes du skulle prøve det...og så fortælle mig om det virker.
Har læst inde på Naims forum at selv den lille 5i-2 sagtens kan få S-HL5 til at synge.
|
|
|
Jeg skal i hvert fald nok melde tilbage, hvis jeg får det prøvet af. Jeg overvejer også kraftigt at prøve en LFD Zero LE MKIII - den har jo også fået mange flotte ord med på vejen.
|
|
|
Den spillede ihvertfald ualmindeligt godt sammen med de Compact 7 jeg hørte første gang jeg stiftede bekendtskab med Harbeth. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
nonnegativ skrev:
wildstyle skrev:
Mine Harbeth SHL5 spiller også i et lille rum på 15 kvm... Og indtil videre, der synes jeg faktisk det fungerer rigtig godt. Hvad bruger du af forstærker, kilde osv |
|
|
Hej Wildstyle. Netop mit lytterums begrænsede størrelse og evt. basproblemer var min største bekymring, men jeg oplever ingen problemer. Højttalerne står på trægulv -> betonflise -> Fletcher stander og noget "gummimat" til at justere for højdeforskellig, da trægulvet er vind og skævt. Jeg eksperimenterer endnu med at finde den optimale opstilling.
Mit anlæg kan du se i min profil. Jeg spiller 99,9 % vinyl og har ca. 40 w fra svetlana 6550 rør til rådighed - og 40 W er faktisk overkill i mit lytterum.
Hvis du kigger forbi om en månedstid vil du kunne lytte til mit nye projekt: En Garrard 401 monteret i en Russ Collins Plinth http://www.layers-of-beauty.co.uk/page8.php , og en Terminator3Pro tonearm http://www.trans-fi.com/terminatortonearm.htm
|
|
|
Spændende, jeg går jo selv og overvejer om det skal være rør eller transistor, som skal have lov til at trække dem. Jeg har hørt dem på Thorhauge og Manley, og det fejlede i hvert fald ikke noget.
Det ser ud til at blive en seriøs plov. Jeg er selv ret grøn på vinyl-området, jeg har netop selv investeret i min første "rigtige" pladespiller - så må vi se om det er noget for mig. 
|
|
|
Hvilken en om man tør spørge? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
wildstyle skrev:
nonnegativ skrev:
wildstyle skrev:
Mine Harbeth SHL5 spiller også i et lille rum på 15 kvm... Og indtil videre, der synes jeg faktisk det fungerer rigtig godt. Hvad bruger du af forstærker, kilde osv |
|
|
Hej Wildstyle. Netop mit lytterums begrænsede størrelse og evt. basproblemer var min største bekymring, men jeg oplever ingen problemer. Højttalerne står på trægulv -> betonflise -> Fletcher stander og noget "gummimat" til at justere for højdeforskellig, da trægulvet er vind og skævt. Jeg eksperimenterer endnu med at finde den optimale opstilling.
Mit anlæg kan du se i min profil. Jeg spiller 99,9 % vinyl og har ca. 40 w fra svetlana 6550 rør til rådighed - og 40 W er faktisk overkill i mit lytterum.
Hvis du kigger forbi om en månedstid vil du kunne lytte til mit nye projekt: En Garrard 401 monteret i en Russ Collins Plinth http://www.layers-of-beauty.co.uk/page8.php , og en Terminator3Pro tonearm http://www.trans-fi.com/terminatortonearm.htm
|
|
|
Spændende, jeg går jo selv og overvejer om det skal være rør eller transistor, som skal have lov til at trække dem. Jeg har hørt dem på Thorhauge og Manley, og det fejlede i hvert fald ikke noget.
Det ser ud til at blive en seriøs plov. Jeg er selv ret grøn på vinyl-området, jeg har netop selv investeret i min første "rigtige" pladespiller - så må vi se om det er noget for mig. 
|
|
|
Hvilken en om man tør spørge? |
|
|
En VPI Scout m. JMW9 arm og en Grado Statement Reference PU.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
Brian7500 skrev:
wildstyle skrev:
nonnegativ skrev:
wildstyle skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvilken en om man tør spørge?
|
|
|
En VPI Scout m. JMW9 arm og en Grado Statement Reference PU.
|
|
|
Nice.... __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Hej!
Dan: Selv tak, det var en hyggelig dag. Som du selv er inde på så kan du uden problemer tweake den lyd ud af højtaleren du ønsker, men den organiske del undgår du nok ikke . Ja der findes pænere højtalere.
Jeg vil prøve at beskrive lyden og folk må så selv prøve at tolke det jeg mener:
Jeg selv har tweaket lyden mod det neutrale med en snert af varme. Alt på nær forstærkeren er absolut neutral. Det indebærer den lyd jeg nu engang har. Neutral med smæk på uden fokucering på dette, altså hvor der ikke gøres for meget opmærksom på dette (bedre). Detaljeret uden for meget fokucering på dette også. o.s.v med de andre parameter.
Kort fortalt så mener jeg at den lyd jeg har spiller helstøbt, meget detaljeret, mens det hele bliver serveret naturligt og dermed organisk. Du kan gå ind og fokucerer på et enkelt instrument uden at mangle noget, og så "zoome ud" til hele lydbilledet igen og bare nyde musikken. Dette er ved såvel lav som højt lytteniveau. Fordi jeg har tweaket lyden så ærlig og neutral, ja så bliver det der er på pladen gengivet. Så elektronisk musik spilles der ikke så meget her da man kan høre det for det meste er lag på lag..... Trentemøller "the last resort" er til gengæld godt produceret og lyder faktisk skide godt. Ja der er da en del pop cd'er der er produceret godt. Så gynger og karuseller.
Har dog aldrig spillet så højt som da Dan A og Music4life var forbi. Det starter med at de kommer inden for døren og fyrer op til kl.3. på forstærkeren. Et par af spikes'ene på standerne blev rystet så meget at de skruede sig selv op, og alle møtrikkerne raslede ned på gulvtæppet
Mit udstyr er pt. (regner absolut ikke med at skifte....har i hørt den før ):
Stello dac 100 Signature, Stello CDT100, Red Wine Audio Signature 30.2i.
Men kedelig er lyden absolut ikke her i hytten, men folk har jo forskellig smag hvilket der selvfølgelig skal være plads til.
|
|
|
Hov hov, det var ikke mig der sad med fjernbetjeningen  , kan bestemt godt lide det er organisk, men der må godt være en my mere kant på musikken, men det er jo smag og behag  . __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var faktisk et indlæg til mn1974
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he, nej jeg havde skam intet imod lydtrykket. Det skal jo testes på folks premisser 
Ja smag og behag, såDAN vil det jo altid være. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 02 November 2010 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
He he, nej jeg havde skam intet imod lydtrykket. Det skal jo testes på folks premisser 
Ja smag og behag, såDAN vil det jo altid være.
|
|
|
hej Dennis
Hvis du nu havde sørget for at skifte batterierne på remoten inden vi kom havde det været smule nemmere at kontrollere up/down  
Harbeth er en fremragende musikformidler, men mener dens klare forcer ligger på akustisk musik og jazz. Rytmisk musik har den sine begrænsninger imo. Men svært at få det hele. Men det ændrer jo ikke på at de har en chamerende spillestil. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
bsl2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 02 November 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Hos min kammerat med Compact 7 fandt jeg at deres udstråling var lige skrap nok til at spille på tværs i et mindre rum med betonvægge og et sted mellem 2,5 og 3m til lyttepositionen. Her blev deres dynamik lige i overkanten og lyden tenderede "in your face".
Grejet kunne der ikke sættes finger på, Manley Shrimp, Manley Snapper, Jolida og Nottingham Analogue med high end Grado pickup.
Forstå mig ret, det var stadig fremragende, men efterlod en fornemmelse af at mere plads ville gøre godt. Jeg tror ikke at problemet opstår hvor den fornødne plads er til stede.
Min kammerat har siden opgraderet til et par VC-1 hvilket løste det konkrete problem - så godt faktisk, at jeg selv har fundet mig et par til mit eget begrænsede lytterum.
. |
|
|
hej truthspinner en manley shrimp er p***e dynamisk og fremme i skoene og hvis den samtidig er kombineret med fletcher kabler så kan jeg godt forestille mig at det kan blive for meget på en harbeth
vh bsl2
|
| Til top |
|
| |