AdamB skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
Synes meget nyt musik lyder godt:) rihanna og eminem lyder altid godt.. Trentemøller.. Meget incibus.. Tror bare man skal acceptere at god musik ikke altid er melodisk guitar osv.
Synes meget gammel musik lyder elendigt uden at det er skidt mixet;)
|
|
|

Suk.
Du har desværre slet ikke forstået pointen. Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? Det drejer sig ikke om typen af musik, men selve lydkvaliteten. Altså den måde lyden mixes og masters på i studiet og udvalget af formater med høj opløsning.
Når du snakker om at det nyeste musik lyder godt, så er det fordi du aldrig har hørt det i en bedre kvalitet og derfor tror det skal lyde som det gør - forvrænget og uden dynamik.
|
|
|
Jeg er ret sikker på, at jeg har forstået pointen. Du taler om at nyt musik er dårligt mikset, og trods det måske er et fedt nummer kunne det have lydet meget bedre. Man har fjernet dynamikken ved at tage alt det lave og forstærket og det høje og skruet ned for. Derudover har man ikke brugt nok tid på at gøre mixet fint og lækkert.
Min pointe er bare at meget nyt musik rent faktisk er mixet lækkert, og ikke med dynamisk kompression over hele linjen.
Eksempler:
Rihanna - cold case of love - Lyder supergodt med kulsort baggrund
John mayer - Gravity - Bare 1 af rigtig mange fede numre fra JH som er kanon godt inspillet
Trentemøller - miss you - sindsygt godt mixet - og et andet nr. er på dali cd 2.. i wonder why?
Eminem - Faktisk alle hans plader er superfedt mixet - om man kan li musikken er noget andet
Jamie cullum.. Norah Jones.. Damian Rice.. the script.. Der er rigeligt nyt musik der er mixet godt!
Giver dig ret i at meget nyt musik på top 100 listerne ikke er mixet godt. Det bliver smidt hurtigt ud fra pladeselskaberne uden tanke om kvalitet.
Men se på hvor mange blu-ray koncerter der kommer frem, 24 bit flac.. Og der er en helt generation af nye artister på vej med lækker musik som jeg lige har nævnt:)
Der hvor man i dag kan få virkeligt meget ud af sit anlæg er på film siden. Her taler jeg både om koncerter og film generalt. Der bliver brugt uhyggeligt med tid på at mixe lyd til film, og budgettet er et helt andet end til en cd. Derfor den bedre kvalitet. Der er desværre bare rigtig mange der aldrig får den oplevelse, da 5,1 dyre højtalere og et ordentligt surround forstærker setup er for bekosteligt for mange.
Har hørt nyt musik på mit eget setup og kan god kende forskel på god og dårlig lyd.. Det kommer ret tydeligt frem i mit beskedne setup:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83224&P N=1&TPN=2
|