Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Trenden mod dårligere lyd og formater (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Har i øvrigt lige revet de gamle absolutte music frem.. Jesus christ det med dårlig lyd i main stream musik eksisterede godt nok også i 90erne:)

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:
thuekay skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
AdamB skrev:

SuckyBoyfriends skrev:
Synes meget nyt musik lyder godt:) rihanna og eminem lyder altid godt.. Trentemøller.. Meget incibus.. Tror bare man skal acceptere at god musik
ikke altid er melodisk guitar osv.

Synes meget gammel musik lyder elendigt uden at det er skidt mixet;)

Suk.

Du har desværre slet ikke forstået pointen. Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? Det drejer sig ikke om typen af musik, men selve lydkvaliteten. Altså den måde lyden mixes og masters på i studiet og udvalget af formater med høj opløsning.

Når du snakker om at det nyeste musik lyder godt, så er det fordi du aldrig har hørt det i en bedre kvalitet og derfor tror det skal lyde som det gør - forvrænget og uden dynamik.

Jeg er ret sikker på, at jeg har forstået pointen. Du taler om at nyt musik er dårligt mikset, og trods det måske er et fedt nummer kunne det have lydet meget bedre. Man har fjernet dynamikken ved at tage alt det lave og forstærket og det høje og skruet ned for. Derudover har man ikke brugt nok tid på at gøre mixet fint og lækkert.

Min pointe er bare at meget nyt musik rent faktisk er mixet lækkert, og ikke med dynamisk kompression over hele linjen.

Eksempler:

Rihanna - cold case of love - Lyder supergodt med kulsort baggrund

John mayer - Gravity - Bare 1 af rigtig mange fede numre fra JH som er kanon godt inspillet

Trentemøller - miss you - sindsygt godt mixet - og et andet nr. er på dali cd 2.. i wonder why?

Eminem - Faktisk alle hans plader er superfedt mixet - om man kan li musikken er noget andet

Jamie cullum.. Norah Jones.. Damian Rice.. the script.. Der er rigeligt nyt musik der er mixet godt!

Giver dig ret i at meget nyt musik på top 100 listerne ikke er mixet godt. Det bliver smidt hurtigt ud fra pladeselskaberne uden tanke om kvalitet.

Men se på hvor mange blu-ray koncerter der kommer frem, 24 bit flac.. Og der er en helt generation af nye artister på vej med lækker musik som jeg lige har nævnt:)

Der hvor man i dag kan få virkeligt meget ud af sit anlæg er på film siden. Her taler jeg både om koncerter og film generalt. Der bliver brugt uhyggeligt med tid på at mixe lyd til film, og budgettet er et helt andet end til en cd. Derfor den bedre kvalitet. Der er desværre bare rigtig mange der aldrig får den oplevelse, da 5,1 dyre højtalere og et ordentligt surround forstærker setup er for bekosteligt for mange.

Har hørt nyt musik på mit eget setup og kan god kende forskel på god og dårlig lyd.. Det kommer ret tydeligt frem i mit beskedne setup:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83224&P N=1&TPN=2

Tror det er et stykke tid siden du har hørt en cd som er rigtig godt indspillet og ikke masteret til døde.
John Mayers cd´er er ihvert fald ikke specielt gode når det kommer til lydkvaliteten. Continuum (Den med Gravity på) er ikke så slem, men bestemt ikke speciel god lydmæssigt.
The Scrips er vanvittig komprimeret. Der er ingen dynamik what so ever på deres to cd´er !
Det er lydgrød af værste skuffe. Det gælder stort set alt der kommer fra Mark Ronson´s hånd desværre. At musikken så til gengæld er god er jo en anden ting.

Så skal jeg lige have noget nyt input.. Giv mig lige nogle artister i samme genre som mixer musikken i en kvalitet du mener er i top:) - Helst kontrete skæringer så der ingen tvivl er om hvilke numre du mener er kræs.

Så smutter jeg forbi CD butikken i morgen.. Vil lade tvivlen komme dig til gode og måske få en god oplevelse med på vejen:)

Kan se jeg spiller på grej for den butik du kommer fra, så det er forhåbentligt ikke der fejlen ligger;)

Hvis du vil høre John Mayer på en lidt federe måde og med væsentlig bedre lyd skal du købe John Mayer Trio - Try. Klasse cd. Prøv at høre Gravity på denne cd. Den er meget federe !
Meget i den lidt poppede/kommercielle genre er desværre bare af ringe kvalitet lydmæssigt.

Men der er da kunstnere hvor jeg mener at både musikken og lyden er til at holde ud, og lidt til.
Ben Harper. Specielt albummet Fight for your Mind er godt.
Det meste med Jack Johnson er også ganske okay lydmæssigt. Og musikken er jo bare i orden. In between dreams er det bedste album imo.
Eric Hutchinson - Back to Where I was. Super album med habil lydkvalitet.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme jeg bare har almindelig cd. Ingen høj opløselig formater. (download - hvad er det? )

Problemet med SACD og DVD-Audio er, de kom begge nogenlunde samtidig. Ville se hilket mærke vandt først.

Man kan vel sige de tabte begge 2?

Så ikke bare der er/var begrændset udvalg. Mange gange kom f.eks SACD udgivelsen også først nogen tid efter CD udgivelsen. Så havdeman købt cd udgaven. Havde faktisk en Sony DVD som også spillede SACD (ikke DVD-Audio) Jeg fik en SACD. Mere blev det ikke til.

Hvis det Blue Ray music skal blive til noget. Så skal udvalget være stort. Det SKAL udgives samtidig med cd udgivelsen. Ellers duer det altså ikke. Og så skal prisen altså være konkurrence dygtig.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Det dårligste ved almindelig 16bit CD formatet er at næsten ingen udnytter dette!!!

Der er masser af dynamik muligt, mere end hovedparten tror.

Egentlig er det med at "opgradere" til "bedre" formater nok en del af problemet, da mange tror at hvis bare den mulige opløsning og dynamik er tilstede, ja så lyder det nok bedre. Dette er nok muligt i nørdede hifi-testindspilninger. Men ikke i hovedparten.

Hvis bare man udnyttede det CD format vi har ville verden se/lyde helt anderledes ud.
mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
thuekay skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
AdamB skrev:

SuckyBoyfriends skrev:
Synes meget nyt musik lyder godt:) rihanna og eminem lyder altid godt.. Trentemøller.. Meget incibus.. Tror bare man skal acceptere at god musik
ikke altid er melodisk guitar osv.

Synes meget gammel musik lyder elendigt uden at det er skidt mixet;)

Suk.

Du har desværre slet ikke forstået pointen. Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? Det drejer sig ikke om typen af musik, men selve lydkvaliteten. Altså den måde lyden mixes og masters på i studiet og udvalget af formater med høj opløsning.

Når du snakker om at det nyeste musik lyder godt, så er det fordi du aldrig har hørt det i en bedre kvalitet og derfor tror det skal lyde som det gør - forvrænget og uden dynamik.

Jeg er ret sikker på, at jeg har forstået pointen. Du taler om at nyt musik er dårligt mikset, og trods det måske er et fedt nummer kunne det have lydet meget bedre. Man har fjernet dynamikken ved at tage alt det lave og forstærket og det høje og skruet ned for. Derudover har man ikke brugt nok tid på at gøre mixet fint og lækkert.

Min pointe er bare at meget nyt musik rent faktisk er mixet lækkert, og ikke med dynamisk kompression over hele linjen.

Eksempler:

Rihanna - cold case of love - Lyder supergodt med kulsort baggrund

John mayer - Gravity - Bare 1 af rigtig mange fede numre fra JH som er kanon godt inspillet

Trentemøller - miss you - sindsygt godt mixet - og et andet nr. er på dali cd 2.. i wonder why?

Eminem - Faktisk alle hans plader er superfedt mixet - om man kan li musikken er noget andet

Jamie cullum.. Norah Jones.. Damian Rice.. the script.. Der er rigeligt nyt musik der er mixet godt!

Giver dig ret i at meget nyt musik på top 100 listerne ikke er mixet godt. Det bliver smidt hurtigt ud fra pladeselskaberne uden tanke om kvalitet.

Men se på hvor mange blu-ray koncerter der kommer frem, 24 bit flac.. Og der er en helt generation af nye artister på vej med lækker musik som jeg lige har nævnt:)

Der hvor man i dag kan få virkeligt meget ud af sit anlæg er på film siden. Her taler jeg både om koncerter og film generalt. Der bliver brugt uhyggeligt med tid på at mixe lyd til film, og budgettet er et helt andet end til en cd. Derfor den bedre kvalitet. Der er desværre bare rigtig mange der aldrig får den oplevelse, da 5,1 dyre højtalere og et ordentligt surround forstærker setup er for bekosteligt for mange.

Har hørt nyt musik på mit eget setup og kan god kende forskel på god og dårlig lyd.. Det kommer ret tydeligt frem i mit beskedne setup:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83224&P N=1&TPN=2

Tror det er et stykke tid siden du har hørt en cd som er rigtig godt indspillet og ikke masteret til døde.
John Mayers cd´er er ihvert fald ikke specielt gode når det kommer til lydkvaliteten. Continuum (Den med Gravity på) er ikke så slem, men bestemt ikke speciel god lydmæssigt.
The Scrips er vanvittig komprimeret. Der er ingen dynamik what so ever på deres to cd´er !
Det er lydgrød af værste skuffe. Det gælder stort set alt der kommer fra Mark Ronson´s hånd desværre. At musikken så til gengæld er god er jo en anden ting.

Så skal jeg lige have noget nyt input.. Giv mig lige nogle artister i samme genre som mixer musikken i en kvalitet du mener er i top:) - Helst kontrete skæringer så der ingen tvivl er om hvilke numre du mener er kræs.

Så smutter jeg forbi CD butikken i morgen.. Vil lade tvivlen komme dig til gode og måske få en god oplevelse med på vejen:)

Kan se jeg spiller på grej for den butik du kommer fra, så det er forhåbentligt ikke der fejlen ligger;)

Hvis du vil høre John Mayer på en lidt federe måde og med væsentlig bedre lyd skal du købe John Mayer Trio - Try. Klasse cd. Prøv at høre Gravity på denne cd. Den er meget federe !
Meget i den lidt poppede/kommercielle genre er desværre bare af ringe kvalitet lydmæssigt.

Men der er da kunstnere hvor jeg mener at både musikken og lyden er til at holde ud, og lidt til.
Ben Harper. Specielt albummet Fight for your Mind er godt.
Det meste med Jack Johnson er også ganske okay lydmæssigt. Og musikken er jo bare i orden. In between dreams er det bedste album imo.
Eric Hutchinson - Back to Where I was. Super album med habil lydkvalitet.

Tak for et godt svar:)

Jeg har selv liveoptagelsen med gravity på bluray som vist nok er den samme som på cdén?

Ben Harber må jeg ud og lytte til, og Jack Johnson købte jeg faktisk i går eftermiddags:)

Eric Hutchinson skal jeg også lytte til.

Tak for god info:)

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:
Kunne i komme med nogen eksempler på cd'er som er dårligt masteret eller er offer for loudness war.
'

Jeg mener jeg kender det meste Clapton, og han er normalt ikke ramt af the loudness war, men the complete Clapton er det i extrem grad. Derfor køb IKKE denne dobbelt CD selv om den kan fåes for 50 kr.

Cover Complete Clapton UK:Eric Clapton

Køb istedet Crossroads (4CD box) + Layla (Derek and the Dominoes), så har du ifølge Clapton selv alt væsentligt (frem til 88) Og her er masteringen fornem.

Cover Crossroads:Eric Clapton  Cover Layla and Other Assorted Love Songs:Derek & the Dominos

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Kunne i komme med nogen eksempler på cd'er som er dårligt masteret eller er offer
for loudness war.

Det er sværere at komme med eksempler på cd'ere, som er masteret godt.

Lad mig komme med nogle eksempler inden for klassisk rock/metal. Tingene er sjældent helt nemme:

AC/DC - High Voltage
1987 USA - Elendig 80'er lyd
1989 Australien - Glimrende
1990 EU - Samme som 1987 USA
1994 USA/EU - Smadret/dynamisk komprimeret
2003 USA/EU - Endnu mere smadret

Doors - LA Woman
1989 USA - Middelmådig - ikke komprimeret
1993 USA [DCC] - Fremragende
1999 USA - Delvis smadre/komprimeret
2001 USA (DVD-A) samme som 1999

Black Sabbath - Paraniod
1986 UK/Japan [Castle] - fremragende
1987 US [Creative] - Middelmådig - ikke komprimeret
1989 Japan [Vertigo] - fremragende
1996 [Castle] - Smadret/dynamisk komprimeret
2004 Endnu mere smadret
2009 [Deluxe] Kun delvis smadret

Black Sabbath - Paraniod
1986 UK/Japan [Castle] - ikke komprimeret, meget lys i lyden, lyder forkert
1987 US [Creative] - Middelmådig - ikke komprimeret
1990 US [Warner] - Middelmådig - ikke komprimeret
1996 [Castle] - Smadret/dynamisk komprimeret
2009 [Deluxe] FREMRAGENDE
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

SOSFarum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

B&W laver også nogle specielle inspilninger som man downloader og evt selv brænder til CD.

http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=3550&te rid=5070

De lyder efter min mening rigtig godt.

Har også en del koncerter på Blu-ray og der er smæk på lyden. Har ikke hørt om Blu-ray music men det lyder da spændende.

Til top Vis SOSFarum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SOSFarum

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Black Sabbath - Paraniod
1986 UK/Japan [Castle] - fremragende
2009 [Deluxe] Kun delvis smadret

Black Sabbath - Paraniod
1986 UK/Japan [Castle] - ikke komprimeret, meget lys i lyden, lyder forkert
2009 [Deluxe] FREMRAGENDE

Hehe, jeg tror du glemte at ændre titlen på det sidste album, ellers er du da lidt selvmodsigende..

For øvrigt et solidt indlæg der viser at det ikke er nok at kende kunstner og albumtitel, man er også nødt til at være obs på hvillket genoptryk det er.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes