Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 02:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Volume niveau ved test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tester, ved samme niveau som jeg lytter. Jeg har jo ikke brug for noget, der kun lyder godt ved niveauer, jeg alligevel ikke
lytter ved. Så det skal yde når det spiller højt, jeg lytter altid ved niveauer, hvor normal komunikation er umulig.
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:
Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen af Jer gutter/gutter-inder som har stor erfaring af test samt lydprøve af forskellige anlæg og højt.

Mange anmeldelser skrive flotte ting som dynamik, åbent lydbillede, stram bas mv. Men hvor højt skruer de/I egentlig op for lyden? Når der f.eks. skrives om en stram bas vil jeg mene der skal skrues en del op(faktisk til den vilde side) før dette kan mærkes/høres, men i dette niveau vil detaljerne jo ikke være så tydelige i toppen...eller hvad?

Så et simpelt spørgsmål, hvordan tester i udstyr?

Der er faktisk internationale standarder for test og testmetoder for audio udstyr. Jeg kan f.eks nævne:

DIN EN 61305-1 S/EN 61305-1 = IEC 61305-1 = IEC 1305-1
Household high-fidelity audio equipment and systems - Methods of measuring and specifying the performance - Part 1: General (IEC 61305-1:1995)

DIN EN 61305-2
Household high-fidelity audio equipment and systems - Methods of measuring and specifying the performance - Part 2: FM radio tuners (IEC 61305-2:1997)

DIN EN 61305-3
Household high-fidelity audio equipment and systems - Methods of measuring and specifying the performance - Part 3: Amplifiers (IEC 61305-3:1995)

DIN EN 61305-5
Household high-fidelity audio equipment and systems - Methods of measuring and specifying the performance - Part 5: Loudspeakers (IEC 61305-5:2003); 

DIN EN 61305-5 Supplement 1
Household high-fidelity audio equipment and systems - Methods of measuring and specifying the performance - Part 5: Loudspeaker - Supplement 1: Listening tests on loudspeakers - Single stimulus ratings and paired comparisons; IEC/TR 61305-6:2005

Der er også andre standarder som f.eks.
IEC TR 60268-13 Sound System Equipment - Part 13: Listening Tests on Loudspeakers

Iøvrigt er overnævnte standarder afløser for den gamle DIN 45500 serie af standarder.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Ronnie B. R. skrev:

efter min mening, skal et anlæg kunne præstere ved alle lyd-niveauer, for at være et godt anlæg, selv er jeg faktisk blevet noget overrasket over mine DIY højttalere, det er det første sæt jeg har haft, som reelt havde nogenlunde samme lyd hele vejen op igenne volumen, DET er totalt heldigt

men selv har jeg forskellige niveauer til forskellige stykker musik, er det bassen der skal testes, så kan jeg godt lide at fyre godt op, så bliver det mere fysisk, men skal jeg bare lytte musik uden at det er noget specielt, så er det sådan lidt over tale-niveau

Det er også en egenskab jeg er super glad på mine højttalere Snell type All. De beholder klang, perspektiv og spillestil ved både små niveauer og kraftige udladninger i musikken. Instrumenterne bliver på deres pladser uanset styrken.   

se DET jo rigtig HI-FI

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej Pepsi

Jeg har en fornemmelse af, at når anmeldere tester udstyr og højttalere, så er lytteniveauet en blandet landhandel. Jeg tror ikke ud fra de blade jeg har holdt, at lytte styrken er højere end moderat til halvhøjt alt efter musikken der i brug. Genrene, der spilles, er jo også afhængig af hvor højt, der spilles. Noget andet er, at bassen, når den siges at være stram eller fast, vil den være sådan om der spille højt eller lavt. Vil man mærke den på kroppen, skal den være slagkraftig og dynamisk, hvilket er afhængig af både højttaler og forstærker, der er i brug. Og så selvfølgelig, den musik man spiller skal også være ordentlig indspillet. På et vel sammensat anlæg og med et rimeligt membran areal, behøver man ikke en gang at spille specielt højt for at mærke bas og mellemtone på kroppen. På mit eget anlæg behøver jeg ikke at overdrive lydstyrken for at mærke anslagene i bassen. Det er kun afhængig den plade, som spilles. Den skal være godt lavet og produceret. Jeg håber at jeg har kunnet givet bare en lille fornemmelse af at have givet svar på dit anlæg.....øh indlæg, selvfølgelig.     

Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

Herren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2010
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Aloha Pepsi !!

Nu når du selv spørger om Koglen, så kan lyse utroligt skarpt, bare man sætter en ordentlig pære i.

Nu er jeg selv blind på det andet øje, så det kan godt blive en smule forvirret, men alt i alt er det en super lampe !!!

Jeg har den dog aldrig med ude i bilen, da jeg så skal have mit højre vindue åbent, men det tager vi i en anden tråd.

Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.

Super dag

mvh

Herren
Til top Vis Herren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Herren

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Koglen er en fed lampe fra PH,men den skal  nok slukkes når man tester grej

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

grene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Ha ha

Så sandt så sandt......

Herren skrev:
Aloha Pepsi !!

Nu når du selv spørger om Koglen, så kan lyse utroligt skarpt, bare man sætter en ordentlig pære i.

Nu er jeg selv blind på det andet øje, så det kan godt blive en smule forvirret, men alt i alt er det en super lampe !!!

Jeg har den dog aldrig med ude i bilen, da jeg så skal have mit højre vindue åbent, men det tager vi i en anden tråd.

Super dag

mvh

Herren

Til top Vis grene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grene

pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Herren skrev:
Aloha Pepsi !!

Super dag

mvh

Herren

Flot debut på hifi4all
Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

ja jeg tænkte også lige på hvor det kom ind i tråden

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Tror den skulle have været ind på en anden side.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Herren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2010
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen, beklager min sidste indlæg i denne tråd, tror sku jeg var kommet til ryge min dørmåtte !!!

Men det sker jo engang i mellem her over vest på, når vi ikke har noget at give os til :-))

Hygge
Til top Vis Herren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Herren

grene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Herren skrev:
Hej igen, beklager min sidste indlæg i denne tråd, tror sku jeg var kommet til ryge min dørmåtte !!!

Men det sker jo engang i mellem her over vest på, når vi ikke har noget at give os til :-))

Hygge

Ha ha ha You smoking bandit.

Til top Vis grene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grene

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe let efter et anlæg der spillede godt når det spiller lavt. Jeg bor i lejlighed og vil ikke forstyrre naboer. Næsten hver gang jeg går i en hifi butik giver ekspedienten den ikke for lidt på volumen, og jeg tror det skyldes at man ofte får en federe oplevelse når der kommer tryk på. Mennesker oplever desuden at noget er vigtigere hvis det er højere. Mange af de anlæg jeg har lyttet på manglede bas når der blev spillet lavt. Det er derfor man primært før i tiden havde en loudness funktion til at booste bassen. Jeg har lyttet til lyngdorfs digitale forstærker som spillede meget lineært selvom det var lav. Ideen var måske fin, men hvis det blev helt lavt var det ikke godt, da dele af musikken ikke kunne høres og så kom der noget frem som kunne høres og noget som kom lidt op i niveau. Jeg ved ikke om der er en standard styrke. Når man tester folks hørelse i fritfeld bruger man 55 - 65dB som er det mest behagelige niveau for tale for normalthørende, men musik betegnes ofte til at ligge højere. Der findes helt sikkert en standard. 

Til top Vis 440Hz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 440Hz

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hej 440hz

Der er en standard for indspildning af musik. Du kan jo ikke have det dynamikområde der er i levende musik i et hjem. Når du lytter til levende koncerter hører du fint hele toneområdet ved både lave og høje styrker. Men det musik du køber er jo ret komprimeret i dynamikken, så alt lyder næsten lige højt ved lave og høje niveauer i musikken som derfor ikke føles helt naturlig, som det vil gøre ved en rigtig koncert. Ørets følsomhed aftager gradvist ned i bassen og op mod høregrændsen, så lyden skal være en smule højere her for et opfatte det på linie med resten. Det er dog mest på højttaler siden, at det er godt at have en højttaler, der kan spille med samme klang og tonalbalance uanset lytte niveau. Det kræver at højttaleren er tilpasset et typisk hjem og ikke et lyddødt målerum. Prøv at lytte til et sæt ordentlig opstillet Snell A2 eller A3 og oplev hvad jeg mener. Og selvfølgelig med et godt anlæg i numsen på dem. Pladerne du køber er altså lavet så det ikke er nødvendigt at skulle lukke helt op for volumen. Prøv at forestille dig gamle fru Jubelfryd sidde og høre Torsdagskoncert og skruer godt op fot styrken, for at kunne høre de svage passager i musikken, hvis den blev sendt med naturlig dynamik. Tænk hvis det var stravinsky ,der blev sendt og pludselig sætter orkestret ind med et voldsomt cresendo. Se lige fru Jubelfryd...........

Allanowich   

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ved godt at alm. CDer er komprimeret til et vist område. Jeg husker ikke om det er 72dBs område de har. Jeg har selv en Korg 1-bit HD recorder som optager med en margen på 120dB Der er fordele og ulemper ved komprimeringen og lineariteten. Skal man have en koncert lignene oplevelse, så skal det jo ikke være for komprimerer, men du har ret så får man også let blæst hatten af når Bjørk først begynder "you ring my bell" Du kan i øvrigt få software der trækker ind indspildning ud og forsøger at genskabe dynamikken. Nogle siger det virker ok, men det kan nok ikke sammenlignes med en optagelse der orginalt er konstrueret med mere dýnamik. Min HD recoder har en del fordele der, idet den benyter en ny metode med 1 bit recording uden filter. Før var det mest optimalt at optage i slutformatet, da man altid tabte informationer når der blev konverteret, men det er ikke tilfældet med det nye 1-bit system. Ved du om der er større margen på en LP end en CD? Nu skal jeg ikke overtage tråden, men jeg går med overvejelser om at købe en billigere pladespiller :-)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

hej 440hz

Jeg kan ikke lige fange på hvilket område du tænker på, men jeg håber jeg rammer rigtigt. Du kan klart opnå større dynamik på cd end på lp. Der bruges også komprimering men i mindre omfang, da det trods alt er begrændset hvor meget, der kan være på en lp. Dynamikken vil være størst i mellemtonen og aftage gradvist op ad og ned ad i frekvens. Derfor har man den der RIAA korrektion, så en rimelig ret frekvensgang kan opnås. En lp´s lyd er mere "lavmælt, der er ikke så meget knald på. Men med en direkte skåret lp på 45 omdr og med få instrumenter kan man nå en meget realistisk lyd og klang. En lp har også i forhold til cd´ens 16 bit format, en væsentlig bedre opløsning over 10khz, så instrumenters klang og overtoner lyder mere ægte. At en cd af og til lyder rigtigt godt i diskanten, skyldes at området under 10khz er ordentligt indspillet, så øret tror at området over 10khz også er godt. De fleste plader, cd og lp, bliver dog oftest udsat for en masse manipulation frekvensmæssigt, så det lyder klarere og mere luftigt end det faktisk er. Derfor er lyden mere anmasende og tung at lytte til i længden. Uden alt dette og i stedet lade instrumenters toneområde være uberørt, vil det være mere afslappende at lytte til. Hvis du ikke lige ved det, så vil jeg lige sige, at en direkte skåret lp, er den matrice, som man skærer musikken i til lp´en, er skåret samtidigt med at man indspiller musikken. Men indspiller ikke på et medie først. Så det skal lykkes i første take, ellers må skære en ny matrice. Jeg har 5 direkte skåret lp´er. Det er guf. Jeg har også et par numre på cd, der ikke har været brugt kompression overhovedet. Der skal lukkes pænt op for forstærkeren, men hold kæft en ro og afslappet flot lyd og dynamik de numre har.    Forresten, der kan maximalt være 65db dynamik område på en lp.

Hilsen Javilha Masser    (allanowich

Megaton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
En lp har også i forhold til cd´ens 16 bit format, en væsentlig bedre opløsning over 10khz, så instrumenters klang og overtoner lyder mere ægte. At en cd af og til lyder rigtigt godt i diskanten, skyldes at området under 10khz er ordentligt indspillet, så øret tror at området over 10khz også er godt.

Siger du, at en CD har en dårligere opløsning over 10 KHz? Det forstår jeg ikke. Hvorfor skulle den have det?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Megaton skrev:
allanowich skrev:
En lp har også i forhold til cd´ens 16 bit format, en væsentlig bedre opløsning over 10khz, så instrumenters klang og overtoner lyder mere ægte. At en cd af og til lyder rigtigt godt i diskanten, skyldes at området under 10khz er ordentligt indspillet, så øret tror at området over 10khz også er godt.

Siger du, at en CD har en dårligere opløsning over 10 KHz? Det forstår jeg ikke. Hvorfor skulle den have det?

Hejsa megaton

Det har noget at gøre med at det digitale signal er grovere ved 16 bit. Havde det været 20 bit, der var standard, ville man have finere "trappetrin" ved bit ordene i denne øverste oktav. Har du mulighed for det, så prøv et lytte til DVD-audio 24bit format, eller Sony´s Super Audio afspillere med de tilhørende disc. De er desværre ikke slået så godt an som man håbede på, men nogle plader kan man få fat i. Sikkert også med musik du kender forvejen. Men her er lyden i den øverste oktav meget meget lp agtig. Meget behagelig og med utroligt mange detaljer. Den sædvanlige cd lyd vil ved siden af, være grå og lidt bastant i klangen. Så cd´en er ikke så fin i opløsningen her oppe, som en super god indspilning på lp kan være. Tænk på, at cd´en først og fremmest var tiltænkt til bilstereo og var kun 14bit til at begynde med og det er jo endnu værre.

Allanowich

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Efter også at have læst lidt på nettet har jeg kunnet konkludere følgende: Hvad angår dynamikområsde erCD'er LP langt overlegne, og LP'. LPer fremstår dog ofte mere dynamiske fordi de ikke så ofte er blevet masteret på samme rædsomme måde som cd'er bliver i dag: Gennem en finalizer/kompressor der kvæler dynamikken totalt.

Så er det måske mere en SACD afspiller jeg skal kigge efter for den dynamiske oplevelse, da den så både har mulighed for større dynamik område og højere bitrate som altså giver langt mere information fra 10kHz til 22.05kHz og forsætter frekvensområdet jo vist længere op, selvom det almindelige mennesklige er tone døv deroppe. Mon ikke det skyldes at der laves undertoner ifm. afspildningen, som gøre oplevelsen realistisk.

På den anden side vil en pladespiller måske give en fin dynamisk oplevelse der alligevel holder sig i et dynamisk omfang hvor man kan bruge det til latenight lyntning.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

440Hz skrev:

Efter også at have læst lidt på nettet har jeg kunnet konkludere følgende: Hvad angår dynamikområsde erCD'er LP langt overlegne, og LP'. LPer fremstår dog ofte mere dynamiske fordi de ikke så ofte er blevet masteret på samme rædsomme måde som cd'er bliver i dag: Gennem en finalizer/kompressor der kvæler dynamikken totalt.

Så er det måske mere en SACD afspiller jeg skal kigge efter for den dynamiske oplevelse, da den så både har mulighed for større dynamik område og højere bitrate som altså giver langt mere information fra 10kHz til 22.05kHz og forsætter frekvensområdet jo vist længere op, selvom det almindelige mennesklige er tone døv deroppe. Mon ikke det skyldes at der laves undertoner ifm. afspildningen, som gøre oplevelsen realistisk.

På den anden side vil en pladespiller måske give en fin dynamisk oplevelse der alligevel holder sig i et dynamisk omfang hvor man kan bruge det til latenight lyntning.

Hej 440hz

Husk blot hvis du køber en SACD også at købe pladerne til det. Der er nok ikke meget musik at vælge imellem alt efter hvilken musiksmag du har. Det er nok overtoner du har i tankerne. Øret danner selv disse i forhold til grundtonen. Det er derfor jeg skrev, at toner over 10khz kan lyde godt på cd, hvis området under er godt. Det kan også gå den anden vej. Tag en mindre transportabel radio. Den kan ikke sige noget i bassen under 100hz. Det vil jo gøre det umuligt at høre en kontrabas f.eks. Men fordi at mange af overtonerne er til stede, vil øret selv lave grundtonen. Derfor kan du genkende kontrabassen på lyden, der høres. Angående lp, så kommer det jo også an på hvor god en pladespiller, pick up og især riaa del man har. For jeg har nemlig en ret god slagkraft og dynamik på de bedste lp´er jeg har. Det er dog ikke helt oppe på det der kan opnås med flotte optagelser på cd, men lige ved. Og dybt i bassen klarer sammensætningen da også ret fint. Man kan sagtens genere underboen med lp´er.......hæ hæ hæææ.    

Gnæk gnæk       

Hilsen Allanowich

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum