Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Opamp opbygget med transistore (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

MAT-02 sad sjovt nok i den gl. bedagede Dali-MM/MC preamp. fra 1990. Måske en ide at pelse en sådan. Mener der sidder 6 stk. i boxen.  
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

canierlsen skrev:

Nu ved jeg ikke rigtigt hvad det er for en RIAA fra High Fidelity du omtaler. Kan vi få et diagram at se ?.

Mit arbejdsdiagram ser pt således ud:  (R5 skal emilineres)

Det er to diagrammer jeg lige smeltede sammen og jeg er ikke 100% sikker på LF411'en tilslutning, men som nævnt det er et arbejdsdiagram. Indgangsmodstanden (R0 og R1) er 100k (måske 94k)

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

canierlsen skrev:

Nu ved jeg ikke rigtigt hvad det er for en RIAA fra High Fidelity du omtaler. Kan vi få et diagram at se ?.

Mit arbejdsdiagram ser pt således ud:  (R5 skal emilineres)

Det er to diagrammer jeg lige smeltede sammen og jeg er ikke 100% sikker på LF411'en tilslutning, men som nævnt det er et arbejdsdiagram. Indgangsmodstanden (R0 og R1) er 100k (måske 94k)

Jeg har lidt kommentarer:

R5 er en del af RIAA filteret. Den kan du ikke undvære, uden at lave et helt andet filter kredsløb. Hvorfor vil du fjerne den ?.

Indgangsimpedansen nævner du til at være 100K. Det er ret højt for en RIAA. Jeg har dog en ide om, at du mener at de 2 modstande R1 og modstanden som ikke har nogen mærkning, hver er 100k eller 94 K. Da de på sin vis ligger parallelt  igennem kondensatoren i indgangen, får du så nogenlunde den rigtige impedans.
Impedansen skal egentligt tilpasses pickupén. (Mange RIAA forstærkere har omkring 47K i indgangsimpedans - hvis det er til en MM pickup). Det er simpelt at lave en mulighed for impedans tilpasning.

Din DC servo med LF411, ser ud til at være tilsluttet korrekt. (Jeg kan dog ikke tyde om det er + eller - indgangen på LF411, som er forbundet med 1M modstanden og udgangen på forstærkeren) Men dens design kan forbedres lidt. Som det er nu, så ser de to indgange på LF411 - ikke den samme impedans, hvilket i en worst case situation kan give lidt problemer med offset spændinger.

Din løsning kan dog sagtens fungere. 

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

@canielsen

Tak for dine kommentarer. Den ubenævnte modstand er R0 og sidder parallel med R1, og så bliver indgangsimpedansen 47k-50k. Impedans og kapacit omskiftning vil blive lavet med et par omskiftere.

R5-R6 er en spændingsdeler og giver et tab på et par dBs dæmpning - og tilsvarrende fald i signal/støjforholdet og det bør jeg vel undgå. (R5+R6)*C3 giver en pol, og det må jeg kunne lave så polen er den samme nå R5=0.

LF411's plus indgang er lagt til stel. Skal jeg sætte 1 M modstand i serie med den?

Den grå del af diagrammet er fra High fidelity '79-'80 (en del komponenter er fjernet) og den hvide del er fundet hos Lcaudio.

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

@canielsen

Tak for dine kommentarer. Den ubenævnte modstand er R0 og sidder parallel med R1, og så bliver indgangsimpedansen 47k-50k. Impedans og kapacit omskiftning vil blive lavet med et par omskiftere.

R5-R6 er en spændingsdeler og giver et tab på et par dBs dæmpning - og tilsvarrende fald i signal/støjforholdet og det bør jeg vel undgå. (R5+R6)*C3 giver en pol, og det må jeg kunne lave så polen er den samme nå R5=0.

LF411's plus indgang er lagt til stel. Skal jeg sætte 1 M modstand i serie med den?

Den grå del af diagrammet er fra High fidelity '79-'80 (en del komponenter er fjernet) og den hvide del er fundet hos Lcaudio.

R5, R6 og C3 laver en frekvensafhæging spændingsdeler , som er en del af RIAA filteret der laver en korrektion af frekvensgangen i henhold til RIAA normen. Fjerner du R5 - så virker korrektionen ikke, og du får ikke en frekvenskorrektion som overholder RIAA normen. Et RIAA filter, skal jo hæve bas og sænke diskanten. Denne del af fliteret hæver bassen (500Hz jvnf. norm). Hvis ikke du vil have den del af filteret til at sidder der, så skal du lave et helt andet kredsløb, eksempelvis hvor filterkomponenterne sidder i modkoblingen på operationsforstærkerne.

Nu er der jo ingen komponentværdier på dit diagram, så jeg kan ikke umiddelbart se, om kondensatoreren der sidder over R4 - er en lille kondensator (pf), for at modvirke eks. selvsving m.m. i konstruktionen, eller om den sammen med R4, er stor nok til at være den anden del af RIAA filteret - diskantsænkningen .Det tror jeg den gør.
Hvis det er en del af diskantsænkningen, så er det en lidt speciel måde at gøre det på (det er dog set før f.eks. i nogle udgaver af PhonoClone( se http://www.platenspeler.com/diy/phono/phonoclone/phonoclone_ ln3_schema.gif) , som dit diagram ligner rigtigt meget). Så blander man nemlig to forskellige filtersystemer i konstruktionen. En aktiv diskantsænkningen i modkoblingen på en opamp, og  bashævningen som et passiv filter. Normalt vælger man det ene eller andet.  

Hvis du vil lave et rent passivt filter, som nogle mener er den bedste måde at gøre det på, så det ikke sidder i modkoblingen på forstærkertrinnene, så skal du sætte en kondensator til diskantsænkningen fra midtpunktet mellem R5 og R6 til stel. (Se eks. det indkredesede område på http://phonoclone.com/diy-pho2.html )Så har du hele filteret samlet et sted, og ikke i modkoblingen på det første opamp trin.(som det umiddelbart ser ud til at være på dit diagram - hvis kondensatoren ellers er stor nok i værdi).

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 November 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Som canielsen så fint skriver kan ingen af de viste org. komponenter i diagrammet fjernes/udelukkes - forudsat det er en Riaa equalizer preamp. du vil bygge.

Anyway er de 2 link der henvises til ret inspirerende og informative  

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

OK Jeg giver mig

Og JA! der er kommet en masse rigtigt gode links og diagrammer ud af denne tråd. Tak til jer alle sammen.

Jeg kommer desværre ikke til at brænde fingerene på loddekolben ;-) før tidligst i næste weekend.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 November 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

ved ikke om de allerede er nævnt.... ellers er der også dem her :

http://bursonaudio.com/burson_opamp.htm

Dem tror jeg da jeg skal prøve i min DAC magic en dag

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Skulle du ikke bruge et bedre produkt som udgangspunkt for dine mods.     De er bedre givet ud på modde noget high end.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jo.... jeg har heller ikke gjort det endnu.... legede bare med tanken. Det er faktisk min første DAC. har brugt pengene på aktive DIY højttalere istedet

Kom blot med dem som et forslag til hvad jeg tror er en god opamp.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Jo.... jeg har heller ikke gjort det endnu.... legede bare med tanken. Det er faktisk min første DAC.
har brugt pengene på aktive DIY højttalere istedet

Kom blot med dem som et forslag til hvad jeg tror er en god opamp.

Det tror jeg da også gerne det er. Har bekendt som har gode resultater i at skifte fra AD 744 og Ad 811 i fælles
modkoblingssløjfe.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Min tanke var også lidt... at 900 kr for et sæt burson... stadig er billigere end at købe en anden DAC. Men det kan da godt være at den DAC Magic er bliver lidt for hypet. Jeg købte den blot for at starte et sted, og skabe mig et indtryk af hvad en DAC giver af muligheder. Overvejede også at bygge en selv. Men syntes at den lille Cambridge gør det fint til pengene, især da jeg har købt den brugt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes