Emne: Brug af Power Amp til highend højttalere? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jo - jo - det er jeg udmærket klar over - det er jo god gl. latin, men man kan også brænde dem af
med for megen effekt -ikke mindst, hvis man lytter til heftigt komprimeret materiale.(radio/Mp3-pop osv) - og har et løst
forhold til volumekontrollen.
Jeg taler jo ikke om, at manden skal bygge en forstærker ud af en transistorradio og tilslutte den sine højttalere. Blot kunne
jeg forestille mig, at trådstarter i stedet ville have mere ud af at finde en Hifi-dedikeret amp efter egen smag- på fx 100w med
en god strømforsyning og så være glad ?
Vh
Freddy |
|
|
Prøv at regn lidt på, hvor langt du når med 100 watt: http://www.crownaudio.com/apps_htm/designtools/elect-pwr-req .htm
Med trådstarters højttalere, skal man bruge 250watt pr. højttaler hvis man vil kunne opnå 95db ved 5 meters afstand. Hvis man
godt kan lide at spille lidt højt og gerne vil bibeholde dynamiske passager i musik/film så er 100watt slet ikke nok.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 100W var et eksempel trukket ud af den blå luft. Jeg kender ikke de pgl. højttalere og efterlyste nogle tal på deres følsomhed, og dem får jeg så ved at klikke på linket og læse om dem. Det indikerer, at der er brug for måske et par hundrede watt (opgivet ordentligt), men der findes forstærkere i hifi-sammenhænge, som kan fylde disse uden at blinke. Opfatter stadig tankerne om PA-forstærkere som tidligere beskrevet. Crown har lavet fine ting - og det kan selvfølgelig sagtens bruges, men de er først og fremmest - bl.a. pga. blæsere og andre klangkvaliteter, beregnet til PA/studie.
Jeg kender heller ikke trådstarters vaner og ønsker. Der omtales en større stue/lokale, men hvad er "større" og hvor godt er dette lokale dæmpet?
Hvorfor denne trang til PA-amps?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
| Jeg havde i mange år et par QUAD ELS63, som jeg drev med en Hiraga klasse A forstærker, der skulle være noget af det bedste. På et tidspunkt købte jeg en brugt LabGruppen ip500 prof forstærker, som jeg satte på i stedet for Hiraga'en. Der var tale om en fantastisk forbedring af lyden, som blev helt anderledes klar og levende med dybde i bassen og smæld i mellemtonen. Den eneste ulempe ved Labben er, at den har en blæser. Selv om blæseren var styret af temperaturen, så var den ikke til at leve med i dagligstuen. Nu kører jeg med 6 stk. LabGruppen ip450, som er passivt kølet og derfor helt stille. Jeg havde på et tidspunkt en Crown, men den har en blæser som kan overdøve husets støvsuger! Jeg har haft flere forskellige forstærkere, bla. Electrocompagniet, Tandberg, Meitner, Alpine osv. Jeg ville i dag aldrig købe en såkaldt "high-end" forstærker, hvor man betaler en million for en forgyldt knap. PA lyder generelt bedre, her går pengene til lyden og ikke til religiøst fis! Proffessionelle musikere, der lever af at lave god lyd til publikum, de ved da, hvad de gør. Du vil heller aldrig kunne finde en "high-end" forstærker i et lydstudie. For eksempel hos bryel og kjær, hvor de tester mikrofoner, kører de med LabGruppen, eller har ihvertfald gjort det på et tidspunkt. |
|
|
PA-amps er kendte for at være yderst kontante i hele frekvensområdet, hvilket er godt til levende musikgengivelse, men kan efter manges vurdering blive øretrættende i hifi-sammenhænge.
Proffesionelle musikere går op hvor stabilt grejet er til hårdhændet og langvarig brug - store temperatur- og fugtudsving - vibrationer - stød og slag osv.. Desuden er brugerne fornuftigt nok fedtet ind i stabile leverandører og tilgængelig back-up i branchen. Man kan sgu altid altid låne en Crown 1204/3600 el. lign. (Lab - JBL - Yamaha - Eccler o -lign.)) Det kan man nok ikke lige med en McIntosh - Bladelius eller sådan noget) Om PA generelt lyder bedre er en smagssag og ikke et faktum.
Om B&k - DPA - el. andre producenter tester deres mics med PA-amp (og selvfølgelig også med PA-preamps/mixere/højttalere vel naturligt nok, da der altid er gennem disse ting, deres mic's bliver formidlet. Det vil da være hul i hovedet at en mikrofonproducent testede gennem et fint Hifi-anlæg. Noget som deres mikrofoner aldrig ryger igennem.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også en god idé at huske på at de 100 watt typisk er opgivet som vedvarende effekt. Og altså ikke kan bruges til noget som helst når vi snakker musik. Så vi snakker om impuls effekt som vil ligge højere end de 100 watt. Herudover skal man også huske på at effekten bliver målt ved en forvrængnings procent der typisk sagtens kan overskrides en del førend man begynder at lægge mærke til det.
Derfor kan man ikke bedømme en forstærkers kunnen inden man har sat den til.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
til så fine højtalere som olsen har ville jeg nu heller ikke vælge pa grej men finde en fin forstærker der lyder som han kan lide, og evt en sub til med klasse d forstærker...
jeg har selv crown k2 endda 2 stk, en der trækker 4 18" og en brokoblet der trækker en 21" men alt er under 100hz har lyttet dem længere oppe men der synes jeg ikke selv jeg ville vælge en pa...ok de skal nok findes dem der kan bruges der, men så er de jo ofte af en hvis kaliber watt mæssig.....hvad der normalt ikke er behov for der...
men det er jo selvfølgelig op til enhver hvad han gerne vil ren lysmæssig...enhver sit hifi.
jeg er selv blevet tæsket lidt ned over mit store system, men sjovt nok er det jo det system som giver langt den største live oplevelse....
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Det er også en god idé at huske på at de 100 watt typisk er opgivet som vedvarende effekt. Og altså ikke kan bruges til noget som helst når vi snakker musik. Så vi snakker om impuls effekt som vil ligge højere end de 100 watt. Herudover skal man også huske på at effekten bliver målt ved en forvrængnings procent der typisk sagtens kan overskrides en del førend man begynder at lægge mærke til det.
Derfor kan man ikke bedømme en forstærkers kunnen inden man har sat den til.
|
|
|
En forstærker, som kan aflevere 100W FTC (se venligst Wiki) uden at blinke kan da i høj grad bruges "til noget som helst, når vi snakker musik" Den vil blot være i stand til at gøre det altid og i nærmest ubegrænset tid. Jeg anbefalede en 100watts stereoamp af ordentlig byggekvalitet og ikke en "Bilka-100watter" - de 100watt var trukket ud af den blå luft for at komme igang. Om det skal være en 200watt'er af ditto kvalitet ser jeg intet problem i.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
I stedet for at diskuterer, så kan man heldigvis gøre noget ved det og lytte i stedet.
Fredmarantz og Olsen;
Jeg har en powertech 2.1 stående i nordjylland som jeg kan tilbagekalde, og jeg får måske mulighed for ooså at kunne undvære min Studio Reference II, så må i selv slås om hvem der skal have lov til at låne hvad.
Alt efter budget kunne en cts1200 også være et bud, den er lidt mere hifi venlig.
|
|
|
Tak for budet Kim, men jeg svømmer i adgang til PA-amps af alle mulige slags og lider heller ikke ligefrem af mangel på stereo-hifi-amps - men måske "Olsen"?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
|
til så fine højtalere som olsen har ville jeg nu heller ikke vælge pa grej men finde en fin forstærker der lyder som han kan lide, og evt en sub til med klasse d forstærker...
jeg har selv crown k2 endda 2 stk, en der trækker 4 18" og en brokoblet der trækker en 21" men alt er under 100hz har lyttet dem længere oppe men der synes jeg ikke selv jeg ville vælge en pa...ok de skal nok findes dem der kan bruges der, men så er de jo ofte af en hvis kaliber watt mæssig.....hvad der normalt ikke er behov for der...
men det er jo selvfølgelig op til enhver hvad han gerne vil ren lysmæssig...enhver sit hifi.
jeg er selv blevet tæsket lidt ned over mit store system, men sjovt nok er det jo det system som giver langt den største live oplevelse....
mvh velkommen
|
|
|
Dette indlæg er jeg høj grad enig i.
Men Klasse D - jahhh - man kan i hvert fald sige, at bunden bliver stram.
Om det bliver den "bedste liveoplevelse" bliver det jo nok ikke, da det ikke er live, men formidlet hjemme på stereo'en - ikke?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fredmarantz De fleste pa amps er formålsspecifikke. Det vil sige at hvis du bruger en amp der er beregnet på at trække subs til koncerter, så vil det lyde dårligt ift. at bruge en forstærker der er beregnet til studiobrug. Heraf kommer også brugen af blæser.
Det er netop derfor at jeg tilbyder at udlåne en ref og en powertech, de er brugbare fuldfrekvent til hjemmebrug, det er andre modeller ikke.
K2 er ikke klasse D, det er BCA, også kendt som klasse I. Klasse D er i min optik heller ingen garanti for stram bund. Det afhænger desværre af den enkelte konstruktion.
Ascari har i den forbindelse dagens pointe "(man kan) ikke bedømme en forstærkers kunnen inden man har sat den til."
Velkommen, prøv at brokoble dine K2'ere og så bruge dem fuldfrekvent på dine almindelige højttalere, 1 mhz opløsning kombineret med bca kredsløbet skulle give et ganske godt resultat har jeg ladet mig fortælle (min egen k2 er pt udlånt, så jeg kan ikke selv afprøve det) __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
velkommen skrev:
|
mvh velkommen
|
|
|
Om det bliver den "bedste liveoplevelse" bliver det jo nok ikke, da det ikke er live, men formidlet hjemme på stereo'en - ikke?
Vh
Freddy
|
|
|
nu kan du heller ikke vide hvorfor jeg skrev live oplevelse...jeg har tre systemmer med hver deres effekt trin....et sæt jbl 250ti med snell sub 18" og to ældre pioneer (tad) diskanter fra hpm 150, samt et sæt magnepan 3,6se med jamo 650 sub, en i hver side med el deling og to ældre naka pa7II disse to systemmer spiller fint hifi...men live oplevelse....næææææ
men de hjemmebyggede med 2x18" 12" og compresionsdrivere i top osse delt electronisk med crown ks på basserne og primare a 32 på 12" og en a32 til driverne... og så en brokoblet k2 til en 21" sub....det gir bestemt en fin live oplevelse......
til kim olsen jeg har ikke prøvet det du nævner med k2 ....ved godt det er en bca....
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim - på en måde opfatter jeg det, som om du ikke læser mine indlæg, da det ikke er K2'erne specifikt jeg taler om, men klasse D sammelignet med A - A/B og hvad har vi. Vi kan ikke komme uden om, at Klasse D er basstram set i forhold til de øvrige (som dog også kan være det).
Jeg er udmærket klar over, at PA-amps er "formålsspecifikke". Det skal være en noget opportunisktisk studiemand, som lige knalder en 5000VZ'er på et studieset-up - selvfølgelig. Jeg køber jo heller ikke en bus til 50 personer, fordi jeg har en stor familie? De er i øvrigt ikke mere formålsspecifikke, end at det først og fremmest er wattage,pris, tilgængelighed konfigurationsmuligheder - og blæs/ikke blæs, som afgør indholdet i et studierack eller PA-rack.
Jeg er også selv tilhænger, at man skal høre skidtet på sit eget set-up, inden man fælder dom. Har ikke indikeret andet. Jeg undrer mig bare over, hvorfor man på et sæt såkaldte high-end hifihøjttalere spekulerer i PA-amps, når man kan få en hel masse andet godt og solidt grej, som med garanti er voiced og konstrueret mere til dette marked. Mit spørgsmål om, hvorfor, har jeg så ikke lige fået svar på endnu.
Ref'en og powertech'en - joh - hvorfor ikke, men stadigvæk, så ville jeg aldrig indtænke den slags ting til den type højttalere. Det er da noget af en blanding må man sige.
Jeg opfatter stadig PA/studieting som mere kontante - alt andet lige, end selv solide Hifi-forstærkere - og hvis man kan lide en kontant lyd, så er der selvfølgelig ikke noget i vejen for at fortsætte med at tænke i de baner. Så kunne man jo friste sig selv til at spørge manden, om ikke han skulle finde nogle andre højttalere, som gav en mere kontant lyd. Det er dette forestående mix, som jeg undrer mig over.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
fredmarantz skrev:
velkommen skrev:
|
mvh velkommen
|
|
|
Vh
Freddy
|
|
|
nu kan du heller ikke vide hvorfor jeg skrev live oplevelse...jeg har tre systemmer med hver deres effekt trin....et sæt jbl 250ti med snell sub 18" og to ældre pioneer (tad) diskanter fra hpm 150, samt et sæt magnepan 3,6se med jamo 650 sub, en i hver side med el deling og to ældre naka pa7II disse to systemmer spiller fint hifi...men live oplevelse....næææææ
men de hjemmebyggede med 2x18" 12" og compresionsdrivere i top osse delt electronisk med crown ks på basserne og primare a 32 på 12" og en a32 til driverne... og så en brokoblet k2 til en 21" sub....det gir bestemt en fin live oplevelse......
til kim olsen jeg har ikke prøvet det du nævner med k2 ....ved godt det er en bca....
mvh velkommen
|
|
|
Jeg tror, at vi to har forskellige opfattelser, hvad "live-oplevelse" betyder - og derfor ikke kan forstå hinanden.
Jeg opfatter Live-oplevelse som en oplevelse man har ved en livekoncert spillet af levende mennesker.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
velkommen skrev:
fredmarantz skrev:
velkommen skrev:
|
mvh velkommen
|
|
|
Vh
Freddy
|
|
|
mvh velkommen
|
|
|
Jeg tror, at vi to har forskellige opfattelser, hvad "live-oplevelse" betyder - og derfor ikke kan forstå hinanden.
Jeg opfatter Live-oplevelse som en oplevelse man har ved en livekoncert spillet af levende mennesker.
Vh
Freddy |
|
|
ja netop...og den får jeg ikke i den grad med de to systemmer jeg har købt...kun min egne kreation...men det er jo kun min opfattelse...og da osse nogle af dem der har været forbi her....mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo ikke en Live-oplevelse efter min defintion. Det er en oplevelse, "som om det var live" - ganske troværdigt gengivet.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den generelle fascination af at bruge pa-amps er nok at folk er rigtigt trætte af at betale for gyldne drejeknapper og varens navn i stedet for lydkvalitet.
jeg har været til forskellige shootouts med forstækrere, og hver gang delte grimme pa amps (det er naturligvis en tilnærmelse, der findes ufatteligt mange ufatteligt ringe pa amps, men så igen, det gør der også med alm hifi) tæsk ud til velrenommere highend forstækrere, der tydeligtvis havde brugt pengene på æsken i stedet for på indholdet. hvis det er hifi og ikke prestige man går efter, så vil folk jo aldrig betale for udseendet når indholdet ikke kan følge med
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu nævner "Velkommen" selv, at han i sit ene set-up bruger Nak. PA-7'ere. Denne type amp vil jeg klart også synes ville være mere velegnet til sagerne end deciderede PA-amp's. Mange andre kunne også komme ind over. Jeg taler bestemt ikke om de fisede ting med gyldne knapper, som man kan købe sig fattig i. Man kunne også , som R-L-B nævner, spekulere lidt i McIntosh - eller for den sags skyld Bryston - Accuphase. Der findes stadig en masse sjove ting på markedet, som ikke har gyldne knapper (heldigvis).
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Nu nævner "Velkommen" selv, at han i sit ene set-up bruger Nak. PA-7'ere. Denne type amp vil jeg klart også synes ville være mere velegnet til sagerne end deciderede PA-amp's. Mange andre kunne også komme ind over. Jeg taler bestemt ikke om de fisede ting med gyldne knapper, som man kan købe sig fattig i. Man kunne også , som R-L-B nævner, spekulere lidt i McIntosh - eller for den sags skyld Bryston - Accuphase. Der findes stadig en masse sjove ting på markedet, som ikke har gyldne knapper (heldigvis).
Vh
Freddy
|
|
|
ja jeg håber ihvert tilfælde mine ældre naka pa7II kan holde mange år endnu...de er så fede på de magnepan....
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan de da - 
forudsat at de bliver holdt vedlige. De er, så vidt jeg er orienteret til at servicere - og besidder ikke "eksotiske" uopnåelige komponenter. Skulle udgangstranserne (som jeg ikke ved, hvad er for nogle", udgå, så vil det selvfølgelig være klogt at anskaffe sig nogle ekstra). Desuden ved jeg ikke med trafoen. Sådan én hænger vel ikke lige på træerne. Lytterne skulle ikke være noget problem.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz, hvad har du imod "kontant" lyd? Klarhed og gennemsigtighed er da det, vi alle sammen stræber efter i vores setup. At musikken kommer ud af højttaleren ud i rummet og bliver levende.
Den musik, der optages med B&K's mikrofoner, det er da den musik, som du sidder og finlytter til, så jeg forstår ikke helt, hvad du mener __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke noget imod kontant lyd - har jeg heller ikke skrevet. Jeg opfatter kontant lyd som meget dynamisk og smidt lige ud af kasserne. Det kan nogle gange være særdelses brugbart til monitorering og PA. Desuden bruges det også af folk, som godt kan lide "gang i den" diskotek - fest osv. Dette medfører i et vist omfang at stereoperspektivets "dybde" forsvinder eller reduceres betragteligt.
Når jeg ser på de højttalere, som trådstarter agter at benytte til sit PA-forstærkerforsøg, så tænker jeg på helt andre discipliner end "kontant lyd". Jeg får opfattelsen af, at trådstarter med de højttalere ønsker at få et transparant bredt og DYBT stereobillede med en høj opløsning og pinpoint placering af de udøvende musikere og helt igennem naturtro gengivelse - også i dybden af "scenen".
Hvis manden ønsker at få "rock i synagogen" og et fyldigt dynamisk lydbillede med masser af hestekræfter, så ville der være andre højttalertyper, som var beydeligt mere egnede til dette. Det leder mig igen hen til mit tidligere stillede spørgsmål:
Hvad vil trådstarter med den blanding? (højttalerne på billedet og en PA-amp)
NB: Klarhed og gennemsigtighed er ikke synonymt med "kontant lyd" i mit univers.
Vil man have klarhed og gennemsigtighed, så skulle man måske kigge i retning af elektrostater og/eller gode horn. I det sidste tilfælde kan dette drives af en 2 x 20w røramp.
Vedr. studiemikrofoner: De mikrofoner, som anvendes til optagelser af levende musik/studiemusik, ser aldrig en hififorstærker i gængs forstand. De ser en god studiepre-amp (Neve mv.) og en mixer og musikken formidles gennem proff-grej og ender i et par monitors - typisk nærfeltmonitors eller hovedtelefoner og ender i en computer, som så brænder en master-CD eller bearbejdes i Pro-tools først og derefter bliver en master.
De mikrofoner ser ikke skyggen af et hifianlæg.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|