Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brug af Power Amp til highend højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 07 November 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Olsen, hvis du har mulighed for bi-amp'ing på dine "kasser" ville jeg ikke betænke mig for at få fat i en vild krabat fra Crown eller anden seriøs PA-amp producent.

Til forskel fra de her såkaldte High-end amp's så har eksempelvis Crown flere en en mand i udviklingsafdelingen til at lave forstærker som skal overholde nogle givne spec's og ad den vej finder på snedige kredsløb der kan "sparke" godt til en "træls" belastning. De er simpelhen udviklet til at kunne køre i dagevis i 1 - 2 ohm ved fuld effekt.

Hvis du sætter sådanne sager til dine high-end højttalere (her mener jeg til de enheder der køre under 500 - 1000Hz) vil du netop opleve en kontant og ubesværethed du ikke havde forestillet dig. Eksempelvis vil dæmpningsfaktoren være kanon høj (>1000 under 500Hz) som vil være med til at holde godt styr på dine enheder. Dog har du ved bi-amping stadig dine spoler i serie såå.

Jeg benytter selv noget Amcron (kunstnernavn for Crown) stads (til mine 15" bagladet og 18" refleks) og over ca. 500Hz kører jeg med rør. Det er korrekt at blæserne larmer ad H til, der kan du evt. bygget disse ind i en kasse..

Jeg kan kun anbefale dig at prøve sådan noget grej og når Kim vil låne dig noget så er det da med at få det prøvet af istedet for at vi pamfletter hinanden

Kim iøvrigt, den der studieref. sag er altså bygget på samme "læst" som den serie (macrotech) de blæser larmende enheder kommer fra og "burde" lyde lige sådan?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 November 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Budgettet ligger nok omkring de 15-20.000 kr. -  og er interesseret i at købe både nyt og brugt. Det kan godt være at det ikke skal være PA grej. Er stadigvæk i tvivl. Jeg spurgte som sagt helt åbent til at starte med, da jeg ikke har nogen som helst erfaringer med PA - og tænker at mange inkl. jeg selv aldrig har prøvet power amps fordi der ikke er nogen egentlig "tradition" for det, når man køber hifi grej. Så jeg prøver ikke at påstå at jeg vil have en PA til højttalerne, men kunne egentlig bare godt tænke mig at høre jer om hvad I vil mene om en sådan kombination.

Der bliver nævnt i tråden at jeg skal op på 250 watt for rigtig at kunne få høj og kontrolleret lyd ud af højttalerne pga. deres følsomhed på 88dB. Er der nogen forstærkere på markedet med 250 watt, for jeg synes ikke at kunne finde så mange... Måske er det bare mig? Ikke at watt i sig selv er et kvalitetskriterie. Der skal selvfølgelig lyde rigtig godt. Men, men.... hvis nu jeg skal kigge efter forstærker som har kræfter nok og som også giver vel-lyd, hvad kan så anbefales?

Kunne selvfølgelig også være noget hifi effektforstærker og så en seperat kontrol-enhed.... tankerne er mange.

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 November 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Her er et forstærker sæt som nok skulle kunne trække dine højtalere

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 November 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Kim iøvrigt, den der studieref. sag er altså bygget på samme "læst" som den serie (macrotech) de blæser larmende enheder kommer fra og "burde" lyde lige sådan?

Hmm, teknologien (grounded bridge) er så vidt jeg ved det samme i ref og macrotech, men i min verden er macrotech en powertech på stereoider, hvor ref trods alt er en mere velopløst og homogen forstærker, rettet imod studiebrug. Blæserne i dem er for øvrigt intetsigen, medmindre man kortslutter skidtet og begynder at spille med det mens det er kortsluttet.

Flemming, du bør for øvrigt få fingrene i noget, eks. K2, jeg tror det er en amp lige efter dig hjerte, og så er den helt lydløs da kabinettet virker som en stor køleflade.

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Sendt: 07 November 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

med hensyn til om der er forstærkere på markedet med 250W. må jeg igen henvise til eksempelvis mcintosh. deres
mindste(transistor) model har......... 250W. En mc-252. men du skal nok have lidt held med dig hvis du skal finde en inden for
budgettet. men kig eventuelt på hifisentralen.no der er ofte mcintosh til salg. Har selv købt nævnte model, og har ikke fortrudt
et øjeblik.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 07 November 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Filmtosse skrev:

du har så ret filmtosse....den bør han tænke alvorligt på...jeg læste engang herinde der var en der sagde den spillede bedre end alt andet dansk produceret amp op til 100kg i pris...er tilbøjelig til at give manden ret...har jo osse selv to af dem...mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 November 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Ascari skrev:
Det er også en god idé at huske på at de 100 watt typisk er opgivet som vedvarende effekt. Og altså ikke kan bruges til noget som helst når vi snakker musik. Så vi snakker om impuls effekt som vil ligge højere end de 100 watt. Herudover skal man også huske på at effekten bliver målt ved en forvrængnings procent der typisk sagtens kan overskrides en del førend man begynder at lægge mærke til det.

Derfor kan man ikke bedømme en forstærkers kunnen inden man har sat den til.

En forstærker, som kan aflevere 100W FTC (se venligst Wiki) uden at blinke kan da i høj grad bruges "til noget som helst, når vi snakker musik" Den vil blot være i stand til at gøre det altid og i nærmest ubegrænset tid. Jeg anbefalede en 100watts stereoamp af ordentlig byggekvalitet og ikke en "Bilka-100watter" - de 100watt var trukket ud af den blå luft for at komme igang. Om det skal være en 200watt'er af ditto kvalitet ser jeg intet problem i.

Vh

Freddy

Jeg har aldrig sagt at en forstærker der kan levere 100 w FTC ikke kan bruges! Derimod skrev jeg  at watt angivelse ikke kan bruges til noget som helst ved musiklytning. For som et mål for hvad forstærkeren kan afgive af effekt ved musikafspilning er 100 watt vedvarende effekt et ligegyldigt tal da forstærkeren ved musik vil yde sin effekt i impulser, som jeg også skrev i mit indlæg. Denne effekt vil være højere end den vedvarende effekt, og derfor kan man ikke lave en nøjagtig udregning af hvor højt en given amp kan spille på et givent sæt højttalere uden at have sat tingene sammen og spillet med dem.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Du kunne overveje en digitalforstærker fra Rotel fx rb 1572 på 2 x 250 W i 8 ohm til under 9000 kr. http://www.av-connection.dk/?PGr=2340&ML=567

Er det ikke nok sælger AV-connection et par rb 1091 for 15.000 altså 2 x 500 W http://www.av-connection.dk/?PGr=3254&ML=567

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 November 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Olsen...

På sjælland burde du ta' fat i Dan's Radio/TV, og se om du kan komme til og prøve en Vincent SP331. Den spiller ret fint, og koster 10-12.000 så vidt jeg husker - Og det skal være 331'eren, ikke 331MK som er dyrere ( Men ringere ) ...

JBLfan

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Der sidder kraftige terminaler på bagsiden, så jo, højttalerne kan bi-Amp'es.

Stereo er primær valg og surroundsound sekundært, men da jeg også har den store 23kg centerhøjttaler i samme serie, vil jeg høre om I har nogen bud på hvordan jeg kobler den samme med det hvad der nu ender med af stereo setup?

Tænker evt. på at købe flere seperate forstærkere eller en forstærker der kun trækker centeren... hvad tænker I?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
Filmtosse skrev:

du har så ret filmtosse....den bør han tænke alvorligt på...jeg læste engang herinde der var en der sagde den spillede bedre end alt andet dansk produceret amp op til 100kg i pris...er tilbøjelig til at give manden ret...har jo osse selv to af dem...mvh velkommen

Hvordan er PRIMERA amp i forhold til Rotel 1091 ?

Du kunne overveje en digitalforstærker fra Rotel fx rb 1572 på 2 x 250 W i 8 ohm til under 9000 kr. http://www.av-connection.dk/?PGr=2340&ML=567

Er det ikke nok sælger AV-connection et par rb 1091 for 15.000 altså 2 x 500 W http://www.av-connection.dk/?PGr=3254&ML=567

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 November 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også godt give min anbefaling til det Primare sæt, der linkes til. Effektforstærkeren A32 er en meget lækker forstærker, og den har ingen problemer med at "trække" dine højtalere. Den bør du seriøst give et lyt.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes