Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Scanspeak DIY med Lyngdorf delefilter !? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 November 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej syddk

Du er vist ved at lave et system som ligner mit på mange punkter.

Jeg har en Lyngdorf TDAI 2200 med RP hvis effektudgange trækker mine mellemtone/bas: Audio Technology C-Quenze 18 H 52 17 06 SD

Højpasudgangen på Lyngdorfen går til en rørforstærker som trækker min R29 diskanter.

Lyngdorfen deler ved 2,5 kHz for tiden, men 2,2 kHz er også prøvet med godt resultat.  Jeg havde ikke regnet med at ende med en rørforstærker til dette, men jeg havde lånt en masse rigtig gode (dyre) forstærkere hjem en uge, og rør var absolut det bedste i min opstilling. Jeg går en del op i dybdeperspektiv og i at diskanten ikke flænser mine trommehinder.

Nu skal jeg ikke gøre dig ked af din SDA 2175, men det er en dårligere forstærker end den der sidder i din TDAI2200, vist også iflg Lyngdorf (?). Når det begynder at spille for dig, så prøv lidt flere forstærkere på din diskant før du falder til ro.

Det er sjovt at lege med de forskellige filtertyper i Lyngdorfen, og man får prøvet rigtigt, meget hurtigt som man ikke gør, hvis man laver passivt filter. 1. orden lyder bedst i mine øre, men så bruger man R29 ved "lave" frekvenser, så jeg kører det næstbedste, nemlig 4. orden Linkwitz-Riley.

Jeg er glad for min løsning, men fordi jeg er en nørd som ikke lige stopper op, ender jeg jo nok med samme filter/rumkorrektion som Boman.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Sendt: 05 December 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Men det lyder bedre, jo bredere en højttaler er, alt andet lige.

Den sætning har jeg tænkt lidt over et stykke tid, og har da også haft JBL EVEREST DD66000 i tankerne.

Men kan du sige noget om Pros/Cons ved bred baffel ?  (syntes ikke at T.G. er med på bølgen her)

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Dog glæder jeg mig til denne nyhed

OB11, Open Baffle 2011, to be launched 1 Jan 2011. JA8008/TW034 and Eminence Deltalite II 2515, fully passive crossover

Taget herfra T.G.'s side http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:

Dog glæder jeg mig til denne nyhed

OB11, Open Baffle 2011, to be launched 1 Jan 2011. JA8008/TW034 and Eminence Deltalite II 2515, fully passive crossover

Taget herfra T.G.'s side http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Også jeg.

Kan være der bliver nogle flotte DTQWT kabinetter tilsalg engang næste år:)

Har også læst om projektet og jeg kender jo lyden fra ja8008 OG TW034 og det er en rigtig god combi som jeg ikke pt. kan finde konkurrenter til når man har 2x 17 watt at gøre godt med.

Nå skal ikke hi-jacke tråden.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:
jazzman skrev:
Den sætning har jeg tænkt lidt over et stykke tid, og har da også haft JBL EVEREST DD66000 i tankerne. Men kan du sige noget om Pros/Cons ved bred baffel ?  (syntes ikke at T.G. er med på bølgen her)

TG er med på bølgen, se også OB11 ovenfor: http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm

Fidusen med en bred baffel er bl.a. at baffelsteppet kommer ned i nærheden af de frekvenser hvor væg og gulv begynder at støtte responsen, så det er lettere at lave en glat frekvensgang. Der er også mindre diffraktion i mellemtoneområdet.

6dB step centerfrekvens=11500/bredde (cm)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

James Rabundus skrev:
jazzman skrev:
Den sætning har jeg tænkt lidt over et stykke tid, og har da også haft JBL EVEREST DD66000 i tankerne. Men kan du sige noget om Pros/Cons ved bred baffel ?  (syntes ikke at T.G. er med på bølgen her)

TG er med på bølgen, se også OB11 ovenfor: http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm

Fidusen med en bred baffel er bl.a. at baffelsteppet kommer ned i nærheden af de frekvenser hvor væg og gulv begynder at støtte responsen, så det er lettere at lave en glat frekvensgang. Der er også mindre diffraktion i mellemtoneområdet.

6dB step centerfrekvens=11500/bredde (cm)

Ja Svend, det har jeg forstået, det må være den største fordel. At perspektivet ryger en del må høre til minus siden, men kunne du beskrive flere (alle) fordele og ulemper ved en bred baffel.

MVH

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 06 December 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke perspektivet lider med en bred baffel, tværtom. Men perspektiv er et minefelt. Jeg går en del til live uforstærket musik, både jazz, klassisk og opera, og når jeg lukker øjnene og leger at man sidder foran anlægget, er der altid tre ting, der falder mig ind:
- Det tonale er vidunderligt neutralt  
men:
- Der mangler diskant
- Perspektivet er upræcist  

En bred baffel kræver seføli heftig afstivning for at være stabil. Det er seriøst den eneste ulempe, jeg kan komme på, og hvis jeg skulle bygge efter lyd alene, ville alle mine ht være >60cm brede.

syddk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 December 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Tak for indlæggene. Bred baffel bliver desværre ikke hos mig. Jeg er blevet gammel og føjelig så W'en sætter visse krav til WAF'en. Jeg har tidliger bygget lafolia'er. De havde bred baffel og vidunderligt perspektiv, men det er jo en helt anden teknologi.

Til pof! Meget interessant at høre om dit system. Jeg er med på at forstærkeren (SDA2175) ikke er optimal til diskant. Ærgerligt at man kun kan skrue ned for analog out på TDAI'en. Så kunne jeg lade den trække diskanterne hvilket havde været mere optimalt. Hmm.... Nu må vi se. Jeg skal lige checke Boman ud.

Jeg bøvler videre med min Lyngdorf/Scanspeak løsning og melder mig når jeg har noget nyt.

Til top Vis syddk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syddk

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

syddk skrev:
Ærgerligt at man kun kan skrue ned for analog out på TDAI'en. Så kunne jeg lade den trække diskanterne hvilket havde været mere optimalt.

Ja, det er en begrænsning som er lidt ærgerlig.

hewi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 December 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

syddk skrev:

Hej allesammen,

Tak for indlæggene. Bred baffel bliver desværre ikke hos mig. Jeg er blevet gammel og føjelig så W'en sætter visse krav til WAF'en. Jeg har tidliger bygget lafolia'er. De havde bred baffel og vidunderligt perspektiv, men det er jo en helt anden teknologi.

Til pof! Meget interessant at høre om dit system. Jeg er med på at forstærkeren (SDA2175) ikke er optimal til diskant. Ærgerligt at man kun kan skrue ned for analog out på TDAI'en. Så kunne jeg lade den trække diskanterne hvilket havde været mere optimalt. Hmm.... Nu må vi se. Jeg skal lige checke Boman ud.

Jeg bøvler videre med min Lyngdorf/Scanspeak løsning og melder mig når jeg har noget nyt.

Du skal ha en TDAI mere uden rp og ad (koster kun ca 20000) så kan du køre dem master/slave se evt. din brugsanvisning.

M.v.h.

Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2010 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

hewi skrev:

Du skal ha en TDAI mere uden rp og ad (koster kun ca 20000) så kan du køre dem master/slave se evt. din brugsanvisning.

Det er bestemt også en mulighed jeg jeg også selv har overvejet.

Min løsning er ret fastlåst, og det er en af grundene til at jeg overvejer Bomans løsning.

syddk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej, Så er jeg igang med bygning af højttalere. Huhej det tager tid. Jeg har byttet lidt rundt på enheder som nu er 2 stk 18W8530 (den coatede) istedet for 18W8531 (ucoated). Hvorfor??? Prisen var god, og så tror jeg ikke forskellen er værd at tale om. Nu må vi se. Jeg har fået fingrene i noget der skulle ligne et Gamut L5 delefilter diagram. I det diagram er der en masse impedans korrektion og linearisering af enhederne. Det afføder 2 spørgsmål:

1. Vil det være en god ide at benytte impedans korrektion og linearisering i mit setup med Lyngdorfen som delefilter??

2. Vil det være en god ide at afskære nederste bas opadtil med en 1,4 mH spole opadtil? Altså en løsning der vel er semiaktiv.... Men altså dermed en 2,5 vejs...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 Marts 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

1. nej, spild af tid.
2. ja, absolut, ellers ryger den vertikale spredning ad H til.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
1. nej, spild af tid.
2. ja, absolut, ellers ryger den vertikale spredning ad H til.

Kan du være mere specifik mht #2?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Marts 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

S´gerne:
To basser der spiller det samme signal opfører sig som en oval enhed. Den er 37cm høj, og begynder dermed at "beame", altså
ophører med at være rundstrålende ved ca. 500Hz - og over 1000Hz er spredningen decideret ringe - i vertikalplanet. Det er
cirka-tal.
Hvis du nu gradvist skærer de højere frekvenser væk fra den nedre bas, vil enheden "skrumpe" efterhånden som frekvensen
øges, og spredningen vil derfor ikke lide, men svare til en enkelt 18W.

syddk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2011 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzman,

Tak for det! God forklaring. Nu vil jeg lige regne på spolen, men ud fra en bafflebredde på ca. 200mm og en nominel impedans på 8 ohm, bliver det ca. 1,5mH...

Nu gælder det vel blot om at finde den bedste spole som penge kan købe. Nok noget med 2mm tråd tror jeg.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 Marts 2011 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Moderne spoler med kerne går ikke i mætning. Vælg en med kerne og DC-modstand ≤ 0.3 Ω. Det kan også være en luftspole, men den bliver stor og dyr, hvis modstanden skal være lav.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2011 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
S´gerne:
To basser der spiller det samme signal opfører sig som en oval enhed. Den er 37cm høj, og begynder dermed at "beame", altså
ophører med at være rundstrålende ved ca. 500Hz - og over 1000Hz er spredningen decideret ringe - i vertikalplanet. Det er
cirka-tal.
Hvis du nu gradvist skærer de højere frekvenser væk fra den nedre bas, vil enheden "skrumpe" efterhånden som frekvensen
øges, og spredningen vil derfor ikke lide, men svare til en enkelt 18W.

Men han vil jo bruge sin Lyngdorf som aktivt filter, og denne gør jo det samme som spolen, så hvorfor ikke holde sig til det aktive filter?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 Marts 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

var det ikke noget med kun to effekttrin pr. side?

syddk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej Pof,

Jeg kan sagtens følge dig. Men Jazzman har ret. Jeg har desværre kun TDAI2200'eren og en TDA2175 effekt. Det betyder at jeg må indskrænke mig til 2 vejs på den elektroniske del. Derfor bliver det en "nød" løsning at sætte en spole -god spole- i serie med den nederste bas.

Jeg har faktisk diskuteret det med Lyngdorf og det er mulig med en ekstra TDAI2200 uden Roomperfect at lave en 3-vejs. Men det er økonomisk set vældig ambitiøst. Jeg må erkende at jeg ikke har tro på at jeg selv kan lave noget der er væsentlig bedre end Neeper Acoustics Perfection One, eller Sonus faber Cremona som jeg selv har haft eller på den anden side et par Martin Logan Summit, Spire, Ethos eller Vantage som jeg har drømt om, men som jeg pga. mit rum ikke kan arbejde med (Ikke mulighed for en masse luft bag højttaleren).

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes