| Forfatter |
|
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel den klassiske om at digital lyder 'renere' og mere præcist, mens analog er mere 'involverende'. Det dyre kommer så når du skal have et 'rent' analoganlæg eller et 'involverende' digitalanlæg. Hvis man klart foretrækker den ene eller anden lyd er det let nok at finde noget relativt billigt indenfor begge retninger.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Et bud er, at jeg skal op omkring 100k for at få en CD-afspiller, som gøre det lige så godt som mit vinyl setup til 25k !!!! |
|
|
Så her mener du ikke at min Project Debut kan være med... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
pof@ skrev:
|
Jeg har hørt sindsygt gode pladespillere på godt anlæg, som slår mit nuværende anlæg med digital kilde, men har valgt at sælge hele min LP samling og pladespiller, da jeg kunne se at det ville koste mig en formue at få lige så god lyd ud af de sorte skiver som jeg har hørt muligt.
|
|
|
Jeg har faktisk det omvendte problem. Mit vinyl setup er i den grad bedre end min CD-afspiller.
Og jeg har også erfaret, at skal jeg have en CD-afspiller som spiller bare tilnærmelsesvis lige så godt som min pladespiller, så bliver det rigtig dyrt. Jeg har lyttet til mange CD-afspillere, også meget dyre af slagsen, og de er alle gode til det tekniske... detaljer, rumfornemmelse, dynamik osv.
Men de spiller bare ikke musik, som min pladespiller kan. Det er for "sterilt" om du vil, når jeg afspiller det via CD. Så kan man måske finde en afspiller med rør, men så ryger der ofte nogle detaljer.
Et bud er, at jeg skal op omkring 100k for at få en CD-afspiller, som gøre det lige så godt som mit vinyl setup til 25k !!!!
|
|
|
Hej
Det har intet med penge at gøre, men sammensætningen af hele anlæget, der er vigtigt , samtidig med, at vi ikke har samme smag for, hvad man syntes god lyd er, og heldigvis for det. __________________ En gang sprutter altid sprutter
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moke skrev:
Det er vel den klassiske om at digital lyder 'renere' og mere præcist, mens analog er mere 'involverende'. Det dyre kommer så når du skal have et 'rent' analoganlæg eller et 'involverende' digitalanlæg. Hvis man klart foretrækker den ene eller anden lyd er det let nok at finde noget relativt billigt indenfor begge retninger.
|
|
|
Selvom jeg har hørt gode LP anlæg, har jeg også hørt et digital anlæg som lammetæver de fleste LP anlæg.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
guffi skrev:
Det har intet med penge at gøre, men sammensætningen af hele anlæget, der er vigtigt , samtidig med, at vi ikke har samme smag for, hvad man syntes god lyd er, og heldigvis for det. |
|
|
Så er vi måske tilbage til mit første indlæg hvor jeg mener at folk masker deres fejl med andre komponenter.
|
| Til top |
|
| |
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske, måske ikke, hvad er en fejl i et anlæg ? Det kommer igen an på hvem der lytter, og hvilken smag man har, samtidig med at der jo også er forskel på hvilken slags musik man lytter til, det er også ret væsentlig at få med.
Og det med smag, om noget lyder godt eller mindre godt, kan faktisk ikke diskuteres efter min mening, for det ene kan være lige så godt som det andet. Mange gange er det ikke bedre eller dårligere lyd man for ud af en udskiftning, men blot en anderledes lyd. Om man så kan lide den "nye" lyd er en smagsag.
Det er lidt det samme som at spørge om du kan lide frikadeller, ( det kan du sikkert :) men skal de være med eller uden hvidløg ;) Nogen kan lide det, andre kan ikke. Og skal de være faste eller bløde 
De smager forresten godt, hvis man laver af med havregryn istedet for mel hahahaha __________________ En gang sprutter altid sprutter
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
guffi skrev:
|
Det er lidt det samme som at spørge om du kan lide frikadeller, ( det kan du sikkert :) men skal de være med eller uden hvidløg ;) Nogen kan lide det, andre kan ikke. Og skal de være faste eller bløde 
De smager forresten godt, hvis man laver af med havregryn istedet for mel hahahaha
|
|
|
Helt klar uden og faste, på grænsen til brændte, men absolut uden havregryn, det var vist nok et trick som man begyndte at bruge under krigen, for at give dem fylde, uden at bruge for meget kød, men igen det er jo heldigvis bare min mening, andre kan have en anden, ligesom med lyd, racerbiler og koner __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligger problemet i at CD'ere er samplet for lavt og filtereret for hårdt (så der er plads til flere numre på)
Hvis man vill have perfekt aflæsning af LP uden de svagheder og fnidder som Grammofoner altid har.
Er det så ikke "bare" bestille denne? http://www.elpj.com/
Har selv "arvet" en pulter kammer fyldt med LP'ere fra min afdøde far. (har ikke rigget grammofonen op endnu) men undrer mig denne tråd.
Er Elektronik Tekniker og logist set burde en CD være mere "ren" og mere korrekt gengivelse af kunsterens musik. Sorry for de "måske" ubegavede spørgsmål 
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have været på Hifi-udstilling i København, forstår jeg bedre den udbredte facination af lp-mediet.
De fleste højttalere havde/har en dominerende diskant og bas, måske imponerende, men ikke naturtro.
Hvis man vælger en passende lp løsning, vil man ikke i samme grad som ved cd-mediet blive generet af det, og opnår en mere naturtro/ørevenlig lyd. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
|
Når nu emnet hedder "Ulemper ved LP?"
Så synes jeg at den største ulempe ved af afspille musik på LP er, at der kun går ca. 30 minutter før man igen skal op af sofaen og vende pladen (ved godt at man kan finde nogle plove, der kan afspille begge sider)
|
|
|
Ja og har man nogle top vinyl skiver, hvor der er lagt stor vægt på kvaliteten, så er der mange gange kun 2 numre pr side. Så det vil sige at man skal op og vende hvert 8-12 minut, ca 
Men det er ok, for VINYL er altså bare det eneste rigtige medie til musik .
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Edit: "Jeg er forresten ret ligeglad med tekniske specifikationer når jeg leder efter anlæg. Jeg går efter LYDEN" citat slut
Nu er det ikke så sjældent som man skulle tro, at lige netop gode tekniske specifikationer er en forudsætning for god lyd. Når det er sagt, så er min grund til, at køre med pladespiller den enkle, at jeg har 3000 plader med musik og musikere i verdensklasse og det er, synes jeg, en endnu bedre grund til, at have pladespiller, end blot lyden.
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skiftede vi egentligt fra LP til CD som primær lydkilde i sidste halvdel af 80erne. Det gjorde vi fordi LPerne var alt for upraktiske, skrøbelige, og bare for gamle i midt firserne. CDen var fuldstændig overlegen ikke kun med hensyn til betjening men også med hensyn til lyd. Og det mener jeg stadig, selv om jeg har rigtig mange hyggelige og nostalgiske lper stående i reolen. LPerne havde deres storhedstid fra 50 - 85, inden CDen erobrede markedet. Nu udfordres CDen så af download, her er jeg ikke med, men det er nok fremtiden at have musikken liggende på en harddisk eller et SONOS lignende system. Så LPer hører egentlig hjemme på et museum, men de er nu hyggelige engang imellem, og jeg hører dem da ofte. Og så må man bare have en fuldautomatisk pladespiller så betjeningen ikke bliver alt for umulig.
Men vær da ikke ked af den teknologiske udvikling, den kører videre med fuld skrue, og vi har aldrig fået så meget for vore kroner som nu. Men derfor kan vi da alligevel godt beholde alle vore teknologisk forældede apparater såsom: pladespiller, båndoptager, VHS, Betamax, DVD uden harddisk, Spolebånd, DAT, DCC, løse RIAA, m.fl. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
| Når det er sagt, så er min grund til, at køre med pladespiller den enkle, at jeg har 3000 plader med musik og musikere i verdensklasse og det er, synes jeg, en endnu bedre grund til, at have pladespiller, end blot lyden. |
|
|
Det er jo et rigtig godt argument. Omvendt var en af grundene til at jeg skiftede til en harddisk-løsning, at jeg flyttede tre gange på et år og det var ikke så skægt med de knap 1000 lp'er jeg havde på det tidspunkt. Det er 'lidt' lettere at flytte 500g harddisk. Det glæder mig også at kunne have min musiksamling med, når jeg tager væk hjemmefra i et par uger. Hvad gør lp-folket her? Overspiller i lp'erne digitalt og tager dem med på ipoden/telefonen/computeren, køber i også cd'erne eller undværer i bare?
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej
Edit: "Jeg er forresten ret ligeglad med tekniske specifikationer når jeg leder efter anlæg. Jeg går efter LYDEN" citat slut
Nu er det ikke så sjældent som man skulle tro, at lige netop gode tekniske specifikationer er en forudsætning for god lyd. |
|
|
Rigtig mange gange er moderne højttalere bas boosted ved een bestemt frekevens, og spille derfor one-note bas. Det vil du ikke kunne læse i en spec. Derfor gider jeg ikke læse spec.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Herman
Du skal vist bare have en ordentlig pladespiller
Det er da bestemt rigtigt, at LP`er er mere besværlige at transportere end en harddisk, men selv LP ejere kan da medtage digitalt lagret musik, når de skal ud og rejse.
Hvad angår bas-boost, så kan da lige netop det aflæses i specifikationer.
Venligst
Bent __________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hvad angår bas-boost, så kan da lige netop det aflæses i specifikationer.
|
|
|
Måske i en uvildig måling, men er det noget en fabrikant reklamere med?
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
største ulempen ved LP er efter min mening at jeg kan ikke have mere end 5000stk i min stue
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg kan kun se to problemer med lp. Det ene er at komme op af sofaen for at vende pladen. Det andet er i nogle tilfælde slid og pladestøj ved afspilning. Måske tre I nogle tilfælde kan det også være kompliceret at sætte en pladespiller op til at spille optimalt, ihvertfald sammenlignet med eks cd afspiller. Mvh
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært at høre LPer i bilen. 
Men hvorfor overhovedet bekymre sig, man kan sikkert se mange LPer på det lokale tekniske museum.  __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
flemsemand Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
En efter min mening stor ulempe ved vinyler er den meget svingende lydkvalitet på pladerne.
Jeg oplever ikke lige så stor forskel i min cd-samling.
Jeg har købt flere nye lp'er, men er blevet skuffet næsten hver gang.
Er der tale om sjusk eller var der en generelt bedre kvalitet på vinyler da de havde deres storhedstid?
|
| Til top |
|
| |