Emne: Ulemper ved LP? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Boman skrev:
| Ved hjælp af faselinære digitale delefiltre, digital korrektion, digital delay og digital rumkorrektion kan man opnå en hidtil ukendt naturtrohed i gengivelsen.
En cd - rigtigt optaget og mikset - giver mulighed for en bedre gengivelse end lp'er.
Så er der ligesom ikke nogen grund til at anvende lp'er mere - medmindre lp'en kompenserer for andre fejl i anlægget, så slutresultatet bliver mere lyttebart. |
|
|
Før i tiden kørte jeg lidt rundt i mine egne begræber "Korrekt lyd" og "naturtro lyd". Nu ligger jeg mere vægt i "behagelig lyd". Det slog mig at når jeg er til koncert, så vælger de ikke lydudstyr efter min smag, men noget som tåler "slag" og kan spille højt nok. 3D effekten er nærmest helt væk og selvom forsangeren bevæger sig på scenen så flytter hans sig ikke i lydbilledet. Det måtte betyde at dét er naturtro for mig. 
Nu går jeg mere op i "timing" og "liv" i musikken. Derfor er det ikke nødvendigvis det der måler bedst, som jeg har lyst at hører på.
Er det ikke dejligt at vi er forskellige, så der er plads til alle som elsker musik, om det måtte ligge i WMA, MP3 eller Flac på en harddisk, CD, DVD-A/SACD eller LP. Sågar spolebånd hvis det er der musikken ligger. Det må da være lydene og ikke teknikken som driver os?
Nu bruger jeg også gerne streamere (da det er nemmere, når lysten er til det) og LP'ere, samt CD'erne kommer også forbi afspilleren i ny og næ. 
|
|
|
Hvis du går op i "timing" og "liv" i musikken er den digtale vej den bedste.
Læs
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
| BomanHvis du går op i timing og liv i musikken er den digtale vej den bedste.
Læs
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2 [/QUOTE skrev:
|
Føst vil jeg lige sige at jeg ikke angreb nogle anlæg, mest fordi alle har deres egen smag og hvad der er godt for mig, behager næppe dig. Derefter fordi jeg ikke har hørt alle jeres anlæg.
Alt det man ikke kan måle er netop liv, stemning og timing. Jeg har læst artiklen og set ud fra min ing |
|
|
Føst vil jeg lige sige at jeg ikke angreb nogle anlæg, mest fordi alle har deres egen smag og hvad der er godt for mig, behager næppe dig. Derefter fordi jeg ikke har hørt alle jeres anlæg.
Alt det man ikke kan måle er netop liv, stemning og timing. Jeg har læst artiklen og set ud fra min ingeniør baggrund er det virkelig spændende. Philips brugte engang (som jeg husker det) en DSP som delefilter, fordi de så kunne opnå bedre lyd med billigere enheder.
Som jeg ser hele denne diskution er den afledt af forskellig oplevelse af hvad et godt anlæg kan præstere: Ønsker man 1000W gengivet helt uden forvrængning, i tids- eller frekvensdomainet (hverken fra højttaleren eller den forgående elektronik), eller er man mere til 8W fra et singleend rør med masser af farvning, leveret af et horn?
CD eller LP?
For mig starter oplevelsen allerede med at holde pladen (LP eller CD) i hånden, støjen fra støv i pladerillen eller de svage 'whisle' lyde fra CD-drevet. Det perfekte streamet fra en harddisk i nabolokalet, transmiteret tabsfri til min blæserløse medieafspiller og gengivet via DSP som retter alle fejl i lokalet og højttaleren.... Det er nok ikke mig, men ingen tvivl om at man kan opnå imponerende resultater med teknikken.
Derhjemme har jeg en Rega 3 fra engang og en Denon S10'er. Begge er modificeret af mig selv på hver sin måde. LP'en kan fing, som CD'en ikke kan og omvendt. Tror egentlig at Nordstrøm gør det bedst på S10'eren, mens Led Zeppelin skal spillet på Rega'en.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
| Der skrives om alle de faldgruber en vinylaftaster har og alle de ting der skal overvindes før det går godt. Når først det går godt, ja så kan de fleste hifi folk med respekt for sig selv vel godt høre det stadig er digitalmediet overlegent på trods af, de på papiret skrevet tekniske specifikationer, skulle være selv den billigste CD afspiller undelegen. Det ved vinylmediet bare. På samme måde som en brumbasse tilsyndeladende ikke skulle kunne flyve. Den gør det bare alligevel. |
|
|
Årsagen til denne - tilbagevendende - debat er hovedsagelig højttalerne.
De fejl/betoninger der er på højttalerne, vil blive forstærket/formindsket afhængig af hvilken signalkilde man vælger, derfor foretrækker nogen lp og andre cd.
Et frekvensområde, der er stærkt negligeret er "grundtoneområdet", fra 40/50 Hz til omkring 4-500 Hz. Hvis det område er for svagt, bliver lyden tynd/kold, men også med flere "detaljer" idet overtonerne er fremhævet på bekostning af grundtonen. Altså en kunstig måde at "forbedre" højttalerens opløsningsevne.
Jeg forstår udmærket, at man køber en højttaler med fantastisk opløsningsevne, men kritiske lyttere kan blive "træt" af den kolde lidt agressive lyd, lægger en lp på, og det lyder straks bedre.
Det er altså ikke fordi lp'en er et bedre medie, men den kompenserer for højttalerens fejl.
Løsningen er, at undgå højttalerens fejl, og det er det jeg arbejder med.
Denne tendens er yderligere forstærket af, at stort set alle ikke klassiske cd'er er komprimeret og forvrænget (men det ikke mediets fejl). __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt "off topic"; men ved at læse de seneste indlæg kommer jeg til at funderer over hvordan tingenes tilstand ændre sig hen over tid. For nogle år (år-tier) siden var det dårligt med loudness, balancekontroller og tonekontroller, da disse jo ændrer ved lyden. Nu i år 2010 er det "hype" at anvende alle hånde former for digital lyd manipulering. Selv anvender jeg alle medier - analoge som digitale(CD og streaming fra NAS). Alt dog fuldstændigt uden former for analog- eller digitalmanipulering og med så kort signalvej som overhovedet muligt. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvilket medie der er "bedst"; men jeg nyder en godt indspillet og presset LP uanset mediets lave teknologiste niveau og ulemper.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil så, også lige hælde lidt på bålet…
· Der er wow og flutter fra en pladespiller
· Pitch (personligt syntes jeg at selv meget eksotiske pladespillere lider af forkert pitch ”hastighed” og om der er forkert da masteren skar eller pladespilleren der ofte har problemer ved jeg ikke, blot ved jeg at jeg høre det med det samme)
· Rummel – mange benytter sig ikke af subsoniske filtre, med det resultat at basserne simpelt hen står og prøver at gengive ultrasoniske frekvenser samtidig med at de prøver at spille højre oppe i frekvensen, med det resultat at forstærkeren bliver drænet for effekt til bassen, og når en enhed bevæger sig så meget, så stiger den 3 harmoniske voldsomt
· Oplever meget ofte at folk montere helt forkerte pickupper i forhold til arm-massen så compliancen er helt hen i skoven, og det selv på meget dyre set-ups.
· Mange LPèr er mikset med digital komprimering og sågar med MP-3 på nogle af sporene, dette er særligt indspilninger efter slut 80èrne, hvor alle studier begynde at skifte til digitalt udstyr for at sparre på de dyre master bånd.
· Nogle indspilninger hvor der er mikset på analogt udstyr og over på masterbånd, er båndene slidte eller kørt så meget frem og tilbage at lyden er helt tam (et godt eksempel er Fleedwood Mac Rumors her er masteren slidt helt op)
Men med alt det sagt, så syntes jeg ofte at LPèn kan lyde fedt… __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Ønsker man 1000W gengivet helt uden forvrængning, i tids- eller frekvensdomainet (hverken fra højttaleren eller den
forgående elektronik), eller er man mere til 8W fra et singleend rør med masser af farvning, leveret af et horn?"
er det virkelig sådan at folk der øser milioner ud i kæmpehorn og effektsslugende ,men effektfattige singleend rør,blot er
ofre for en hang til farvet (læs:forvrænget) lyd.....?
mens nærmest gratis 1000w amps og almindelige højtalere leverer lyd "helt uden forvrængning,i tids-eller
frekvensdomainet?
at vinyl-tilhængere er af samme støbning,som de der betaler samtlige farver (plus det røde) ud af øjnene for kæmpehorn og
effektsslugende ,men effektfattige singleend rør?? altså jo mere farve og forvrængning,jo bedre/dyrere!?
er det sådan,kan vi fleste jo glædes over at være normale lydforbrugere,og finde evt trøst i at den minoritet iblandt os,der
ofrer tid og penge på at dyrke vinyl,rør og horn,alle er lunatics med meget alternative preferencer
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
er det virkelig sådan at folk der øser milioner ud i kæmpehorn og effektsslugende ,men effektfattige singleend rør,blot er ofre for en hang til farvet (læs:forvrænget) lyd.....? |
|
|
Vi er alle forskellige. Jeg synes man skal gøre hvad man lyster (inden´for det lovlige område) som kan gøre en glad. Der er også nogle med dyre (og billige) hvide køkkener.
Den kombination af horn og (transistorbasserede) singleend forstærker der trak den, jeg engang byggede var slet ikke neutral i lyden, men det var heller ikke ønsket. Prisen underordnet.
|
| Til top |
|
| |
Entry Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
jøka skrev:
| Der skrives om alle de faldgruber en vinylaftaster har og alle de ting der skal overvindes før det går godt. Når først det går godt, ja så kan de fleste hifi folk med respekt for sig selv vel godt høre det stadig er digitalmediet overlegent på trods af, de på papiret skrevet tekniske specifikationer, skulle være selv den billigste CD afspiller undelegen. Det ved vinylmediet bare. På samme måde som en brumbasse tilsyndeladende ikke skulle kunne flyve. Den gør det bare alligevel. |
|
|
Årsagen til denne - tilbagevendende - debat er hovedsagelig højttalerne.
De fejl/betoninger der er på højttalerne, vil blive forstærket/formindsket afhængig af hvilken signalkilde man vælger, derfor foretrækker nogen lp og andre cd.
Et frekvensområde, der er stærkt negligeret er "grundtoneområdet", fra 40/50 Hz til omkring 4-500 Hz. Hvis det område er for svagt, bliver lyden tynd/kold, men også med flere "detaljer" idet overtonerne er fremhævet på bekostning af grundtonen. Altså en kunstig måde at "forbedre" højttalerens opløsningsevne.
Jeg forstår udmærket, at man køber en højttaler med fantastisk opløsningsevne, men kritiske lyttere kan blive "træt" af den kolde lidt agressive lyd, lægger en lp på, og det lyder straks bedre.
Det er altså ikke fordi lp'en er et bedre medie, men den kompenserer for højttalerens fejl.
Løsningen er, at undgå højttalerens fejl, og det er det jeg arbejder med.
Denne tendens er yderligere forstærket af, at stort set alle ikke klassiske cd'er er komprimeret og forvrænget (men det ikke mediets fejl).
|
|
|
Her er jeg enig - på hifi udstillinger og efter besøg i diverse butikkers lytterum bliver jeg træt i hovedet og forstår ikke andre kan holde denne skarphed ud. Jeg kan nævne Monitor Audio og KEF som er tunet ind til detalje-helvedet. Syntes at de billigere Tannoy Mercury var bedre (selvom Tannoy også har lavet skrigehalse). Er der efterhånden højtalere der ikke overbetoner toppen mere? Dali er også et eksempel på denne udvikling. Det svenske HiFi og musik viser gerne en kurve hvor det er tydeligt at en del mærker har dette løft i diskant området.
Nå men pladespillere er jo trådens emne. Det er en gammel teknologi, som uanset om det er en billig Rega, Thorens, Dual eller min egen Ariston Q-deck med en pick-up der passer til armen, lyder godt. Men nyere LP plader, der er mikset i nyere tid lyder også forkert.
CD mediet er godt. Men her er der både blandt CD spillerne og de som levere musiken, altså måden de er musiken er lagt over i det digitale domæne meget l**r.
Det kan gøres pænt. Jeg holder meget af en del klassiske CDere på bl.a. Philips, men også Led Zeppelin er OK, dog ikke alle numre. Danske TV2 er et eksempel på hvor dårligt og hvor godt det kan lyde. Nogle numre er skarpe og ude af balance og andre sidder bare i skabet.
Og CD afspillerne - ja her lider flere at samme hype som blandt højtalerproducenterne - at detaljer skal kyles ud i fjæset på en uden sammenhæng med resten. Her syntes jeg Denon og til dels Onkyo befinder sig (selvom de er lækre og velbyggede og detaljerede i lyden). Her finder jeg f.eks. Sony mere neutral (i alle prisklasser). Marantz har altid haft en blød signatur - Harman Kardon meget sammenhængende (hvis ellers l**rtet holder mere en 1 år) osv. osv.
Blandingen af en CD afspiller med den noget spidse "signatur" i klangen sammen med en dårlig produceret og behandlet plade kan få mange til at sætte en LP på jævnligt - og disse forhold går igen uanset om man spiller på et entry level, mid eller high-end anlæg. Så i mine øjne/ører burde der teknologisk ikke være noget problem med at bare have CD...
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes enhver der er i tvivl om , hvilket medie der er bedst skulle finde en pladespiller kombination og CD ditto til nogenlunde samme pris. Feks 10.000 kr eller mere.
Sammenlign med samme musik i bedst mulig optagelse på såvel CD som vinyl og lad det afgøre sagen. For eget vedkommende er der overhovedet ikke tvivl om, at pladespilleren er det ultimative lydmedie, når kun lydkvalitet er essensen. Naturtro lyd, og det forslidte ord, HUL igennem, ingen CD kommer nogensinde nær dette og jeg er villig til i enhver sammenhæng at udvælge pladespilleren som den bedste i enhver blindtest. Eneste fair måde at sammenligne på.
Vil endog påstå at en feks 20.000 kr pladespiller kombi slår enhver CD uanset pris. 100.000, 200.000 you name it. Har nu roddet med seriøs Hifi i 35 år og ALDRIG mødt en CD der kommer nær vinyl. Og jeg har også roddet med Hifi proffessionelt i 15 år og hørt alt mellem himmel og jord. NO WAY. Black is back.
Hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
|
Jeg synes enhver der er i tvivl om , hvilket medie der er bedst skulle finde en pladespiller kombination og CD ditto til nogenlunde samme pris. Feks 10.000 kr eller mere.
Sammenlign med samme musik i bedst mulig optagelse på såvel CD som vinyl og lad det afgøre sagen. For eget vedkommende er der overhovedet ikke tvivl om, at pladespilleren er det ultimative lydmedie, når kun lydkvalitet er essensen. Naturtro lyd, og det forslidte ord, HUL igennem, ingen CD kommer nogensinde nær dette og jeg er villig til i enhver sammenhæng at udvælge pladespilleren som den bedste i enhver blindtest. Eneste fair måde at sammenligne på.
Vil endog påstå at en feks 20.000 kr pladespiller kombi slår enhver CD uanset pris. 100.000, 200.000 you name it. Har nu roddet med seriøs Hifi i 35 år og ALDRIG mødt en CD der kommer nær vinyl. Og jeg har også roddet med Hifi proffessionelt i 15 år og hørt alt mellem himmel og jord. NO WAY. Black is back.
Hilsen Ole
|
|
|
Kære Ole
Hvis du nogensinde kommer i nærheden af Hovedstaden, skulle du besøge mig for en lytning.
Så er det ikke sikkert, at du kan fastholde din nuværende mening om vinyl kontra cd.
Har du læst
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2
Vh
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Valby11 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville hellere se en debat om fordele ... end ulemper .. men lad det ligge!
Jeg siger ligesom Peter Plys - begge dele tak ...
Hvis jeg skulle vælge mellem analog og digital lyd uden hensyntagen til praktiske forhold - så ville analog lyd nok stadig vinde - selvom de digitale medier har udviklet sig voldsomt siden de håbløse afspillere der blev lavet i starten tilbage i 1980'rne.
Når det er sagt - så ville jeg af praktiske hensyn vælge digital lyd - hvis jeg skulle af med en af de to teknologier. Faktum er at jeg uden besvær kan nyde musikken i stuen, bilen og toget på vej til arbejdet og i en rimelig kvalitet med digital teknologier - det giver mig mere tid og lyst til musik - og det er det der tæller.
Aktuelt så lyder det analoge setup bedst her i huset - men det er også det dyreste .. men det digitale setup lyder godt nok til at jeg kan glemme at det er digitalt!
__________________ Nyd musikken
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der snakket om pladernes begrænsninger, men redbook CD har også begrænsninger. F, eks bølgelængden af lys. Pladerne kan gengive informationer helt ned til 1/1000 af bølgelængden af lys. Gør disse små informationer en forskel? Det vil jeg tro at de gør, og de er medvirkende til pladernes ofte mere harmoniske lyd.
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Boman
Jeg kan nok som en af de få sige, at jeg har hørt alt mellem himmel og jord gennem 35 år og beøgt tusindevis af kunder gennem årene og selv haft uffattelig meget gennem hænderne.
Ingen god CD kommer nær en ditto pladespiller. Ingen CD har det der skal til HUL samt naturtro gengivelse. Ja CD er mere praktisk, men det er elementær dovenskab og ikke lydmæssig relateret. Og ja, jeg har også selv CD afspiller, men mere fordi jeg har musik på CD jeg ikke har på LP og omvendt. Jeg er ikke modstander, bare realist.
Pladespiller har endnu en ikke uvigtig fordel, man kan modsat CD, lave om på lyden ved at feks skifte pickup, arm, riaa og ikke at forglemme egen kunnen, nemlig at have kendskab til opsæting.
Tilpasse den et Evt nyt opsæt.
En CD er som den er ved køb og den dør med samme status.
Ole
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
|
Til Boman
Jeg kan nok som en af de få sige, at jeg har hørt alt mellem himmel og jord gennem 35 år og beøgt tusindevis af kunder gennem årene og selv haft uffattelig meget gennem hænderne.
Ingen god CD kommer nær en ditto pladespiller. Ingen CD har det der skal til HUL samt naturtro gengivelse. Ja CD er mere praktisk, men det er elementær dovenskab og ikke lydmæssig relateret. Og ja, jeg har også selv CD afspiller, men mere fordi jeg har musik på CD jeg ikke har på LP og omvendt. Jeg er ikke modstander, bare realist.
Pladespiller har endnu en ikke uvigtig fordel, man kan modsat CD, lave om på lyden ved at feks skifte pickup, arm, riaa og ikke at forglemme egen kunnen, nemlig at have kendskab til opsæting.
Tilpasse den et Evt nyt opsæt.
En CD er som den er ved køb og den dør med samme status.
Ole
|
|
|
Har du læst det link fra sidste indlæg til dig?
Og de øvrige jeg har skrevet?
Digital signalbehandling giver mulighed for at reducere en del af fejlene ved højttalergengivelse, hvorved man kan opnå mere naturtro gengivelse, især er tidsforvrængningen stærkt reduceret/elimineret.
Lp giver ikke bedre lyd, men kan kompensere for andre fejl i gengivekæden/højttalerne.
Som du selv skriver,
"Pladespiller har endnu en ikke uvigtig fordel, man kan modsat CD, lave om på lyden ved at feks skifte pickup, arm, riaa og ikke at forglemme egen kunnen, nemlig at have kendskab til opsæting.
Tilpasse den et Evt nyt opsæt."
Er det ikke netop for at forsøge at udkompensere fejl i højttalergengivelsen?
Det er bedre af fjerne fejlene, end at addere andre fejl.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Sammenlign med samme musik i bedst mulig optagelse på såvel CD som vinyl og lad det afgøre sagen. For eget vedkommende er der overhovedet ikke tvivl om, at pladespilleren er det ultimative lydmedie, når kun lydkvalitet er essensen. Naturtro lyd, og det forslidte ord, HUL igennem, ingen CD kommer nogensinde nær dette og jeg er villig til i enhver sammenhæng at udvælge pladespilleren som den bedste i enhver blindtest. Eneste fair måde at sammenligne på. |
|
|
Hmm, det lyder ikke som en særligt fair sammenligning hvis du på forhånd forkynder at du er klar til at vælge pladespilleren som den bedste til enhver tid. Holder din holdning uanset hvilken pladespiller og pickup der benyttes, er de bare altid bedre end en cd? Når nu pickups kan farve lyden ganske tydelig bør det ikke være den store kunst at identificere en pladespiller overfor en cd i en blindtest. Selv hvis man har fundet en pickup og en cd der lyder meget ens, vil jeg vove påstanden at det alligevel er muligt at identificere pladespilleren på den sus og knas der opstår efterhånden som pladen slides. Det er med andre ord nemt at holde fast i en forudindtaget holdning om at vinylen skal være vinderen. Jeg synes også det er påfaldende at vinylentusiaster samstemmigt holder fast ved at vinyl lyder klart bedst, taget i betragtning at forskellige pickups kan farve lyden vidt forskelligt. Ret beset må det være vidt forskellig lyd vinylentusiasterne kårer som den bedste. Den ene person kan fx. være vild med den varme vinyllyd han får med sin specifikke pickup og hævder at det er klart bedre end nogen cd, mens den næste person er vild med sin lyse, krystalklare pickup og hævder at det er klart bedre end nogen cd. Virkeligheden må være at ingen egentlig ved hvordan vinylen lyder, kun hvordan den lyder efter den er farvet af pickuppen. I kontrast til dette er der langt større chance for at opleve ens lyd med forskellige digitale systemer - bevares der er også forskel på cd afspillere, men forskellene er langt mindre end forskellene på pickupper. Kan det tænkes at du er vokset op med vinyllyd, har vænnet dig til den farvning forskellige pickupper laver og når denne farvning forsvinder i et digitalt system så synes du der mangler noget og lyden er fattig?
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror gerne at LP lyder godt under de rette omstændigheder.
Til ulemperne hører rengøring, statisk elektricitet og den slags. Og mekanisk slid, ridser, justering af arm, pick up.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
"Ønsker man 1000W gengivet helt uden forvrængning, i tids- eller frekvensdomainet (hverken fra
højttaleren eller den
forgående elektronik), eller er man mere til 8W fra et singleend rør med masser af farvning, leveret af et horn?"
er det virkelig sådan at folk der øser milioner ud i kæmpehorn og effektsslugende ,men effektfattige singleend rør,blot er
ofre for en hang til farvet (læs:forvrænget) lyd.....?
mens nærmest gratis 1000w amps og almindelige højtalere leverer lyd "helt uden forvrængning,i tids-eller
frekvensdomainet?
at vinyl-tilhængere er af samme støbning,som de der betaler samtlige farver (plus det røde) ud af øjnene for kæmpehorn og
effektsslugende ,men effektfattige singleend rør?? altså jo mere farve og forvrængning,jo bedre/dyrere!?
er det sådan,kan vi fleste jo glædes over at være normale lydforbrugere,og finde evt trøst i at den minoritet iblandt os,der
ofrer tid og penge på at dyrke vinyl,rør og horn,alle er lunatics med meget alternative preferencer |
|
|
Nå da, tror lige det er på sin plads at korrigere den "fejl" slutning du der har lavet! Skal du have lyd med den mindst mulige
forvrængning af signalet, i forhold til det der kommer ud af effekttrinnet, ER der ingen vej uden om et horn system. Det
undre mig til stadighed hvad det er folk lytter til, da små membraner, der skal dække et stort frekvens område, introducere
anseelige mængder amplitude modulations forvrængning. Og sætter du en 1kW forstærker til et ineffektivt system er der
dømt forvrængning i voldsomme mængder.
Det er muligvis med til at give en mere behagelig lyd, da hele frekvensområdet slås an og måske tager brodden af
transienter der er for virkelige, og som så efterfølgende opfattes som den "korrekte" lyd.
Men bortset fra det er jeg meget glad for mit analoge set-up og køber helst LP'er __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boman
Nu omtaler du sammenligning mellem koncertsalen kontra privaten/højttaleren.
Alle almindelige højttaler konstruktioner som du omtaler i din artikel er ikke istand til at gengive virkeligheden. Hvis man vil nærme sig live koncert lyd så skal det være muligt at kunne gengive den enorme dynamiske formåen, hvilket kun effektive hornsystemer kan. Der skal være et enormt dynamisk overskud. Altså højttalere der nærmer sig 100 db 1 meter, ellers bliver det aldrig realistisk.
Uanset hvilket anlæg man har, vil der altid være kompromisser, det er kun spørgsmålet om hvilke fejl man vil accepterer og er det som du nævner virkeligheden konta Hifi så er hornene eneste mulighed. Her kan man med selv få watt opnå enorm dynamik og nærme sig live oplevelsen. Har faktisk afprøvet tesen med en musiker i et symfoniorkester. Han har egentlig aldrig interesseret sig meget for Hifi, da han sagde han aldrig havde hørt et system der nærmede sig virkeligheden.
Han blev så introduceret for et stort hornsystem og for første gang i livet overgav han sig betingelsesløst og trods fruens modvilje købte han det hørte gamle store hornsystem.
Alt hifi har kompromisser også en pladespiller, men CD afspilleren har om muligt endnu flere og som du skriver er der ikke den store forskel mellem dem trods kvantespring i pris. Mediet har ikke så mange alternativer produktionsmæssigt.
Til sidst tilbage til højttaleren som er den vigtigste part i ethvert anlæg uanset pris, men en ting er om muligt endnu vigtigere, det er rummet/akustikken som er altafgørende for højttalerens formåen og lige her falder næsten alle hifi nydere igennem. SØRG dog for at få de rette rumforhold før der investeres uanede mængder i udstyr. Og nu nævner du digitale korrektioner som jeg er meget imod og har lytte mange gange til tact og det er dog en trist oplevelse. Arbejd dog med rummet istedet.
Ole
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
|
|
http://ing.dk/artikel/67499-brumbassen-flaprer-ekstra-hurtig t-med-vingerne
Der er ikke noget magi over brumbasser;) __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|