Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ulemper ved LP? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 02 December 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
mesi skrev:
"Ønsker man 1000W gengivet helt uden forvrængning, i tids- eller
frekvensdomainet (hverken fra
højttaleren eller den
forgående elektronik), eller er man mere til 8W fra et singleend rør med masser af farvning, leveret af et horn?"

er det virkelig sådan at folk der øser milioner ud i kæmpehorn og effektsslugende ,men effektfattige singleend rør,blot er
ofre for en hang til farvet (læs:forvrænget) lyd.....?

mens nærmest gratis 1000w amps og almindelige højtalere leverer lyd "helt uden forvrængning,i tids-eller
frekvensdomainet?

at vinyl-tilhængere er af samme støbning,som de der betaler samtlige farver (plus det røde) ud af øjnene for kæmpehorn og
effektsslugende ,men effektfattige singleend rør?? altså jo mere farve og forvrængning,jo bedre/dyrere!?

er det sådan,kan vi fleste jo glædes over at være normale lydforbrugere,og finde evt trøst i at den minoritet iblandt os,der
ofrer tid og penge på at dyrke vinyl,rør og horn,alle er lunatics med meget alternative preferencer

Nå da, tror lige det er på sin plads at korrigere den "fejl" slutning du der har lavet! Skal du have lyd med den mindst mulige
forvrængning af signalet, i forhold til det der kommer ud af effekttrinnet, ER der ingen vej uden om et horn system. Det
undre mig til stadighed hvad det er folk lytter til, da små membraner, der skal dække et stort frekvens område, introducere
anseelige mængder amplitude modulations forvrængning. Og sætter du en 1kW forstærker til et ineffektivt system er der
dømt forvrængning i voldsomme mængder.

Det er muligvis med til at give en mere behagelig lyd, da hele frekvensområdet slås an og måske tager brodden af
transienter der er for virkelige, og som så efterfølgende opfattes som den "korrekte" lyd.

Men bortset fra det er jeg meget glad for mit analoge set-up og køber helst LP'er

jeg satte blot spørgsmålstegn ved de indledende linier/konklusion,for at slutte af med en tyk gang ironi...
men ok,ironi på tryk kan være en udfordring for både autor og læser!

og hold da fest hvor ville hifi være udbredt hvis ophavsmanden til de af mig citerede linier havde ret!
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Hej Boman

Nu omtaler du sammenligning mellem koncertsalen kontra privaten/højttaleren.

Alle almindelige højttaler konstruktioner som du omtaler i din artikel er ikke istand til at gengive virkeligheden. Hvis man vil nærme sig live koncert lyd så skal det være muligt at kunne gengive den enorme dynamiske formåen, hvilket kun effektive hornsystemer kan. Der skal være et enormt dynamisk overskud. Altså højttalere der nærmer sig 100 db 1 meter, ellers bliver det aldrig realistisk.

Uanset hvilket anlæg man har, vil der altid være kompromisser, det er kun spørgsmålet om hvilke fejl man vil accepterer og er det som du nævner virkeligheden konta Hifi så er hornene eneste mulighed. Her kan man med selv få watt opnå enorm dynamik og nærme sig live oplevelsen. Har faktisk afprøvet tesen med en musiker i et symfoniorkester. Han har egentlig aldrig interesseret sig meget for Hifi, da han sagde han aldrig havde hørt et system der nærmede sig virkeligheden.

Han blev så introduceret for et stort hornsystem og for første gang i livet overgav han sig betingelsesløst og trods fruens modvilje købte han det hørte gamle  store hornsystem.

Alt hifi har kompromisser også en pladespiller, men CD afspilleren har om muligt endnu flere og som du skriver er der ikke den store forskel mellem dem trods kvantespring i pris. Mediet har ikke så mange alternativer produktionsmæssigt.

Til sidst tilbage til højttaleren som er den vigtigste part i ethvert anlæg uanset pris, men en ting er om muligt endnu vigtigere, det er rummet/akustikken som er altafgørende for højttalerens formåen og lige her falder næsten alle hifi nydere igennem. SØRG dog for at få de rette rumforhold før der investeres uanede mængder i udstyr. Og nu nævner du digitale korrektioner som jeg er meget imod og har lytte mange gange til tact og det er dog en trist oplevelse. Arbejd dog med rummet istedet.

Ole

Du har ret i, at det er umuligt at gengive orkestrets dynamik/lydtryk hjemme i stuen, men kan man gengive det tæt på, bare 10-15 dB lavere er man nået langt. Fordi jeg lav tidsforvrængning, har jeg en dynamik, og især mikrodynamik, som gør musikken meget levende/naturtro.

Jeg har hørt hornhøjttalere, og det kan spille meget højt med lav almindelig forvrængning, men med tidsforvrængning og andre "hornskavanker". De er facinerende at lytte til, men ikke naturtro.

Du har lyttet til en Tact, og kasserer derfor digital korrektion. Jeg har ejet en Tact - og kasseret den. Men det betyder ikke at digital korrektion ikke duer, bare at Tact's måde at gøre det på ikke er optimal. Læs min indsigtsartikel, som jeg har lavet link til flere gange.

Der er ikke flere fejl ved cd-gengivelse, end der er ved lp-gengivelse, snarere tværtimod. Begge systemer har fejl/begrænsninger.

Læg mærke til at jeg ikke omtaler CD afspiller. Det er en gammeldags teknologi, i dag ripper man til en harddisk, og afspille vha en digital forstærker.

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 December 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

[QUOTE=jøka]Der skrives om alle de faldgruber en vinylaftaster har og alle de ting der skal overvindes før det går godt. Når først det går godt, ja så kan de fleste hifi folk med respekt for sig selv vel godt høre det stadig er digitalmediet overlegent på trods af, de på papiret skrevet tekniske specifikationer, skulle være selv den billigste CD afspiller undelegen. Det ved vinylmediet bare. På samme måde som en brumbasse tilsyndeladende ikke skulle kunne flyve. Den gør det bare alligevel.

http://ing.dk/artikel/67499-brumbassen-flaprer-ekstra-hurtig t-med-vingerne

Der er ikke noget magi over brumbasser;)

Det var lige godt sørens!!! Her gik jeg og troede at en brumbasse slet ikke kunne flyve men gør det alligevel og det kan endda teknisk og fysisk forklares!! Spøg til side. Det er dog alligevel en meget sjov tanke at tænke hver gang man ser en brumbasse at den ikke burde kunne flyve med det korpus den har. Det jeg syntes var en sjov analogi mellem en pladespiller og en brumbasse var blot det imponerende i at se en brumbasse kan flyve og en god pladespiller/pickup/arm konstellation kan hente informationer op fra vinylrillen i imponerende kvalitet (hvis pladen vil), med alle de faldgruber der burde gøre en sådan endelig lydkvalitet umulig. Der står dog også til allersidst i den meget interessante artikel at bier vifter og vrider deres vinger og kan variere udsvingets størrelse efter behov. Det er vel ikke helt ved siden af at sige en pick up i rillen gør nogenlunde det samme!! 

Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder her og følger lidt med på sidelinien. Nu vil jeg lige blande mig lidt. Rent teknisk er min indsigt ikke stor. Jeg er med på, at det digitale medie har nogle fordele fremfor det analoge medie på rent tekniske områder. Så bliver konklusionen tit, at så må det digitale medie også være mere korrekt. Ja, logisk set må det hvis det er i stand til at gengive et større frekvensområde. Heldigvis er der mere mellem himmel og jord end 0 og 1-taller Det der tit forbavser mig er når folk snakker om korrekthed i gengivelsen. Jeg kan ikke sige at det ene medie er mere korrekt end det andet. Lyder stortrommen mere korrekt på cd end på lp? Er perspektivet mere korrekt? Jeg aner det ikke.

Jeg stod desværre ikke i studiet sammen med John Bonham mens han hamrede løs. Havde det hjulpet? Næppe. Lytteindtryk er svære at bevare. Ulempen er for mig, at en del rillestøj i lp-afspilningen nogle gange gør stille passager mindre stille....ellers kan jeg ikke sige noget om medierne i forhold til hinanden. De spiller godt begge 2, korrekt ved jeg ikke, korrekt i mit hoved, ja for det meste, ellers sælger jeg et apparat og køber et nyt for så er det problem løst et par mdr..  Nå, det var bare fra en ikke teknisk hifinørd

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 December 2010 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

den efter min mening største ulempe ved LP er når det er tørt om vinteren - så bliver de så statisk elektriske at selv en ion pistol, kulfiberørste med mere kommer til kort

Jeg har både 9" - 12" og tangentialarm og mener egentlig at 12" armen kommer forvrængning i indersporet meget godt til livs pga den lavere fejlsporingsvinkel
Jeg har et glimrende setup til at overførere LP til CD med en Revox tangetialarmspladespiller og en Tascam CD brænder - ingen PC indover og er der lidt knitren - tja så kommer det med.

EN af de ting jeg nyder mest med plader er at skulle rejse sig op hver c. 20 minutter og vende den - en anden er lyden som jeg ikke ved om er bedre, jeg synes blot den lyder bedre end CD - og sidst men ikke mindst de fede pladecovers - gatefolds med indlægs plakater og hvad ved jeg - eller en god opera i en kasse med 4 plader og en god bog der fortæller om handlingen og viser noder etc.

Det værste jeg ved er random play - jeg holder mest af at høre plader i den rækkefølge numrene er optaget - skal det være random play skal det være et nøje gennemtænkt og sammensat kassettebånd

blot mit besyv her en 5 sider inden i trådstarters debat

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2010 kl. 05:10 | IP-adresse registreret  

Ret mig lige hvis jeg er forkert på den med teknisk så adskiller de to medier sig vel sådan:

CD: Højeste frekvens: 22050Hz, som kan være ved fuld styrke
Dynamik: 16 bit = 96dB
Ulempe: Musikken ligger som digitale værdier med "ingenting" imellem to tal
Fordel: Nem at betjene, kopiere og slides ikke ved afspildning

LP: Højeste frekvens afhænger her mere af PickUp og RIAA men jeg har målt over 50 KHz (Nogle RIAA'er har ikke linier forstærkning efter 20KHz)
Dynamik: 50-75 dB = 8-12 bit  (fundet på denne side)
Ulempe: Pladsstøj ved den mekansike aftastning af musikken.
Fordele: Musik er analog af natur og her er ingen konvertering (på nær RIAA'en, som også er analog)

Fremtidens formater:
192 KHz sampling giver fuld niveau op til 96 KHz (Overstiger LP'ens praktiske frekvensområde)
24 bit giver 144 dB. Det er hele 48 dB mere end CD mediet. Forskellen på 0,3w (90dB/1w) mobiltelefon og 1000w (100dB/1w) koncert er til sammenligning 45dB.

Her sidder jeg og tænker på om ikke det er båndbreden man savner mest ved CD mediet?
Jeg er ikke sikker på jeg har 100 dB mellem støj og klippe niveau på mine højttalere, så jeg kan vel ikke engang gengive alle CD'ens 16 bit?
Derimod er jeg ret sikker på at mine bånd ikke stopper ved 20 KHz og det er bevist for længe siden at øret kan hører forskel på om der er lyde over 20 KHz eller ej, hvis de ledsages af andre lyde. Forsøget gik på at optage og genafspille en trompet og i blindtest fjerne alt over 20 KHz nogle gange. Deltagerne ramte rigtigt i langt de fleste tilfælde.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 December 2010 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Forsøget gik på at optage og genafspille en trompet og i blindtest fjerne alt over 20 KHz nogle gange. Deltagerne ramte rigtigt i
langt de fleste tilfælde.

Den store fare her er muligvis at disse blindtest personer har lyttet til det filter der skulle fjerne alt over 20kHz. For at det kan
lade sig gøre begynder betoningen betydeligt længere nede, vel omkring 14kHz hvis du skal have -3dB @ 20kHz (eller endnu
mere ved -6dB), så det der semi religøse tror jeg ikke beskriver til fulde forskellen. Den ligger nok snare i studie teknikken.

Husk på at de fine nye 180g skiver jeg kan købe nu om dage er fuldt digitaliseret under indspildningen etc....

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Sendt: 03 December 2010 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Husk på at de fine nye 180g skiver jeg kan købe nu om dage er fuldt digitaliseret under indspildningen etc....

Husker godt da det hidgangne High Fidelity målte på LP'ers båndbrede. Deres konklution var hvis at nogle tydeligvis var optaget og mixet ved lavere samplingsfrekvens end 96 KHz, mens andre var højere. Som sagt har jeg selv set spor af lyd over 50 KHz på den nu 39 år gammel Led Zeppelin plade IV. Tilbage til dengang at alt var analogt. Det er så tydelig at de havde andre tekniske problemer dengang.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

I virkeligheden handler denne debat ikke om vinyl kontra cd, men om frekvensgang.

Højttalerens frekvensgang, pick-uppens frekvensgang, cd-afspillerens frekvensgang, og – ikke mindst – hvordan pladen/cd'en er optaget og mikset.

Ved at benytte vinyl – eller rettere – pick-upper, har man selv mulighed for selv, at påvirke frekvensgangen, og dermed ”tilpasse” lyden.

Jeg roder med digital korrektion, og kan derfor selv bestemme frekvensgangen - som desværre ikke skal være ret.

Et ret frekvensgang er ikke til at holde ud at lytte til, den er ”spids og agressiv” (digital lyd?).

Jeg har brugt utrolig lang tid på at finde den rette frekvensgang/targetkurve, og troede, at jeg var meget tæt på. Men i går spillede jeg noget kammermusik af Beethoven, og jeg måtte skrue langt ned for volumen, violinerne var alt for agressive.

Er det min kurve, der er ”forkert” eller? De fleste cd'er lyder fint, men altså ikke denne.

Da vi ikke selv optager musikken, er der en del af processen vi ikke har kontrol over, og – hvad værre er – der er ikke nogen ”standard” for musikoptagelser. Hvilke mikrofoner har de brugt, hvor tæt på instrumenterne er de, hvor mange bruger de, og – ikke mindst – hvilke manipulationer udsætter de mikrofonsignalerne for. Til sidst mikser de på en ”standardhøjttaler”, og foretager de sidste justeringer.

Der er altså ingen perfekt frekvensgang/targetkurve, men jo flere cd'er/lp'er der lyder godt, jo tættere er man på målet.

Årsagen til, at jeg i sin tid solgte min Tact 2.2x var, at det kun var halvdelen af mine cd'er, der var til at holde ud at lytte til.

Der er altså frekvensgang vi taler om, ikke vinyl kontra cd.

Mikkel Gige har i et indlæg tidligere, erkendt at han bedst kan lide vinyl på sit anlæg. Jeg har lavet en måling på det. Der mangler niveau i ”grundtoneområdet” fra 90-700 Hz, hvilket giver en ”tynd/kold” lyd, som kan (delvis) kompenseres med en pasende pickup.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 03 December 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Ved at benytte vinyl – eller rettere – pick-upper, har man selv mulighed for selv, at påvirke frekvensgangen, og dermed ”tilpasse” lyden.

Jeg roder med digital korrektion, og kan derfor selv bestemme frekvensgangen - som desværre ikke skal være ret.

Snip, det tror jeg er et pletskud..

Det spøjse er, at det er helt legalt at vælge højttalere der farver lyden på den måde man personligt foretrækker og det er også helt legalt at skifte mellem stribevis af pickups indtil man finde en der farver lyden lige netop som man foretrækker, men at bruge simple bas og diskant tonekontroller eller ligefrem avanceret dsp som du har gang i er noget djævelsk noget der ikke hører hjemme i hifi. Langt det meste high-end udstyr har slet ikke knapper til bas og diskant, andet udstyr har knapper til at bypass alt muligt, det er fy-fy at bruge den slags, så er det ikke længere "høj troværdighed". Du er en synder hvis du farver lyden med dsp, men en helt hvis du gør det med rør, pickupper og fancy højttalere. Selv voodoo ting som kabler og gummidutter er almindeligt godkendt i hifikredse til at tage brodden af den spidse diskant, men ve dig hvis du sparer pengene og blot drejer diskantknappen en smule mod uret!

Vinyl har sin styrke i:

1) Der en noget hygge og nostalgi i det.
2) Der er noget oprør mod "alt det perfekte og fejlfri", det der med at "alt kun er et klik væk".
3) Det er "lovligt" at lave "dsp" ved at vælge en pickup der matcher personlige ønsker.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 03 December 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Boman skrev:

Snip, det tror jeg er et pletskud..

Det spøjse er, at det er helt legalt at vælge højttalere der farver lyden på den måde man personligt foretrækker og det er også helt legalt at skifte mellem stribevis af pickups indtil man finde en der farver lyden lige netop som man foretrækker, men at bruge simple bas og diskant tonekontroller eller ligefrem avanceret dsp som du har gang i er noget djævelsk noget der ikke hører hjemme i hifi. Langt det meste high-end udstyr har slet ikke knapper til bas og diskant, andet udstyr har knapper til at bypass alt muligt, det er fy-fy at bruge den slags, så er det ikke længere "høj troværdighed". Du er en synder hvis du farver lyden med dsp, men en helt hvis du gør det med rør, pickupper og fancy højttalere. Selv voodoo ting som kabler og gummidutter er almindeligt godkendt i hifikredse til at tage brodden af den spidse diskant, men ve dig hvis du sparer pengene og blot drejer diskantknappen en smule mod uret!

Vinyl har sin styrke i:

1) Der en noget hygge og nostalgi i det.
2) Der er noget oprør mod "alt det perfekte og fejlfri", det der med at "alt kun er et klik væk".
3) Det er "lovligt" at lave "dsp" ved at vælge en pickup der matcher personlige ønsker.

kunne ikke være mere enig... men det er jo vores hobby, men du rammer noget med hvem-der-ofte-peger-fingre-og-altid-er på en mission.

"off topic" som dem der altid skal fortælle mig, at jeg er for åndsvag, når jeg ikke også elsker skiferie over alt på jorden... de folk er også altid på mission. 

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 December 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

udover man kan ændre klangbalance osv med arm/pickup/værk kombos..så er det lige det faktum at flertallet (af dem jeg har mødt!) syntes vinyl bare lyder bedre.

den stedse stigende mangelfulde opløsning ved lavere niveauer på cd afspilning (læs:forvrængning) efterlader en stresset hjerne hos bedrevante (læs:vinylfreaks..

Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:

den stedse stigende mangelfulde opløsning ved lavere niveauer på cd afspilning (læs:forvrængning) efterlader en stresset hjerne hos bedrevante (læs:vinylfreaks..

Det er ikke noget stort problem med mangelfuld opløsning ved lavere niveauer.

Jeg har både 16 bit og 24 bit musik, og det er svært at høre forskel.

Jeg tror, vi er tilbage til et frekvensgangsproblem igen.

P.S. Det er ikke fordi, de cd'er du lytter til, er komprimeret, klippet og forvrænget, med et effektivt bittal på 5-8 Bit (det er muligt at opnå en overordentlig god lydkvalitet med 16/44.1)?

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har en forhåbning om at blueray AUDIO er fremtidens medie. Desværre bliver pladerne nok så dyre at det bliver økonomisk uoverkommeligt at komme i nærheden af. Licenshaverne forlanger astronomiske summer i royalty.
Den store fordel ved LP mediet er at man kan købe 3 plader for en flad tier i genbrug. Er der så nogen fusere imellem er det til at leve med.
Til den indkøbspris kan det godt betale sig at investere i en god dyr afspille kæde:
Denon DL-S1, Jasmine Audio LP2SE (modificeret), TRAM linietrin (gl. model kraftigt opgraderet), Amplifon WT 40 (modificeret), DTQWT med Audio Technology enheder og SWANS bånd.

Hvis jeg skulle have en digital spille der kan hamle op med ovenstående, hvad skal det så være?
Nok ikke noget jeg har råd til på efterløn!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Sendt: 03 December 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Nu i omtaler frekvensområdet så vil jeg lige minde jer på, at næsten ingen mennesker kan høre

over 20.000 hz, faktisk kan de fleste der bare er passeret de 30 år ikke høre mere end 14-16.000 hz. Og har man støjende arbejde gennem mange år så er 10-12.000 hz mere realistisk.

Prøv at få checket jeres hørelse og få jer en gevaldig overaskelse.

Tekniske data er en ting, virkelighedens verden er en anden. Hvad lyder bedst er det afgørende.

Teori er brugbart i mange sammenhænge, men teori og praksis er ikke altid det samme.

Jeg er for det meste ligeglad med tekniske data. HVORDAN lyder det er det afgørende og igen må jeg sige at vinyl mediet er det mest vellydende, defineret som naturtro og hul igennem.

Jeg prøvede faktisk engang i min butik at lave en hel dags demo hvor der blev sammenlignet

LP versus CD og begge i samme prisleje og pladespilleren var faktisk brugt. Jeg havde 48 personer inde i løbet af dagen. 6 af gangen og faktisk var hovedparten CD tilhængere.

Samme musik blev benyttet på både CD og LP i bedst mulig indspilning. Samme lyd niveau blev brugt så nøjagtig som muligt når der blev skiftet medie og anlæget var selvfølgelig det samme.

Alle blev spurgt om hvad de syntes bedst om.  Ikke en af de 48 personer valgte CD mediet.

Ja, det er uvideskabligt, men en gevaldig god rettesnor. Men prøv samme metode og mon ikke resultatet falder ligeledes ud, eller tæt på. Man skal sammenligne medierne mod hinanden i samme opsæt og med samme kvalitetsindspilninger til rådighed. Prøv , hvis du tør.

Og, ja der kan være mere støj fra vinylmediet, især i meget stille passager, men støj er ikke ensbetydende med dårligere lyd.

Ingen digitale medier kommer nogensinde til at lyde naturtro, ja de kan godt lyde fornuftigt og de er praktiske, men jeg er godt nok ligeglad med det praktiske, det er lyden det drejer sig om.

Og, jo hornhøjttalere er eneste system der kan gengive samme realistiske niveau som til en koncert. Og fordelen ved at have feks 100 db 1 meter er at din forstærker aldrig bliver maks belastet, den kan yde sit optimale hele tiden.  Prøv at gå til en opera, klasssik koncert og oplev dynamikken fra en ikke forstærket musikalsk oplevelse. Der er sgu knald på med instrumenternes egenlyd lige i sylten. Ikke mange højttalere geniver et blæserinstrument på rette vis, lige bortset fra, ja hornene osv osv.

Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 03 December 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Ingen digitale medier kommer nogensinde til at lyde naturtro ...

Det er da en profetisk påstand der er til at tage og føle på .
Bomans system lyder dog mere naturtro end noget andet system jeg har hørt. Men det burde heller ikke undre, han angriber jo reelle problemer ved gengivelse af indspillet musik.

rainman skrev:
... men støj er ikke ensbetydende med dårligere lyd.

Støj er - i sig selv og alt andet lige - dårligere lyd. Det er en hørbar forringelse af dynamikken som du ellers plæderer for, men ofte en naturlig følge af krav til høje lydtryk.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Jeg prøvede faktisk engang i min butik at lave en hel dags demo hvor der blev sammenlignet

LP versus CD og begge i samme prisleje og pladespilleren var faktisk brugt. Jeg havde 48 personer inde i løbet af dagen. 6 af gangen og faktisk var hovedparten CD tilhængere.

Samme musik blev benyttet på både CD og LP i bedst mulig indspilning. Samme lyd niveau blev brugt så nøjagtig som muligt når der blev skiftet medie og anlæget var selvfølgelig det samme.

Alle blev spurgt om hvad de syntes bedst om.  Ikke en af de 48 personer valgte CD mediet.

Hvor mange af de 48 købte en pladespiller?

Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
udover man kan ændre klangbalance osv med arm/pickup/værk kombos..så er det lige det faktum at flertallet (af dem jeg har mødt!) syntes vinyl bare lyder bedre.

Fair nok, men når vinylfolket så er rørende enige om at vinyl bare lyder bedre, kan de så opnå lige så rørende enighed om lige præcis hvilken pladespiller og pickup der lyder allerbedst, eller er vi ude i noget med at det de i virkeligheden kan lide er den farvning af lyden deres helt personlige og individuelle valg af system medfører?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

Trænger til at blive klog på plader, og ved mange er gode til den slags herinde:)

Jeg har hørt mange rygter om plader som jeg håber nogle vil forklare og be- afkræfte:

• Plader kan ikke lave 100 % kanal seperation i stereo
  • Plader kan ikke arbejde over et så bredt frekvensområde (fra eks 20-20.000 hz som cd)
  • Man skal bruge RIA forstærker for at rette op på den ujævne frekvensgang den ellers outputter.
  • Kvaliteten bliver ringere jo længere ind man kommer på pladen.
  • Armen på pladespilleren vil normalt arbejde forkert da den går "skævt" jo længere ind den kommer på pladen.

Det var lige de løse rygter.

Er der flere ulemper ved plader man skal tænke over?

Ved godt der er meget positivt, men vil ikke have en diskution omkring hvad der er bedst.

Kun fordele og ulemper ved teknologien.

Der er ingen ulemper, kun dårlige presninger, som også findes på cd-mediet.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Sendt: 03 December 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Til Strandvaskeren

Ca. 20% af kunderne vendte tilbage efter forholdsvis kort tid og købte en pladespiller, hvilket er ret godt, ja mere end godt. Og flere kom og fik en god instruktion i, hvordan man laver en fornuftig indstilling af pladespilleren. Meget vigtigt og noget jeg altid taler godt for. Sætte sig ind i det at kunne sætte en arm-pickup op, det gør en meget stor forskel og det er gratis lydforbedring.

Og når nu det med opsæt er oppe, så kunne det måske være grunden til at CD folket nogen gange mener deres medie er bedre. Fordi de ikke ved hvordan man sætter en pladespiller op og gøres det rigtig dårligt så er der en minimal chance for at CD er bedre.ssss

Selv en kostbar pickup kan lyde dårligt, hvis ikke den er sat korrekt op eller ligefrem ikke passer til armen. osv.

Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum