Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ulemper ved LP? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Eneste måde på at få det ud af verden på er at fodre en computer med parametere den klart definere den korrekte måde et musiksignal skal gengives på, og præsentere computeren for CD-Streming og LP og selv det ville ingen acceptere fordi parameterene kunne man vel heller ikke blie enige om.

Basalt set handler det vel om: sker der noget inden i dig når du lytter til dit setup? Føler du musikken, erindrer du en speciel episode hvor et nummer blev spillet. Hvis det sker er jeg fuldstændig ligeglad med alt andet...

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Hej Boman

er du bekendt med FIR Digital Filter Design som bruges i mange af de nye Prof. setups til PA anlæg.

Nej.

Jeg anvender Acourate, som er en akustisk "værktøjskasse", som kan måle, behandle måleresultater, lave delefitre, korrektionsfiler og meget meget mere.

Korrektionerne bliver beregnet vha en Linuxbaseret pc.

Se eventuelt min indsigtsartikel. 

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Nu er jeg ualmindelig træt af at høre om Bomans setup. Manden fremhæver selv gang på gang at hele hans trick er at
korrigere højttalerne. For at gøre dette har han låst sig fast på CD mediet og har afskåret sig fra enhver form for vurdering
af om vinyl eller CD er den bedste kilde. For HAM er CD bedre fordi det giver ham den ønskede mulighed for korrektion,
men han må altså snart til at forstå at vi andre ikke gider skifte til et setup som hans og derfor er LIGEGLADE. I øvrigt er
hans forklaring om at han skal digitalisere en analog kilde for at spille den på hans setup jo bare en dårlig undskyldning, for
det kan man sagtens gøre og det er BESTEMT ikke udelukket at resultatet faktisk bliver ganske godt - men det er så der
hvor HAN ikke gider.

Du tager helt fejl, og hvis du havde læst det, jeg har skrevet, ville du vide, at jeg ikke nedgør vinylmediet. Men jeg prøver at rette den misforståelse, der er blandt visse vinyltilhængere, nemlig at vinyl er cdmediet klart overlegent. Begge medier har deres fejl og mangler.

Og nej, Boman, den pladespiller som du engang havde var ikke i den bedre ende

Det mente High Fidelity i deres test.

Når det så er sagt, så er aktive delefiltre med faselineære filtre nok en meget god ide - både for digitale kilder OG analoge.
Faselineære filtre har dog også deres problemer, i form af pre-ringing som faktisk er et hørbart fænomen - hvilket har fået
f.eks. Meridien, Ayre og andre til at bruge apodiserende filtre, som skubber al ringning til post-ringing i stedet, hvilket IKKE
er hørbart.

Jeg har læst en AES artikel om hørbarhed af preringning. Den måde jeg anvender filtrene på gør, at jeg er meget langt (faktor 100) fra hørbarheden

Man skal så også huske at enhver CD er filtreret ganske hårdt med et snævert low-pass filter for at overholde red-book
standarden, hvilket sikkert også introducerer underlige hørbare fænomener. CD afspillere der overholder standarden
gentager denne proces for at undgå aliasing. For mange CD afspillere ligger evt. problemer i gengivelsen primært i
beskaffenheden af disse to filtreringer og de konkrete filter implementationer.

Jeg bruger ikke cd afspiller.

Så Boman og co bør måske komme i hu at selv med Bomans korrektion imlementeret vil en vinylkilde på en fornuftig vinyl
(ikke fra en filtreret CD master) spare to filtreringer, hviket er mindst en i forhold til Bomans setup og to i forhold til alle
andres.

Jeg vil da ikke spare to filtreringer ved at spille lp'er, derimod skal jeg addere en AD konvertering. Mit anlæg er fuldt digitalt, det er først lige før højttalerledningerne, at det bliver analogt.

Sidst men ikke mindst, Boman vil du ikke nok lade være med at trompetere dit anlægs fortræffeligheder ud i en masse
debatter, hvor det ikke er relevant - det er lidt trættende.

Når jeg beskriver mit anlæg, er det for at understrege, at det ikke kun er en almindelig cd/lp forskel jeg oplever. Den digitale signalbehandling giver andre fordele.

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 December 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej Boman

Kan vi ikke få en nærmere beskrivelse af dit højtaler setup, incl amps og digitalt filter.

SLyd
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Hej Boman

Kan vi ikke få en nærmere beskrivelse af dit højtaler setup, incl amps og digitalt filter.

SLyd

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

PS

Har læst din indsigts artikel.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
PS

Har læst din indsigts artikel.

Har du også læst

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85693&P N=1

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 December 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Ot.. Hvor blev tråden af ??? Mener den hed "Ulemper ved LP"
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej Boman

der står ikke noget om dine amps, delefilter, og lignende.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Hej Boman

Det er jeg ellers overbevist om.

Fra harddisk via LAN til Squeezebox Touch, via toslink til RPM 9636 digitalt lydkort i Linuxbaseret korrektionspc, som beregner to stereosignaler, der via ADAT går til en Alexis AI4, der opdeler signalet i to AES/EBU signaler, som går til hver sin Lyngdorf TDA2200+   

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 December 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

slyd skrev:
Hej Boman

Det er jeg ellers overbevist om.

Fra harddisk via LAN til Squeezebox Touch, via toslink til RPM 9636 digitalt lydkort i Linuxbaseret korrektionspc, som beregner to stereosignaler, der via ADAT går til en Alexis AI4, der opdeler signalet i to AES/EBU signaler, som går til hver sin Lyngdorf TDA2200+   

Det er vel ikke en LP's ulempe, og analogt kommer ovenstående aldrig til at lyde. Måske anderledes, men det er i bund og grund vel ikke det det handler om her.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Trådens emne er: Ulemper ved LP (og ikke: Fordele ved digital)!

Vend venligst tilbage til trådens oprindelige emne. Fremtidig Off Topic vil betyde, at jeg går ind og rydder op (sletter) indlæg, hvor jeg finder det nødvendigt!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Trådens emne er: Ulemper ved LP (og ikke: Fordele ved digital)!

Vend venligst tilbage til trådens oprindelige emne. Fremtidig Off Topic vil betyde, at jeg går ind og rydder op (sletter) indlæg, hvor jeg finder det nødvendigt!

Tak for det.

Har lige været offline et par dage. Ville egentligt have de tekniske begrænsninger frem ved LP da jeg finder teknikken spændende.

Hvorfor vil jeg så vide det.. Jeg tror det bedste resultat kommer af en kombination af viden om teknik og sjæl..

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 11 December 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

jeg er revnende ligeglad med teoretisk digital "bevisførelse"...musik handler om indtryk.oplevelse og de følelser der vækkes..

og sjovt nok hører vinylfolket musik,mens bitsfolket hører lyde (har jeg hørt nogen sige)
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
jeg er revnende ligeglad med teoretisk digital "bevisførelse"...musik handler om indtryk.oplevelse og de følelser der vækkes..

og sjovt nok hører vinylfolket musik,mens bitsfolket hører lyde (har jeg hørt nogen sige)

Der er ingen grund til at udbrede fjollede fordomme.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 14 December 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg elsker min vinyl.
Og den dynamik der følger med i lyden kontra digitalt.

Men et stort minus, som er især er betinget af vintervejret, er statisk elektricitet.

Nogen dage kan jeg på ingen måde få pladen til at stoppe med at knitre.

Dagen efter er der ingen problemer.

Så ESD er i mine øjne øjne den største ulempe ved LP.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har siddet og læst det meste af tråden igennem, og det er en underlig vægtning mange anlægger. Hvorfor være så teknologisk fikseret, vi har anlægget på grund af musik interessen og ikke omvendt. Og et godt pladepiller eller CD setup til f.eks. 25k burde kunne tilfredsstille alle, hvis det er det medie der ønskes. Jeg har ihvertfald absolut ingen planer om at opgradere mit setup som i ser forneden, da lydkvaliteten er helt igennem fin. Jeg har nok brugt mellem 80 og 90 % på musikken, og det er da her fokus må ligge.

Når der tales om ulemper ved LP, er det systemets alder, de er upraktiske, skal vendes hvert 20 min, kan ikke spilles i bilen, får nemt ridser og knas og er i det hele taget så teknologisk forældet at det kun er på grund af musikinteressen vi beholder dem. For de er også nostalgiske og hyggelige ind imellem, men de har ikke udgjort noget reelt alternativ til CDen de sidste 20 år. 

NÅr det gælder køb af HIFI har vi også bare forskellige præferencer. For alle HIFI køb er vel en afvejning af fire faktorer i forhold til hinanden; Pris, Mærke, betjening og lydkvalitet. Og her prioriterer vi forskelligt, nogle foretrækker det ene, andre har andre ønsker og det er da helt OK, sådan bør det også være. Men meget af diskusionen i denne tråd handler grundlæggende om forskellige præferencer, selv om der skrives noget helt andet.

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 December 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

nogle mennesker foretrækker konsum,andre kvalitet

cdèn har aldrig udgjort nogen kvalitativ konkurrent til vinylen
men det overvejende flertal har vænnet sig til lyden fra et dårligt medie over dårlige anlæg

så som i alle andre sammenhæng,tror flertallet at ha ret alene fordi de er flest!
intet under der sku gå så mange år inden flertallet accepterede jorden er rund,ikke flad.
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
nogle mennesker foretrækker konsum,andre kvalitet

cdèn har aldrig udgjort nogen kvalitativ konkurrent til vinylen
men det overvejende flertal har vænnet sig til lyden fra et dårligt medie over dårlige anlæg

så som i alle andre sammenhæng,tror flertallet at ha ret alene fordi de er flest!
intet under der sku gå så mange år inden flertallet accepterede jorden er rund,ikke flad.

Grunden til at jeg skriver dette er, at lp'en ikke nødvendigvis er bedre er cd'en.

Det er faktist muligt at opnå en fantastisk god gengivelse vha cd'er.

At alle nyere pop cd'er er klippet, komprimeret og forvrænget, er ikke mediets skyld.

Jeg har heldigvis rigtig mange gode cd'er, hovedsaglig ældre udgivelser og klassisk musik.

Grunden til, at jeg i sin tid stoppede med at købe lp'er og skiftede til cd'er var, at jeg undgik usikkerheden, hver gang jeg skulle købe en lp, var det en god presning jeg fik, eller var jeg uheldig, og fik en dårlig. Og - ikke mindst - ende problemet med slitage.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Ulempen ved LP er at:
Man skal være indstillet på at det er et mere besværligt medie end CD/SACD, med krævende forstås indsigt, know how og villighed til at putte penge i et "forældet medie".
Jeg har rodet med hifi i 40år, men det er bestemt ikke nostalgien der har fået mig til atter en gang at anskaffe et godt analogt setup.
For mig er det musikken der tæller mest. Der er mange elendige LPér, men også perler ind i mellem.
Men ingen af dem er behæftet med "loudness wars, Digital Rights Management kodning, bit reducering (CD), jitter og andre digitale fejltagelser. Jeg håber inderligt at musik industrien vil give os Blue Ray AUDIO til en overkommelig pris og at de får styr på mastering.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes