Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: dellens diy scanspeak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

hejsa fik pludseligt de idé at bygge nye fronthøjtalere efter inspiration herinde fra

vil bygge dem i 3 sektioner ...2 til bas og en til mid/high

de vil blive ca 180 høje med buede sider

de enheder jeg først havde tænkt mig at bruge er

bas 4 stk 26w 4867t00 i hver side

mid 2 stk 18w 8531g00

diskant 1 stk d3004 662000 (ringradiatoren skulle være for svær at rode filter til for mig)

hvad syntes i om sammensætningen ...er der bedre egnede enheder til prisen i samme eller bedre kvalitet

filter bliver den svære del da jeg ikke har målegrej men havde tænkt mig 18 db/oct med goe komponenter

bas sektionerne havde jeg tænkt skulle være lukket eller med ventil (nogen der ved hvor mange liter jeg skal bruge til de forskellige enheder når bas og mid er delt ved ca 250 hz)

er fattig pensionist så bliver bestemt ikke bygget imorgen ;o)

på forhånd tak for konstruktive indlæg

mvh nicolai borre alias heltedellen

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 December 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Så skulle du måske kigge på den her:

http://www.troelsgravesen.dk/Jensen.htm

Hvis du ganger det med 2 til hver side. Så skulle du godt nok undlade et par basser per side. Men jeg tror ikke det bliver et problem rent lydtryksmæssigt

Den er godt nok ikke så køn. Men det kan du jo selv ændre lidt på

Det er fint at du har store planer. Men pas på at du ikke drukner i dem. Alene de 8 stk 10" du har det. Har en ny pris på ca 16.000 kr. Måske du skulle spare lidt på dem. og så overveje  lidt aktiv deling eller i det mindste seperate forstærkere på hhv bas og top sektion, for at kunne tilpasse det hele lidt nemmere. Ellers bliver det hurtigt et 180cm brøletårn, frem for 180cm vellydende højttaler. Og med de enheder du har valgt, så håber jeg da at det er mere lækker og veldefineret lyd du søger   

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

har i forvejen flere effektforstærkere hjemme og havde nu også tænkt mig at biampe ...

men de skal afløse et sæt med 2x12" peerless sls basser i hver side (er nok lidt basglad he he )

ved godt det bliver temmeligt dyrt og som jeg plejer at gøre med diy så køber jeg lidt af gangen til jeg har det hele ss og så betyder det ikke så meget med en pris på de 50 k ...tager jo bare lidt længere tid ...kabinetterne i sig selv bliver sikkert dyre da jeg ikke er ferm nok til at ville bygge dem selv ....vælger at få en snedker til at bygge dem og er igang med at indhente tilbud (har lige skrevet den første mail )

grunden til de 2 x 18 cm til en enkelt diskant er mest pga drifteffekten så jeg skal dæmpe mindst muligt

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

uh ja. Kender godt det der med bas glæden

Har selv haft 2 tk 8" i flere år. Men er nu gået over til 4 vejs aktiv diy med 9900 diskant, SB 5" til mellemtone, SS 8545 til mellembas og 12" XXLS til bunden. Og det gav mig det som jeg hungrede efter. Små enheder skubber bare ikke til luften på samme måde som store  Det har vist noget med enhedens koblingsfaktor til luften, at gøre. Læste jeg et eller andet sted.  Har da hørt mange mindre systemer spille godt op. Men en stor enhed brugt rigtigt er bare mere underholdende

Jeg har ca 40 kvm at spille op, med trægulv og det kræver sgu noget power. Hvad med dig??

Har også læst en del om den SLS fra en masse inlæg fra en ret så spændende gut herindefra, som gik under navnet "miju". Han har dælme været igennem meget. Men stoppede med at skrive herinde i ca 2006. Men søg på hans indlæg. Han har skrevet afsindigt meget indlevende stof, som er god læsning før man går helt amok i højttaler konstruktioner. Mener du skal søge på "grundlæggende højttaler" et eller andet. Det er et kæmpe langt indlæg, men der står en masse godt i det. Det var især der at jeg blev lidt inspireret til at kigge på enheder, som ikke nødvendigvis var de dyreste, men mere dem som lød bedst i mine øre

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

ok ja nu griner i sikkert .....pt har jeg kun 12 m2 til anlægget

er mildt autist og bor på et bosted pt derfor kun de 12 m2

og ja hobbyerne er hifi og hifi både som stereo og surround

kører pt med en marantz sr6003 og nogle acurus effekter (flere kommer til næste mnd)

fronter med 2x12"sls 8" hds og xt25 center med 4x6,5 " hds og 2 neodyniumdiskanter i peerless

samt 4 baghøjttalere med 2x 6,5 hds og 1 neodyniumdiskant igen men med planer om udskiftning til xt25

ingen cd afspiller men en blurayafspiller af billig kvalitet

billige kabler men planer om at skifte til blue jeans cable bla ten white

ja der er plads til masser af forbedringer ..skal lige siges at de 4 bag ikke er samlet da jeg venter på delefilter komponenter

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

avs. ja 12 kvm er ikke meget. bas kræver plads. Så de 8 stk 10" kommer nok til at have problemer med at "ånde" med så lidt plads. Men jeg husker selv da jeg boede på kollegie og havde 4 stk 8" med 400 W bag. til sølle 11 kvm. Her manglede også bas på en eller anden måde. Og det tror jeg simpelthen er fordi et lille rum ikke kan rumme den form for dyb bas information. Der er simpelthen ikke akustik til at gengive de dyber toner... desværre. Her er det nok bedre med lidt "mindre" højttalere Jeg ville da helt klart gå efter en Jensen 1071 fra troels gravensen - konstruktion. til det lille rum vil det stadig være en KÆMPE højttaler - tro mig  

Jeg kende godt den med at ville fyrer den af, men der nogle fysiske regler som vi desværre alle er lidt fanget af

Så jeg tror nærmest at 2 kæmpe højttalere næsten vil stjæle plads for at du kan hører dem ordenlig, frem for at give dig det som du ønsker. De skal jo helst have en 1 meters penge frit omkring sig for at kunne folde sig ud. Du kunne måske sætte porten i fronten, eller holde den lukket.... og så måske slippe halv heldigt fra det. Men uha... du presser citronen

Spar pengene på kabler!!! det er vist dit mindste problem i denne sammenhæng. så længe de er fint tykke... ca 2-3 gange så tykke som det der bruges til en normal bordlampe... så skulle der være rigeligt med kobber til at strømmen kan nå frem til dine  kæmpe-kasser

Du får nok nogle hævede øjenbryn med dine planer. Men hvad..... hifi er jo også om at have det sjovt. Og hvis dette kan gøre dig glad... så fyr den af... men husk at passe på ørene... og tænk også lidt over at pris og størrelse på hifi, bestemt ikke altid er den afgørende faktor, for om man nyder den musik, som man spiller på det pågældende anlæg

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

jo men er jo ikke sikkert jeg skal blive boende her ..som jeg skrev bliver den enten med lukket kammer eller akustisk ventil ss

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

men var der nogle der vidste hvor mange liter w18 og w26 skal ha optimalt

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

skal jo også finde en møbelsnedker til at bygge kabinetter som sikkert bliver dyrt ss

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 December 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

en 26W4867 skal have 80l refleks og mindst 50l lukket. Et godt valg, da de er på tilbud hos Frequence for tiden. De skal
parallelforbindes, så ender du på 2Ω - ikke nem kost for en effektforstærker. En 26W pr. side er rigeligt, og da specielt til
12m2. Et rum kan også "mættes" med energi, og det punkt vil du nå med kun en 26W pr. side.

Du vælger at få kabinetterne bygget ude - god ide. Gør det samme med filtrene. enhederne fortjener det, og så kan du vælge
den ringradiator du gerne vil have.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

jeg vil koble parallelt og i serie (4 stk pr side) ...men uanset om jeg selv lodder filteret eller får andre til det er den stadig p***esvær at få til at spille godt ss

alternativt ku jeg vælge 8 ohms enheden og køre med 2 stereo effektblokke til basserne (4ohm pr udgang)

50 liter var godt nok en sjat for en 10 tommer enhed

hvad ville der ske ved kun at gi de 2 enheder i hver sektion 90 liter til sammen ...ville det vøre alt for lidt ss

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

skal lige siges at de 12 m2 kun er midlertidigt ss

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

har lige regnet lidtg og bygger jeg dem nu 2 m høje bliver der ca 55 liter pr w25 enhed ...ellers skal der ændres på andre mål ss

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 December 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

55liter er perfekt til lukket. fb 40Hz Q 0.7. Evt. kan der monteres en akustisk ventil. Men når der bruges blandet
parallel/seriekobling ryger noget af den elektriske dæmpning; hvordan det præcist vil ende ved jeg ikke.

Hvis det handler om et virkeligt highpower system - og det er der vist noget der tyder på - vil to parallelforbundne 8Ω enheder
pr. side kunne spille alle alm. stuer op.

Mine to ydmyge Scan-speak 22W har lige motioneret med k.d.lang og Material - det gik fint i en stue på 75m2 med højt til
loftet. Tænk lige over det.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

ville det være for dårligt at lade hypex 4.0 trække hver bas kasse ...dvs 4 stk hypex ...eller er det for dårlig lyd til sådanne enheder ??....tænkte bare at så var der 1600 watt til de 8 basser hvis de da leverer den effekt de lover

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

eller skulle jeg hellere bruge en vincent sav-p200 på 6x200 watt ...

har i forvejen flere acurus a250 men de er jo ret gamle så ved ikke om de er goe nok

ved godt jeg spørger meget men ellers bliver jeg jo ikke klogere ss

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 December 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Har du købt basserne? Ellers køb 8Ω - så kan du trække dem parallelkoblet parvist.

Jeg forstår stadig ikke hvad du vil med det enorme system. Der bliver meget headroom, indrømmet, men halv størrelse vil
være mere end nok til beboelse. Vi taler jo PA (i hifikvalitet) her?

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

he he ja er nok lettere sindsyg ....har jeg da papir på gg ...nej fik ideen i torsdags og vil da også nasse på alle jeres erfaringer inden jeg går igang og med min æøkonomi bliver der købt lidt af gangen hjem ...kan se at der er tilbud på 4 ohms enheden 800 kr rabat ca så bliver nok den ...så ender jeg også med enten 2x8 ohm eller 4 ohm  pr side...og jeg skal jo også finde en der kan bygge dem uden at tage 2,4 bondegård gg

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 December 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

behøver jo ikke bruge alle 4 basmoduler ss....helt syg i roen er jeg jo heller ikke ....eller noget gg

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en Vincent SAV P200 du har kig på... så kender jeg muligvis en som har præcis denne stående

Hvad angår højttalere... så er der måske lidt inspiration til dig her:

http://groundsound.com/gallery9.php

Du nævner jo selv høje højttalere på 180 cm, så her kunne du få hele pakken, med forstærker og aktivt filter  indbygget. Det kan jo være han vil sælge dem, prøv at spørg. Så mangler du kun en forforstærker. så er du kørende

Så kan du altid suplere med et par stykker af dem her:

http://www.svsound.com/products-sub-box-pb13ultra.cfm

1000W kæmpe 13" basenhed og 75kg totalvægt

Hvis altså du kommer til at savne ekstra bas ud over 8 stk 8" aktivt trukne basenheder

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes