Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Proff PA forstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 December 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

kenneth74 skrev:
...hej her noget der er lidt sjovt ang dette..  prøv at google  matrix-hifi og så trykke på englsk version da det er en side fra italien..  så kommer der lidt om du vil have en rød pille for at få sandheden at vide.!!  tryk  blindtest på menuen .. !

Kan anbefales den side du skriver om...

Græder over alle de penge jeg muligvis har  spildt på dyrt hypet udstyr . Når der piskes en stemning op , ja så gribes man vel og derefter er der ikke langt til at betale mere end "hul i hovedetkroner for en halv meter " dette kabel giver dig himlen "   Senere går det jo op for èn , at man muligvis er blevet tørret i hoved og r-v    Glæder mig til at prøve noget PA.

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 December 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du feks overvejer Behringer A500 så prøv også lige at tjekke prisen hos thomann.de, uanset vægten tager de 8€ i porto og ligger normalt et par hundrede eller mere under de danske priser når vi taler forstærkere osv.

Bruger selv en brokoblet Behringer EP4000 til at trække min subwoofer, med den originale blæser larmede den som en støvsuger men efter at have smidt 300kr efter en anden blæser kan den knap nok høres længere (ulempen ved dette er til gengæld at der ikke bliver kørt helt så meget luft igennem den så er ikke sikkert man feks skal køre den på max ved 2ohm i lang tid)

PS: her er en lang tråd på audioholics om Behringer A500, nogle af dem kører dem vist brokoblet. http://forums.audioholics.com/forums/showthread.php?t=17004
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 December 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

tror sgu jeg skal ha 2 gange den beringer 1200 et eller andet til lidt over 2000 ...sgu billigt ...og her betalte jeg 2400 for en brugt acurus a250 på kun 2x350 watt 4 ohm

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2010 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Det var måske det PA forstærkervalg man skulle have taget der midt i 80'erne, da "La Folia" kørte på det højeste. Måske man skulle genopvække det projekt, jeg har da stadig alle komponenterne, og udgiften til forstærkeren er lav.
Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:

tror sgu jeg skal ha 2 gange den beringer 1200 et eller andet til lidt over 2000 ...sgu billigt ...og her betalte jeg 2400 for en brugt acurus a250 på kun 2x350 watt 4 ohm

4 ( FIRE ) x 250 Watt RMS for ca. 4.000 kr... He he , tror skisme også jeg skal prøve

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:
heltedellen skrev:

4 ( FIRE ) x 250 Watt RMS for ca. 4.000 kr... He he , tror skisme også jeg skal prøve

Glemte lige , at det er i 8 Ohm RMS og så er begge forstærkere spritnye   Hvis jeg køber dem, kommer jeg lige med en tilbagemelding. Fortsat Go` Søndag.

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 December 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

... ja det er lidt sjovt med den blind test.. !  jeg har sku også mange tænkt hvordan sådanne en vil kun fungere i "hi-fi" men det lader jo til det ikke er helt ved siden af. men de det eneste jeg har tænkt over de watt der bliver opgivet er syntes jeg meget høje..! for når man ser nogle af den der er blevet skrevet om her i tråden under låget..  syntes jeg ikke de ser specielt "stærke" ud men det kan måske være de bliver "kørt" hårdt?  og vægten på dem er heller ikke som jeg havede forventet af en 2x300 8ohm forstærker.?  men det er meget lokkende at prøve

Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

.. jeg syntes nu også den er lidt fristende.   img stageline sta-800.  16kg 2x250w 8ohm 2661kr. sådan!! og så er den egentlig og lidt ok at se på!

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Som om det var noget ... Se så her  41 kg  og 2 x 1300 Watt RMS i 8 Ohm / 2 x 1900 Watt  4 Ohm... Prisen ? KUN 187.000 kr , Nå , nejjj  blot 5.700 kr

http://www.disconetto.dk/shop/hq-power-amplifier-21872p.html

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Fandt lige et billede af en Crown XLS 1000 som er en ClassD forstærker på 2x215Watt ved 8ohm. Er godtnok ikke meget indmad der er i sådan en.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Klasse A , ab , Klasse H  osv osv , er forskellige måder at opbygge en forstærker på. Derfor er der STOR forskel på indmaden i en Klasse A forstærker og så en PA forstærker. Sandsynligvis også lyden , men det er der nok andre der ved meget mere om end jeg.  

Jeg skal bare have billigt POWER og så er jeg helt ligeglad med "indmaden"... Lidt lige som en 1,5 L bilmotor med TURBO og lattergas..Ser ikke ud af noget , men triller fra de fleste "sportsvogne"  

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Ved godt at "indmaden" afhænger af typen/klassen af forstærker, synes bare det er imponerende hvor lidt elektronik sådan en ClassD behøver.

Her er til sammenligning et billede af en Behringer EP4000, som vistnok er Klasse H. Trafoen ser måske ikke specielt stor ud, men synes godtnok den ser stor ud når man selv sidder med hovedet nede i forstærkeren. Den skal nok være i omegnen af 15cm i dia.

PS: forstærkeren vejer vistnok 16,6kg.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Den Crown ligner noget skidt i forhold til den  Behringer EP4000 ! 

I forbindelse med anvendelse af PA forstærkere , er mit eneste "problem" , at finde kablerne der skal bruges... Alle stik ser mystiske ud på sådan noget PA. Skal jo kables til noget "hifi" i første omgang...

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Gu` ved om almindelige hifihøjttalere brænder af for et godt ord, når de kobles til noget der kan levere 600 watt eller mere. Ikke nemt at høre om jeg lukker 300 watt eller 900 watt ud i den "fine" højttaler

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

det er næsten lige meget hvor mange watt  en forstærker har

sålænge det er et rent signal og højtaleren ikke forvrænger så skulle den kunne holde

pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
Til top Vis kampko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampko

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

ang stik så er det anderledse end man kan få adaptor fra rca til jack det er meget lige til intet problem.. måske man skal kigge på om ens forforstærker kan bruges til effektforstærker tænker på gain.. har set nogle der kan indstilles i 3 følsomheder.. så de passer til mixer / forforstærker. så man kan alt kraften ud af forstærkeren.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Vil da lige komme med min erfaring med PA amps. Jeg bruger selv et par Behringer EP2500 til både subs og fullrange og er
meget imponeret. Den dynamik, kontrol og uanstrengte lyd skal man betale langt langt mere for hvis man køber "hifi" udstyr.

Kunne være sjovt at lave et shoot-out mellem de rigtigt dyre hifi-forstærkere mod de billigere PA amps som har samme
effektopgivelser. Jeg skal gerne stille mine Behringer til rådighed i hvert fald
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 12 December 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

En anden billig PA amp er SMRT. Den er kun en unit høj.

Men fælles for Behringer, SMRT, LD osv. er at de alle bygget i Kina med de billigste komponenter. De lyder godt, men levetiden kan være begrænset.

Det er så at sige amatør PA forstærkere der ikke er brugt meget i branchen, men fedt at de så kan bruges i hjemmet!!!

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

NEHusker skrev:

En anden billig PA amp er SMRT. Den er kun en unit høj.

Men fælles for Behringer, SMRT, LD osv. er at de alle bygget i Kina med de billigste komponenter. De lyder godt, men levetiden kan være begrænset.

Det er så at sige amatør PA forstærkere der ikke er brugt meget i branchen, men fedt at de så kan bruges i hjemmet!!!

Har du erfaring med gode PA forstærkere der bruges i branchen , som også kan bruges privat , lyder godt og kan holde i lang tid ?

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 12 December 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hold hesten!

Det som er touring grej er noget som QSC, LAB, Crown, Ecler. Se på djz på dette
http://www.djz.dk/interaktivt/marked/saelges/Lyd%20%3E%20For st%E6rkere%2C%20Delfiltre%2C%20m.m./Forst%E6rker
e%20%28effekt%29/

Kopier ovenstående link i browseren, kan ikke få det til at virke automatiskkkkk....

Her bør du lige google lidt og tjekke disse forstærkere. De levere vare selvom de er gamle. Har selv brugt QSC 1202
(sønnen bruger den til sin sub nu). QSC har switch mode strømforsyning som switcher med 2 - 300kHz som betyder at der
kan benyttes mindre lade kapacitet at at den er fuldstændig DC (dvs der lades med 150kHz) så der mangler ikke strøm!

Har selvv brugt LD-System PA400 til min sub. men der er altså en verden til forskel. Skiftede til en 10 år gl. Amcron (Crown)
og 18" kommer til at makke ret nu

Men brug lige lidt tid på google og så får du rigtigt meget for pengene når du køber mærkevare PA brugt!!

Hilsen
Flemming

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum