Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Proff PA forstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:

Har du mere info på LAB IP serien? Hvad er det for en slags forstærker (AB eller PWM, linear eller SMPS PSU)

Som jeg skrev tidligere i denne tråd er alle LAB ip Amps Klasse B undtagen iP450 som er Klasse G.
Alle anvender ringkernetransformatorer (iP = iron Power / fP (SMPS) = ferrit Power skulle jeg mene).

svdi skrev i et indlæg længere oppe at han havde sammenlignet en Hiraga Class A med en LabGruppen ip500 - der var nok nærmere tale om iP900.

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Januar 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
db89 skrev:
NAD-Mand skrev:
Det kan jo være man skal springe på PA vognen. Jeg hører en helt del musik. Lige fra Eddie vedder, ACDC til Trance. Så mon der findes nogle til under 3000 der har noget vellyd i sig. Skal bruge 3 stks deraf prisgrænsen.

Har du et ekstra rum til at have forstærkerne stående i? Jeg har (som jeg vist også tidligere har skrevet) en Behringer EP-4000 til at trække min sub og selvom jeg sidder nok 4meter fra den så var den generende i de stille passager i film og musik, indtil der kom en anden blæser i. Du skal dog lige være OBS på at hvis du udskifter blæseren i forstærkerne så vil du normalt miste garantien.

Men ellers behøver du måske ikke ligefrem at købe effektforstærkere til samtlige højttalere i din surround setup, nogle nøjes vist med at købe til fronterne og muligvis også centeren.
Jeg hiver nok blæserne ud og smider noget i til computere!
Jeg vil så vidt som muligt holde samme klang hele vejen rundt, eller det har måske ikke så meget at sige? Jeg har tidligere kigget efter 5 kanals hifi effektblokke og synes de er halv peberet!

Det er altså ikke alle forstærkere der bruger 12Volt blæsere, nogle af dem fra feks Behringer bruger 24Volt blæsere som der er et ret begrænset udvalg af og de er svære at skaffe som privatperson, alternativet er at rode med modstande for at sænke voltene som blæseren får.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Januar 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Du kan ikke udtale dig om hvordan andre forstærkere lyder generelt, nej, og det har jeg heller ikke gjort.

Nå, det er sjovt, for på side 4 skriver du ellers:

Christian Jense skrev:

Hvor Crown er rigtigt godt til at spille sindsygt højt, er LAB rette mere mod at spille rent, og gengive musikken "korrekt".

Jeg kunne aldrig finde på at kigge efter noget som Behringer eller HQ-Power og hvad de ellers hedder de små noname kina modeller. Det kan godt være de er billige, men lyden er også der efter, også selv om de ikke bliver presset

Skulle jeg vælge en effektforstærker til at drive et højttalersæt, og valget stod mellem en LAB til de 8-9000kr eller en crown til samme pris, mod en Hifi forstærker ala Lyngdorf SDA2175 eller noget Atoll AM200 eller andet i den stil, ville jeg klart vælge Hifi alternativet.

Jeg tror heller ikke jeg vil bruge Crown til at drive så fine højttalere, hvis den skal trække hele lydspektraet, da de som du beskriver lyder ret grove. Her tror jeg til gengæld at sådan noget som LAB FP2400Q kunne egne sig noget bedre

Du synes ikke at det er lidt selvmodsigende eller det der er værre?

Christian Jense skrev:
Det du dog godt kan, er at udtale dig om hvordan de forskellige forstærker fabrikanters lydfilosofier er. Om du tager model xxx eller model xxy fra en fabrikant giver ofte ikke en markant forskel i lyden, da man laver produkter fra samme serie, efter de samme værdier, og der med ofte opnår den samme lyd,

Igen, du antager og gætter. Selv en døv kan høre forskel i egenlyden på en crown cts1200 kontra en cts3000, eller studio ref for den sags skyld, eller hvis det er JBL, K2 kontra LSR.

Jeg må endnu en gang insisterer på at man holder sig til at diskuterer specifikke modeller i et lukket test miljø, alt andet er gætterier, og dermed spild af tid for andre at læse.

Christian Jense skrev:
Du kan bare tage et kig rundt på forum. Du vil se gang på gang på gang at folk skriver noget i stilen med at mærke xx vil passe godt til højttaler yy fordi de to er lyder godt sammen, uden at nævne nogen specifik model, det samme har jeg gjort.

så hvis folk du ikke kender på et anonymt forum synes at det er en god ide at hoppe ud fra storebæltsbroen, så er det ok at gøre det? Helt ærligt, den lemmingtankegang holder ikke i den virkelige verden..

Christian Jense skrev:
Jeg har ikke svinet crown til. jeg forslår bare at man også giver lab et lyt fordi JEG SYNTES den lyder bedre i mine øre. gør det at jeg tager fejl, fordi du har en anden mening?

Tjah, det skærer lidt i ørerne når man læser dine indlæg på side 4:

Christian Jense skrev:

hvor Crown er rigtigt godt til at spille sindsygt højt, er LAB rette mere mod at spille rent, og gengive musikken "korrekt".

Jeg tror heller ikke jeg vil bruge Crown til at drive så fine højttalere, hvis den skal trække hele lydspektraet, da de som du
beskriver lyder ret grove. Her tror jeg til gengæld at sådan noget som LAB FP2400Q kunne egne sig noget bedre

men længere nede på side 4 skriver du:

Christian Jense skrev:
Jeg har som sådan ikke direkte sammenlignet Crown og LAB med en A/B test.

Hvordan kan det lyde bedre i dine ører når du ikke har sammenlignet?

Christian Jense skrev:
Jeg forstår virkeligt ikke at du er så meget efter mig. Jeg svare på indlægende som alle andre på dette forum. Og at sige at jeg mangler viden om det jeg udtaler mig om er jo helt absurd når du ingen ide har om hvem jeg er og hvad jeg har af baggrund, som jeg i øvrigt ikke mener jeg behøver at komme ind på her.

Jeg er ikke ude efter dig, men når du selv skriver at du ikke har sammenlignet, så virker det lidt underligt at du udtaler dig så skråsikert omkring hvordan noget lyder.

Det er ikke dig personligt jeg er efter, men det at du rådgiver andre på baggrund af antagelser og gætterier, jeg vil da heller ikke have at bil sælgeren, lægen, advokaten, damen i matas, begynder at rådgive mig efter hvad de tror. De skal vide.

Jeg har selv spildt rigtigt mange penge fordi at jeg har lyttet til folk der antog og gættede i stedet for at vide, trådstarter skal ikke spilde en masse penge fordi at du tror og gætter.

Jeg er selv i en branche hvor det koster meget dyrt hvis man antager eller tror, og jeg synes at det er uartigt at du giver andre råd, uanset hvor velment de er, når det i realiteten er rent gætværk. Det er altså andres penge du spilder, så det synes at være en lidt arrogant holdning at du ikke vil vedstå dig dit ansvar i korrekt rådgivning når folk stiller et spørgsmål, og i blinde følger dine svar i den tro at du har efterprøvet alt du udtaler dig om som var det en BMW ingeniør man talte med.

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
svdi skrev:
Ganske kort: ReadyNas Server -> Squeezebox -> TacT2.2xp -> Xilica XD4080 -> 6 x LabGruppen ip450 -> 4 vejs

Hold da op et setup :) Jeg mener at huske en artikel i HiFidelity engang om en fyr med DIY højttalere med horn og LAB amps. Var det dig?

4-vejs? Jeg synes kun jeg kan se et horn, en bas/mellem og en sub per side. Er koncentriske enheder i noget af det?

6 stk. amps. Jeg går ud fra, at du bruger et par af dem brokoblet til sub'erne så (?)

Har du mere info på LAB IP serien? Hvad er det for en slags forstærker (AB eller PWM, linear eller SMPS PSU) Jeg har ikke kunnet finde hverken
diagrammer eller servicemanual på nettet...

mvh
S

Jo, jeg har haft mit setup i HiFidelity..

De fire nederste Labber kører brokoblet til basserne og mellemtonerne. Jeg tror nok, at LabGruppen stadig har ip450 i programmet, de var da på deres hjemmeside sidst jeg så efter. Jeg mener ikke, at de er digitale, der sidder ihvertfald mange powertransistorer i dem, men de har vist fusket noget med strømforsyningen, så de bliver ikke særlig varme, heller ikke når man spiller rigtig højt. De har absolut ingen problemer med at trække højttalerne helt ned til den dybeste bas.

Driverne til hornene er 2-vejs, med deling ved 6300Hz. Der mener jeg, at jeg hører en klar forbedring med fir-filtre i forhold til iir-filter, som jeg havde før. Det er jo principielt noget skidt at dele i diskanten, med ringning og kam-effekt til følge, men det skal man jo kunne undgå med det nye filter. Og jeg synes, at det virker.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Jeg mener ikke, at de er digitale, der sidder i hvert fald mange powertransistorer i dem, men de har vist fusket noget med strømforsyningen, så de bliver ikke særlig varme, heller ikke når man spiller rigtig højt. De har absolut ingen problemer med at trække højttalerne helt ned til den dybeste bas.

Der sidder nu ikke så overdrevet mange powerransistorer i iP450 faktisk kun 8 stk - man kan ikke lave det med mindre antal ved Klasse G i stereo.

Klasse G princippet er ikke noget fusk ej heller nyt - men der hersker en del forvirring om hvad der er klasse G og hvad der er klasse H.
Klasse G er faktisk det som ses her - Klasse G.
Klasse H er faktisk det som ses her - Klasse H.
Læs mere her om principperne:
http://sound.westhost.com/articles/class-g.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier

Rigtigt mange af dagens PA forstærker benytter Klasse H princippet, da det kan laves forholdsvis kompakt, effektivt, stabilt og stadig bevare lydkvaliteten fra Klasse B og man undgår ydermere EMC problemer, hvis man kan finde ud af at styre switchingen ordentligt.

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Robert GS, du skriver, at du har bygget ip450'erne. Hvordan vil du kendetegne lyden fra dem, mørk eller lys, sprælsk eller tilbageholdende, dynamisk eller solid?

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
hansen skrev:

Har du mere info på LAB IP serien? Hvad er det for en slags forstærker (AB eller PWM, linear eller SMPS PSU)

Som jeg skrev tidligere i denne tråd er alle LAB ip Amps Klasse B undtagen iP450 som er Klasse G.
Alle anvender ringkernetransformatorer (iP = iron Power / fP (SMPS) = ferrit Power skulle jeg mene).

svdi skrev i et indlæg længere oppe at han havde sammenlignet en Hiraga Class A med en LabGruppen ip500 - der var nok nærmere tale om iP900.

Jeg mener nu, at det var en ip500. Dengang hed ip450 heller ikke ip450 men derimod ip300!

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Robert GS, du skriver, at du har bygget ip450'erne. Hvordan vil du kendetegne lyden fra dem, mørk eller lys, sprælsk eller tilbageholdende, dynamisk eller solid?

Jeg har anvendte både iP450 og LAB300 (reelt samme forstærker) til horn i mit disko anlæg. MEN jeg har ikke sammenlignet dem direkte med andre PA forstærkere - der har det nærmere været de større modeller der har været interessante.
Hvis man må sige noget generelt vil jeg tillade mig at sætte betegnelsen neutral på alle LAB amps med udvidelse af bas formåen jo større de er - og det burde vel være ret indlysende. Eneste ankepunkt jeg har, er den tilstrækkelige mængde kondensator som mobile amps rammes af også LAB. Jeg kunne godt ønske en anelse mere = mere kontrol/definition i lydbilledet specialt ved lave impedanser.
Så dit spørgsmål mørk/lys - sprælsk/tilbageholdende - dynamisk/solid er nok nærmest midt i mellem.

Mvh

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Robert GS skrev:
hansen skrev:

Jeg mener nu, at det var en ip500. Dengang hed ip450 heller ikke ip450 men derimod ip300!

Okay - det forvirrer lidt når du skriver iP500 for enten er det iP900 eller også er det LAB500.
LAB500 er lidt klodset opbygget hvorimod den nye variant iP900 er klart bedre.

Mvh Robert GS

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jo, det har du da ret i, det var en Lab500! Den lød nu glimrende, synes jeg.

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

.. hej  jeg vil lige høre engang.. nu er der mange der også har talt om blæserstøj..  jeg tænker hvis man gerne vil prøve lykken med an af de "kina" pa-forstærkere..  og den skal bruges til "normale" forhold dvs højt engang imellem men ikke 8timer non-stop.   kan man så ikke klippe strømmen til blæseren..?  og hvis det er en crown xls 1000 som er digital forstærker burde den jo ikke blive varm.. eller hvordan ?  mvh
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Hej kenneth74

Det tror jeg sagtens at man kan. Der er vel ikke nogen, der bruger den som den ville blive brugt til rigtige koncerter. Blæseren kører nok heller ikke under mere hjemmelige forhold. Forstærkeren skal nok op på en vis temperatur, før den aktiveres. Så, mon ikke....? 

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Nogen der har erfaringer med , hvordan blæseren kører under "hjemlige" forhold ?

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Nogen der har erfaringer med , hvordan blæseren kører under "hjemlige" forhold ?

Brug ideer fra en anden kendt 'dims', din PC. Nogle eksempler her.

http://www.stillepc.dk/hovedgrupper/fancontrol.htm

Jeg anvender selv forceret køling ifm. 4-5 stk. forstærkertrin, men foretrækker en tysk trekantet minidims, der kan skrues på det ene hjørne af en 12 V lydsvag blæser.

Ved power-on på din forstærker starter blæser op med gode omdrejninger, og drosler så omgående ned til minimum. Derefter føler den automatisk afgangs-temperaturen på luften og øger sænker hastigheden efter behov.

Hos mig triller den 95% af tiden på minimum (lydløs) og den er ikke hørbar selv ved et varmetab på 60-70 W.

---

Der er to små stik på den lille fyr, og det røde stik øverst skal have 12V og det hvide stik nederst forbindes med stikket til blæser - så triller det uden at tænke mere på den ting

EDIT: havde byttet  rødt og hvidt stik om.. uuuups.

---

Det koster ikke en herregård - blæser her er en 120 mm Nexus, og blæserregulator kan jeg ikke huske navnet på.. prøv at søg på nettet. Der var forhandler i DK, men det var billigere at købe nogle stykker direkte i Tyskland, da de intet vejer og porto så er minimal.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Fandt den til sidst alligevel, det er en 'Thermoregelung NMT-2'.

http://www.noisecontrol.de/  klik på menuen 'Online - Shop' og vælg der 'Lüftersteuerungen'

Så vises de forskellige typer samt info og datablade - god fornøjelse.

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2011 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Husk lige, det virker kun, hvis den sidder på den varme side af det, der skal køles. Alle de PA-forstærkere jeg kender til, har blæseren siddende på forsiden med kold luft, som bliver pustet hen over køleelementerne, og der skal regulatoren ihvertfald ikke sidde!

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 13 Januar 2011 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Husk lige, det virker kun, hvis den sidder på den varme side af det, der skal køles. Alle de PA-forstærkere jeg kender til, har blæseren siddende på forsiden med kold luft, som bliver pustet hen over køleelementerne, og der skal regulatoren ihvertfald ikke sidde!

Sådan er Lab forstærkerne i hvert fald opbygget. Her er det heller ikke nødvendigt at lege med termostyring, da de allerede er opbygget med god variable styring. Man skal også lige huske på at forstærkertrin har et tomgangstab og dette kan varme en del. Hvis man tilsidesætter dette vil man med stor sandsynlighed reducere "livslængden" på elektrolytkondensatorer, transistorer og effektmodstande. Mange klasse "A" (high bias) lider en forholdsvis hurtig død på vigtige komponenter så som elektrolytkondensatorer der tørre ud!
Klasse D er jo "icepower", men de er faktisk også ramt af tomgangstab, så de bliver også varme selv uden signal - jo højere udgangseffekt jo mere tab og jo bedre specs (højere switch frekvens) jo højere tab. Det skal dog siges at MOSFET transistorerne bliver bedre og bedre (lavere gate capacitance og Rdson), men det ændre ikke ved de fundamentale udfordringer som beskrevet før.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

P A forstærkere sidder jo altid monteret i rack's med flere oven på hinanden, så her er effektiv køling jo et must. Men en enkelt til hjemmebrug og mere stuevenlige lydtryk gør, at blæseren ikke er så nødvendig. Ihvertfald kan den da køre på det laveste niveau.

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

..men så kan jeg næste  forstå at de "fleste" er styret efter temp.. eller der er måske nogle der kører fuld power hele tiden.. ?
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 13 Januar 2011 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

kenneth74 skrev:
..men så kan jeg næste  forstå at de "fleste" er styret efter temp.. eller der er måske nogle der kører fuld power hele tiden.. ?

Jeg er ikke begejstret for blæserstøj - ej heller ved meget lave niveauer. Der kommer til at mangle "den sorte baggrund". Hvis du er i tvivl om det genere dig kan du bare lave et lille eksperiment med laptop eller PC under en koncentrat lytte session - det vil højest sandsynligt afsløre hvor meget man bliver påvirket af bare et lavt støjniveau. Det er bare heller ikke holdbart at justere volumenkontrol det mere op for at overdøve denne støj - for ved start og slut af numret toner støjen frem alligevel og ødelægger "den gode stemning".

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes