Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ny sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej forum!

Jeg står muligvis overfor at skulle skifte min sub ud. Det er en af de usle rester fra dengang jeg ikke havde noget forstand på hifi, var 14 og bare skulle have noget så den er elendig. Der er sådan set massere af bas men den er alt for brummende. Altså ikke stram nok i bassen.

Ved godt at jeg også måske har lidt for blandede højttalere og de skal nok også skiftes ud på et tidspunkt men tror subben er det værste.

Setup:

• Denon avr-2310
  • Denon dbp-1610
  • Dali 6006 (front)
  • Jamo 6 CEN (center)
  • Nad 801MM (bag)
  • Fesen Pioneer sub
  • Nad 40b1 (skærm)

Rum er vel noget der minder om 30m² men flytter på et tidspunkt så ville helst have en der både kan bruges i lidt større og lidt mindre rum. Som i måske kan se har jeg købt det meste af mit ordentlige hifi i hifiklubben. Men har så hørt sådan lidt om at de er dyre i forhold til hvad man kan få andre steder. Herinde snakker i meget om SVS og XTZ.

Har dog tænkt på om man skulle samle en i stedet for. Fandt dette kit http://frequence-shop.dk/produkter/8-subwoofere/759-pca-s12- ne/

Men hvordan er sådan value for money på den samlselv i forhold til noget købt i hifiklubben eller andet i kan foreslå? Og så et sidste spørgsmål som måske skulle havne i DIY men nu har jeg topic her. :D

Hvor svært er det at samle sådan en sub? Sådan som jeg ser det virker det ikke voldsomt svært hvis man har hænderne ordenligt skruet på og har lidt tålmodighed.

Hvad er jeres anbefalinger?

Til top Vis Uldar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uldar

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hvor svært det er, at samle sådan en sub, afhænger jo nok meget af, hvor fiks man er på fingrene. Det kit du linker til er uden kabinet, som du så selv skal skære ud og bygge - eller købe ekstra til.

En observering, jeg har gjort mig, er, at subwoofere i lukkede kabinetter generelt er mere præcise og mindre buldrende end dem med åbne kabinetter (pga. det bagudrettede bastryk der kommer gennem refleksportene). Hifiklubben har en ASW610 i lukket kabinet  til samme pris som det kit, du linker til:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/bw_a sw610_subwoofer_satin-sort.htm

Og det er en ganske god sub til prisen. Men hvad er dit budget? Og hvad forventer du af din sub? Film eller musik?

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 December 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

jep asw 610 ern er en lækker sub til prisen har selv en.   den har en stram og præcis bass hvertfald er musikalsk nok til
musik:)
Til top Vis kazze27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kazze27

Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Altså jeg regner med et prisleje på en maks 5000. Er egentlig godt tilfreds med bassen fra mine 6006 i stereo til musik så det er kun til film jeg virkelig har brug for den.

Og var med på at jeg selv skulle lave kabinet :D

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 December 2010 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

byg du endeligt selv sub ...det er sjovt og lærerigt ...og kan i mine øjne godt betale sig ss

evt kan du købe en PA forstærker på 2x435 watt hoss aage.dk til 2000 kr og så byggen eb sub med 2x12 ttommer peerless sls

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har just købt ren XTZ sub (99X-12.16), og kan kun sige at jeg er målløs over kvaliteten - spiller min stue på 35kvm fint op. Også "når der skrues op".

Du kan selv vælge om den skal være åben el. lukket, og bassen bliver meget mere distinkt når den er lukket. Ingen tvivl om at hvis man primært bruger en sub til musik, så er en lukket af slagsen (som udgangspunkt) at foretrække

Det bedste ved subben er dog prisen; kr. 3.200 ( 3.300 i pianolak - som jeg har valgt) - jeg har MEGET svært ved at hvordan du kan lave en sub selv til den pris...og slet ikke i den finish - finishen er simpelthen superb!!

MVH

Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Altså jeg prøvede at kigge inde på aage.dk. Er det sådan en her du vil bygge ind i en sub? http://www.aage.dk/shop/slaveforstaerkere/behringer/epq1200- europower.html

Så kommer der vel til at mangle en masse sub funktioner gør der ikke?

Har skam også kigget på de der XTZ subs. Og jo de ser gode ud til prisen. Kunne være rart hvis der var nogen der havde prøvet lidt af hvert så man kunne sammenligne lidt i stedet for en masse mennesker der peger på hver deres alternativ.

Indtil videre er planen at jeg tager op i hifiklubben og lytter lidt til deres subs. Så vil jeg se om jeg kan komme til at lytte til en XTZ på en eller anden måde. Og de hjemmelavede subs kan jo lyde meget forskelligt :D

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Uldar skrev:

Har skam også kigget på de der XTZ subs. Og jo de ser gode ud til prisen. Kunne være rart hvis der var nogen der havde prøvet lidt af hvert så man kunne sammenligne lidt i stedet for en masse mennesker der peger på hver deres alternativ.

Tjo, det kan du have ret i....men hvorfor så oprette en tråd om det ikke er fordi at du vil have "personlige inputs" Iøvrigt så kunne det jo være at flere har prøvet forskellige subs FØR at de valgte deres sub  

MVH

TBent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 December 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg købte en sub fra engelske BK frem for at bygge en selv, og priserne finder jeg yderst rimelige men se selv: http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers.htm jeg har bestemt ikke fortrudt mit køb af en XLS300/PR, idag ville jeg nok se på XXLS400 modellen, der er angivet fragt priser under de enkelte modeller. Min er i Black Gross - højglans lakeret og det er sgu flot  

Thomas

Til top Vis TBent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TBent

Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
Uldar skrev:

Tjo, det kan du have ret i....men hvorfor så oprette en tråd om det ikke er fordi at du vil have "personlige inputs" Iøvrigt så kunne det jo være at flere har prøvet forskellige subs FØR at de valgte deres sub  

MVH

Det skulle slet ikke forstås som at jeg er utaknemlig. Det er godt med de indputs jeg har fået allerede nu. Men kunne du måske så fortælle mig hvad du har haft før? Jeg er meget glad for det i har skrevet allerede nu så jeg ligesom ved hvad det er jeg skal kigge lidt på. Det er bare yderligere hjælp til at finde frem til den endelige løsning jeg leder efter.

Slet ikke noget negativt herfra.

m.v.h. Morten

p.s. kigger lige på det der engelske noget. :D

Edit: har kigget lidt nærmere på det engelske der. Skal lige høre. Har i styr på toldregler og sådan? Skal jeg betale ekstra for at importere sådan en sag ?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

England er indefor EU, og derfor skal du hverken betale told eller moms. Kun lande udenfor EU-samarbejdet er omfattet af toldreglerne - og ja, det er jeg 100% sikker på, for jeg har selv handlet i UK flere gange

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu kun prøvelyttet til en (brugt) Inf. Kappa sub, og synes at der er mere "blæs" på XTX'en. Og Kappaen er ovenikøbet ofte dyrere brugt end XTX er fra ny!

jeg havde også en BK400 som TBent henviser til i mine overvejelser, men to ting "diskvalificerede" den i mine øjne; Den er dyerere. Og den har ikke auto on/off - noget som jeg VED vil irriterer mig på sigt. At man så samtidig kan eksperimenter på XTZ om man vil have en åben el. lukket sub, gør den kun endnu mere spændende i mine øjne.

Iøvrigt kan jeg fortælle at det er helt samme basenhed som XTX 12.16 og BK 400 benytter; Peerless XXLS12. Og også bekræfte NitroBlast bekræftelse :)

MVH

Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Okay. Fed feedback. Ehm. Jeg har faktisk aldrig oplevet en sub hvor den der auto on/off virker. Hvordan er det helt præcist det fungere? Og er strømforbruget på stand-by ok, altså de der <1 watt?

Og tror jeg misforstod noget med XTZ'en. Troede man kunne købe en som var lukket og en som var åben. Men nu lyder det som om man nærmest kan smide et låg på hullet eller sådan noget. Er der ikke noget der skal afstemmes når man skifter?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Auto on/off virker på den måde, at så snart forstærkeren i subben mærker, at der bliver sendt lyd til den, så tænder den. Lyd er jo spænding fra forstærkeren, der får højtalernes magneter til at "svinge". Nogen oplever, at subben slukker, når de spiller meget lavt, og hvis de så skruer en smule op, så tænder den. Jeg ville personligt aldrig købe en sub, hvor man ikke har en mulighed for at tænde og slukke manuelt. Ligeledes er det en fordel at have en 12v-trigger, hvis ens forstærker understøtter dette. Standby-forbruget på gode subwoofere plejer at ligge på 0,5 watt.

Jeg ved ikke lige, hvordan det fungerer med at lukke de porte på XTZ'en. Men på bedre højtalere og subwoofere plejer der at medfølge sådan nogle skumgummi-pøller, man kan proppe i basrefleks-portene, for at dæmpe lyden derfra.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Ganske rigtigt som NitroBlast skriver; XTZ-subben tændes når den bliver signal-/spændningsfødt via subkablet. Og det fungerer til UG i praksis. Der er dog også en decideret tænd/sluk knap på bagsiden, om man ikke ønsker auto on/off.

Og der medf. to skumgummi propper til XTZ, så man kan køre lukket, åben el. "semi" :)

Min korte erfaring med subben (har kun haft den i en uges tid), og som jeg tænker gælder for alle subs helt overordnet, er at der er mere "bulder" når man bruger den som "åben" = fint til filmbrug. Men til stereobrug er "lukket" klart at foretrække. Ligesom man har en tendens til at skrue for højt op i starten, fordi "det bare lyder fedt" - men man finder ud af at den bedste sub-bas på sin vis er når du ikke "hører den", blot fornemmer at den er der. Og oplever også at det især er i stereo-mode at man skal være ekstra opmærksom på korrekt tilpasning af niveau og delefrekvens.

MVH

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 December 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du bygger et lukket kabinet subwoofer, er det meget enkelt.

Volumen skal blot afstemmes på baggrund af den valgte enheds beskaffenhed og der findes en masse programmer og forslag til gode DIY subs.

Du kan smide en "plate amp" ind i den også - alternativt en pro power amp, fx behringer EP 2500 som nemt kan "fan moddes" til "silent" mode.

Det bliver svært at slå value for money mht DIY, men det er ikke så let at opnå den finish du måske har forventning om.

Så hvis finish har stor betydning og du ikke er super god til at arbejde med træ og den slags, så vil jeg anbefale et færdigt produkt.

Xtz og SVS laver nok de bedste subs til pengene, efter min mening.

Hvis ikke jeg var så nærrig:P havde jeg nok bare købt 4 af de nye velodyne 18DD+, men ok det ville nok ende i 120k, hvilket man kommer langt for i DIY verdenen:)

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Vil det så sige at jeg kan risikere at min sub den slukker helt når jeg spiller lavt? (er det sket for dig Jesper?)

Og Claus. Har du nogle links eller noget til nogle gode kits?

Jeg regner iøvrigt med at hvis det ender med at jeg selv samler så kender jeg en maler der skal lave finish og hvis ikke han mener at han kan finder jeg en autolakerer. De skulle vist kunne lave en fin højglanshvid.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

- ikke oplevet det een eneste gang !

Iøvrigt tror jeg godt at du kan glemme alt om selv - og/eller med venners hjælp - blot tilnærmelsesvis at opnå samme finish som fra f. eks. XTZ ( eller BK)!!

MVH 

Uldar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Ved jeg godt jeg nok ikke kan. Men altså lyden har højeste prioritet. Men xtz virker bare til at være rigtigt godt til prisen selv når man sammenligner med diy.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

IMO er det bare rigtigt ærgeligt, at alle de "billige" og gode subwoofere, feks. XTZ og SVS, er sådan nogle grimme sorte kasser, der kun passer ind på teenager-værelser. Næh, du - her kan du se en rigtig sub:

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes