| Forfatter |
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 15 December 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast (Old man ) - du skal altså se en XTZ i sort pianolak, den er virkelig super flot i finishen. Og der er absolut intet "grim sort kasse" over den. Derimod ligner den du illustrerer et eller andet IKEA-fyrretræsagtigt, der netop hører hjemme på et teen værelse
MVH __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 15 December 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
NitroBlast (Old man ) - du skal altså se en XTZ i sort pianolak, den er virkelig super flot i finishen. Og der er absolut intet "grim sort kasse" over den. Derimod ligner den du illustrerer et eller andet IKEA-fyrretræsagtigt, der netop hører hjemme på et teen værelse
MVH |
|
|
Avs! Dén sved sgu' godt nok! Nej, jeg bryder mig ikke om sort - heller ikke pianolak.. Skal være noget træ - om det så er ege-finer eller rosentræ eller sår'n, er en smagssag. Men jeg ærger mig da over, at XTZ'en ikke fåes i ege-finer eller andet end mat eller blank sort, for det er åbenbart en god sub. Men sådan en RXW-12'er i ege-finer er sgu' godt nok øre- og øjeguf! __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 15 December 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
husk på at den PA forstærker jeg linkede til tidligere til 2039 kr sagtens kan trække 4 styk 12 tommer sls peerless enheder som koster ca 700 kr stykket ....så får du den vildeste bas som klart overgår de andre forslag herinde ...hvis du er i nærheden af hobro hjælper jeg skam gerne med at bygge den fed og velspillende for lidt go kage og kaffe plus en anden tjeneste i gemmeren he he
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 December 2010 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for at blive udnævnt til lyseslukker, vil jeg bare sige, at det efterhånden er blevet meget svært at argumentere for selvbyggeri på et økonomisk grundlag - osse selvom man ikke beregner sig selv arbejdsløn . For bare få år siden var subs stadig et slags 'helle' for selvbyggere, hvor man kunne udkonkurrere færdige produkter indenfor prisrammen. De tider er ved at være forbi.
Man må nok se i øjnene, at selvbyg for fremtiden tilhører entusiaster, der holder af selve processen, &/el. folk med helt specielle krav .
|
| Til top |
|
| |
NEHusker Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg ærger mig da over, at XTZ'en ikke fåes i ege-finer eller andet end mat eller blank sort, for det er åbenbart en god sub. Men sådan en RXW-12'er i ege-finer er sgu' godt nok øre- og øjeguf!
[/QUOTE]
Jamen kære Nitro.....
Du kan da få den i valnød finér. Men så er den vistnok passiv og du skal ha en af deres (eller anden) subamp til.
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg ser sådan en post som den mollecon kommer med bliver jeg nysgærrig. Er det sådan en delt mening eller hvad synes i andre?
Jeg synes det kunne være spændende at kaste sig ud i et DIY projekt men hvis man får bedre bas til færre penge ved at købe den færdig vil jeg hellere det. Uanset hvad er lyden min allerhøjeste prioritet.
Og til heltedullen. Nu bor jeg desværre lidt langt væk men kan jo være man kan få lidt råd på afstand også. :D Så kan jeg evt. sende en amo pakke til dig. ^^ Men ville du så kan forstærkere et eller andet sted og så trække kabler til de forskellige subs eller lave et mega kabinet med 4*12" og forstærkere i. Og er der virkelig ikke mere afstemning end volumen når man bygger en sub? Hvad med sådan nogle delefiltre? Skal man bare bruge det som der er i min reciever? Og nu har jeg aldrig brugt phase funktionen men kunne jo være det blev nødvendigt. Så er den der vel heller ikke?
Iøvrigt tak til alle for hjælpen indtil videre. ! 
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uldar skrev:
Når jeg ser sådan en post som den mollecon kommer med bliver jeg nysgærrig. Er det sådan en delt mening eller hvad synes i andre?
Jeg synes det kunne være spændende at kaste sig ud i et DIY projekt men hvis man får bedre bas til færre penge ved at købe den færdig vil jeg hellere det. Uanset hvad er lyden min allerhøjeste prioritet.
Og til heltedullen. Nu bor jeg desværre lidt langt væk men kan jo være man kan få lidt råd på afstand også. :D Så kan jeg evt. sende en amo pakke til dig. ^^ Men ville du så kan forstærkere et eller andet sted og så trække kabler til de forskellige subs eller lave et mega kabinet med 4*12" og forstærkere i. Og er der virkelig ikke mere afstemning end volumen når man bygger en sub? Hvad med sådan nogle delefiltre? Skal man bare bruge det som der er i min reciever? Og nu har jeg aldrig brugt phase funktionen men kunne jo være det blev nødvendigt. Så er den der vel heller ikke?
Iøvrigt tak til alle for hjælpen indtil videre. !  |
|
|
Jeg vil faktisk stort set give Mollecon ret. Jeg byggede selv en sub i februar/marts i år, grunden til det var at jeg gerne ville have en subwoofer med enhed på mindst 15" og som kunne komme længst muligt ned omkring de 20Hz, og det kunne jeg ikke rigtigt finde noget på markedet som der kunne tilbyde indenfor mit budget. Endte ud i en 15" Earthquake enhed i et lukket kabinet på ca 120L som der bliver trukket af en Behringer EP4000 PA-forstærker. Er skam glad for den, den har vist aldrig givet op i selv de vildeste actionscener, men må indrømme af jeg endnu ikke har fået den spartlet og malet og den kan nok aldrig få en finish der er helt på højde med en sub som man køber. Mit råd udfra mine erfaringer er at hvis du selv vil bygge en sub så skal du have et opvarmet rum hvor du kan stå og svine (et uopvarmet værksted og garage var ikke vildt sjovt at stå og arbejde i, i februar/marts måned) og så skal du give dig god tid til det og være omhyggelig med opmåling og tilskæring.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæden ved selv at bygge et DIY-projekt kan ikke spares væk. Når du bygger selv, så kan du præcist vælge de komponenter og den finish, du gerne vil have, og du kan nusse og hygge med at bygge det. Derfor vil du sandsynligvis blive gladere for en selvbygget sub, som du kan fin-tune efter behov 
Når dét er sagt, så er det faktisk (desværre?) blevet sådan, at efter Kina har overtaget verdensherredømmet hvad angår billig produktion af diverse, så kan det ikke betale sig at bygge selv. Du kan for billige penge få rigtigt godt udstyr, og kan du ikke lide det alligevel, så sælger du det bare igen, og køber noget andet 
Bygger du selv, så kan det være meget svært (umuligt?) at afsætte, for du skal som bygger overbevise din køber om, at det du sælger, er prisen værd. Og det er svært at sælge en hjemmebygget kasse for 4000,- hvis man kan få en skinnende blank og ny sub for 3000,- med samme specs 
Og forresten; Mit råd er fortsat at anskaffe en lukket sub - selvbyg eller ej  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=NitroBlast]
Glæden ved selv at bygge et DIY-projekt kan ikke spares væk. Når du bygger selv, så kan du præcist vælge de komponenter og den finish, du gerne vil have, og du kan nusse og hygge med at bygge det. Derfor vil du sandsynligvis blive gladere for en selvbygget sub, som du kan fin-tune efter behov 
Når dét er sagt, så er det faktisk (desværre?) blevet sådan, at efter Kina har overtaget verdensherredømmet hvad angår billig produktion af diverse, så kan det ikke betale sig at bygge selv. Du kan for billige penge få rigtigt godt udstyr, og kan du ikke lide det alligevel, så sælger du det bare igen, og køber noget andet 
Bygger du selv, så kan det være meget svært (umuligt?) at afsætte, for du skal som bygger overbevise din køber om, at det du sælger, er prisen værd. Og det er svært at sælge en hjemmebygget kasse for 4000,- hvis man kan få en skinnende blank og ny sub for 3000,- med samme specs 
Og forresten; Mit råd er fortsat at anskaffe en lukket sub - selvbyg eller ej  [/QUOTE ] Helt afgjort. Den er mere præcis, nemmere at stille op og så er den nemmere at bygge og få et godt resultat. Der er jo en lille forsinkelse i en refleks ht som endda også kan måles. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville sådan en XTZ hvor man selv kan lukke hullet være lige så god som en permanent lukket sub? Og kan godt finde en hygge garrage hvor jeg kan stå med min radio og hygge mig. Har selv lavet Hylder til mit hifi der, skrive bord m.m. Iøvrigt alle med tilfredsstilende resultater.
Men som sagt er lyden i højeste prioritet og hvis i mener at en XTZ (f.eks) til 3200 er bedre end selvbyg til 3200 eller 4000 for den sags skyld så vil jeg hellere gå efter en XTZ.
Og i værste fald kan jeg godt vente til det bliver en lille smule varmere med at lave den. Nu skal jeg først have besluttet mig for hvilken osv. :D
Men er det virkelig så nemt (rent teknisk) med en sub at du laver kabinet, smider enhed og en effektforstærker i og så har man en sub? Ikke noget afstemning (andet en volumen) og ikke nogle delefiltre, ikke noget andet? :P
Og hvis i har flere indputs omkring selvbyg vs færdigsamlet (value/money) så vil jeg meget gerne have de indputs. Tak for alt indtil videre.! AWESOME Forum :D
|
| Til top |
|
| |
vaeggemose Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 05:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har selv en Yamaha YST-SW-800
Har brugt den til hifi, dertil er den virkelig fin, har den i min hjemmebio nu - og den kan skrælle tapetet af væggene.....nok den
bedste allround sub jeg nogensinde har haft.
Den kan ikke fås fra ny, men på brugtmarkedet går de til ca dkk 2500. Og det er de værd ! Nypris var for min dkk 5500 til
orientering.
VH Michael
__________________ Michael Kristensen
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uldar skrev:
| Ville sådan en XTZ hvor man selv kan lukke hullet være lige så god som en permanent lukket sub? Og kan godt finde en hygge garrage hvor jeg kan stå med min radio og hygge mig. Har selv lavet Hylder til mit hifi der, skrive bord m.m. Iøvrigt alle med tilfredsstilende resultater. |
|
|
Forskellen på en åben og en lukket sub er, at i en åben sub, der får du et "dobbelt" bastryk - første tryk når membranen bliver skubbet ud (den ægte bas), og så igen når membranen slår tilbage (falsk bas gennem basrefleks), og dette gør subben i stand til at komme længere ned i frekvensområdet. Du kan dæmpe det "falske" bastryk, ved at proppe skumfiduser i basrefleks-åbningerne, men så mister du den nederste del af frekvensområdet. Den XTZ går vist helt ned til omkring 20hz, når den er åben, og jeg vil gætte på, at den kun kan komme ned på omkring 30Hz, med skum i reflekserne - til gengæld bliver bassen mere præcis. Dyrere subwoofere i lukkede kabinetter kan levere præcis bas helt ned på de 20hz. Normale ører kan høre frekvenser fra 20hz og op til 20Khz.
Jeg tror ikke på, at du selv kan bygge en sub for 3200, der er bedre end XTZ'en. Enheden koster i sig selv omkring 1500,- og en god forstærker koster omkring 2000,- Selvbyg er noget du gør, fordi du er dedikeret entusiast - ikke fordi du vil spare penge. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
Uldar skrev:
| Ville sådan en XTZ hvor man selv kan lukke hullet være lige så god som en permanent lukket sub? Og kan godt finde en hygge garrage hvor jeg kan stå med min radio og hygge mig. Har selv lavet Hylder til mit hifi der, skrive bord m.m. Iøvrigt alle med tilfredsstilende resultater. |
|
|
Forskellen på en åben og en lukket sub er, at i en åben sub, der får du et "dobbelt" bastryk - første tryk når membranen bliver skubbet ud (den ægte bas), og så igen når membranen slår tilbage (falsk bas gennem basrefleks), og dette gør subben i stand til at komme længere ned i frekvensområdet. Du kan dæmpe det "falske" bastryk, ved at proppe skumfiduser i basrefleks-åbningerne, men så mister du den nederste del af frekvensområdet. Den XTZ går vist helt ned til omkring 20hz, når den er åben, og jeg vil gætte på, at den kun kan komme ned på omkring 30Hz, med skum i reflekserne - til gengæld bliver bassen mere præcis. Dyrere subwoofere i lukkede kabinetter kan levere præcis bas helt ned på de 20hz. Normale ører kan høre frekvenser fra 20hz og op til 20Khz.
Jeg tror ikke på, at du selv kan bygge en sub for 3200, der er bedre end XTZ'en. Enheden koster i sig selv omkring 1500,- og en god forstærker koster omkring 2000,- Selvbyg er noget du gør, fordi du er dedikeret entusiast - ikke fordi du vil spare penge. |
|
|
såvidt jeg husker fra dengang jeg sad og satte mig ind de forskellige "typer" subwoofere, så vil en lukket rulle tidligere af end en lukket, til gengæld har den en noget mere blød afrulningen i forhold til den åbne/portede.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
såvidt jeg husker fra dengang jeg sad og satte mig ind de forskellige "typer" subwoofere, så vil en lukket rulle tidligere af end en lukket, til gengæld har den en noget mere blød afrulningen i forhold til den åbne/portede.
|
|
|
Korrekt. Luften i en lukket subwoofer virker som en støddæmper, der hjælper membranen til hurtigere at falde til ro - præcist som en støddæmper på en bil. Dette giver en mere præcis gengivelse af den bas, der er i det materiale man hører, men dette sker på bekostning af den dybeste bas. Er kabinettet åbent, så vil membranen frit kunne "blafre" frem og tilbage, imens den flytter luft ind og ud af reflekshullerne, og dette gør bassen mindre præcis - til gengæld bliver den dybere.
Et eksempel kunne være, at man hører noget musik, hvor der kører en hurtig bas (bum bum bum bum) - her vil det lukkede kabinet gengive hver enkelt bastryk præcisere end det åbne kabinet, fordi membranen vil være "hvilende" ved hvert nyt bastryk. I det åbne kabinet kan membranen stadig vibrere fra det forrige bastryk (pga. den manglende støddæmpning), hver gang der kommer et nyt - og så bliver bassen mudret og upræcis, og fornemmes mere som en lang sammenhængende "bummbummbummbumm" i stedet for individuelle tryk "bum bum bum bum". __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og derfor man foretrækker meget stram bas til musik hvor det hellere skal være dyb bas til film? Da bumbumbumbum vel er fint nok når en stor bygning springer i luften?
Et eksempel på en lukket sub der kan er det ikke B&W PV1?
Og det er ikke kun for at spare penge. Jeg synes også det kunne være spændende. Men hvis jeg skal gå på kompromis med lyd pr. penge for at bygge selv vil jeg ikke det.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, en åben sub egner sig bedst til film og en lukket til musik. Jeg har aldrig hørt PV1, men B&W ASW610 (der er langt billigere end PV1, og som jeg har linket til tidligere) kan også komme helt ned på de 20Hz i et lukket kabinet.
Jeg vil da klart anbefale dig, at tage rundt og prøvelytte til nogle forskellige subs, inden du beslutter dig for at købe noget. Når du så har fundet det, du godt kan lide, så kan du afgøre, om du vil købe den færdig, eller forsøge selv at bygge en imitation :-) __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Havde jeg også tænkt mig. Men bor på Møn så der kan være langt til nogle steder at lytte. Tager dog til Roskilde engang i næste uge regner jeg med. Så kan være der bliver tid til at smut forbi hifiklubben der. Kender dog ikke så mange andre forhandlere. Altså steder hvor man kan lytte til f.eks. XTZ.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... Nej, der er nok lidt langt at køre, hvis du skal prøvelytte det hele.. Hvis du skal bruge din sub mest til film, så køb en åben, hvor hullerne kan lukkes. Skal den bruges mest til musik, så køb en lukket - det vil være mit råd  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sådan en B&W ASW610 vil ikke være så god til film ?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uldar skrev:
| Så sådan en B&W ASW610 vil ikke være så god til film ? |
|
|
Jo, for den kan "snyde" og imitere den lave "bulderbas" med den indbyggede equalizer. Men den er ikke særlig kraftig, så den egner sig ikke til store rum. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |