Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hjælp til ID af Tonearm plz. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en 272 med selv samme arm og ja den skal bestemt have en blød pu.  Jeg købte en denon dl 160 til min, kun ud fra hifiklubbens beskrivelse om at den var god til lette arme. DEt skal nok også passe men desværre fik den kombo mine basenheder til at gå i kraftig selvsving så den skal du ikke købe. 

Jeg har så en ortofon om10 som går meget bedre og skulle jeg opgradere ville jeg nok udskifte nåleforparten til en om30. Jeg ville ret sikkert blive i mm regi.

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Der er også ORTOFON 2M Blue pick-up  fra klubben    et oplagt valg.

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Denon dl 160     Compliance: 10,00 µm/mN   = NO GO

ORTOFON Stylus 10 erstatningsnål    Kompliance: 25 µm/mN =  Kører og lyder glimrende hos mig 

ORTOFON 2M Blue   Kompliance: 20 = Kører sansynligvis fint og lyder uden tvivl fantastisk. 

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hov altså - jeg kan ikke nå at svare dig inden du poster flere gode informationer ud 

Har lige erfaret ud fra at læse på HFK, at pickup er huset til nålen - håber det er korrekt.

Vil du anbefale ortofon 2M Blue (er den anden model ikke udgået?) og er der noget jeg skal være obs på mht nåleindsatsen?

Det du nævner med bassen, er præcis det samme jeg har oplevet. Det vil være fremragende at komme væk fra det problem.

Til top Vis Bivs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bivs

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jo om serien er slut men det er muligt at finde en brugt om 10  og så købe den løse nåleforpart feks om30 og klipse den på. Som jeg har forstået det så er selve huset det samme i hele serien og man kan så opgradere ved at skifte til en bedre nåleforpart.  Forparten med selve nålen er lige til at trække af og sætte på med fingerne. Om 2M blue fungerer i armen har jeg ikke afprøvet men umiddelbart vil jeg mene at det er et godt match. 

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt - jeg ser om jeg kan støve noget snavs frem - ellers blir' det nok en BLUE.

Tak for hjælpen  HIFY !

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt   Bare husk ikke at blive forblændet af  anmeldelser af fine MC puer i din jagt. Armen er ultralet og den vil altså bare have en blød pu og dem ar der altså flest af i mm land. Sats på et sted mellem 20 og 25 i Kompliance.  Der er også det med at mc giver et meget svagt udgangssignal og det kræver at forstærkeren har mc indgang.  Med den rette pu på din luxman bliver du en glad mand  ingen tvivl der 

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Ja, tak - jeg læste godt om mc'er, så dem holder jeg mig fra.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 19 December 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Bivs]Ja, tak - jeg læste godt om mc'er, så dem holder jeg mig fra.[/QUOTE] Med mindre din forstærker ikke har en mc indgang, er der da ingen grund til at holde sig fra dem. Du kan da også købe en løs riaa med omstilling for forskellige pick upper. Mc pick upper er tit mere dynamiske og med fastere og mere slagkraftig bas. Men mm pick upper har også sin charme og fordele i form af mindre tendens til brum og støj, men det er fortrinsvis kun hvis der bruges step up trafo i stedet for en aktiv mc del (for forforstærker).  

repete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

@HIFy

Jo da har skam mit gamle Tehnincs DD værk stående som har vlæret i min varetægt i mere end 30 år :) Ikke nogen helt fantastislk model men har dog desuden pgså en del affektionscærdi. :)

Jeg er sikker på at min gamle LP samling ville være glad hvis jeg gik den vej men tænker bare at det nok lidt ville ende med at blive (endnu :))  et objekt til hylden og ikke mindst samlingen af LP´er har ikke den største WAF faktor... Ikke at denne faktor altid for lov at sætte standarden her men en vis balancering omkring den er trods alt nok klog.

Men ja, klart jeg kan godt mærke den der krilren for at fixe værk mv. det sidste stykke op med hus + PU og se mig selv sidde og svømme hen i smuk gammel analog musik......

BTW Hyggeligt lidt flere fik lavet noget "fly"kending på deres smukke emner :)

Det der Luxman 272 værk var slet ikke noget skidt værk back in the day.....

/Repete

Til top Vis repete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af repete

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hvad er en mc indgang udtryk for?

Jeg har en Audioanalyse C900 (preamp) stående. Vil den kunne gøre det ud for en mc 'indgang', eller er det noget specielt som skal anvendes ?

Jeg har netop haft problemer med at musikken fik fat i pladespilleren, så nålen dansede hen over rillerne. Er det et tegn på, at jeg bør undgå mc og holde mig til mm?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej Bivs

En mc indgang er til pick upper med et lille udgangs signal på nogle få mickro volt, hvor en mm pick up har nogle millivolt. Mc står for moving coil, altså bevægelig spole. På en mm er det en lille magnet, der bevæges i forhold til en spole. Mm står for bevægelig magnet. En mc arbejder ved en lille impedans, hvor en mm gør det ved en væsentligt højere. At pick uppen skøjter hen over pladen ,kan skyldes alt for lille nåletryk og antiskating er for lav. Det kan selvfølgelig også være fordi, at armen er for let til pick uppen, som har stift ophæng, altså pick uppen. Husk også, at pladespilleren skal stå i water. Der er altså lidt her du skal kikke på.

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hej allanowich :)

Så jeg kan altså godt smide Audioanalyseren på som forforstærker hvis jeg vælger mc! (?)

Jeg er lidt interesseret i mc, ud fra din beskrivelse: "mere dynamiske og med fastere og mere slagkraftig bas" - men qua tidligere indlæg, lidt bekymret mht nålens dans over rillerne.

Det kan nu godt hænde at den ikke har været indstillet korrekt.

Vil en mc med dens konstruktion, give større sandsynlighed for stabilitet?

Jeg har det lidt som repete - det er en kær gammel spiller som jeg vil elske kommer til at arbejde igen, men pris vs udkomme vil jeg naturligvis også gerne kigge på

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hej Bivs

Ja, har du mc pick up og en tilsvarende indgang på pre amp'en. Hvis der på indgangen er opgivet f.eks 40 eller 100 ohm skal pick uppen have en udgang impedans på dette eller lidt mindre. Der kan også stå 3 eller 10 ohm, da det så er meget lavimpedante pick upper du skal anvende. Måske kan du endda skifte impedansen på pre amp'en. Så har du masser af muligheder. De fleste mc indgange på en forstærker er typisk på 100ohm. Så skal p u' en være på en 20 til 40ohm. Det ville da være dejligt for dig at spille lp'er også. Det er så hyggeligt. 

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Nemlig, der er et eller andet udefinerbart (ud over lyden) ved plader - måske bare nostalgi, men det er osse ok.

Der er sørme både en mm og en mc indgang på AA'en. Så det burde kunne la sig gi sig :)

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Husk nu det med at pu skal passe til armen altså have den rette eftergivenhed.  Det har altså større betydning end om det er mm eller mc. Det virker lidt som om du allerede har glemt det og nu kun stirrer dig blind på andre ting  Men ok så gå efter en meget blød mc.

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Tjaaa - jeg kan vist ikke helt løbe fra det der med hukommelsen. Så tak for opfriskningen HIFY.

Men nu har jeg fået dejlig mange informationer fra jer, så nu kan jeg slappe af i juledagene og give mig tid til at gennemgå dem ordentligt. ...og få lidt mere styr på begreberne.

Tak for hjælpen alle og god jul

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2011 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Det blev langt om længe til en Ortofon 2M.

Jeg måtte dog file et hjørne på armen, for at få manøvrerum. Huset er ret bredt, ift den AT-10 der sad på.

Resultatet er fremragende. Lyden er langt mere levende. Havde jeg gjort det for 20 år siden, var jeg måske slet ikke hoppet på CD'er  Og dog, hver ting sin charme.

Tak for hjælpen, især til HIFY

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes