Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler (he he) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 December 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ja endnu en kabel-tråd......

Hvilken højttalerkabler har i haft gennem tiden???? Jeg ved godt det kan blive nogle lange lister

Lad mig starte fra en ende af...

1. Almindelig el kabel

2. Dali red-wave

3. Supra ply 2.0

4. QED silver anniversary xt

5. Xindak SC-01B

6. Kimber VS4

7. Van den hul cs-122

8. Nordost flatline gold mk2.

9. Van den hul MAGNUM (nuværende)

Men lur mig, min liste slutter nok ikke her

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 December 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft noget gammelt, men kvalitetskabel i kobber. Og herefter noget Dali silver snask.

Men hvad skal vi bruge det til, hvis ikke vi også skriver lidt om de forskellige kabler? En lang liste med kabelnavne er da ret
kedelig og intetsigende! Jeg har ikke lavet en AB test mellem de 2 kabler og de bliver brugt sammen med forskellige forstærkere,
så kan ikke sige noget om forskellene :(
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 December 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Jeg har haft noget gammelt, men kvalitetskabel i kobber. Og herefter noget Dali silver snask.

Men hvad skal vi bruge det til, hvis ikke vi også skriver lidt om de forskellige kabler? En lang liste med kabelnavne er da ret
kedelig og intetsigende! Jeg har ikke lavet en AB test mellem de 2 kabler og de bliver brugt sammen med forskellige forstærkere,
så kan ikke sige noget om forskellene :(

Jeg syntes det kunne være sjovt at se hvor mange kabler folk har haft i gennem tiden.

Folk der mener det er kedeligt og intetsigende, kan vælge at lade vær skrive i tråden

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:

klypstefan skrev:
Jeg har haft noget gammelt, men kvalitetskabel i kobber. Og herefter noget Dali silver
snask. Men hvad skal vi bruge det til, hvis ikke vi også skriver lidt om de forskellige kabler? En lang liste med kabelnavne er da
ret kedelig og intetsigende! Jeg har ikke lavet en AB test mellem de 2 kabler og de bliver brugt sammen med forskellige
forstærkere, så kan ikke sige noget om forskellene :(

Jeg syntes det kunne være sjovt at se hvor mange kabler folk har haft i gennem tiden.

Folk der mener det er kedeligt og intetsigende, kan vælge at lade vær skrive i tråden

ok :) Men det kan man jo også se, selvom man tilknytter en kommentar. Det eneste der kunne ske, er at tråden bliver mere
interessant og fanger fleres interesse. Men fred nu være med det. Folk kan jo skrive lidt om lyden hvis de lyster :O)

sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 December 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

sirhish

Kan se du har haft Van den hul cs-122. er der stor forskeld på cs-122 og MAGNUM har selv cs-122 nu og ville høre om det er pengene værd at opgradere til MAGNUM kablet.

Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 December 2010 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Dem jeg kan huske jeg har haft:
AudioQuest Type 4
AudioQuest Midnight
Dali Silverwave
Teflar II
VdH CD-122
Xindak SC-01
Blue Jeans Cable Ten White
VdH The Magnum

Derudover jeg har haft mange andre kabler med hjem og prøve.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Dali Bluewave
Van den Hul / The Cleartrack
Xindak SC-01b

Nuværende: man kan nok ikke kalde det et decideret højtalerkabel, men bruger det medfølgende coax-kabel(tror jeg det er),
der forbinder mine AVI'er med hinanden. Herligt aldrig at skulle bruge mere tid på at bekymre sig om højtalerkabler

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 December 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

sennheiser skrev:

sirhish

Kan se du har haft Van den hul cs-122. er der stor forskeld på cs-122 og MAGNUM har selv cs-122 nu og ville høre om det er pengene værd at opgradere til MAGNUM kablet.

Der er ikke den store forskel, en lille lille lille smule mere styr på bassen.... Om det er pengende værd????? Ja det syntes jeg, men jeg syntes også det ser godt ud med et godt tykt kabel  så det var også for syns skyld jeg købte MAGNUM

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 16 December 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jeg startede med noget fancy, gennemsigtigt 4kv til mit første anlæg, jeg mener det kostede ca. det dobbelte af alm. lampeledning, men det så bedre ud og det var jo vigtigt.

Sidenhen har jeg kørt en masse år med almindelig lampeledning, indtil jeg for nylig købte noget fladt kabel, det var vist QED til 25-30 kroner meteren, fordi det ligger fint under mit gulvtæppe.

Undervejs havde jeg noget VdH CS-122 indover på prøve, men det fik solidt baghjul af QED kablet i disciplinen at ligge under tæppet og lydmæssigt gjorde det ingen forskel.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 16 December 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft lidt af hvert. Syntes der var større forskel på kabler da jeg havde højttalere med passive filtre. Efter de er blevet aktive, syntes jeg ikke der er så stor forskel mere.

Dog skal det siges at jeg stadig oplever kabler med en enkelt solid kerne, som værende kedelige og tilbagelænede at lytte på, hvorimod at kabler med større overflade - multi-core eller RSC fra taralabs, virker mærkbart bedre. Og det var til og med på diskanten at jeg testede det. og her snakker vi om 2 meter kabel direkte fra forstærker til diskant, i mit fuldt aktive 4 vejs system.

Mit gamle RSC prime 1000 fra Taralabs med RSC (RectangularSolidCore) til 650 kroner meteren, spiller sgu på samme måde som Atmos Air 309  til ca 50 kroner meteren.

Tror stadig på at det vigtigste er at der kommer strøm frem.... og strømmen løber på overfladen..... dvs STOR overflade er lig med bedre kontrol og derved bedst mulig lyd. Derfor lyder mindre kabler med en enkelt solid rund kobberleder, bare øv.

Det er også vigtig med gode stik og ordengligt terminerede kabler. Det er nok værst inde i højttaleren... hvor mange ledninger blot at "skubbet" på med et lille "krympet"  stik, som blot er skubbet ind over terminalerne. Her fortrækker jeg at lodde dem direkte på - bedst kontakt.

Desuden er jeg af den overbevisning at det for det meste er kabinet og filter, som er noget skrammel. Ordenlig afstivning samt korrekt filter! det er den sikreste vej til optimalt udbytte af din højttaler. Det meste andet er dyrt og giver for små ændringer.

Efter jeg har leget med aktive løsninger fra groundsound, er jeg helt gået bort fra at kigge efter dyre kabler. Der er simpelthen vigtigere problemer at løse i de fleste anlæg, end at bruge adskillige tusinde på kabler, som ikke magter at ændre det som skal ændres.

Bevares.... nogle får da meget ud af at købe kabler som begrænser strømmen, til at dæmpe dårligt designede filtre og højttalere, samt andre "fejl" i anlægget eller rummet akustik. Men igen.... kabler er lidt som makeup..... det kan ikke forbedre de grundlæggende mangler. Men blot dækker over de værste "fejl", som f.eks en skinger diskant. som i sidste ende sikkert blot er delt eller filtreret forkert. Just my humble opinion - after using alot of money on this

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Jeg startede med noget fancy, gennemsigtigt 4kv til mit første anlæg, jeg mener det kostede ca. det
dobbelte af alm. lampeledning, men det så bedre ud og det var jo vigtigt.Sidenhen har jeg kørt en masse år med almindelig
lampeledning, indtil jeg for nylig købte noget fladt kabel, det var vist QED til 25-30 kroner meteren, fordi det ligger fint under mit
gulvtæppe. Undervejs havde jeg noget VdH CS-122 indover på prøve, men det fik solidt baghjul af QED kablet i disciplinen at
ligge under tæppet og lydmæssigt gjorde det ingen forskel.

Det er spændende at du har brugt almindelig ledning og så gået over til desideret højttalerkabel. Kunne du høre forskel på
højttalerkabel og det almindelige lampe?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

audioquest crystal

dali boa

qed xt400

qed silver anniversary

kimber 8VS

Kimber bi-focal

chord signature

chord epic twin

chord odyssey4

voodoo cable stradivarus

Nordost red dawn

yter

VDH cs-122

VDH clearwater

VDH magnum hybrid

VDH revelation hybrid

VDH inspiration hybrid

Black magic the giant

lidt ukendt kina tråd.

audioquest cv-6

audioquest rocketfeller

linn k600

BJC ten white

YYW 2016

sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 December 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

sirhish

ok det havde jeg også ligt på fornemmelsen, da det er det samme slags kabel bare tykker. men takker. 

Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

alm 230 volt kabel og 4 mm2 fra t-hansen he he

men har planer om at købe en bunke fra bluejeanscable til hele mitgt setup ss

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:

alm 230 volt kabel og 4 mm2 fra t-hansen he he

men har planer om at købe en bunke fra bluejeanscable til hele mitgt setup ss

De skal da i det mindste skiftes inden de nye kasser skal op :)

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

nå det mener du dog gg ,,,,syns da ellers at 230 voltr kabler passer fint til en 50.000 kr højttaler gggg
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 17 December 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
sennheiser skrev:

sirhish

Der er ikke den store forskel, en lille lille lille smule mere styr på bassen.... Om det er pengende værd????? Ja det syntes jeg, men jeg syntes også det ser godt ud med et godt tykt kabel  så det var også for syns skyld jeg købte MAGNUM

Jeg er af en lidt anden mening, og mener der er ret stor forskel på de to kabler. Magnum spiller mere magtfuldt og med mere hug i bassen. Som om det gør mange ting lidt "større" og fyldigere.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
sirhish skrev:
sennheiser skrev:

sirhish

Jeg er af en lidt anden mening, og mener der er ret stor forskel på de to kabler. Magnum spiller mere magtfuldt og med mere hug i bassen. Som om det gør mange ting lidt "større" og fyldigere.
Enig med Thue her

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 17 December 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
Det er spændende at du har brugt almindelig ledning og så gået over til desideret højttalerkabel. Kunne du høre forskel på højttalerkabel og det almindelige lampe?

Nope, jeg kunne ikke spotte forskellen.

Historikken var at jeg længe havde kørt med almindelig lampeledning, men i forbindelse med jeg møblerede lidt rundt skulle jeg have højttalersignalet forbi en dør. Jeg surfede lidt rundt og fandt det flade QED og havde det liggende noget tid uden at få taget mig sammen til at montere det. Jeg blev enig med mig selv om at jeg ville have bananstik på dem, så jeg var forbi den lokale hifiklubben efter en håndfuld af dem og ved den lejlighed kom vi til at snakke kabler og lyd. Resultatet blev at jeg lånte noget VdH CS-122 med hjem også.

Jeg brugte en weekend på at skifte rundt mellem lampeledningen, QED'en og VdH'en men det lykkedes mig aldrig at høre nogen forskel. VdH blev leveret tilbage med tak for lån, QED'en røg under gulvtæppet  så jeg ikke længere skvatter i mit højttalerkabel og lampeledningen røg i rodeskuffen og ender muligvis i en lampe en dag..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 17 December 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Jeg har også haft lidt af hvert. Syntes der var større forskel på kabler da jeg havde højttalere med
passive filtre. Efter de er blevet aktive, syntes jeg ikke der er så stor forskel mere.

Dog skal det siges at jeg stadig oplever kabler med en enkelt solid kerne, som værende kedelige og tilbagelænede at
lytte på, hvorimod at kabler med større overflade - multi-core eller RSC fra taralabs, virker mærkbart bedre. Og det var til
og med på diskanten at jeg testede det. og her snakker vi om 2 meter kabel direkte fra forstærker til diskant, i mit fuldt
aktive 4 vejs system.

Mit gamle RSC prime 1000 fra Taralabs med RSC (RectangularSolidCore) til 650 kroner meteren, spiller sgu på samme
måde som Atmos Air 309  til ca 50 kroner meteren.

Tror stadig på at det vigtigste er at der kommer strøm frem.... og strømmen løber på overfladen..... dvs STOR overflade
er lig med bedre kontrol og derved bedst mulig lyd. Derfor lyder mindre kabler med en enkelt solid rund kobberleder, bare
øv.

Det er også vigtig med gode stik og ordengligt terminerede kabler. Det er nok værst inde i højttaleren... hvor mange
ledninger blot at "skubbet" på med et lille "krympet"  stik, som blot er skubbet ind over terminalerne. Her fortrækker jeg at
lodde dem direkte på - bedst kontakt.

Desuden er jeg af den overbevisning at det for det meste er kabinet og filter, som er noget skrammel. Ordenlig afstivning
samt korrekt filter! det er den sikreste vej til optimalt udbytte af din højttaler. Det meste andet er dyrt og giver for små
ændringer.

Efter jeg har leget med aktive løsninger fra groundsound, er jeg helt gået bort fra at kigge efter dyre kabler. Der er
simpelthen vigtigere problemer at løse i de fleste anlæg, end at bruge adskillige tusinde på kabler, som ikke magter at
ændre det som skal ændres.

Bevares.... nogle får da meget ud af at købe kabler som begrænser strømmen, til at dæmpe dårligt designede filtre og
højttalere, samt andre "fejl" i anlægget eller rummet akustik. Men igen.... kabler er lidt som makeup..... det kan ikke
forbedre de grundlæggende mangler. Men blot dækker over de værste "fejl", som f.eks en skinger diskant. som i sidste ende
sikkert blot er delt eller filtreret forkert. Just my humble opinion - after using alot of money on this [IMG]border=0
src="smileys/smiley2.gif" width=19 height=17>

Fedt indlæg

Har selv brugt en del krudt på kabler. Tror mest af alt det er fordi det er en sjov og nem vej til at ændre lidt på sit anlæg.
For selvfølgelig har du ret i, at der er mange langt mere kritiske faktorer i langt de fleste anlæg (med akustik som den
vigtigste).

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes