Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strøm kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 December 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
tonykart007 skrev:
nhj4 skrev:

StarTrek skrev:
Der er igen grund til at kaste penge efter et dyrt EL kable som fx. fra nordost, man ville ikke kunne høre forskel, bare kable har
den korrekt kvadrat, og det med skærmet EL kabler for man først glæde af hvis man har en ægte jordforbindelse.

her har StarTrek fat i den lange ende, køb ikke fordyrt, man kan jo selv lave det, jeg vil så lode tengene sammen   

Der må under INGEN omstændigheder loddes på et strømkabel eller på dele i en 230 volt installation.

Hvor atår det henne, for det vil jeg da gerne se på tryk

Advarslen kan ligge i, at ved dårlig kontakt/-lodning kan der opstå en lysbue af krybestrøm og deraf en brandrisiko, da lysbuen kan have en temperatur på op mod 1000 grader sådan som jeg har opfattet det. Men er der en med mere viden om emnet, så er kommentarene da velkommen. 
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

stiv skrev:
nhj4 skrev:
tonykart007 skrev:
nhj4 skrev:

StarTrek skrev:
Der er igen grund til at kaste penge efter et dyrt EL kable som fx. fra nordost, man ville ikke kunne høre forskel, bare kable har
den korrekt kvadrat, og det med skærmet EL kabler for man først glæde af hvis man har en ægte jordforbindelse.

her har StarTrek fat i den lange ende, køb ikke fordyrt, man kan jo selv lave det, jeg vil så lode tengene sammen   

Der må under INGEN omstændigheder loddes på et strømkabel eller på dele i en 230 volt installation.

Advarslen kan ligge i, at ved dårlig kontakt/-lodning kan der opstå en lysbue af krybestrøm og deraf en brandrisiko, da lysbuen kan have en temperatur på op mod 1000 grader sådan som jeg har opfattet det. Men er der en med mere viden om emnet, så er kommentarene da velkommen. 

hvad så inde i en forstærker skal man så heller ikke lode der længer, tænk på rør der har meget høj spæning skal man heller ikke lode tingene samme der mer, jeg spør bare

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 December 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

stiv skrev:
nhj4 skrev:
tonykart007 skrev:
nhj4 skrev:

StarTrek skrev:

Helt rigtigt .
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 19 December 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
stiv skrev:
nhj4 skrev:
tonykart007 skrev:
nhj4 skrev:

StarTrek skrev:

hvad så inde i en forstærker skal man så heller ikke lode der længer, tænk på rør der har meget høj spæning skal man heller ikke lode tingene samme der mer, jeg spør bare

Typisk sidder alt hvad der har med store strømme af gøre med stikforbindelser.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 19 December 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Men tilbage til emnet:

Jeg oplever slet ikke supra strømkabler som hverken dårlige, kedelige eller noget andet negativt.

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Sendt: 19 December 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv i mange år rystet på hovedet af folk der går voldsomt op i kabler.. Men det er min holdning og  jeg vil ikke udelukke at jeg tager fejl eller måske har ret? Grunden til at jeg startede mit indlæg på den måde var for at få saglig diskussion frem for mudderkastning.. Dem er der nok af her på sitet.. Jeg er blevet tilbudt at jeg kan låne nogle MIT strøm kabler og benytter mig helt sikkert af det får selv at samle erfaringer.. Men jeg kan jo lige så godt læne mig op af nogle af jeres erfaringer.. Den der med den dybe tallerken..  I mit setup er der plads til at signal og strøm kabler ikke løber sammen så der er en 20 cm luft imellem dem..

Men er der en forskel burde jeg have en ret god chance for at høre forskellen på mit setup.. Det er også derfor jeg er nået til at kigge lidt nærmere på kabler..

Men lad mig høre nogle saglige indlæg fra jer.. Det er jo altid spædende at følge med i en interessant debat om noget så flyvsk og ikke håndgribeligt emne som kabler.. Jeg kan sagtens høre forskel på signal kablerne i mit setup..

kennethp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2003
Sendt: 19 December 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg fik demonstreret highend strømkabler fra nordost samt deres quantum produkter. Der er ingen tvivl i mit sind,
stømkabler og generelt ALT hvad man kobler til sit anlæg, ALDTID bør betragtes som et komponent i dit system.
Dermed vil alle kabler lyde forskellige ligesom alle forstærkere også lyder forskelligt. Om man kan høre det eller om
man mener at det er værd at bruge mange penge på, må være op til en selv.
Jeg var ikke i tvivl da jeg hørte nordost odin kablet til 80.000 kr, kontra shiva eller vishnu kablerne. Der er MEGET at
hente. Men det kræver selvfølgelig at resten også er i orden. Det dur selvfølgelig ikke at sætte det hele til samme
stikdåse som du også har køleskab og computer på. Jeg har seperat strøm gruppe til anlæget, det koster ikke særlig
meget at få udført.
Til top Vis kennethp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethp

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Sendt: 19 December 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Nu vi er ved den med strøm hvad er så erfaringern med disse produkter.

http://www.psaudio.com/ps/products/list/power

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

kennethp skrev:
Jeg fik demonstreret highend strømkabler fra nordost samt deres quantum produkter. Der er ingen tvivl i mit sind,
stømkabler og generelt ALT hvad man kobler til sit anlæg, ALDTID bør betragtes som et komponent i dit system.
Dermed vil alle kabler lyde forskellige ligesom alle forstærkere også lyder forskelligt. Om man kan høre det eller om
Jeg var ikke i tvivl da jeg hørte nordost odin kablet til 80.000 kr, kontra shiva eller vishnu kablerne. Der er MEGET at
hente. Men det kræver selvfølgelig at resten også er i orden. Det dur selvfølgelig ikke at sætte det hele til samme
stikdåse som du også har køleskab og computer på. Jeg har seperat strøm gruppe til anlæget, det koster ikke særlig
meget at få udført.

Hvordan ved du at den gruppe du har anlæg på ikke er den samme fase som den der også føder dit køleskab , og hvis du bor i en ejendom eller i nærheden af noget industri så er der alligevel en masse støj på faserne inden de når dit domæne. Jeg tror ikke så meget på alt det strøm voodoo, med seperate grupper og bla. bla, det eneste der virker mod "strøm støj" er et godt netfilter, og selv de kan have så mange ulemper at de også skal bruges med forsigtighed.

Strømkabler til anlæg virker efter min overbevisning, men der er kun fordi (er sagt tidligere) at de skærmer så der ikke kommer støj i signal kablerne. Supra er et ganske godt kabel og pænt , det skærmer 100%, og et nordost til 50.000 er ikke en skid bedre, det er lidt ligesom at sige at produkt A er 100% støjtæt og produkt er 110% støjtæt og derfor er det bedre.

Det går først helt galt med de personer der polerer deres sikringer, de er altså for langt ude, de har slet ikke fattet at de skal starte ude i masten med porcelænsikringerne

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 19 December 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:

kennethp skrev:
meget at få udført.

Hvordan ved du at den gruppe du har anlæg på ikke er den samme fase som den der også føder dit køleskab , og hvis du bor i en ejendom eller i nærheden af noget industri så er der alligevel en masse støj på faserne inden de når dit domæne. Jeg tror ikke så meget på alt det strøm voodoo, med seperate grupper og bla. bla, det eneste der virker mod "strøm støj" er et godt netfilter, og selv de kan have så mange ulemper at de også skal bruges med forsigtighed.

Strømkabler til anlæg virker efter min overbevisning, men der er kun fordi (er sagt tidligere) at de skærmer så der ikke kommer støj i signal kablerne. Supra er et ganske godt kabel og pænt , det skærmer 100%, og et nordost til 50.000 er ikke en skid bedre, det er lidt ligesom at sige at produkt A er 100% støjtæt og produkt er 110% støjtæt og derfor er det bedre.

Det går først helt galt med de personer der polerer deres sikringer, de er altså for langt ude, de har slet ikke fattet at de skal starte ude i masten med porcelænsikringerne

Man skal altid huske at der er:
Ting vi ikke ved vi ikke ved.
Ting vi ved vi ikke ved.
Ting vi tror vi ved.
Ting vi vitterligt ved.

Ovenstående kunne være grunden til at der tilstadighed er aktiv forskning i grundfysik, materialefysik. Sjovt nok dem som må formodes at vide mest som er mest bevidste om at vi mangler utrolig megen viden i at kunne beskrive den virkelighed vi er en del af og gør store anstrengelser for at finde ny viden.
Og ærgeligt at det er dem som ved ret så "sparsomt" som hele tiden ønsker at simplificere alting til U=RxI der igen og igen prøver med deres primitive syn prøver at fornægte det man sagtens kan opleve ved en enkel demonstration.

Men verden er vel egentlig også flad....

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 December 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Ja da, det kan jeg jo selv se ved at kigge ud af vinduet. At videnskaben siger noget andet behøver man jo ikke at tro på. Man skal vel stole på sine egne øjne.  

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 19 December 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Mercury skrev:

Ja da, det kan jeg jo selv se ved at kigge ud af vinduet. At videnskaben siger noget andet behøver man jo ikke at tro på. Man skal vel stole på sine egne øjne.  

Ja man skal jo kunne grine lidt af sig selv, så jeg griner lige lidt af lige netop den sætning.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 19 December 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Det er jo ren x-files efterhånden, den her tråd

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 19 December 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:

kennethp skrev:
Jeg fik demonstreret highend strømkabler fra nordost samt deres quantum
produkter. Der er ingen tvivl i mit sind, stømkabler og generelt ALT hvad man kobler til sit anlæg, ALDTID bør betragtes som
et komponent i dit system. Dermed vil alle kabler lyde forskellige ligesom alle forstærkere også lyder forskelligt. Om man
kan høre det eller om man mener at det er værd at bruge mange penge på, må være op til en selv. Jeg var ikke i tvivl da
jeg hørte nordost odin kablet til 80.000 kr, kontra shiva eller vishnu kablerne. Der er MEGET at hente. Men det kræver
selvfølgelig at resten også er i orden. Det dur selvfølgelig ikke at sætte det hele til samme stikdåse som du også har
køleskab og computer på. Jeg har seperat strøm gruppe til anlæget, det koster ikke særlig meget at få udført.

Hvordan ved du at den gruppe du har anlæg på ikke er den samme fase som den der også føder dit køleskab , og hvis
du bor i en ejendom eller i nærheden af noget industri så er der alligevel en masse støj på faserne inden de når dit domæne.
Jeg tror ikke så meget på alt det strøm voodoo, med seperate grupper og bla. bla, det eneste der virker mod "strøm støj" er
et godt netfilter, og selv de kan have så mange ulemper at de også skal bruges med forsigtighed.

Strømkabler til anlæg virker efter min overbevisning, men der er kun fordi (er sagt tidligere) at de skærmer så der ikke
kommer støj i signal kablerne. Supra er et ganske godt kabel og pænt , det skærmer 100%, og et nordost til 50.000 er
ikke en skid bedre, det er lidt ligesom at sige at produkt A er 100% støjtæt og produkt er 110% støjtæt og derfor er det
bedre.

Det går først helt galt med de personer der polerer deres sikringer, de er altså for langt ude, de har slet ikke fattet at de
skal starte ude i masten med porcelænsikringerne

Rigtig, det første man skal kikke på er ens el tavle og de el kabler der er trukket rundt i huset/lejligheden og om der er
mulighed for ægte jord forbindelse og en mulighed for at kunne få en EL gruppe kun til anlægget, dette kan let løbe om i
prisen for et nordost el kable, nu er jeg ikke så meget for de såkaldte high-end elkabler som bl.a. nordost har en del af, der
er for meget voodoo og placeboeffekt over nordost kable og andre high-end kable mærker, som få en til at tro at man kan
ophæve fysikkens love.

Et trick man bruge er at, den dyre el kable har en større kvadrat, end det man normale har i et standart el kable, som blive
leveret samme med det normalt hifi anlag, derved kan man sælge et dyrt el kable, for folk kan jo høre forskel, men dette
har ikke noget at gøre med prisen på selve el kable, men ren logik.

Det er kun et spørgsmål om at få målt sin el installation efter og se hvor hvor meget den kan trække, og så købe en el kable
af den korreket kvadrat og nogle el stik i en ordentlig kvalitet.

Og ærlig talt blive folk der i dag handle hifi ikke tit tage ved næsen, med bl.a. hifi el stik til over 5000 kr. per. stik og el kable
til lange over 50.000 kr. ja selv i dag kan man finde hifi usb kable til flere tunsinde kroner, og ikke at glemme hdmi kable
også til flere tunsinde kroner.

Tro virkelig at man kan opnår en beder lyd i sit anlæg hvis man bruge sin sunde fornuft, og få bl.a. tjek på sin akustik i sted
for at købe el kabler til en formue, gå hele ud og hør live musik i sted for at høre på en hifi anlæg i en butik, hvor der er en
sælge der gerne ville sælge dig noget dyrt hifi, men hvis man ikke 100% ved hvordan at fx. et instrument skal lyde, har men
ingen mulighed for at bedømme et hifi anlæg.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 19 December 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Det er jo ren x-files efterhånden, den her tråd

Ja og mange hifi mærker og hifi sælge har gået i troldmandens skole, for de kan trylle med fysiken love og få penge til at blive
helt væk.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 December 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Uhmmmm sikke mange input !

Nogen er dog inde på noget rigtigt........

Jeg læste i et norsk HIFI blad på et tidspunkt  for ca 2 år siden  det omhandlet powersuplly til audio systemmer, personen som udtalte sig om det var ansat i Nordost som jo sælger Nogle strømkabler..

Han`s udtagelse omkring lydforbedringer passer fint men min viden rundt strøm spænding modstand og støj.....

Nu skal det siges at det vedr. Norge  og deres forsyning  som er en smule andereledse en vores deroppe bruger de to faser til at fremfør 230V hvor vi i Danmark En Fase og N til 230V

Hans udtagelse er at hvis folk får lavet en god forbindelse ude fra deres tavle og ret ind til udstyret men en super god jordforbindelse så opnår men 90 % af de forbedringer man kan på strømområdet de sidste 10% af de forbedringer der kan opnåes Koster

Jeg vil prøve om jeg kan finde bladet....

for mit eget vedkommet så har jeg fået monteret en ABB Industri automat sikring 13A ude i tavlen  en sikring som indholder en del mere sølv end andre  stadig til billig penge.  jeg har trukket et 3x2.5MM Off-shore kabler frem til mit udstyr kablet er beregnet for 1 fase 1 Nul og 1 Jord derudover er der en ydre skærm om kablet som er koblet til et ekstre jord som jeg har banket ned i min fede og fugtig muld  brugers som instrument jord  den holder ud og indstråling væk  , så jeg har en stabil forsygning ingen udstråling som påvirker HIFI udstyret

jeg har ingen indflydelse på støjen som er i elnettet...men nu skal vi jo også være realistiske ik..men der findes strømrenser  / Batteridrift men så er vi derude hvor vi snakker forbedringer for 98%til 100%

så arbejd for en god el-forsygning en god jordforbindelse så potentialet mellem udstyret er ens også kan man man jo også sætte stikpropperne så alt er fase ret.

når de ting er på plads så kan man jo prøve om der er mere at hente med de kabler de bruger i rumfart..

mvh Henrik

El-installatør/stærkstrøms tekniker

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 20 December 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige netkabler. Der er forskel.

Ifg. mine erfaringer gælder det, at man ikke kan regne med, at fordi et kabel fra en lyder godt, så lyder det dobbelt så dyre, fra samme producent også godt.

I mit system er det sådan, at det ikke betyder den store forskel på min forstærker, men til gengæld, giver det meget stor forskel på mit CD-Drev.

Om det er skærmet eller ej er ikke hele sandheden. For der er forskel på lyden fra Nordosts netkabler, som ikke er skærmet.

Et godt kabel, jeg kan anbefale at lytte til, er Wireworld Electra (kan fås i lydbutikken på Frederiksberg til ca. 2.500 for 2 m).

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:
Norge  og deres forsyning  som er en smule andereledse en vores deroppe bruger de to faser til at fremfør
230V hvor vi i Danmark En Fase og N til 230V

Undskyld OT men hvis Norge trækker 230V mellem to faser har de kun 230/√3 = 133V mellem fase og 0. Altså ingen 400V
kraftstik højt mod nord??
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Darwin skrev:
Norge  og deres forsyning  som er en smule andereledse en vores deroppe bruger de to faser til at fremfør
230V hvor vi i Danmark En Fase og N til 230V

Undskyld OT men hvis Norge trækker 230V mellem to faser har de kun 230/√3 = 133V mellem fase og 0. Altså ingen 400V
kraftstik højt mod nord??

Du har så ret de fleste steder i norge findes Nul ikke i deres elektriske system , så derfor 230V volt mellem 2 faser

I danmark bliver stjerne punket fra trafoen jo jordet og du har muligheden for Nul og fase...

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes