Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvor meget betyder grafikkortet for DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt hvad i mener kan i se forskel på 2D billedkvaliteten på jeres grafikkort? og hvis ja hvordan ?

Er det på RGBHV eller S-Video/Composite PAL vi snakker om ?

Jeg har haft et utal af kort og skærme og det har været på skærmene jeg har kunne se forskel ikke grafikkortene ved RGBHV.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

havde et geforce daytona 4200ti (praktisk talt det samme som noname) og det sugede røv i billedkvalitet ud via svhs, i forhold til mit AIW Ati saphire 9600 pro.

Noget du skal være opmærksom på, når du køber (hvis) ATI kort er, at du skal være sikker på at de bruger en ordenlig 'tv' chip. Den sikre måde er, at købe et sapphire kort.

Mht størrelsen af ATI kort, så bruger de, så vidt jeg ved, samme 'tv' chip på alle ati kort fra 9200 og op.

Den store grund til jeg valgte ati var at jeg kan bruge DVI når jeg engang får projektor  og have super billed kvalitet på mit tv indtil da + jeg har nu en remote til min pc, så jeg kan styre den inde fra stuen (pcen står i et andet rum).

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Men du kan jo ikke optage med kortet vel? Derfor mener jeg at man til en HTPC er bedre tjent med DVI udgang på et videograbberkort, hvis det bare fandtes...

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg kan godt optage med kortet. Der er jo tv og radio in + svhs og composite in + lyd. Bruger det dog ikke.

Mere hvis man ser på prisen på et ati kort med dvi out i forhold til ydelse og andre produkter, så står man ski godt der :)

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt forvirret... Kan man så "nøjes" med et ATI-kort hvis man vil optage tv (PVR)... Skal man ikke bruge et kort med TV-Tuner til dette? Hvis ikke, hvorfor investerer folk i et kort som Hauppage PVR-350?

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Der er tuner i ATI's AIW (All-in-wonder) kort. Jeg er dog ikke imponeret over kvaliteten, men det var jeg heller ikke med hauppauge, så det kan godt være det bare er mig.

Man kan dog ikke ændre i programopstillingen med det software der er med til AIW kort (STORT minus), hvilket man kan med Hauppauge kort.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at du køber et sted, hvor du kan bytte varen efter du har prøvet den, for at se om kortet lever op til dine forventninger.

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er absolut hellere ikke begejstret for Haupauges TV-Tunere, syntes godt nok det er ringe kvalitet:o
Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke disse to tv-tuner er særligt gode hvilke er så bedre? (med fare for at drive lidt fra topic'et...)

Er der evt. andre der synes af de to nævnte kort giver et perfekt billede??

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået et godt tilbud på et Matrox G550, så min plan om et parhelia-512 er droppet.

Desværre er min projektor itu, men udfra billedet på min monitor (21" Hitachi CRT) vil jeg nu gerne give en bedømmelse alligevel.

Jeg mener at dette er maginalt bedre end et G450 og derved kommer det op i superligaen hvad grafikkort angår!

Farverne er mere naturlige og billedet står knivskarpt.

Ulemper, tja lige som G450 er ren 3-D ikke lige dette korts kop te, men til HTPC fås det ikke bedre til prisen.

mht. tvkort, er det desværre også mit indtryk at der ikke rigtig er nogen der er gode, pt. har jeg et MSI kort, men det er ikke bedre end så mange andre.

dog er s-vhs indgangen rimelig god, og da det er den eneste jeg ska bruge får kortet nok lov til at blive.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

lorx skrev:
Jeg er absolut hellere ikke begejstret for Haupauges TV-Tunere, syntes godt nok det er ringe kvalitet:o

Det er jeg heller ikke.... Pinnacles virker noget bedre....

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

clxx skrev:
Så det vil godt kunne betale sig for mig at købe et 9800pro i stedet for mit kedelige 9200...?

nej, men det kan betale sig, at købe et kvalitets kort fra en af de store producenter. Eller sagt på en anden måde - det kan betale sig, at købe et dyrere kort frem for et billigt....

Jeg kan klart anbefale ASUS 9200SE. ASUS Radeon kort har en rigtig god billedekvalitet. Derimod ved jeg mange er skuffede over PowerColor og andre billigmærker...

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

kyhn: hvilken projektor har du? - jeg har meget dårlig erfaring med Matrox og special opløsninger igennem PowerStrip. Det var dengang både G550 og G450.

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

kyhn: hvilken projektor har du? - jeg har meget dårlig erfaring med Matrox og special opløsninger igennem PowerStrip. Det var dengang både G550 og G450.

Electrohome CRT, jeg måtte gennem en del puslen med Pstrip før jeg blev tilfreds, men det lykkedes.

Desværre er pj nu itu, men som jeg skrev er "testen" udført på min monitor.

JEg glæder mig til at få en pj koblet på igen, så må vi se om det rykker!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Webmonkey: Det med du mener Pinnacles kort virker noget bedre, hvilket af deres mange kort taler vi så om? Og er kvaliteten bedre i form af softwaren, eller fordi hardwaren er i stand til at levere et bedre billede?

Umiddelbart er specifikationerne på Pinnacles kort nemlig ikke en hak bedre end de andre kort, og jeg har svært ved at forestille mig de rent faktisk skulle være bedre (de bliver nemlig også sjældent fremhævet for at have en bedre billedkvalitet).

Jeg er som udgangspunkt ligeglad med softwaren, jeg vil bruge anden software alligevel, men det er til dato ikke lykkedes mig at finde et kort der kan levere nogle ordentlige farver, og et billede der ikke er "uldent" (også ved brug af DScaler).

Måske kan det være fordi jeg sammenligner med mit Philips 32PW9576 TV i farver og skarphed, men jeg har til min projektor (Sanyo PLV-Z2) ikke set en bare nogenlunde god kvalitet endnu! (Desværre)

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
clxx skrev:
Så det vil godt kunne betale sig for mig at købe et 9800pro i stedet for mit kedelige 9200...?

nej, men det kan betale sig, at købe et kvalitets kort fra en af de store producenter. Eller sagt på en anden måde - det kan betale sig, at købe et dyrere kort frem for et billigt....

Jeg kan klart anbefale ASUS 9200SE. ASUS Radeon kort har en rigtig god billedekvalitet. Derimod ved jeg mange er skuffede over PowerColor og andre billigmærker...

Nu kender jeg ikke lige Asus's kort i denne sammenhænge, men det skyldes at de billige mærker bla. ikke bruger ordenlig 'tv-chip', som fx. Sapphire og i dette tilfælde, nok også ASUS.
Dog vil jeg ikke lige umiddelbart anbefale SE kort, hvis du planlægger at spille bare lidt på den.

Mht til støj på billedet, eller den 'uldne' fornemmelse ved mange tv-kort, så tror jeg (uden at vide det 100%) at en stor del skyldes elektrisk støj fra fx strømforsyningen. Mit billede blev ihvertfald bedre efter jeg fik ny PSU. Langt fra tilfredsstillende som afløser for min video-tunerdel, men bedre end før. Jeg bruger dog kun tunerdelen i kortet, når jeg arbejder ved PCen, så det er fint for mig.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Der er vel da samme TV chip på kortet om det hedder "ATI RadeOn All-In-Wonder", "Sapphire RadeOn All-In-Wonder" eller "PowerColor All-In-Wonder"?

Er det ikke kun kvaliteten af ram, og diverse andre komponenter (og ikke chipsne) der gør forskellen?

Og så typisk den software bundle og tilbehør der hører med/ikke hører med de forskellige kort?

(Og producerer Sapphire ikke stadig en del af ATIs egne kort?)

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:
Der er vel da samme TV chip på kortet om det hedder "ATI RadeOn All-In-Wonder", "Sapphire RadeOn All-In-Wonder" eller "PowerColor All-In-Wonder"?

Nej. Meget forskel på om det er "Powered by Ati" eller "Made by Ati".

Binnerup skrev:
Er det ikke kun kvaliteten af ram, og diverse andre komponenter (og ikke chipsne) der gør forskellen?

Tv-out delene kan man vel sige der hører under diverse komponenter. Efter 9200 modellerne (inc 9200) blev der introduceret en ny del til styring af video out signalet. Denne (nye) enhed forefindes dog ikke på alle producenters kort (læs: nogle bruger ringere dele), og jeg havde selv mange problemer med at finde rundt i det, da jeg skulle finde mit. Så den nemme løsning var at købe et kort fra Sapphire.

Binnerup skrev:
(Og producerer Sapphire ikke stadig en del af ATIs egne kort?)

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men lyder da plausibelt, når man ser på gennemgående standard i forhold til specifikationerne.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Morten Nielsen skrev:

Nej. Meget forskel på om det er "Powered by Ati" eller "Made by Ati".

Ok - dvs. også chipsne (ud over selve GPU'en)?

Morten Nielsen skrev:

Tv-out delene kan man vel sige der hører under diverse komponenter. Efter 9200 modellerne (inc 9200) blev der introduceret en ny del til styring af video out signalet. Denne (nye) enhed forefindes dog ikke på alle producenters kort (læs: nogle bruger ringere dele), og jeg havde selv mange problemer med at finde rundt i det, da jeg skulle finde mit. Så den nemme løsning var at købe et kort fra Sapphire.

Ok - snakker vi her om både Rage Theater chip'en (var det den model 200 der blev introduceret på nyere AIW kort?), og er det evt. også tv tuneren? (Jeg mener der sidder en Philips på mit kort).

Det kan da godt være jeg skal hjem og kigge komponenterne igennem på mit kort, for at se om der findes en bedre kvalitet, for jeg er ikke impoteret over TV kvaliteten på det kort jeg har (et All-In-Wonder 9000 Pro), men selve grafik kvaliteten er som ok. Efter at have læst lidt er det sandsynligt at mit kort netop har en Rage Theater 100 chip, og hvor stor forskel der er på 100 og 200 har jeg svært ved at bedømme.

Reelt er jeg mest af alt interesseret i at finde det tv kort/chip med den bedste billedkvalitet både hvad skarphed og farver angår, og prøve det af i min maskine for at konstatere om jeg skal ændre mit syn på at jeg ikke gider se TV på min projektor.

Jeg har flere gange overvejet at afprøve Hauppage's PVR serie, men efter hvad man hører er de reelt heller ikke bedre.

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige modtaget min Z2'er og er ved at konfigurere min HTPC. Jeg havde først tænkt mig at kører tv fra et PVR-kort gennem det (mega dyre 20m) DVI kabel jeg har bestilt. Hvis jeg i stedet skal bruge min VCR-tuner er må jeg fører et ekstra (20m og ret dyrt SCART-til-cinch) kabel til Z2'eren. Jeg tænkte på, om jeg i stedet kunne køre signalet fra VCR-tuneren ind i HTPC'eren via et tv-in stik og videre til Z2'eren via DVI kablet. Jeg kan ikke lige gennemskue om man på den måde får den samme kvalitet som hvis man kørte signalet direkte. Nogen kommentarer til det?

Jeg har iøvrigt ikke bestemt mig for graffikkortet endnu, bl.a. fordi jeg skal bruge et med 2 DVI udgange, en til Z2'eren og en til min TFT-skærm. Nogen anbefalinger?

Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Binnerup:
Jeg kan ærlig talt ikke svare med noget som jeg kan stå helt inde for, og kan ikke lige pt komme ned og se i min PC pga ryggen.

Jeg har dog købt mine pc sager ved www.shg.dk da de bytter selv efter man har prøvet sagerne, så skal man bare lige selv betale forsendelsen. Det er sku service

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes