Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvor meget betyder grafikkortet for DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

rosie: jeg tror ikke du vil få en bedre kvalitet med en video tuner - og der findes enkelte grafikkort hvor der er s-video og video in, uden de har en tuner funktionalitet, det er dog få, og jeg tror kvaliten vil være ringere end ved at købe et 300 kr's tv kort.

umiddelbart kan jeg se tre muligheder der vil give dig en rimelig kvalitet (om end ikke god, jeg har ikke set en god kvalitet til en projektor endnu):

- At putte et tv kort i din HTPC, og bruge PC'en, og dermed DVI kablet.

- At købe en boks ala. Zinwell eller ViewSonic Nextvision N6 som er en seperat tuner og scaler, og som sættes ind imellem et VGA kabel, desværre mener jeg ikke de kan tage dvi.

- At benytte en tuner fra en video, dvd optager eller lign, og trække et svhs kabel op til projektoren (evt. et scart kabel) med et omformer kabel til projektorens DVI port, men så kan du ikke have PC'en på sammen med.

Jeg ville umiddelbart vælge en ekstern tuner og scaler, men problemet er at du så ikke kan benytte DVI, og det er også ret dumt. Så ville jeg nok vælge at putte et tv kort i min HTPC, selvom kvaliteten efter min mening er for ringe.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Du har nok ret i at man ikke pt kan få et ordentligt signal via HTPC'en. Jeg er nød til at trække et kabel fra video'en, men da Z2'eren har Input 1 og 2 hvor 1 er composite/rgb/s-vhs og 2 er DVI kan der vel godt køres med to kabler samtidigt (har ikke prøvet det endnu)?

Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

rosie: jae - reelt mener jeg heller ikke du kan få et ordentligt signal fra din video - jeg har prøvet med min.

du står med en projektor der har en opløsning på 1280x720, og ca. 100".....din video får et analogt signal som er lavet til et 28" fjernsyn, og outputter tingene i almindelig lav opløsning....det kan ikke blive ret godt.

det er lidt det samme som når du ser på TV på et 14" TV, så har du et meget pænt og skarpt billede - når du så ser det samme signal på 28", så er det pludselig ikke længere så skarpt og lækkert at se på. Nu tager du så det ikke så skarpe billede og putter op i 100" - og så opskalerer projektoren signalet, og dens interne scaler er altså ikke super god.

jeg vil mene at en scaler som Zinwell eller ViewSonic NextVision N6 er det tætteste du kommer på et ordentligt TV billede så længe vi kører analogt signal.

I teorien skulle PC'en jo kunne levere et væsentligt bedre billede pga. intern scaling, deinterlacing osv, men kvaliteten af de analoge TV kort er simpelthen bare for ringe efter min mening.

På avsforum er de generelt ret glade for HDTV kortene som myHTDV osv - jeg glæder mig til vi kan få HDTV herhjemme, for jeg tror ikke vi får en god TV kvalitet i 100" før! Men samtidig mener jeg ikke din video kommer tættest på ud fra det vi kan idag.

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

rasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har testet flere forskellige grafikkort.

Uden tvivl er Matrox Parphelia det absolut bedste kort i rå billedekvalitet.

Det arbejder med nogle helt andre specifikationer end de normale spil grafikkort.

Højere detaljering og skarphed, mere naturlig farveskala.

Helt uden ghosteffekt ved høje opdatering hastigheder.

Jeg har både sat dem til en Infocus Screenplay 5700 projektor.

Derudover får de den ultimative test via min CRT SONY computerskærm.

Det er professionel udgave som der er få af i danmark. Den hedder F-500R og er en 21" CRT skærm.

Når jeg køre et almindelig f.eks TI4200, asus eller MSI på denne skærm i 100hz og i 1600 x 1200 opløsning ser det midlest talt forfærdentlig ud.

Det står udtværret og med utrolig meget ghost effekt. Man kan tydelig se at det bliver værre jo højere man køre kortet op i hz.

Når så Matrox kommer på falder alting på plads. Det står knivskarpt og ingen ghost effekt selv ved 100HZ. Farverne er så rene som de kan blive.

Det samme oplever jeg ved projektoren, der fødes via DVI.

Med Matrox bliver det bare væesntlig bedre.

Så mit råd er at investerer i et Matrox Parphilia kort. Det koster måske lidt mere end et Nvidea eller ATI men det er givet godt ud.

Så lige et lille råd til sidst, kabler betyder alt.

Så investere i gode kabler der fremstillet til formålet og som er godkendt til de opløsninger og opdaterings hastigheder i kører med.

Med venlig hilsen

Rasmus Mortensen

SKSOUND

75829550

61691686

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hm, men erfaring siger mig at man skal anvende Nvidia Quadro hvis man vil have det ypperste til en projekter. Har selv en Barco Cinema 8 og blev skuffet over ATI og Nvidia std.kort.

Det samme er mange andre også nået frem til inde på avsforum

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

rasmus skrev:
Det er professionel udgave som der er få af i danmark. Den hedder F-500R og er en 21" CRT skærm.

Når jeg køre et almindelig f.eks TI4200, asus eller MSI på denne skærm i 100hz og i 1600 x 1200 opløsning ser det midlest talt forfærdentlig ud.

Nu kender jeg ikke personligt til det Matrox Parphelia kort, men at sammenligne noget nyt med fx et Ti4200 vil altid være unfair.
Jeg havde et Ti4200 kort før mit nuværende kort, og der suger Ti4200 mildest talt røv, og kan ikke bruges til noget som helst der har med pænt billede at gøre.

ctacta:
Snakker du om nye standard-kort som FX og 9600 pro+ kort, eller gamle standard-kort som fx Ti4200 og ati 9200?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

De helt nye, kan se en forskel på CRT projektoren, men ikke på LCD/Plasma.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Quadro... hmmm det ringer en klokke... kan det ikke passe at de var de kort satte begræsninger på og så solgte dem som Geforce2MX (Men man kunne lodde lidt på dem og så fik man et Quadro tilbage) ?

Hvis det er dem så kan hardware dekodningen af mpeg2 umuligt være up to date ! 

EDIT:

http://www.tweakhardware.com/guide/quadro/ 

Fandt lige et link

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes