Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Enheder SPX-32M (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Sponkii skrev:
@NitroBlast, Har du forstand på Onkyo forstærkere ?..

Du kan jo spørge, så skal jeg forsøge at svare

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

@Nitro, det drejer sig om noget reperation/fejlfinding af en forstærker, det er som input vælgeren er gået død, eller forsyningen der til.. modellen er en Onkyo A-905.
der kommer ikke noget klart signal igennem, på nogle af kanalerne, og lyd fra forskellige kanaler bliver blandet, lyden er MEGET lav, som om at den ikke vælger inputs, den står op laver nogle underlige pop i højtalerne en gang i mellem.. har haft den åben og målt på den, der er en reguleret spænding (mener det er 12V eller 15) som står og lader op til et vist niveau over nogle sekunder ( 6-8V mener jeg), og så aflader den hurtigt, som regel der der kommer et pop..

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Sponkii skrev:
@Nitro, det drejer sig om noget reperation/fejlfinding af en forstærker, det er som input vælgeren er gået død, eller forsyningen der til.. modellen er en Onkyo A-905.
der kommer ikke noget klart signal igennem, på nogle af kanalerne, og lyd fra forskellige kanaler bliver blandet, lyden er MEGET lav, som om at den ikke vælger inputs, den står op laver nogle underlige pop i højtalerne en gang i mellem.. har haft den åben og målt på den, der er en reguleret spænding (mener det er 12V eller 15) som står og lader op til et vist niveau over nogle sekunder ( 6-8V mener jeg), og så aflader den hurtigt, som regel der der kommer et pop..

Der må jeg melde pas. Jeg har selv en gammel Onkyo Integra A-8700, der har haft et lignende problem, og der var det snavs i kontakterne, der var problemet.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Tilbage til tråden..

I dag var jeg forbi Scanchemi, det ligger langt ude på landet i gammel ejendom, blev modtaget af en flink kvinde som jeg havde aftalt med jeg skulle de på nogle af deres ting, hun havde fundet et æg frem til mig som aftalt og det passede perfekt til det jeg manglede.

da vi gik lidt rundt på "fabrikken" som mest af alt lignede en gammel landejendom, faldt jeg over nogle andre styropor forme, noget fra nogle fiskebøjer. De havde en interessant udformning, så sådan en måtte jeg også eje, det kunne jo ske jeg skulle til at lave et par andre højtalere i lidt større størrelse..

Her er lidt billeder af godterne

Billeder af "ægget"

og lidt at søjlen..
forestiller mig søjlen som lidt mere spids i bunden og så knapt så lang, med 2 enheder, og så stående på en rustfristål fod :) det kunne give nogle mægtigt fine fronthøjtaler :)..

En stor tak til Scanchemi for at være så hjælpsomme :)..

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Spændende - jeg går ud fra, at styropor-tingene skal bruges som negativer til støbeforme?

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

@Nitro, skal bruge ydersiden for at få den rigtige form og størrelse, så vil se om det kan lade sig gøre at støbe dem udvendigt, og stadigt få et pænt resultat på ydersiden. Hvis det bliver noget møg, har jeg altid indersiden af det støbte som jeg kan bruge som støbeform til de endelige skaller..

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Nu har fået fået male skallerne 3 gange, og i morgen satser jeg på at jeg kan lave den første støbning, hvis malingen da han holde til polyesteren..

jeg har fået samlet den en forstærker bestående af en TDA7375 IC forstærker, og en almindelig 13V 1.5A forsyning, den spiller fornuftigt (self ikke High End Hifi), dejligt højt og klasser bedre en mange billige forstærkere fra supermarkeder.. kan allerede nu hører jeg kommer til at blive rigtigt glad for det når enheder kommer i en rigtig indpakning med korrekt rumfang :D..

bærbarens højtaler YT!!! in comes nye højtalere :D..

ps. familie og venner har set det kommende projekt og spurgt om de kan købe et ekstra eksemplar :D, så hvis støbeformene kan klare mosten, så starter en "storproduktion"

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget spændt på at se det endelige resultat

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

gerne gerne, skal nok komme med billeder fra jeg støber og lakere :)..

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2011 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lagt den første form til støbning, i får måske svar senere i dag, men senest i morgen.

har haft malet ægget 3 gange med et TYGT lag plastik maling (det første og det bedste jeg kunne finde).

efterfølgende har jeg smurt det med noget konsistensfedt for at formen kan slippe når vævet er hærdet op..

i mit første forsøg havde jeg kippet måtten til så den passede i størrelsen, lagde den i blød og forsøgte at trykke det ind til, det kunne godt lade sig gøre, men det krævede lidt arbejde..

næste gang forsøger jeg mig med at klippe nogle hak ind mod midten, måske det gør det nemmere at lægge det helt tæt op til.. ellers må jeg i gang med små trekanter, håber jeg dog ikke..

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Lidt forsinket desværre..

Skallen jeg støbte første gang blev ret godt, men den vil kræve en del arbejde at få pæn på ydersiden, hvor indersiden er rigtig fin, så jeg har forsøgt mig med at støbe inde i denne skal, og det er blevet rigtigt fint, frem over vil jeg bruge den første støbte skal som støbe form..

jeg støber det første lag i skallen, når det så er tørret op vil jeg tilføre et ekstra lag på indersiden af ægget.

her er der billeder :)

Højre: Det væv jeg bruger til at støbe med, har fået af vide det er "retnings løst", da fiberene ikke ligger ordnet, det skulle gøre det lidt nemmere at stække og forme når det skal støbes..

Venstre: almindeligt konsistensfedt, som bliver brugt på værksteder, snasket stads som virker fint, blev fortalt man skulle bruge noget bestemt voks, men det ser jeg gennem fingre med.

Her støber jeg den første skal som så bliver til formen, det er lidt svært at se de små ujævnheder p å billedet, men det ville kræve en del arbejde, tilhøjre har jeg skilt dem ad, det krævede lidt snilde og tid, hvis jeg skulle gøre det igen, ville jeg nok male med plastik maling først, for så at sprøjte det med en gang lak eller maling som giver en mere glat overflade, så fedt og væv nemmere slipper, ville også bruge en smule mere fedt..

siden billederne er blevet tager har jeg støbt inde i den nye form, og det er blevet rigtigt fint, der kommer resultater inden længe..

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan så afsløre, at det glasvæv, du bruger, kaldes glasfilt. Det er styrken i det, der er retningsløs 

Dine billeder bringer minder frem, om dengang jeg arbejdede på LM Glasfiber, hvor jeg støbte møllevinger til vindmøller.. Jo jo.. Dengang man dagligt gik hjem fra arbejde i en styren-rus

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte nok, der var en naturlig forklaring!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Lidt flere billeder..

Lidt af de remedier jeg bruger til at støbe med..

en af de næsten færdige skaller, skal bare skæres til og slibes lidt i kanterne

Her er der en skal og en form som er ved at blive støbt..

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Så er der skiferie efterfulgt af studiestart, så projektet kommer til at gå lidt langsomt..

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Nu er der endeligt fundet tid til at færdiggøre projektet.

Desværre har resultatet ikke ramt målet, designet er ikke blevet som håbet.

Da der ikke var tid/overskud og økonomi til de uventede problemer som jeg ellers havde overvejet, var det produktion af yderligere forme til støbning samt det større forbrug af materialer, og prisen af skallerne som satte en stopper for at få lavet et par fede glasfiber højtalere.
Så jeg måtte desværre se mig mig "slået" og overgav mig til at lave dem i simpelt MDF.

Måske jeg tager projektet op igen i fremtiden, når tid/økonomi passer sammen.

Hvad angår design er det ikke blevet noget vildt, lyden derimod er rigtig stor sammenlignet med størrelsen og prisen. den var beregnet til at skulle komme ned i nærheden af 80Hz, men vil nærmere sige at den rammer 100Hz, som i mine øje er ret pænt, ved højere lydtryk begynder bassen at halte lidt, men her snakker vi lydtryk som er højere end dagligdags musik/filbrug, nærmere fest brug.
Dette problem ville jeg helt sikker kunne overkomme ved at højpasse højtalerne omkring 80 - 90Hz, så de ikke bliver udsat for alt for meget lavfrekvents.

Diskat og mellemtone på højtalerne er jeg yderst tilfreds med, meget klar og ultra tydelig, selv de mindste detaljer og fejl i musikken slår tydeligt igennem, er også begejstret over den brede spredningen af de høje frekvenser, der er ikke mange dyk eller spidser i lyden hvis man bevæger sig forbi den enkelte højtaler.

Har endnu ikke fået testet mine højtalere med den nye klasse-d forstærker som skal indbygges.
Planen er stadigt de skal være aktive, og det fungere ganske fint, effekten bliver samlet i omegnen af 25-35watt RMS.

Efter jeg havde fået lavet mine kabinetter færdig, og testet dem, havde jeg en kammerat på besøg. Han skulle snart investere i 5 højtalere til et surroundsæt,  og han blev straks interesseret i de enheder jeg havdet fået fingere i, og mente vi skulle bygge 5 ekstra, da han havde lidt bedre plads til højtalere, byggede vi hans efter optimale mål hvilket var en smule større end mine.
resultatet af dette var en smule mere bund, men ikke meget, så højtalerne er nok en smule overvurderet i bunden, men den overordnede lyd fra dem er vi begge ret imponeret over, hans system bliver underbygget med en subwoofer, som højst sandsynligt skal tage over i omegnen af 100Hz, men dette kræver lidt test og indjustering.

Nu til lidt billeder fra projektet:

Første højtaler skåret (vidst nok min kammerats)

Samling af kasserne skete med massere af lim og dykkere.

Klargøring til lakering.

Så blev de grundet, nu mangler en let slibning og lakering.

Lige nu ligger jeg desværre ikke inde med nogle billeder af de færdigt lakerede højtalere.
men de skal nok komme ASAP.

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Så kom der billeder af det færdige produkt.. eller næsten. der mangler lidt tilpasning af låg, den viste højtaler der den hvor forstærkeren er indbygget, da jeg tog billedet ikke havde 220V stikket i nærheden og er derfor ikke kommet i.

skruerne i låget er også midlertidige, de skal skiftet ud med nedsænkede hvide skruer.

Lyden fra den nye forstærker er rigtig fin, har ikke rigtigt ændret oplevelsen af den samlede lyd.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Ser ret godt ud, men er kabinetterne ikke noget større, end de æg, du havde tænkt dig til at starte med?

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Kan ikke helt huske litermålet på de æg, men hvis jeg ikke tager meget fejl er de nye højtaler en 1-1½ større, men der skulle også en del dæmpningsmateriale i æggene.

Det andet sæt højtalere min kammerat og jeg lavede samtidigt med de hvide er væsentligt større.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes