Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lav spænding på el-nettet. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 December 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
fredmarantz skrev:

Kan du stille glødespændingen - uden reg. strømforsyning?? Det er i hvert fald ikke en feature, jeg i
mit gamle udstyr kan gøre - troede, at det var en fast ting, som var betinget af trafoen.

Vh

Freddy

Gløden er som oftest et CRC, CLCR filter eller lignende. Så bytter man ud R med en der har lavere modstand. Hvis gløden er AC
direkte fra sekundærviklingen på trafo er det ikke noget at gøre hvis spendingen er for lav.

Puma

Ok- tak!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke lige hvor meget Max spænding DONG må levere.

Noget udstyr var med 110, 127 ( eller er det 117), 220 og 240V. Man kan fixe en traffo og koble samme op som auto transformer (betyder der er Net spænding på Begge sider). Øge spændingen med 12V eller hvilken traffo man forsøger med. 

Jeg mener dog at max spændingen kun må komme op på 250V, også fordi ting til 3 faset vel ikke skal have mere end nå ja 400V, imellem to faser.

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 31 December 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej!

Fandtlige lidt til jer om spændingen i forsynings nettet

Uddrag af sikkerhedsstyrelsens hjemmeside:

Af Henrik Møller Nielsen, Sikkerhedsstyrelsen
Februar 2009

I Stærkstrømsbekendtgørelsen, Elektriske installationer Afsnit 6, 525, står, at spændingsfaldet i forbrugeres installationer er under overvejelse, men i noten anbefales det, at der fra installationens forsyningspunkt og frem til tilslutningsstedet er et spændingsfald, som ikke overstiger fire procent.

Der er i elbranchen nogle, der har den opfattelse, at spændingsfald ikke er noget, man bør beskæftige sig med. Denne opfattelse har i flere tilfælde betydet, at elinstallatøren har måttet skifte stikledninger og gruppeledninger til større tværsnit samt ændre fordelingen af brugsgenstande på grupperne for at opnå et spændingsfald, som brugeren ville acceptere, og som Sikkerhedsstyrelsen har kunnet anse for sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Spændingsfald før og nu
Før 1993 var kravet til spændingsfald beskrevet i Fællesregulativet. Dengang skulle stik- og hovedledninger dimensioneres, så spændingsfald i disse sammenlagt med spændingsfald i gruppeledningerne frem til tilslutningsstedet i installationen ikke oversteg tre procent ved boliginstallationer og fire procent ved andre installationer.

I 1993 blev kravet til spændingsfald fjernet fra Fællesregulativet, da følgende tekst blev indført i Stærkstrømsbekendtgørelsen under pkt. 525 ”Med mindre særlige forhold gør det nødvendigt at acceptere større spændingsfald, må spændingsfaldet mellem installationens forsyningspunkt og en fast installeret brugsgenstand eller stikkontakt ikke være større end fire procen af installationens nominelle spænding”.

I 2001 træder afsnit 6 i kraft, og som tidligere nævnt, er punkt 525 under overvejelse. Det betyder imidlertid ikke, at spændingsfaldet størrelse er uden betydning, da det i 510.1 i SB er et krav, at installationen skal kunne fungere som tilsigtet.

Spænding i tilslutningsstedet
Når man skal dimensionere en elektrisk installation, kan man ikke gå ud fra, at der i stikledningens tilslutningspunkt er den nominelle spænding (230/400V).

El-leverandøren er forpligtet til at overholde Rekommandationen R16 fra 2001, Spændingskvalitet i lavspændingsnet, hvor der blandt andet står, at spændingen i en stiklednings tilslutningspunkt kan variere i intervallet fra -10 procent til +seks procent i forhold til den nominelle spænding, hvilket svarer til 207 V til 244 V, eller 360 V til 424 V.

For apparater (brugsgenstande) har fabrikanten forudsat en største og mindste spænding ved tilslutningsstedet (se faktaboks). Hvis der ikke fremgår spændingsgrænser af monteringsvejledningen, kan man normalt regne med, at apparatet fungerer korrekt ved den nominelle spænding ± 10 procent.

I de tilfælde, hvor der kun er den tilladelige mindste spænding til stede i stikledningens tilslutningspunkt, kan man hurtigt se, at der ikke er plads til yderligere spændingsfald i installationen. Nu er det normalt ikke tilfældet, men det er en af grundene til, at der ikke er fastsat bestemte krav til spændingsfaldet

MVH. J

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Januar 2011 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

alle store selskaber er sku da ligeglad med dig som forbruger, du har bare og betale, de er der kun for deres egen røv skyld og pleje deres aktionærer så de kan holde deres røv varm så længe de kan

Tror nok at du her efter jul/nytår bør få hukommeren opdateret nhj4  Hovedparten af Dongs aktionærer er faktisk dig selv, og de fleste øvrige regionale 'forsyninger' er ejet af forbrugerne, altså også os selv - de drives via et valgt repræsentantskab af forbrugerne.

At både Dong samt elforsyningsselskaberne så efterhånden har glemt det, er problemet

Men de efterligner jo kun dagens normale standard hos også vore folkevalgte regering og kommuner - kun ca. 1 måned før hvert valg kommer de frem fra gemmestederne. Kun ved dit kryds, kan du fjerne de uduelige.

Gå du ind i sagen, og brug din tid samt kræfter der på at ændre situationen.
Helt almindelig dagligdags småbrokkeri her og i øvrige forum vil ikke ændre en millimeter.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Januar 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

jackson stuart skrev:

Hej!

Fandtlige lidt til jer om spændingen i forsynings nettet

Uddrag af sikkerhedsstyrelsens hjemmeside:

Af Henrik Møller Nielsen, Sikkerhedsstyrelsen
Februar 2009

I Stærkstrømsbekendtgørelsen, Elektriske installationer Afsnit 6, 525, står, at spændingsfaldet i forbrugeres installationer er under overvejelse, men i noten anbefales det, at der fra installationens forsyningspunkt og frem til tilslutningsstedet er et spændingsfald, som ikke overstiger fire procent.

Der er i elbranchen nogle, der har den opfattelse, at spændingsfald ikke er noget, man bør beskæftige sig med. Denne opfattelse har i flere tilfælde betydet, at elinstallatøren har måttet skifte stikledninger og gruppeledninger til større tværsnit samt ændre fordelingen af brugsgenstande på grupperne for at opnå et spændingsfald, som brugeren ville acceptere, og som Sikkerhedsstyrelsen har kunnet anse for sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Spændingsfald før og nu
Før 1993 var kravet til spændingsfald beskrevet i Fællesregulativet. Dengang skulle stik- og hovedledninger dimensioneres, så spændingsfald i disse sammenlagt med spændingsfald i gruppeledningerne frem til tilslutningsstedet i installationen ikke oversteg tre procent ved boliginstallationer og fire procent ved andre installationer.

I 1993 blev kravet til spændingsfald fjernet fra Fællesregulativet, da følgende tekst blev indført i Stærkstrømsbekendtgørelsen under pkt. 525 ”Med mindre særlige forhold gør det nødvendigt at acceptere større spændingsfald, må spændingsfaldet mellem installationens forsyningspunkt og en fast installeret brugsgenstand eller stikkontakt ikke være større end fire procen af installationens nominelle spænding”.

I 2001 træder afsnit 6 i kraft, og som tidligere nævnt, er punkt 525 under overvejelse. Det betyder imidlertid ikke, at spændingsfaldet størrelse er uden betydning, da det i 510.1 i SB er et krav, at installationen skal kunne fungere som tilsigtet.

Spænding i tilslutningsstedet
Når man skal dimensionere en elektrisk installation, kan man ikke gå ud fra, at der i stikledningens tilslutningspunkt er den nominelle spænding (230/400V).

El-leverandøren er forpligtet til at overholde Rekommandationen R16 fra 2001, Spændingskvalitet i lavspændingsnet, hvor der blandt andet står, at spændingen i en stiklednings tilslutningspunkt kan variere i intervallet fra -10 procent til +seks procent i forhold til den nominelle spænding, hvilket svarer til 207 V til 244 V, eller 360 V til 424 V.

For apparater (brugsgenstande) har fabrikanten forudsat en største og mindste spænding ved tilslutningsstedet (se faktaboks). Hvis der ikke fremgår spændingsgrænser af monteringsvejledningen, kan man normalt regne med, at apparatet fungerer korrekt ved den nominelle spænding ± 10 procent.

I de tilfælde, hvor der kun er den tilladelige mindste spænding til stede i stikledningens tilslutningspunkt, kan man hurtigt se, at der ikke er plads til yderligere spændingsfald i installationen. Nu er det normalt ikke tilfældet, men det er en af grundene til, at der ikke er fastsat bestemte krav til spændingsfaldet

MVH. J

Sådan som jeg læser ovenstående, så vil du i princippet kunne få ned til 198,72Volt uden at det er "ulovligt", (207V-4%, de 4% er det tilladte spændingsfald fra "gravstenen" til stikkontakten).
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Nu er mit kendskab til lavere spændinger begrænset.

Men hvis der er rygter om spændingsfald er af det ondeste af det onde, hvad da med de steder i Verden hvor ledningsnettet er sådan lidt tilfældig ____   ____ jeg mener, hvor der også ofte er strømsvigt. Skulle samme være specielt skadeligt?

Hvis en bil kører 130 og skal bringes hurtigt ned i fart, betyder det at "Noget i bilen går i stykker"?

Altså når spændingen passerer 160V da går alting i stykker, er det sådan jeg skal forstå hvad nogen mener.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hos mig på Frederiksberg har jeg i dagtimerne fra 213 til 221 hvilket bevirker at min CD-spiller med mellemrum ikke virker, samt min effektforstærker "knurrer". Desværre er DONG komplet ligeglade med det, +- 10% er tilladt.

Hører gerne fra nogen som har erfaringer med argumentation overfor DONG.

Har iøvrigt lige fået indstalleret en seperat gruppe med jord til mit hifi, men lige meget hjalp det ØV ØV.

I forbindelse med Netdelen i Fladskærme har nogen nævnt defekte Kondensatorer og i forbindelse med for lave spænding i en CD vil jeg mene at 213 V, da må og skal det være denne CD som er defekt. Medmindre nogen ligefrem har prøvet med en Variabel transformator at checke hvor lave spænding en sådan CD kan virke ved eller med.

Hvis nogen fortæller at 213V er specielt lavt ____

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hvis noget ikke virker ved 213V er genstanden garanteret defekt!

Uanset hvorledes netdelene end er konstruerede (dimensionerede), da opererer man altså med noget. På engelsk "Conservatively Rated" eller overdimensioneret i hvad noget kan tåle, tåle af for stor effekt.

Doxa70SE
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se hvordan forsyningsselskaberne kan have et problem når de overholder det de lover?

At enkelte produkter så ikke engang kan virke under korrekte, specificerede forhold må mane til eftertanke. Eller handling...

Retur til forhandleren! Mon de overhovet er/kan CE mærkes?

Hvilke produkter taler vi om her? 

Til top Vis Doxa70SE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doxa70SE

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Dengang man talte om sætte spændingen op fra 220V til 240V, stigning på nøjagtig 9% ville dette  betyde en mer effektforbrug på 19%. Her tænker jeg på varme og andre effektkrævende enheder, og et stigende forbrug.  

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Jeg kan ikke rigtig finde nogen dansk fohandler i øjeblikket... har købt den ene via Expert der fik den fra "Golden Age Music" i Sverige. Den anden er  købt brugt hos Vassago hifi - men han forhandler dem ikke.

Exact Power 15A fabrikeres ikke længere. Jeg købte også én brugt hos Vassago og den siger den lever 230V som output konstant. Den jeg ville have haft findes ikke i en 230V version.

Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at det er ret ofte at problemet er hos forsynings selskabet, nærmere i hus eller lejligheds installationen, på grund af gamle fejlbehæftede installationer.

Har en bekendt i Århus der bøvlede med spændings fald, og han kontaktede elværket, og de foretog en efterspænding af stikledning i gravsten målerskab samt gruppetavle, og derefter har der ikke siden været noget problem.

Hvis du har et problem bør du få en til at lave en 24 timers måling der hvor din stikledning kommer ind i huset/ lejligheden. Hvis den er ok, kan du jo prøve samme måling i din kontakt.

220V er nok ikke nemt at klage over, men jeg er 99% sikker at du skal adressere dit problem til udlejer fremfor elselskab, hvis du vil gøre noget ved det.

Så pointen er at det er en god ide at undersøge om man bor i et drivhus, inden man smider sten efter elselskabet..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Nu er det nok de færreste som har mulighed for komme ind og måle ude i "Gravstenen" (første gang jeg hører dette udtrykt).

Her er en personlig oplevelse med en støvsuger.

Ved brug bliver det ene ben i stikket faktisk varmt, hvilket fortæller der engang kan blive et problem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes