Emne: Andre højttalere? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Knagsted Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
jazzman skrev:
hverken kvickly eller nitro har ret mht. placering af portede højttalere, desværre:
Hvor tæt man kan placere en ht op ad en væg afhænger af den valgte basafstemning, og en lukket med højt Q kan være mere sart mht. placering end en refleks, som også kan afstemmes "boomy" eller "tør". En bagudvendt port skal bare have ånderum sv.t. portens radius, så er man cool - hvis altså afstemningen tillader det.
Men Knagsted, er din reol så vakkelvorn at den ikke kan bære 15kg? |
|
|
Kommer også en hel del an på væggen. Er den meget blød, så kan den ressonere - er den meget hård, så er det ikke noget større problem. Hvis højtaleren har fremadrettede refleksporte, så skal man bare undgå, at den rører væggen - er portene bagudrettede, så skal der mere afstand til  |
|
|
15 kg kan den vel nok bære - den skal også bære godt 300 bøger. __________________ Vh
Peter
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nitro, ht er rundstrålende for de frekvenser, porten varetager.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
jazzman skrev:
hverken kvickly eller nitro har ret mht. placering af portede højttalere, desværre:
Hvor tæt man kan placere en ht op ad en væg afhænger af den valgte basafstemning, og en lukket med højt Q kan være mere sart mht. placering end en refleks, som også kan afstemmes "boomy" eller "tør". En bagudvendt port skal bare have ånderum sv.t. portens radius, så er man cool - hvis altså afstemningen tillader det.
Men Knagsted, er din reol så vakkelvorn at den ikke kan bære 15kg? |
|
|
Kommer også en hel del an på væggen. Er den meget blød, så kan den ressonere - er den meget hård, så er det ikke noget større problem. Hvis højtaleren har fremadrettede refleksporte, så skal man bare undgå, at den rører væggen - er portene bagudrettede, så skal der mere afstand til  |
|
|
Hvis bare det var så vel... men du tager grueligt fejl mht. højttalere med fremadrettet port. I basområdet, som er der hvor porten har sit virkeområde, er alle højttalere principielt rundstrålende, hvorfor du vil opleve stort set de samme udfordringer hvadenten du vælger et højttaler med port foran eller bagpå... eller i bunden, for den sags skyld. __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| nitro, ht er rundstrålende for de frekvenser, porten varetager. |
|
|
Brok skrev:
| Hvis bare det var så vel... men du tager grueligt fejl mht. højttalere med fremadrettet port. I basområdet, som er der hvor porten har sit virkeområde, er alle højttalere principielt rundstrålende, hvorfor du vil opleve stort set de samme udfordringer hvadenten du vælger et højttaler med port foran eller bagpå... eller i bunden, for den sags skyld. |
|
|
Jeg er klar over, at fysikken ikke tillader en forsimpling, og at det, der virker enkelt, kan være utroligt avanceret. Hele kabinettet emitter lydbølger, idet det svinger efter den ressonans, som det er bygget til. Men; Hvis der i et komplet lyddæmpet rum, som er totalt ekko-dæmpet, står en HT med fremadrettet refelks, så vil den bagfra være mere "tavs" end hvis refleksen var bagudrettet. Enige?
Hvis I er enige i dét, så er vi ikke uenige. Jeg mener blot, at hvis alle faktorer altid skal tages i betragtning, så bliver livet alt for besværligt, og derfor mener jeg, at fremadrettede refleksporte er mere egnede til placering på (eller tæt ved) væg end bagudrettede  __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
jazzman skrev:
|
|
Brok skrev:
Hvis bare det var så vel... men du tager grueligt fejl mht. højttalere med fremadrettet port. I basområdet,
som er der hvor porten har sit virkeområde, er alle højttalere principielt rundstrålende, hvorfor du vil opleve stort set de
samme udfordringer hvadenten du vælger et højttaler med port foran eller bagpå... eller i bunden, for den sags skyld.
|
|
|
Jeg er klar over, at fysikken ikke tillader en forsimpling, og at det, der virker enkelt, kan være utroligt avanceret. Hele
kabinettet emitter lydbølger, idet det svinger efter den ressonans, som det er bygget til. Men; Hvis der i et komplet
lyddæmpet rum, som er totalt ekko-dæmpet, står en HT med fremadrettet refelks, så vil den bagfra være mere "tavs" end
hvis refleksen var bagudrettet. Enige? - Nej
Hvis I er enige i dét, så er vi ikke uenige. Jeg mener blot, at hvis alle faktorer altid skal tages i betragtning, så bliver livet
alt for besværligt, og derfor mener jeg, at fremadrettede refleksporte er mere egnede til placering på (eller tæt ved) væg
end bagudrettede  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
kvickly skrev:
| behold dine Bose og vent indtil du har skiftet til noget seriøst cd/amp |
|
|
En debat der aldrig slutter - skal man opgradere signalkilde, forstærker eller højttaler? Der er argumenter for alle tre
tilgange,
men de fleste mennesker, man trækker ind fra gaden, vil frydes mest over en højttaler-opgradering - der er simpelthen et
større kvalitetsgab mellem top og bund i dette segment end i de andre!
Derfor anbefaler jeg altid at skifte højttaler først, medmindre resten er totalt skod, og det er der altså ikke tale om her, selv
om
kvickly forsøger at antyde det. |
|
|
Det vil jeg også erklære mig enig i. Højttaleren er uden sammenligning det vigtigste, de som påstår det modsatte er enten
ignoranter eller har Linn (som hævder det modsatte / marketingstrategi).
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uddybning? __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
jazzman skrev:
|
|
Brok skrev:
| Hvis bare det var så vel... men du tager grueligt fejl mht. højttalere med fremadrettet port. I basområdet, som er der hvor porten har sit virkeområde, er alle højttalere principielt rundstrålende, hvorfor du vil opleve stort set de samme udfordringer hvadenten du vælger et højttaler med port foran eller bagpå... eller i bunden, for den sags skyld. |
|
|
Jeg er klar over, at fysikken ikke tillader en forsimpling, og at det, der virker enkelt, kan være utroligt avanceret. Hele kabinettet emitter lydbølger, idet det svinger efter den ressonans, som det er bygget til. Men; Hvis der i et komplet lyddæmpet rum, som er totalt ekko-dæmpet, står en HT med fremadrettet refelks, så vil den bagfra være mere "tavs" end hvis refleksen var bagudrettet. Enige?
Hvis I er enige i dét, så er vi ikke uenige. Jeg mener blot, at hvis alle faktorer altid skal tages i betragtning, så bliver livet alt for besværligt, og derfor mener jeg, at fremadrettede refleksporte er mere egnede til placering på (eller tæt ved) væg end bagudrettede  |
|
|
Jeg synes du gør det enkle uhyre kompliceret: I og med at de aller færreste hører deres yndlingsplader i et totalt ekkodæmpet lyddødt rum, er den teoretiske fysik vel i grunden uinteressant, når nu det aktuelle emne er for eller imod udskiftning af de aldersstegne og allerede ved introduktionen underlødige Bose 301? Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok skrev:
Jeg synes du gør det enkle uhyre kompliceret: I og med at de aller færreste hører deres yndlingsplader i et totalt ekkodæmpet lyddødt rum, er den teoretiske fysik vel i grunden uinteressant, når nu det aktuelle emne er for eller imod udskiftning af de aldersstegne og allerede ved introduktionen underlødige Bose 301?
Hygge, Brok |
|
|
Jeg har forsøgt at forsimple de faktorer, der taler for og / eller imod bag- og forvendte refleksporte indenfor rimelighedens grænser - intet andet. Enkelte vil så gøre det meget indviklet, og her siger jeg så bare, at hvis alle faktorer skal tages i betragtning, så er det umuligt at træffe et valg. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ser bort fra turbulens, friktion og piberesonansser (som er mindre tydelige, når porten sidder på bagsiden).
Så befinder vi os LANG under baffelstepfrekvensen, DVS. lyden udbreder sig sfærisk, altså vil lydtrykket fra den, være det
samme, uanset hvor på radius/kugleskallen du befinder dig. Du kan også finde formler for lydtryk som beskriver dette.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg uddyber gerne: Nitro, du tager fejl, undskyld. Og du spørger om en uddybning til kappens "nej" - jeg har givet den og gør
det gerne igen: en alm. refleksport spiller mellem 20 og 60Hz. Det er bølgelængder på mellem 5,5 og 17 meter, dimensioner
der overstiger de fleste kabinetters bredde. Derfor er højttaleren rundstrålende, og IKKE mere "tavs" på den modsatte side af
refleksporten.
HVIS højttaleren står bare 4 cm fra bagvæggen, betyder det ikke en disse hvor porten sidder, så det behøver vi, please, ikke
at diskutere længere. Så valget skal - som jeg allerede har skrevet - ikke stå mellem porte eller ej, eller disse placering, men
om den afstemning, der er anvendt. Er man i tvivl, slæber man grejet hjem i stuen og lytter.
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har en ven med en DRA-F107 og monitor audio bx2 det spiller helt fint. den bx2'er er faktisk en forbløffende god højttaler til prisen. men som de fleste monitor audio'er tager det lidt tid at indspille dem
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
En bagudrettet port vil også få en forstærkning, som ikke vil være nær så kraftig, hvis den er foran hvis ht'eren står lige tæt op ad væggen. Man kan bruge porten på 2 måder. Enten til at øge outputtet i dybbassen, eller også bruge den til at kontrollere basenhedens bevægelser. I begge tilfælde giver den dog større følsomhed. Personligt, er jeg til port foran.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Knagsted Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
End of story: Det endte med at jeg købte to Lektor 3 da jeg umiddelbart synes at de spiller bedre end Lektor 2 og i hvertfald bedre end mine gamle Bose højttalere. Jeg ved godt at 3'eren får en stjerne mindre end 2'eren; det lever jeg med.
__________________ Vh
Peter
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine højtalere har givet mig mangt et smil på læben og ja de der diskanter ser ikke ud af noget som helst i dagens Danmark.
Til gengæld så er det en fantastisk sjov, politisk ukorrekt charmetrold af en festkanon du har hængende.
Og den er sågar beregnet til at have hængende, den er i sit es, alle de alternativer som er listet er ikke beregnet til den brug du
har brug for.
Behold dem og brug noget krudt på noget godt elektronik istedet for.
Hvis det så ikke i længden er godt nok, ja så skal du nok prøve nogle forskellige i dit eget hjem og ikke bede fremmed folk om
deres mening, men søge din egen.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knagsted skrev:
End of story: Det endte med at jeg købte to Lektor 3 da jeg umiddelbart synes at de spiller bedre end
Lektor 2 og i hvertfald bedre end mine gamle Bose højttalere. Jeg ved godt at 3'eren får en stjerne mindre end 2'eren; det
lever jeg med. |
|
|
Stjernerne er i brugernes ører
Gider du beskrive forskellen mellem dine nye og gamle ht lidt mere - er nysgerrig.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knagsted: Tillykke med nyindkøbet. jeg håber du bliver fuldt tilfreds
Nitro: Jeg synes generelt det er helt fint at lade teorien hvile, og bruge ørerne istedet. Netop derfor giver det uhyggeligt lidt mening alligevel at inddrage en bette smule teori, som så i dette tilfælde synes at være fejlagtig. Men der er vel som altid chance for at lære noget nyt: Hvilke fordele er der ved den fremadrettede port, når Kappens og Jazzmans betragtninger ovenfor tages med i ligningen?
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |
Knagsted Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var en fejl at jeg skrev at Lektor 3'eren havde fået en stjerne mindre end dens lillebror (på What HiFi) - det er ikke tilfældet. Det er tydeligt at Lektor 3 har en mere fyldig bass end Bose 301, men jeg har ikke lyttet så længe så jeg kan ikke udtale mig nærmere. Desværre kan jeg ikke lave en A-B test uden at skulle bruge en trappestige og så ryger lidt af fidusen. Min lille Denon DRA-F102 har kræfter nok, men bliver på et tidspunkt skiftet til noget større når jeg får plads. Jeg vil gerne ha' en større "kasse med flere knapper" så jeg ikke skal via fjernbetjening ind i en menu hvis jeg vil stille på f.eks. diskanten.
Boserne er foreløbig pakket ned.
__________________ Vh
Peter
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok skrev:
Nitro: Jeg synes generelt det er helt fint at lade teorien hvile, og bruge ørerne istedet. Netop derfor giver det uhyggeligt lidt mening alligevel at inddrage en bette smule teori, som så i dette tilfælde synes at være fejlagtig. Men der er vel som altid chance for at lære noget nyt: Hvilke fordele er der ved den fremadrettede port, når Kappens og Jazzmans betragtninger ovenfor tages med i ligningen? |
|
|
Hvis det var underordnet, om refleksportene var fremad- eller bagudrettede, så er det da spøjst, at hovedreglen siger, at højtalere (store som små) med bagudrettet refleksport skal placeres med afstand til væggen, så reflekserne ikke "kastes tilbage", og danner buldrende, upræcis bas. Derudover så kan man jo sige, at hvis de 2 herrer har uforbeholdent ret, så ville en basrefleks-højtalers basafgivelse i et ekkofrit rum være ens på alle sider af HT'en - hvilket ikke giver mening.
Kabinettet summer / ressonerer efter den frekvens det er bygget til, og derfor afgives der lyd til alle sider - men der afgives mest lyd i den retning højtalerens enheder peger. Refleksporten kan på en underlig måde betragtes som en selvstændig enhed, der udsender lavfrekvent lyd, og hvis man gerne vil undgå, at denne lyd går i væggen, eller bliver kastet tilbage fra væggen, så er det en fordel, at vælge højtalere hvor refleksen er fremadrettet - på den måde får man det lyd der kommer derfra direkte og ikke som et ekko fra væggen.
Jeg har lige klippet dette fra hifiklubbens hjemmeside:
Alle LEKTOR-modeller er basrefleks-konstruktioner og har basporte på fronten (bortset fra LEKTOR 8). Dermed kan du uden problemer placere højttaleren tæt ind mod væggen.
Hvorfor skriver de sådan noget, hvis det alligevel ikke er rigtigt?
Jeg ønsker trådstarter tillykke med de nye højtalere, og jeg håber, at du er glad for dem lang tid frem  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
Brok skrev:
Nitro: Jeg synes generelt det er helt fint at lade teorien hvile, og bruge ørerne istedet. Netop derfor giver det uhyggeligt lidt mening alligevel at inddrage en bette smule teori, som så i dette tilfælde synes at være fejlagtig. Men der er vel som altid chance for at lære noget nyt: Hvilke fordele er der ved den fremadrettede port, når Kappens og Jazzmans betragtninger ovenfor tages med i ligningen? |
|
|
Hvis det var underordnet, om refleksportene var fremad- eller bagudrettede, så er det da spøjst, at hovedreglen siger, at højtalere (store som små) med bagudrettet refleksport skal placeres med afstand til væggen, så reflekserne ikke "kastes tilbage", og danner buldrende, upræcis bas. Derudover så kan man jo sige, at hvis de 2 herrer har uforbeholdent ret, så ville en basrefleks-højtalers basafgivelse i et ekkofrit rum være ens på alle sider af HT'en - hvilket ikke giver mening.
Kabinettet summer / ressonerer efter den frekvens det er bygget til, og derfor afgives der lyd til alle sider - men der afgives mest lyd i den retning højtalerens enheder peger. Refleksporten kan på en underlig måde betragtes som en selvstændig enhed, der udsender lavfrekvent lyd, og hvis man gerne vil undgå, at denne lyd går i væggen, eller bliver kastet tilbage fra væggen, så er det en fordel, at vælge højtalere hvor refleksen er fremadrettet - på den måde får man det lyd der kommer derfra direkte og ikke som et ekko fra væggen.
Jeg har lige klippet dette fra hifiklubbens hjemmeside:
Alle LEKTOR-modeller er basrefleks-konstruktioner og har basporte på fronten (bortset fra LEKTOR 8). Dermed kan du uden problemer placere højttaleren tæt ind mod væggen.
Hvorfor skriver de sådan noget, hvis det alligevel ikke er rigtigt?
Jeg ønsker trådstarter tillykke med de nye højtalere, og jeg håber, at du er glad for dem lang tid frem 
|
|
|
Hej Nitro.
Jeg kender ikke til, at der skulle være en hovedregel ift. front- eller bagplaceret port. Er det fordi, Hifiklubben skriver det på deres hjemmeside? Uanset om du synes, dit eksempel med en højttaler aflyttet i dit ekkofrie rum giver mening eller ej, er der nogle fysiske faktorer, som du ikke kommer udenom. Heriblandt, at jo lavere vi bevæger os i frekvensspektret, desto mere rundstrålende og dermed mindre retningsbestemte vil lydbølgerne (som er lufttrykforandringer) være. For at bruge din egen terminologi: På en underlig måde kan man betragte den samlede mængde af lufttrykforandringer (altså lydbølger) fra en højttaler i et givent rum som summen af netop den direkte lyd fra enheder, port og kabinet samt bidrag fra diffusioner og reflektioner bestemt af netop selvsamme rum. Det er min opfattelse, at de to herrer har ret. Uden forbehold.
Hygge, Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|