Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Andre højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 December 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Alle LEKTOR-modeller er basrefleks-konstruktioner og har basporte på fronten (bortset fra LEKTOR 8).
Dermed kan du uden problemer placere højttaleren tæt ind mod væggen.

Hvorfor skriver de sådan noget, hvis det alligevel ikke er rigtigt?

Fordi en bagudrettet port kræver 3-5cm frigang, mens en frontrettet kan mases klos op ad væggen. Det er bare at læse
indenad.

Mht. dine overvejelser om rundstråling vil jeg henvise til lærebøger i akustik eller fx.
denne glimrende bog fra min reol
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Fordi en bagudrettet port kræver 3-5cm frigang, mens en frontrettet kan mases klos op ad væggen.

Og dermed er vi 100% enige i dét, jeg har forsøgt at forklare hele tiden - nemlig at en højtaler med fremadvendte refleksporte er mere egnet til at hænge direkte på væggen end en med bagudrettede.. Halleluja!!

Snakken er så bare end med at blive til en filosofisk komplicering af teknikaliteter, der lidet har med sagen at gøre

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 December 2010 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

jazzman skrev:
Fordi en bagudrettet port kræver 3-5cm frigang, mens en frontrettet kan mases klos
op ad væggen.

Og dermed er vi 100% enige i dét, jeg har forsøgt at forklare hele tiden - nemlig at en højtaler med fremadvendte
refleksporte er mere egnet til at hænge direkte på væggen end en med bagudrettede.. Halleluja!!

Snakken er så bare end med at blive til en filosofisk komplicering af teknikaliteter, der lidet har med sagen at gøre [;)

ja, det er du jo så selv ansvarlig for. Faktum er at bagvendte porte fint kan stå 3-5cm op ad væg, hvis afstemningen tillader det
- noget du var meget uenig i på side 2

Trådstarters HT stod, som du erindrer, på en reol. Men hvis det gør dig i bedre humør, er det fint for mig at vi siger at vi er
enige.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Og godt nytår

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
NitroBlast skrev:

jazzman skrev:
Fordi en bagudrettet port kræver 3-5cm frigang, mens en frontrettet kan mases klos
op ad væggen.

Og dermed er vi 100% enige i dét, jeg har forsøgt at forklare hele tiden - nemlig at en højtaler med fremadvendte
refleksporte er mere egnet til at hænge direkte på væggen end en med bagudrettede.. Halleluja!!

Snakken er så bare end med at blive til en filosofisk komplicering af teknikaliteter, der lidet har med sagen at gøre [;)

ja, det er du jo så selv ansvarlig for. Faktum er at bagvendte porte fint kan stå 3-5cm op ad væg, hvis afstemningen tillader det
- noget du var meget uenig i på side 2

Trådstarters HT stod, som du erindrer, på en reol. Men hvis det gør dig i bedre humør, er det fint for mig at vi siger at vi er
enige.

Jeg har læst alle (mine) indlæg igennem igen, og jeg har på intet tidspunkt været uenig i dette - heller ikke på side 2..

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 December 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Hvis det var underordnet, om refleksportene var fremad- eller bagudrettede, så er det da spøjst, at
hovedreglen siger, at højtalere (store som små) med bagudrettet refleksport skal placeres med afstand til væggen, så
reflekserne ikke "kastes tilbage", og danner buldrende, upræcis bas. Derudover så kan man jo sige, at hvis de 2 herrer har
uforbeholdent ret, så ville en basrefleks-højtalers basafgivelse i et ekkofrit rum være ens på alle sider af HT'en - hvilket ikke
giver mening.

Måske ikke for dig - men det er sandt.

NitroBlast skrev:

Kabinettet summer / ressonerer efter den frekvens det er bygget til, og derfor afgives der lyd til alle sider - men der afgives
mest lyd i den retning højtalerens enheder peger. Refleksporten kan på en underlig måde betragtes som en selvstændig
enhed, der udsender lavfrekvent lyd, og hvis man gerne vil undgå, at denne lyd går i væggen, eller bliver kastet tilbage fra
væggen, så er det en fordel, at vælge højtalere hvor refleksen er fremadrettet - på den måde får man det lyd der kommer
derfra direkte og ikke som et ekko fra væggen.

Det er til gengæld forkert.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
NitroBlast skrev:
Hvis det var underordnet, om refleksportene var fremad- eller bagudrettede, så er det da spøjst, at
hovedreglen siger, at højtalere (store som små) med bagudrettet refleksport skal placeres med afstand til væggen, så
reflekserne ikke "kastes tilbage", og danner buldrende, upræcis bas. Derudover så kan man jo sige, at hvis de 2 herrer har
uforbeholdent ret, så ville en basrefleks-højtalers basafgivelse i et ekkofrit rum være ens på alle sider af HT'en - hvilket ikke
giver mening.

Måske ikke for dig - men det er sandt.

NitroBlast skrev:

Kabinettet summer / ressonerer efter den frekvens det er bygget til, og derfor afgives der lyd til alle sider - men der afgives
mest lyd i den retning højtalerens enheder peger. Refleksporten kan på en underlig måde betragtes som en selvstændig
enhed, der udsender lavfrekvent lyd, og hvis man gerne vil undgå, at denne lyd går i væggen, eller bliver kastet tilbage fra
væggen, så er det en fordel, at vælge højtalere hvor refleksen er fremadrettet - på den måde får man det lyd der kommer

Det er til gengæld forkert.
  Nemlig, det er en lige god del direkte og reflekteret lyd man får, bare forsinket et par millisek. Øret er heller ikke retnings følsom i bas området.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
NitroBlast skrev:
giver mening.

Måske ikke for dig - men det er sandt. Hvis man står på den side af HT'en, hvor refleksporten er, så vil der ikke være noget i vejen for den lyd, der emitteres derfra. Står man på den modsatte side, så vil kabinettet virke som en lyddæmper, der fjerner en del af lydtrykket.

NitroBlast skrev:

Det er til gengæld forkert. I så fald kan man undre sig over, at den vase, som konen har placeret på højtaleren, ryger på gulvet, når man spiller højt - det ville den jo ikke gøre, hvis ikke kabinettet vibrerede / afgav lyd ;-)

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 December 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Stort set ingen højtalere med front port kan gå helt op ad væg uden boom eller bulder eller mangel på definition.

Det skal være lukket kabinet, kun få er designet til dette, eks. den oprindelige Linn Kan eller Naim SBL.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

jazzman skrev:
NitroBlast skrev:
giver mening.

Måske ikke for dig - men det er sandt. Hvis man står på den side af HT'en, hvor refleksporten er, så vil der ikke være noget i vejen for den lyd, der emitteres derfra. Står man på den modsatte side, så vil kabinettet virke som en lyddæmper, der fjerner en del af lydtrykket.

NitroBlast skrev:

Det er til gengæld forkert. I så fald kan man undre sig over, at den vase, som konen har placeret på højtaleren, ryger på gulvet, når man spiller højt - det ville den jo ikke gøre, hvis ikke kabinettet vibrerede / afgav lyd ;-)

Det der er sgu skægt

Det svarer til at sige, at fordi min mormor ikke kan svømme, og en sten ikke kan svømme, er min mormor en sten.
Hvis en (din kones?) vase dratter ned fra højttaleren (din?) når man spiller højt, er det sgutte fordi højttaleren er designet til at rasle med. Eller, emittere lyd/ vibrere, som du kalder det. Hvis vasen falder ned, er det snarere fordi der er et eller andet grundlæggende galt. Ikke med vasen, men med højttaleren.

Hygge,
Brok

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Stort set ingen højtalere med front port kan gå helt op ad væg uden boom eller bulder eller mangel på definition.

Det skal være lukket kabinet, kun få er designet til dette, eks. den oprindelige Linn Kan eller Naim SBL.

Og så lige Snell type A..........

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
kvickly skrev:

Og så lige Snell type A..........

Og diverse Karlsson konstruktioner.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 December 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

nitroblast, et 30cm kabinet udgør ikke en hindring for 60Hz med bølgelængde på 5 meter.

Du bliver, trods åbenlys demonstration af manglende viden om basal akustik, ved med at argumentere ud fra din egen overtro.
Jeg trækker mig og ønsker dig held og lykke.

Tillykke med trådstarter med de nye kræ. Håber, de kan vedligeholde glæden ved musik - kunstarten der mere end noget
andet taler til vore følelser.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
nitroblast, et 30cm kabinet udgør ikke en hindring for 60Hz med bølgelængde på 5 meter.

Hvis der ikke er plads til at starte en bølge, så vil den ikke opstå / den vil blive brudt (som ringe i vand, der møder en forhindring, vil de søge udenom eller blive kastet tilbage). Lyd kan ikke passere uhindret gennem fast materie - var dette tilfældet, så ville en dør eller en mur ikke udgøre en støjbarriere.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 December 2010 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Jazzman;

Knagsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 December 2010 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Nu er mine højttalerkabler jo lige så gamle som mine Bosehøjttalere (14-15 år). Bør jeg også skifte kablerne? Jeg tør næsten ikke skrive at min opsætning af reciever og højttaler er stærkt asymetrisk således st recieveren står under den ene højttaler. Jeg kan ikke ikke huske om de to kabler er lige lange. Hvis de skal være lige lange kan man så rulle det ene op eller opstår der en selvinduktion som vil ha' en negativ effekt? De kabler jeg har hed "jumbokabler" og er ganske kraftige. HiFi klubben har nogle kabler til kr. 23.999,- for 2x3 meter, men så langt vil jeg nu ikke gå.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej Knagsted

Prøv lige dine kabler på de nye ht'er. Klip det overskydende fra så de er lige lange. Hvis der er mere end en meters forskel, bør du afkorte det. Under tror jeg ikke er hørbart. Hvis du synes det lyder udmærket, er der ingen grund til at købe nye. Men det er i orden at være fristet til det.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Så længe kobberet i dine kabler er pænt og kobberfarvet, så er der ikke noget problem i at bruge det fortsat. Mange af de billigste kabler går hen og bliver sorte eller grønne i farven ret hurtigt, og det er ikke så heldigt. Hvis du vil have nye kabler, så kan du kigge på sådan noget her:

http://www.tapeconnection.dk/Tilbehoer.aspx?id_category=5&am p;product_number=6905013

Som er en enkelt leder, i stedet for en masse små, der er tvindet sammen, og det forhindrer irring mellem lederne.

Og ja; det er en fordel at have lige lange kabler til begge højtalere. Det, der er "for meget" til den ene, ruller du bare sammen og gemmer bag bøgerne ;-)

Knagsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 December 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at se om kablerne er lige lange og det er der stor sansynlighed fordi da kablerne blev købt stod forstærkeren midt mellem højttalerne. Jeg tror ikke at jeg på et senere tidspunkt nænnede at klippe i de "dyre" kabler senere. Kobberet ser friskt og blankt ud.  

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 29 December 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hvis de har lav modstand, vil forskelle i længde ikke påvirke kanalbalancen hørbart, så der er ingen grund til at de skal være
lige lange. Vælg den mest praktiske løsning.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes