| Forfatter |
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
Hej Robert,
18Sound enhederne er udmærkede. Jeg bruger 12NMB420 fra 150hz til 800hz - følsomhed 100db. Med et 3. ordens filter undgår man opbrydningen omkr. 2 kHz og det kan ses på CSD diagrammet (vandfaldet). Denne enhed kræver noget hornmellemtone/diskant at spille op imod, men så har man også en højttaler der kan yde 300B eller 2A3 forstærkere retfærdighed. Bassen skal være aktiv - naturligvis.
For at holde det on-topic, så mener jeg ikke at 12 tommer eller 15 tommer mellemtone enheder hører til i den luftige og transparente afdeling forstået i hifi termer, og heldigvis for det. Til gengæld får man en mere interessant tone og fasthed/densitet i lyden, samt noget kød og blod der mangler på mange såkaldte high end højttalere. Dynamikken er der også ganske meget mere af.
mvh. Kris
|
|
|
Jeg kan kun give dig ret med hensyn til 12/15" at det ikke er ønskeligt at dele så højt selvom at de officielt kan deles deroppe. Jeg kommer i mit nye HT projekt til at dele lidt andre steder, da jeg kommer til at køre 4-vejs. Jeg regner med delefrekvenser på omkring 70-100Hz og 300-600Hz og 1500-2000Hz. Der skal testes og måles en del - men det er næsten den sjoveste og nemmeste del af det hele. Enhederne får det en del lettere da de ikke skal strækkes for meget mod deres begrænsninger - jeg formoder lavere forvrængning og mere dynamik til følge heraf. Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse JBL enheder (og storebroderen 2226h) har fået mange gode ord med på vejen. Høj følsomhed, lav forvrængning og kan
tåle mange tæsk!
Et input til Roberts indlæg: Jeg har netop købt en subwoofer som bruger JBL's 2242h 18" enhed og det er uden tvivl den bedste
bas jeg nogensinde har hørt, så jeg undrer mig over den test du nævner. Ved dog ikke om denne er én af de enheder du
snakker om.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Disse JBL enheder (og storebroderen 2226h) har fået mange gode ord med på vejen. Høj følsomhed, lav forvrængning og kan
tåle mange tæsk!
Et input til Roberts indlæg: Jeg har netop købt en subwoofer som bruger JBL's 2242h 18" enhed og det er uden tvivl den bedste
bas jeg nogensinde har hørt, så jeg undrer mig over den test du nævner. Ved dog ikke om denne er én af de enheder du
snakker om. |
|
|
Som jeg skrev lavede vi testen en gang i midt 90'erne - jeg bed ikke rigtigt mærke i hvad JBL enhederne havde af numre - det var ligesom uinteressant at huske. Har du nogensinde lavet instant A/B test det er vanvittigt afslørende ud fra mine erfaringer. Har du sammenlignet en EighteenSound 18LW1400 med dine JBL'er ??? Da vi lavede testen eksisterede 18LW1400 ikke, men har senere sammenlignet den med de foretrukne RCF P200 og P300. De to enheders kvaliteter lagt sammen bliver slået med flere længder - simpelthen med mere af det hele af med HiFi lyd. Har du set Holger4's verdens bedste.... tråd ??? Jeg kommer til at lege med 18NLW9000... det bliver forhåbentligt godt.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
< style ="text/css">p { margin-bottom: 0.21cm; }
Hej Igen med jer!
Tak for de mange relevante forslag! Det
var meget i retning af hvad jeg søgte, jeg skal lige have opsøgt
nogle forskellige mærker, og have lyttet lidt på forskellige
højttalere.
QWERTY126:
OBL system, har jeg overvejet over en
periode, men ved ikke helt om det bliver det jeg ender ud med, i
dette her projekt.
Jazzmann:
PHL virker lovende, og kan læse mig
til genskaber, som er det jeg søger. -helt klart et mærke jeg vil
”besøge”
Sportsguitarist:
ACT besidder ligesom PHL de værdier
jeg søger. Desværre virker del at være lidt svære at få fat i,
og virkelig dyre. Det må blive en vurderingssag på baggrund af en
lytter på højttalere der er indehaver af disse.
Robert GS:
Godt at få en vinkel på 18sound! Men
om det lige bliver med 10 eller 12 tommer som mellemtoner, tror jeg
ikke, men får nu lyst til at bygge et helt andet projekt også (gad
vide hvordan jeg skal få hende til at forstå dén kortslutning??)
Jeg synes vi skal lade tråden blive
åben for flere indslag/forslag og erfaringer!
VH
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen som har hørt OBL ????
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej kender en der har et par brugte atc mellemtoner liggene
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Jeg bruger Accuton C2-90 og bliver nok ved med det et pænt stykke ud i fremtiden. Har 2 pr. side lige p.t, men
når det hele bliver bygget om og jeg får en separat enhed til øvre bas, kan jeg nøjes med en enkelt.
C2-90 LINK
|
|
|
Hvad er dine bevæggrunde for lige at bruge dem ? Synes frekvensgangen ligner noget rutchebane agtigt.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
janils skrev:
Jeg bruger Accuton C2-90 og bliver nok ved med det et pænt stykke ud i fremtiden. Har 2 pr. side lige p.t, men
når det hele bliver bygget om og jeg får en separat enhed til øvre bas, kan jeg nøjes med en enkelt.
C2-90 LINK
|
|
|
Hvad er dine bevæggrunde for lige at bruge dem ? Synes frekvensgangen ligner noget rutchebane agtigt. |
|
|
De målinger er som det angives "preliminary" - altså på prototyper. De målinger jeg har lavet på mine egne ser meget anderledes ud. Desuden anvendes netop denne enheder i mange velanskrevne tophøjttalere til helt ubetalelige priser. Endelig så lyder de fremragende, når de er "tæmmet". I første omgang var det den høje følsomhed og lyden der fik mig til at investere i dem. Med 2 stk. pr kanal kommer du op i nærheden af 100 dB og 4 ohms belastning. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Diamagnetic skrev:
janils skrev:
Jeg bruger Accuton C2-90 og bliver nok ved med det et pænt stykke ud i fremtiden.
Har 2 pr. side lige p.t, men
C2-90 LINK
|
|
|
Hvad er dine bevæggrunde for lige at bruge dem ? Synes frekvensgangen ligner noget rutchebane agtigt. |
|
|
De
målinger er som det angives "preliminary" - altså på prototyper. De målinger jeg har lavet på mine egne ser meget
anderledes ud. Desuden anvendes netop denne enheder i mange velanskrevne tophøjttalere til helt ubetalelige priser.
Endelig så lyder de fremragende, når de er "tæmmet".I første omgang var det den høje følsomhed og lyden der fik mig til at
investere i dem. Med 2 stk. pr kanal kommer du op i nærheden af 100 dB og 4 ohms belastning. |
|
|
Mmjaa jeg skal nok have nye mellemtoner før eller senere. Jeg mangler lidt opløsning med mine Vifa 6,5 ".
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
QWERTY126 skrev:
Nogen som har hørt OBL ???? |
|
|
her!
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
QWERTY126 skrev:
|
Nogen som har hørt OBL ????
|
|
|
her! |
|
|
Er de gode ?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De spiller aldeles fremragende. Åbent, uanstrengt, og med masser af bas som jeg holder af.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils:
Jeg kan se når jeg søger på PHL herinde, så har du været indehaver af både Accuton og PHL er dette korrekt?
Hvis ja, har du lyst til at uddybe dine erfaringer om deres egenskaberne for dem, hver især?
VH
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu i taler om 12 og 15 tommer enheder - synes jeg Tannoy Gold 12 og 15 " er rigtig gode...
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey folkens! Igen tak for jeres bud på fantastiske mellemtone oplevelser.. Desværre havnede hele mit projekt lidt på side linjen her for ikke så længe siden, jeg jeg var en af de uheldige, der måtte stå model for savklingen når det kom til nedskæringer  . Men om ikke andet lever drømmene videre, og udvikler sig  . Her hen over sommeren håber jeg at have stablet lidt økonomi sammen til at få kickstartet mit projekt. Jeg ligger rimelig fast på mit valg af enheder nu, dog vakler jeg stadig imellem, om mellemtonen skal være fra: SBacoustics, eller fra Accuton. Men min diskant bliver et RAAL bånd. og basenhederne bliver fra AE-speakers. Nogen kommentar eller indvendinger? Når mit projekt starter op bliver det i en ny DIY-tråd. Rigtig god dag! VH Martin
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv Accuton 2" i mine højttalere, og de er noget nær det bedste jeg er stødt på indtil videre. Men altså kun til øvre mellemtone - så man ryger ofte ud i en 4-vejs.
I en lidt større konstruktion, benytter jeg 2xFlexUnits 6,5" per side til mellemtonen. Dem er jeg nu også rigtigt glade for. Utroligt magtfulde og dynamiske og giver en god høj følsomhed og har en god båndbredde, hvor mine Accuton 2" er noget begrænset til den øvre mellemtone.
Jeg synes jeg hører lidt de samme ting om SB Acoustics som AudioTechnology-enhederne er gode til; Dynamik og acceleration. Så måske kan du spare en mindre formue ved at benytte de SB Acoustics enheder. Jeg skal ihvertfald snart have fat i en af diskanterne og teste lidt.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller med SB's 5" (4 ohm) Og den gør det rigtig godt. Har f.eks også fået af vide af Kappen - AKA - Rabu-acoustics, at det
er stort set samme enhed som benyttes i Wilson audio sophia.
Selv om jeg har aktiv deling, med fuldt digitalt delefilter (IIR), så har jeg ikke haft brug for at pille så meget ved mellemtonen.
Den er meget åben, klar og detaljeret. Helt vildt taget i betragtning af at den koster sølle 450 kr.
Den kan så ikke helt tåle den samme mængde effekt som mange andre enheder og i kraft af sit bløde ophæng og
højefølsomhed, så spiller den heller ikke særlig dybt. Jeg bruger den ned til 450 hz. Men til mellemtone er den noget nær det
bedste man kan finde i den prisklasse - vil jeg mene.
|
| Til top |
|
| |
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
En af verdens absolutte bedste mellemtoneenhed er scan speak 12mu,hvis du sørger for at den kan arbejde frit bagud,altså monteret indefra.du kan høre den hos mig.
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
coral8-f60 coral beta8 mrk II fostex fe206 lowther aer
alle "8 fuldtoner,der anvendt som mellemtoner - gør det slemme ved enhederne tidligere nævnt i tråden her
|
| Til top |
|
| |