| Forfatter |
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniels! Du har så ret! Der er nemlig en større formue at spare ved at købe SB enheder, og det er faktisk det værd at købe dem, bare fordi de er så billige. Jeg har dog ikke hørt nogen kommentar til deres diskanter endnu, så er der selvfølgelig også som nævnt vist nok Lyngdorf Steinway der benytter SBś 12" enhed i åben baffel. Mit projekt kommer til at blive et 4vejs med dobbelt mellemtone. Lidt i retning af Wilson audios Alexandria 2. Ikke fordi jeg som udgangspunkt vil kopier højttaleren helt, men der er noget helt rigtigt ved at have mulighed for fysisk at justerer timingen på enhederne, i sammenråd med enheder der er indehaver af høj dynamisk kontrast Som Digital_Thor også er inde på kan man godt formode at SBś mellemtoner render tør for krudt i bunden, derfor er det også lidt grunden til at jeg render ind i teorien om et 4 vejs system, så man kan skærer den ned ad til forholds tidligt. Der er også det op-brud efter 3 Khz, kunne godt forestille mig at jeg havde delt inden, men ved ikke helt hvor meget det vil blande sig eller om man skal prøve at pille lidt med et notch filter. Det må tiden vise. Hifilife: mener du at den scan speak en du taler om skal spille i åben baffel? Jeg vil rigtig gerne lytte på det jeg kan komme til, men Vestjylland er lige lovlig langt væk  Audio technology er lidt i samme båd som Accuton, når det kommer til investeringen, da du rundt regnet får 5 SB enheder til 1 Audio technologys pris. Der er ikke andet for end at man må ud og lytte sig til resultatet.  Mvh Martin
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ginger: Det forstår jeg simpelt ikke, det du skriver
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om jeg er lidt ude i noget af det samme som dig, med konstruktionsudgangspunkt i Wilson Alexandria - uden at der ellers er ligheder - Lyden bliver selvfølgelig meget bedre i mine end i Wilsons 
Jeg arbejder med en Accuton diskant, 2xFlexunits 6,5" og 2xEton 12/680 basser per side. Jeg vil dog holde mig til et 3-vejs system, når nu netop de Flexunits kan gå langt ned. Kæmpe højttaler men sjovt at bygge og forhåbentlig fyldt med vellyd.
Mon ikke 2xSB 5" i hver side kan nogenlunde leve op til resten? Det forøger jo også følsomheden. Du vil dog vinde en del (teoretisk) ved lige at have en større enhed til at hjælpe de SB under 500Hz.
Men det bliver også en del mere kompliceret med 4-vejs istedet for 3-vejs.
Ellers så skal du gå aktivt som Digital-Thor gør - det er effektivt og gør det hele en del nemmere. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
|
|
|
hvilken del er det du ikke forstår? først nævner jeg er række enheder - dernæst gør jeg opmærksom på,de alle er bedre kandidater til prisen som bedste mellemtone,end de førnævnte - imo (in my opinion)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du kommer så langt, så kan vi godt stikke hovederne sammen og mødes en dag til lidt snak.
Jeg kender også Digital-Thor, og han vil sikkert også godt kunne kigge forbi og komme med input, når det kommer til SB enhederne og aktivt filter. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
M.M.M. skrev:
|
|
|
hvilken del er det du ikke forstår?
først nævner jeg er række enheder - dernæst gør jeg opmærksom på,de alle er bedre kandidater til prisen som bedste mellemtone,end de førnævnte - imo (in my opinion)
|
|
|
Ok, jeg kunne bare ikke konkluderer hvad du mente.  Jeg har arbejdet lidt med Fostex fuldtoner. Jeg har nogle FE207E og ligger og tager en slapper for tiden. En fin enhed! Kunne godt tænke mig at prøve dem i et større rum med tiden. Jeg har jo som sagt også FX200 enheder, som til dato er den mellemtone eller fuldtone er det jo, som har givet det bedste resultat. (min bedste reference) Nærværet i denne enhed giver næsten åndenød grundet renhed og klarhed, især efter jeg anskaffede mig min EAR forstærker, der er så ekstremt musikalsk. Havde forresten også engang nogle Coral enheder, dem kan jeg ikke lige huske hvor jeg gjorde af.   Jeg vil næsten sige at Fostex FX200 enheden gør det perfekte! -Men den render tør for kræfter, -tror loftet lå på 20-25 watt.  -en rigtig nærfelt minitor enhed. Men egner sig nok bedst til kontoret  Lowther har jeg ingen forhold til, har vist nok aldrig hørt dem...
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Når du kommer så langt, så kan vi godt stikke hovederne sammen og mødes en dag til lidt snak.
Jeg kender også Digital-Thor, og han vil sikkert også godt kunne kigge forbi og komme med input, når det kommer til SB enhederne og aktivt filter. |
|
|
Super fed ide! Dog tager mine omstændigheder en del fokus, med nyt arbejde, og økonomien skal også være på plads til HT projektet. Men fortæl endelig hvad du kommer frem til mht. dit Wilson projekt  Accuton diskanter har jeg også tænkt på. Har kigget på deres 1,2". Kunne rigtig godt tænke mig at lytte på nogle Marten højttalere, De medtager mange af Accutons enheder samt Fountek og Jantzen i forenet harmoni  Mvh Martin
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
ginger skrev:
M.M.M. skrev:
|
|
|
hvilken del er det du ikke forstår?
først nævner jeg er række enheder - dernæst gør jeg opmærksom på,de alle er bedre kandidater til prisen som bedste mellemtone,end de førnævnte - imo (in my opinion)
|
|
|
Ok, jeg kunne bare ikke konkluderer hvad du mente. 
Jeg har arbejdet lidt med Fostex fuldtoner. Jeg har nogle FE207E og ligger og tager en slapper for tiden. En fin enhed! Kunne godt tænke mig at prøve dem i et større rum med tiden. Jeg har jo som sagt også FX200 enheder, som til dato er den mellemtone eller fuldtone er det jo, som har givet det bedste resultat. (min bedste reference) Nærværet i denne enhed giver næsten åndenød grundet renhed og klarhed, især efter jeg anskaffede mig min EAR forstærker, der er så ekstremt musikalsk. Havde forresten også engang nogle Coral enheder, dem kan jeg ikke lige huske hvor jeg gjorde af.  Jeg vil næsten sige at Fostex FX200 enheden gør det perfekte! -Men den render tør for kræfter, -tror loftet lå på 20-25 watt. -en rigtig nærfelt minitor enhed. Men egner sig nok bedst til kontoret  Lowther har jeg ingen forhold til, har vist nok aldrig hørt dem...
|
|
|
nu er det så mig der fatter bjælde... ser du et problem i at anvende fuldtoner som mellemtoner? mener du 20-25watt ind i en 94db/w ikke rækker til dit behov for spl?
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, nej jeg ser ikke noget problem i at bruge fuldtoner som mellemtoner! Man behøver ikke at presse FX200 enheden før problemerne træder til! Problemerne er belastbarheden i bunden, enheden er tros alt hurtigt i bevægelse, og når det sker, farver det øvre mellemtone mere end hvad jeg tillader af mit hovedsystem! Når jeg engang imellem skruer op vil jeg stadig have at mine enheder stadig oser af overskud. Spiller normalt ikke over 80-85 db  Men Den egner sig bedre til mindre rum end hvad jeg har brugt den i. Mvh Martin
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen så er det vel blot at bruge dine ekstremt vellydende fuldtoner som mellemtoner! på den måde aflastes de i bassen som du så kan styre aktivt.... samtidigt går fuldtonerne højere end de fleste plasticmembraner med køleskabsmagneter - hvilket betyder dine diskanter kan være fx bånd med 6db filtre ved 7-8khz - voila
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Hej Daniels!
Du har så ret! Der er nemlig en større formue at spare ved at købe SB enheder, og det er faktisk det værd at købe dem, bare fordi de er så billige.
|
|
|
.... og hvem er så SB? Det ville være rart med et link. Googler jeg SB 12" får jeg SVS subwoofere? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
M.M.M. skrev:
Hej Daniels!
Du har så ret! Der er nemlig en større formue at spare ved at købe SB enheder, og det er faktisk det værd at købe dem, bare fordi de er så billige.
|
|
|
.... og hvem er så SB? Det ville være rart med et link. Googler jeg SB 12" får jeg SVS subwoofere?
|
|
|
Hehe... sorry  jeg gad bare ikke at skrive SB acoustics hele tiden... Så jeg lavede lige min egen interne forkortning  hvis du prøver at google nu skulle der være mere held  Martin
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
jamen så er det vel blot at bruge dine ekstremt vellydende fuldtoner som mellemtoner!
på den måde aflastes de i bassen som du så kan styre aktivt.... samtidigt går fuldtonerne højere end de fleste plasticmembraner med køleskabsmagneter - hvilket betyder dine diskanter kan være fx bånd med 6db filtre ved 7-8khz - voila 
|
|
|
I teorien har du helt ret, men jeg har kørt 3 vejs aktiv deling med denne FX200 som mellemtone, det var i det gamle setup. Jeg tror jeg endte med et 2. eller 3. ordens ved 100 Hz. Men det var stadig ikke nok, den øvre bas/nedre mellemtole tog for meget overskud ud af den, men igen du har ret! for hvis jeg udvidder til et evt. 4 vejs system med deling oppe ved 300-350 Hz vil sagen være en anden. Hmm  ja... hmm.. Jeg kunne ikke dele dem højere tidligere grundet min bassektions ikke havde frem rettede basenheder. Martin
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er selv i gang med et projekt ala det jeg nævnte.... dvs et stort kabinet med et sæt aktive "12 drevet af plate amps skabt til subwoofere - komplet med trinløst fasedrej,trinløs afskæringsfrekvens,samt volumeregulering opefter i samme kabinet,et sæt coral8-f60 eller et sæt fostex 206,der forsøgsvis ska køre som fuldtoner i tilnærmet OB - med et aurum cantus bånd indover ved 7-8khz via et 6db filter således uden delefilter,og dermed direkte på klemmerne af effekttrinnet - burde det spille klart,rent og dynamisk,med masser af one-point sourcen`s dyder mht perspektiv. men et er teori - noget andet praksis jeg tror dog ikke dit problem med øvre bas/nedre mellemtone bliver noget issue for mit vedkommende  nu spiller jeg sjældent rigtig højt - og når det sker,står her et sæt kompetente højtalere i forvejen!
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Når du kommer så langt, så kan vi godt stikke hovederne sammen og mødes en dag til lidt snak. Jeg
kender også Digital-Thor, og han vil sikkert også godt kunne kigge forbi og komme med input, når det kommer til SB
enhederne og aktivt filter. |
|
|
Yep... og jeg kunne nok også godt lokkes til at tage noget SB og Aktivt-forstærker-filter med, så vi har noget "hands-on", at
lege med
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
daniels skrev:
Når du kommer så langt, så kan vi godt stikke hovederne sammen og mødes en dag til lidt snak. Jeg
kender også Digital-Thor, og han vil sikkert også godt kunne kigge forbi og komme med input, når det kommer til SB
enhederne og aktivt filter. |
|
|
Yep... og jeg kunne nok også godt lokkes til at tage noget SB og Aktivt-forstærker-filter med, så vi har noget "hands-on", at
lege med  |
|
|
Jum jum, Nu begynder det jo allerede at krible i fingerne
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
M.M.M. skrev:
Hej Daniels!
|
|
|
.... og hvem er så SB? Det ville være rart med et link. Googler jeg SB 12" får jeg SVS subwoofere?
|
|
|
Hvad søren Jan, følger du ikke med udviklingen  SB Acoustics har ellers fået masser af gode ord med sig, med deres enheder. Kig evt. forbi Rabu Acoustics hjemmesiden, så kan du se lidt mere. Vi forkortede det bare SB, da vi i et tidligere indlæg refererede til SB Acoustics. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |