Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvem har ret? (dele-frekvens) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Kjeldsen skrev:
NitroBlast skrev:

2 HT'ere har præcist samme diskantenhed. De har ligeledes samme bas / mellemtone - dog i forskellige størrelser. Begge HT'er er ens hvad angår opbygningen af kabinet. HT 1 har 6" bas / mellemtone, delefrekvens på 3Khz, kabinetvolumen på ca. 14l. HT 2 har 8" bas / mellemtone, delefrekvens på 2Khz, kabinetvolumen på ca. 25l. Dermed har højtalerne den relativt samme kabinetvolumen i forhold til arealet af bas / mellemtonen (14l / (3*3*pi) * (4*4*pi) ~= 25l).

Påstand 1: HT'erne burde i teorien lyde ret ens.

Påstand 2: HT 1 vil have en bedre gengivelse af diskant og mellemtone, men en svagere gengivelse af bas, hvorimod HT 2 vil have en mere "skrigende" diskant, en ringere repræsentation af mellemtone og en fyldigere bas.

Kom frisk med dit bud!

Jeg stemmer for påstand nummer et. Alle enheder er ens bortset fra størrelsen på basenheden. Men, det tages der jo højde for i kabinet og delefilter. Hvis det er samme konstruktør, så vil jeg påstå at de to højttalere lyder meget ens. Den store enhed vil naturligvis kunne spille lidt højere og dybere.

Diskanten skal naturligvis kunne klare den lave delefrekens, ellers vil den begrænse det totalt opnåelige lydtryk, og dermed kan den "store" højttaler i teorien blive den lille mht. lydtryk (max SPL)

WHAT !!!

Nitroblast skriver netop at delefrekvens sænkes ved brug af 8" bas. Det vil alt andet lige give nogenlunde samme spredning, men også større belastning af diskant (jeg antager konstruktøren vælger det bedste kompromis).

Hvis 6" bassen og 8" bassen er ens, bort set fra størrelsen, så lyder de altså nogenlunde ens.

Hvis de lyder vidt forskelligt, så er det konstruktørens skyld.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Kjeldsen skrev:
NitroBlast skrev:

2 HT'ere har præcist samme diskantenhed. De har ligeledes samme bas / mellemtone - dog i forskellige størrelser. Begge
HT'er er ens hvad angår opbygningen af kabinet. HT 1 har 6" bas / mellemtone, delefrekvens på 3Khz, kabinetvolumen på
ca. 14l. HT 2 har 8" bas / mellemtone, delefrekvens på 2Khz, kabinetvolumen på ca. 25l. Dermed har højtalerne den relativt
samme kabinetvolumen i forhold til arealet af bas / mellemtonen (14l / (3*3*pi) * (4*4*pi) ~= 25l).

Påstand 2: HT 1 vil have en bedre gengivelse af diskant og mellemtone, men en svagere gengivelse af bas, hvorimod HT
2 vil have en mere "skrigende" diskant, en ringere repræsentation af mellemtone og en fyldigere bas.

Kom frisk med dit bud!

Jeg stemmer for påstand nummer et. Alle enheder er ens bortset fra størrelsen på basenheden. Men, det tages der jo
højde for i kabinet og delefilter. Hvis det er samme konstruktør, så vil jeg påstå at de to højttalere lyder meget ens. Den
store enhed vil naturligvis kunne spille lidt højere og dybere.

Diskanten skal naturligvis kunne klare den lave delefrekens, ellers vil den begrænse det totalt opnåelige lydtryk, og
dermed kan den "store" højttaler i teorien blive den lille mht. lydtryk (max SPL)

Jeg håber at dette er gas?

Påstand nummer to er helt forkert. Man får ikke dårligere mellemtone og skrigende diskant fordi man vælger en enhed der er 2" større. Påstand 1 er derfor mere rigtig end påstand 2.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 December 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
USXX skrev:
Kjeldsen skrev:
NitroBlast skrev:

2 HT'ere har præcist samme diskantenhed. De har ligeledes samme bas / mellemtone - dog i forskellige størrelser. Begge HT'er er ens hvad angår opbygningen af kabinet. HT 1 har 6" bas / mellemtone, delefrekvens på 3Khz, kabinetvolumen på ca. 14l. HT 2 har 8" bas / mellemtone, delefrekvens på 2Khz, kabinetvolumen på ca. 25l. Dermed har højtalerne den relativt samme kabinetvolumen i forhold til arealet af bas / mellemtonen (14l / (3*3*pi) * (4*4*pi) ~= 25l).

Påstand 2: HT 1 vil have en bedre gengivelse af diskant og mellemtone, men en svagere gengivelse af bas, hvorimod HT 2 vil have en mere "skrigende" diskant, en ringere repræsentation af mellemtone og en fyldigere bas.

Kom frisk med dit bud!

Jeg stemmer for påstand nummer et. Alle enheder er ens bortset fra størrelsen på basenheden. Men, det tages der jo højde for i kabinet og delefilter. Hvis det er samme konstruktør, så vil jeg påstå at de to højttalere lyder meget ens. Den store enhed vil naturligvis kunne spille lidt højere og dybere.

Diskanten skal naturligvis kunne klare den lave delefrekens, ellers vil den begrænse det totalt opnåelige lydtryk, og dermed kan den "store" højttaler i teorien blive den lille mht. lydtryk (max SPL)

WHAT !!!

Nitroblast skriver netop at delefrekvens sænkes ved brug af 8" bas. Det vil alt andet lige give nogenlunde samme spredning, men også større belastning af diskant (jeg antager konstruktøren vælger det bedste kompromis).

Hvis 6" bassen og 8" bassen er ens, bort set fra størrelsen, så lyder de altså nogenlunde ens.

Jeg tror bare, der er noget helt grundlæggende, du/I ikke fatter om akustik - ja undskyld!

NEJ, det vil netop ikke give samme spredning - hvilket du tydeligt vil kunne se på power responsen!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Kjeldsen skrev:
USXX skrev:
Kjeldsen skrev:
NitroBlast skrev:

Kom frisk med dit bud!

WHAT !!!

Jeg tror bare, der er noget helt grundlæggende, du/I ikke fatter om akustik - ja undskyld!

NEJ, det vil netop ikke give samme spredning - hvilket du tydeligt vil kunne se på power responsen!

Det er muligt jeg ikke helt har forstået det med power respons (en ting jeg er sikker på, er at en lavere delefrekvens vil give en bedre spredning ved delefrekvensen - hvis ikke det er sandt så er der gået noget galt i min barnelære), men det vil med garanti ikke give en højttaler der lyder helt anderledes.

Jog holder fast i min påstand om at de to højttalere vil lyde ret ens. Ikke pga. teori, men praktisk lytteerfaring.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 December 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Du har definitivt ikke fattet en meter !!!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Du har definitivt ikke fattet en meter !!!

Du mener dermed at de to højttalere vil lyde helt forskelligt, og ikke kan komme til at lyde ret ens? Eller er det udelukkende spredning/power respons du hentyder til?

Det er iøvrigt ikke min egen ide, at spredningen ændres ved at ændre delefrekvens. Det er noget jeg har læst mig til. Det er ganske vist mange år siden, så det er muligt det har ændret sig. Fremfor at sige jeg ikke fatter en meter, må du gerne henvis til lidt målinger der tydeligt viser forskellene.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 December 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

JA, det er jo netop det, spredningen gør - den ændrer sig (og dermed power responsen) - det er en væsentlig del af pointen. I et af dine indlæg herover skriver du bare følgende: "Nitroblast skriver netop at delefrekvens sænkes ved brug af 8" bas. Det vil alt andet lige give nogenlunde samme spredning...". Hvad side hælder du til?

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 December 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det er ret morsomt, og nok også alt for enkelt, dette spørgsmål.

Men det er nu meget sjovt at lytte til et par Dynaco A25 med 10" bas og vistnok 1,5" diskant. Sådan et sæt har mine forældre, købt i 1976, tror jeg nok. Jeg har lige lyttet til dem igen her i julen. De er noget af det mest blide og venlige, sikkert fordi diskant-domen falder ret hurtigt af opad. Men de kan altså noget med en stor, sammenhængende og åben mellemtone. Fyldige og klare.

Det faldt mig bare ind, nu hvor alle bygger tovejs med små basmembraner. Hvor blev den gamle metode af? Undskyld bemærkning uden for tråden.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 30 December 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Roolig nu... Det drejer sig jo sådan set bare om forskellig definition af hvad "ret ens" er. Lyder de ens? Nej. Lyder de "ret ens"? Tja, i forhold til forskellen på en B&W 601 og en Cerwin Vega DC-1515, ja så lyder de formentligt meget ens. Men man vil afgjort kunne høre forskel i en direkte sammenligning.

Når det er sagt, så forudsætter dét at højttalerne iøvrigt er velkonstruerede, så der ikke er opstået specifikke problemer ved at ændre delefrekvensen. Man vil sikkert godt kunne hive eksempler frem, hvor der vil være ret stor forskel på lyden, men så vil jeg være lidt grov og sige at så er den ene en dårlig konstruktion.

Så det drejer sig sådan set bare om den gamle diskussion, hvor højt er et kanonslag?

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 December 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Otto J skrev:

...Så det drejer sig sådan set bare om den gamle diskussion, hvor højt er et kanonslag?

Hvis man stiller det op, vil det typisk være omkring 10 cm højt.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 30 December 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev det mest spændende: hvorfor er 10" bas-mellemtoner totalt yt? SÅ dårligt lød det da ikke!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 30 December 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Otto J skrev:

...Så det drejer sig sådan set bare om den gamle diskussion, hvor højt er et kanonslag?

Hvis man stiller det op, vil det typisk være omkring 10 cm højt.

115dB v. 1m målt i 2π miljø

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Man kan også se det fra en anden synsvinkel. Hver gang vi har en delefrekvens, har vi et problem. Jo længere væk fra grund/mellemtoneområdet man kan placerede den jo bedre.

Men der er jo mange andre hensyn at tage (opbrydning, udstrålingskarakteristik, forvrængning mm), så det er desværre ikke så simpelt.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

JA, det er jo netop det, spredningen gør - den ændrer sig (og dermed power responsen) - det er en
væsentlig del af pointen. I et af dine indlæg herover skriver du bare følgende: "Nitroblast skriver netop at delefrekvens
sænkes ved brug af 8" bas. Det vil alt andet lige give nogenlunde samme spredning...". Hvad side hælder du til?

Jeg mener blot at man med en 8" skal have en rimelig lav delefrekvens for at opnå god off axis egenskaber. Med en 6" kan
delefrekvensen være højere.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 December 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Efter min mening hænger gode off-axis egenskaber uløseligt sammen med god power respons, som afgjort er vigtig for lydkvaliteten - og power responsen bliver ikke bedre af, at du deler lavt.

Boman's betragtning holder jeg også fast i. Det er sund fornuft kun at lade én enhed varetage det primære vokalområde fra ca. 300 - 3000 Hz (omend man godt kan lave fx en rigtig god 4-vejs højttaler, der gør det anderledes - men så er der en række forhold, man virkelig skal have tjek på).

Der er pokkers mange problemstillinger forbundet med at lave en god højttaler, og kompromiser vil der altid være - det er kun et spørgsmål om, hvordan de vælges (og det er vel i sidste ende her, vi ikke bliver enige).

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=USXX]

Efter min mening hænger gode off-axis egenskaber uløseligt sammen med god power respons, som
afgjort er vigtig for lydkvaliteten - og power responsen bliver ikke bedre af, at du deler lavt.

Det er så her jeg har misforstået noget. Jeg var af den opfattelse at god off axis og dermed power response ikke kan opnås
med for høj delefrekvens, og at der derfor var en højeste delefrekvens som grænse.

Diameteren for bas har helt sikkert betydning for spredning/off axis respons. Jeg troede blot også at power responsen hang
uløseligt sammen med dette faktum. At delefilter og det at man justere højttaleren off axis har sotr betydning, er jeg helt klar
over, men nu var det enhedens diameter der var på tale i første omgang.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 31 December 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
[QUOTE=USXX]

Efter min mening hænger gode off-axis egenskaber uløseligt sammen med god
power respons, som
afgjort er vigtig for lydkvaliteten - og power responsen bliver ikke bedre af, at du deler lavt.

Det er så her jeg har misforstået noget. Jeg var af den opfattelse at god off axis og dermed power response ikke kan opnås
med for høj delefrekvens, og at der derfor var en højeste delefrekvens som grænse.

Diameteren for bas har helt sikkert betydning for spredning/off axis respons. Jeg troede blot også at power responsen hang
uløseligt sammen med dette faktum. At delefilter og det at man justere højttaleren off axis har sotr betydning, er jeg helt
klar
over, men nu var det enhedens diameter der var på tale i første omgang.

Det er rigtigt at du får bedre spredning omkring 2-3kHz ved at lade diskanten varetage dette område istedet for bassen. Men
det betyder ikke at du får en god powerrespons - tværtimod!
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 31 December 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Det er rigtigt at du får bedre spredning omkring 2-3kHz ved at lade diskanten varetage dette område istedet
for bassen. Men det betyder ikke at du får en god powerrespons - tværtimod!

Det er her, Kjeldsen (?) og jeg er hægtet af. Lav delefrekvens betyder en (næsten) rundstrålende bas/mellemtone - og
diskanten er rundstrålende både ved 2 og 4kHz. Hvor går det galt med powerresponsen ved den lave delefrekvens, USXX og
Kappen?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 31 December 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jo lavere delefrekvens jo bedre spredning på en 6" og 8". Bare diskanten kan klare den lave delefrekvens. Så længe en enhed diameter er mindre end bølgelængden den udsender, spreder den.  GODT NYTÅR!!!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 31 December 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

- men en enhed er kun rundstrålende til ca. den halve frekvens af ovennævnte tommelfingerregel (der som regel fungerer
udmærket).

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum