| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Desuden kommer rummet, som nævnt i et indlæg ovenfor, osse ind. Reflektioner fra rumflader risikerer at mudre opfattelsen af den direkte lyd. Set fra et defineret lytteområde, kan en højtaler med stor spredning i hele frekvensområdet (og dermed mere liniær power response), komme til at lyde ringere end en mere direktiv højtaler, som ikke sender lyd ud i alle retninger. |
|
|
Hvis bare vi alle sad i et lyddødt rum, så kunne vi give power responsen fingeren. Det er ikke blot god power respons der er ænskværdig, men en jævn/ensartet power respons - dette netop for at reflektionern skal have samme karakter som den direkte lyd.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
mollecon skrev:
Desuden kommer rummet, som nævnt i et indlæg ovenfor, osse ind. Reflektioner fra rumflader risikerer at mudre opfattelsen af den direkte lyd. Set fra et defineret lytteområde, kan en højtaler med stor spredning i hele frekvensområdet (og dermed mere liniær power response), komme til at lyde ringere end en mere direktiv højtaler, som ikke sender lyd ud i alle retninger. |
|
|
Hvis bare vi alle sad i et lyddødt rum, så kunne vi give power responsen fingeren. Det er ikke blot god power respons der er ænskværdig, men en jævn/ensartet power respons - dette netop for at reflektionern skal have samme karakter som den direkte lyd.
|
|
|
Det er ingen fornøjelse at lytte til musik i et lyddødt rum. Det er meget uvant for øret - en helt unaturlig klang, når der ikke er refleksioner.
Det med at refleksionerne skal have samme karakter som den direkte lyd, kan jeg kun give dig helt ret i. __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
Kjeldsen skrev:
mollecon skrev:
|
|
|
|
|
Det er ingen fornøjelse at lytte til musik i et lyddødt rum. Det er meget uvant for øret - en helt unaturlig klang, når der ikke er refleksioner.
Det med at refleksionerne skal have samme karakter som den direkte lyd, kan jeg kun give dig helt ret i.
|
|
|
Hvor mange centimeter mangler jeg så, før jeg fatter en meter
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen;
mciafem = 100 - acdaf
mciafem = manglende centimeter i at fatte en meter
acdaf = antal centimeter du allerede fatter
Jeg kender ikke dit acdaf. __________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg starter fra nul, så ved jeg ikke hvor mange centimeter det giver at have forstået spredningsmønsteret betydning? måske 10 cm?
målet må være omkring 70 mciafem i første omgang.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lyddødt rum er for dødt, ganske som et fuldt reflekterende rum er for levende. Moderne møblering hælder mere mod et levende rum end mere traditionel, hvilket desværre gør tilværelsen sværere for den gode lyd, alt taget i betragtning.
Min praktiske oplevelse af forskellige højtalere har været, at jeg foretrækker afstand til sidevæggene, evt. parret med en ret kraftig vinkling af højtalerne, så deres akser krydser foran lyttepositionen. At de så kommer til at stå ret tæt op af en bagvæg, kan jeg godt leve med.
Tak for kommentarer til indlæg, det er altid rart at se. NitroBlast, du fik da din debat... 
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Tak for kommentarer til indlæg, det er altid rart at se. NitroBlast, du fik da din debat...  |
|
|
Dét må man sige! Og det har været lærerigt ind til videre.. Sjovt at et spørgsmål der går ud på, om man kan "opskalere" en højtaler med ~ 33%, og fortsat bibeholde samme lyd ved blot at ændre dele-frekvensen.. Svaret må være: MÅSKE!  __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
mollecon skrev:
<SPAN style="FONT-FAMILY: Times New Roman,Times,serif">Tak for
kommentarer til indlæg, det er altid rart at se. NitroBlast, du fik da din debat... </SPAN> |
|
|
Dét må man sige! Og det har været lærerigt ind til videre.. Sjovt at et spørgsmål der går ud på, om man kan "opskalere" en
højtaler med ~ 33%, og fortsat bibeholde samme lyd ved blot at ændre dele-frekvensen.. Svaret må være: MÅSKE!
|
|
|
Når man opstiller den slags scenarier, synes jeg altid at det er sjovt at se hvad der sker hvis man lader tingene gå mod
uendelig, giver det stadig mening der, giver det somregel også mening i et mindre målestok.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Når man opstiller den slags scenarier, synes jeg altid at det er sjovt at se hvad der sker hvis man lader tingene gå mod uendelig, giver det stadig mening der, giver det somregel også mening i et mindre målestok. |
|
|
Tja.. Hvis du mener, at man i stedet for 33% skulle opskalere med feks. 500% og se, om lyden stadig er identisk, så rammer man jo til sidst en mur, der lyder at delefrekvensen er så lav, at det ikke giver mening at forringe den yderligere.
6" med delefrekvens på 3Khz, opskaleret med 33% til 8" og delefrekvens tilsvarende nedskaleret med 33% til 2Khz går jo i praksis. Men skulle man opskalere med 100%, så ville delefrekvensen være 0Hz, og så giver det ikke længere mening - hverken teoretisk eller praktisk  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
kappen skrev:
Når man opstiller den slags scenarier, synes jeg altid at det er sjovt at se hvad der
sker hvis man lader tingene gå mod uendelig, giver det stadig mening der, giver det somregel også mening i et mindre
målestok. |
|
|
Tja.. Hvis du mener, at man i stedet for 33% skulle opskalere med feks. 500% og se, om lyden stadig er identisk, så
rammer man jo til sidst en mur, der lyder at delefrekvensen er så lav, at det ikke giver mening at forringe den yderligere.
6" med delefrekvens på 3Khz, opskaleret med 33% til 8" og delefrekvens tilsvarende nedskaleret med 33% til 2Khz går jo
i praksis. Men skulle man opskalere med 100%, så ville delefrekvensen være 0Hz, og så giver det ikke længere mening -
hverken teoretisk eller praktisk  |
|
|
Haha, det kan du have ret i.
Dog ville jeg mene, at hvis man fordobler størrelsen (100%), skal man kun halvere delefrekvensen??
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Haha, det kan du have ret i.
Dog ville jeg mene, at hvis man fordobler størrelsen (100%), skal man kun halvere delefrekvensen?? |
|
|
Tja, kunne der jo være noget om, men det ville aldrig fungere. En 12" enhed der håndterer frekvenser op til 1,5Khz virker ikke særlig sandsynligt. Så er man jo nok nærmere ude i at skulle have smidt en mellemtone ind, der kan håndtere spændet fra 2-300Hz og op til de 2-3Khz. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
kappen skrev:
Haha, det kan du have ret i. Dog ville jeg mene, at hvis man fordobler størrelsen
(100%), skal man kun halvere delefrekvensen?? |
|
|
Tja, kunne der jo være noget om, men det ville aldrig fungere. En 12" enhed der håndterer frekvenser op til 1,5Khz virker
ikke særlig sandsynligt. Så er man jo nok nærmere ude i at skulle have smidt en mellemtone ind, der kan håndtere spændet fra
2-300Hz og op til de 2-3Khz. |
|
|
Så kan man jo også diskutere om en 12" er dobbelt så stor som en 6"
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Så kan man jo også diskutere om en 12" er dobbelt så stor som en 6"  |
|
|
Hehe! Faldt i min egen fælde! 12" er jo nok nærmere 400% af en 6" 
100% af 6" er noget i stil med 8,5", og så er en delefrekvens på 1,5Khz jo meget realistisk.
__________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2011 kl. 04:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi taler spredning af lyden, er membrandiameteren, ikke arealet, den afgørende faktor... Så i den henseende er en 12" kun dobbelt så stor som en 6", selvom membranarealet er 4 gange så stort.
Taler vi de ækle gamle dage, var tovejs højtalere med en stor diameter på bas/mellemenheden slet ikke usædvanligt. Tannoys gamle serie havde 10" som den mindste enhed i deres coax-systemer. JBL designede osse en del systemer i den retning, og til & med BBC havde et system med en 12" parret med en stor dome.
Taler vi spredning, må vi ikke glemme, at de fleste større bas/mellemenheder arbejder i deres opbrydningsområde op mod delefrekvensen. Det medfører ofte, at de spreder bedre end selve diameteren antyder.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 07 Januar 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Når man opstiller den slags scenarier, synes jeg altid at det er sjovt at se hvad der sker hvis man lader tingene gå mod uendelig, giver det stadig mening der, giver det somregel også mening i et mindre målestok. |
|
|
Jeg synes kun den er anvendelig den ene vej. Forstået på den måde, at ja, hvis det giver mening at gå mod uendelig, så giver det også mening at gå et lille stykke af vejen. Men hvis det IKKE giver mening at gå mod uendelig, så kan det stadig godt give mening at gå et stykke ad vejen. Banalt eksempel: Lydstyrke. Det giver ikke mening at gå mod uendeligt høj lydstyrke, men det kan godt give mening at skrue en smule op.
Omvendt, så giver det mening at gå mod uendeligt lav forvrængning, ergo giver det også mening at formindske forvrængning en smule. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 Januar 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Når vi taler spredning af lyden, er membrandiameteren, ikke arealet, den afgørende faktor... Så i den henseende er en 12" kun dobbelt så stor som en 6", selvom membranarealet er 4 gange så stort.
Taler vi de ækle gamle dage, var tovejs højtalere med en stor diameter på bas/mellemenheden slet ikke usædvanligt. Tannoys gamle serie havde 10" som den mindste enhed i deres coax-systemer. JBL designede osse en del systemer i den retning, og til & med BBC havde et system med en 12" parret med en stor dome.
Taler vi spredning, må vi ikke glemme, at de fleste større bas/mellemenheder arbejder i deres opbrydningsområde op mod delefrekvensen. Det medfører ofte, at de spreder bedre end selve diameteren antyder.
|
|
|
Og lyder heller ikke så godt, så. I de ækle gamle dage spillede så store bas/mellemtone jo heller ikke særlig dyb bas, men de kunne spille højt i den farvede mellemtone/bas de nu havde og ikke mindst, på en resonant unuanceret måde. Det var den gang. Øh, de store 10"s, var jo egentligt mere mellemtoner end basser. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle af de klassiske tovejs med store bas/mellemenheder lød nu ganske glimrende, og havde rigelig med bas til almindelig musikgengivelse. Men, det var ofte nogle pænt store kasser...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 08 Januar 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der fandtes selvfølgelig et par stykker, der lød udmærket. Men man kan da nævne et par stykker, der skulle give et indtryk af kvalitet, men havde det ikke. Det er Kenwood LS 800, Cerwin Vega og plagiaten Las Vegas samt Sound Dynamics. Bevares, de var da gode nok til drenge værelset.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
ludvig Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 08 Januar 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem har ret?
Usædvanlig interessant og spændende tråd. Jeg følger med!
Venlig hilsen Ludvig
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 05:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat Allanowich: "Kenwood LS 800, Cerwin Vega og plagiaten Las Vegas samt Sound Dynamics."
Det er ikke fair, Allan! Jeg nævnte anerkendte mærker som Tannoy & JBL, BBC-designede systemer... Ikke det mestendels skod du drager frem . Og, jeg sagde 'klassiske' tovejs, de af dig nævnte højtalere falder næppe ind under den kategori. I den lavere prisklasse kunne man da nævne visse tidlige danske halvfjerdser højtalere, tovejs med en 10" bas/mellemenhed.
|
| Til top |
|
| |