Emne: Vifa Subwoofer ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
til mirro: jeg havde også bestilt samme enhed som dig, jeg fik min dagen efter.
__________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
Til top |
|
|
Aaberg Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 16 April 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv købt 2 af disse enheder i går.
Kig bare ind i butikken og købte dem direkte, så bor man i nærheden behøver man altså ikke ringe i forvejen!
Men jeg havde tænke på at lavet et lille projekt med dem. Jeg havde en drøv om at bygge nogle rimelig små kasser til dem, og få dem til at påsse under min sofa! Tænkte at dette kunne give den fedeste oplevelse når man så film! Nogle der kan råde eller fraråde mig til dette?
Manden i butikken sagde også at han synes jeg skulle koble dem sammen i en parrelel serie (tror jeg) da man ville få mere ud af enhederne!?!?
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 17 April 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heh,
Nu har jeg også fået mine enheder - men jeg synes ikke jeg sidder tilbage med følelsen af at det er et sted jeg vil lægge mine penge framover 
Syntes egentlig det er for dårligt at man selv skal spørge til leveringstider, når de ved de døjer med deres ordresystem burde de gøre opmærksom på det når man bestiller...
Men måske jeg bare har været uheldig... Frequence derimod er MEGET bedre, der er hurtig respons og fin service  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 03:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Vas 164, Qt 0,29 & resonans 25Hz. Desværre er enheden ikke helt egnet til sub, går kun til 40Hz i en 55 liter boks tunet til 35Hz. Måske kunne man manipulere lidt... 70 liter, samme tuning rammer 35Hz.
Men er 40Hz dybt nok, og boksstørrelsen passende, er det jo fint. Et godt tilbud, næsten synd ikke at slå til på .
Micker, der findes jo en 12" i samme serie. Men om den er på tilbud er nok tvivlsomt.
|
|
|
Var nede på posthuset og hente de par stykker jeg havde bestilt idag og må indrømme at jeg allerede jeg så på postvægten at 2 enheder til sammen kun vejer 3,5 kg. Og det så umiddelbart godt nok ud til at være nogle små magneter.
Nå det skal nu alligevel blive spændende at høre dem i en færdig kasse.
Men, jeg tror altså du har regnet med nogle forkerte tal Mollecon efter som det jo vist nok er en special udgave som er lavet til Dali 909 eller var det 109 (eller begge ?). Jeg tror det er de parametre som findes på q-sounds egen hjemmeside http://www.q-sound.dk/hifi-hoejtalere/vifa/m25wo1710.htm man skal holde sig til og ikke de fra den alm. model på d-s-t hjemmeside http://www.d-s-t.com/vifa/data/m25wo-49-08d.htm.
Jeg før det umiddelbart til 34Liter i lukket og 54.5 i portet kabinet. Og med lukket før jeg 65-70hz ved -3dB, 50hz ved -6dB, 43hz ved -9dB, 35hz ved -12dB.
Som portet bliver det til 45hz ved -3dB, 38hz ved -6dB, 34hz ved -9dB og 30hz ved -12 dB.
Jeg ville godt nok helst holde mig til lukkede kabinetter men jeg synes trods alt at det er en helt der korrektion (læs bashæv, q???) der skal til ellers for at tallene indikere at det bare kommer til at spille nogenlunde dybt. Vil det være mere slemt at koorigere en portet bas end en lukket? her tænkes også lydmæssigt?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 04:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh, jeg husker altså ikke hvor jeg fik de data fra, Steffy - det kan godt passe det var DST's hjemmeside(r). I hvert fald har jeg brugt dem og smidt dem ind i Linear teams online boks-udregner, simpelthen.
Med parametrene fra Q-sound får jeg ganske rigtigt lidt andre resultater. Lukket boks 34 liter, -3dB lige under 70Hz, Åben boks 54.5 liter, -3dB v. ~43Hz, tuning 38,6Hz. Det svarer jo fint til dine resultater . Men, i praksis vil forskellen mellem den første og anden udregning næppe være formidabel - enheder afviger ofte fra opgivne data med adskillige %, så allerede her kan der forekomme afvigelser.
Jo, man kan godt EQ'e en åben boks - det er faktisk en af de mest anvendte metoder i kommercielle subs. Man underafstemmer simpelthen boksen, og kan så rette frekvensgangen op ca. ned til tuningsfrekvensen elektronisk. Man opnår så at sende den fordelagtige hjælp en refleksafstemning kan yde enheden ned i et dybere område - men naturligvis skal enheden stadig arbejde mere på denne måde.
Man kunne eksempelvis lægge tuningen i 55 liter boksen på 30Hz i stedet for de anbefalede godt 38Hz. Derefter løfter man med max +6dB v. 32Hz, og opnår -3dB ved denne frekvens. Man skal så sørge for at have et godt subsonisk filter under 30Hz! Ellers er risikoen for at ødelægge enheden for stor - man bør altid anvende sub-filtre ved åbne bokse, efter min mening.
Men vi er altså ikke uenige, Steffy! 
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
TOTAL ude af tråden, men nu må jeg spørge.
Molle, hvad laver du oppe kl. 04 om natten ? 
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Man kunne eksempelvis lægge tuningen i 55 liter boksen på 30Hz i stedet for de anbefalede godt 38Hz. Derefter løfter man med max +6dB v. 32Hz, og opnår -3dB ved denne frekvens. Man skal så sørge for at have et godt subsonisk filter under 30Hz! Ellers er risikoen for at ødelægge enheden for stor - man bør altid anvende sub-filtre ved åbne bokse, efter min mening.
|
|
|
Så vidt jeg kan se giver det ikke en verden til forskel i frekvens responsen, bortset fra at den daler lidt langsomere.
Men at lave et kabinet volumen på 54 Liter skulle jo stadig holde, så skulle det være muligt at gå videre til at tegne boxen, som skal passe ind under et sæt ScanDyna A-20 og bruges nede ved de gamles fjernsyn.
Min speksis mht. hæv skyldes at der ikke vil blive smidt mange penge efter forstærker, nok nærmere hvad man lige kan finde.
Må se hvad jeg har af rør diameter til at ligge og så beregne længde
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Molle, hvad laver du oppe kl. 04 om natten ?"
Der er da logisk - kl. 04:00 holder Playboy-kanalen op på Glentevejens antennelaug.... 
Citat:"Så vidt jeg kan se giver det ikke en verden til forskel i frekvens responsen, bortset fra at den daler lidt langsomere."
Og? Det er korrekt - når man sænker Helmholzresonansen, forøges dæmpningen omkring denne. Men den sænkede frekvens er jo kun et aspekt, fidusen er, at man så kan tillade sig at kompensere elektronisk - hvad man ikke kan UNDER Helmholzresonansen!
Citat:"Min speksis mht. hæv skyldes at der ikke vil blive smidt mange penge efter forstærker, nok nærmere hvad man lige kan finde."
Øhh jo - påpegede jeg ikke at man skal være forsigtig mht. frekvenskompensation? Det kan sagtens gøres, men omtanke tilrådes! Jeg svarede såmænd kun på det der blev spurgt om.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|