Forfatter |
|
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fornuftigt med DAC løsning, selv om jeg elsker min cd afspiller så er det ikke altså ikke fremtiden.
Rega DAC koster 5000 fra ny, du kan læse om den her: http://www.rega.co.uk/html/DAC.htm
Her er et link til den danske forhandler:http://www.rega.dk/produkter_files/tilbehor/dac.h tml
Naims DAC er for dyr, den står vist til 18K fra ny, men hvis du har mulighed for at låne en, var det måske alligevel
oplevelsen
værd!
Ellers er der jo simpelthen så mange forskellige muligheder lige nu, så du må nok igang med at lytte. Personligt ville jeg
bruge
minimum de 5K som Rega'en koster, DAC'ens lyd er altså immervæk det som din gode forstærker og dine lækre højttalere
skal
spille, så hvis du ikke giver dem noget guf kommer de heller ikke til at lyde så godt som de kan. Jeg ville personligt bruge
minimum 1/3 af budgettet på en kilde, hvor resten er til forstærker, højttalere og alle kabler. Hvilke højttalerkabler bruger
du?
__________________ You aint nobody without a naim!
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAC'en fra Rega ser meget interessant ud.
Er det muligt at lægge sine originale cd'er ind på computeren (192kbps), sende dem ud via eksternt lydkort, ind i DAC'en, som
er sat til forstærkeren, og så opnå en kvalitet som er på højde med afspilning af cd fra f.eks. en Rega Apollo? Eller har jeg
misforstået noget?
Alternativt har jeg kigget på en brugt Rega Apollo til 3499,- ( http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?
iAd=13447 )
Jeg bruger nogle Van Den Hul Clearwater-kabler.
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eske24 skrev:
DAC'en fra Rega ser meget interessant ud.
Er det muligt at lægge sine originale cd'er ind på computeren (192kbps), sende dem ud via eksternt lydkort, ind i DAC'en, som
er sat til forstærkeren, og så opnå en kvalitet som er på højde med afspilning af cd fra f.eks. en Rega Apollo? Eller har jeg
misforstået noget?
Alternativt har jeg kigget på en brugt Rega Apollo til 3499,- ( http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?
iAd=13447 )
Jeg bruger nogle Van Den Hul Clearwater-kabler. |
|
|
Du skal rippe musikken i et lossless format, f.eks. ALAC, FLAC, WAV etc. for at få den fulde kvalitet.
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron:
Altså er det muligt - tak for svaret :)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, hvis lydkortet har digital udgang er det klart en mulighed, og det at det er et eksternt lydkort gør at signalet bliver
skilt fra det støjende miljø i computeren, så det er den rigtige vej. Nu er jeg langt fra ekspert på området, men det ser ud til at
der er gjort ekstra ud af USB indgangen på DAC'en, så muligvis er der noget at hente i at benytte den? Måske er der andre
brugerer som kan byde ind her? Du bør dog altid rippe dine cd'er i minimum et Lossless format, sådan at de ikke bliver
komprimeret. Hvis du gør det, og bruger et godt program som sørger for at rippe dine cd'er bedst muligt med mindst muligt fejl
i aflæsningen, burde DAC'en umiddelbart give dig en lyd som er bedre end Apollo'en. Dens chipset er nyere, der er gjort en
masse ud aj jitterreducering osv, plus du får muligheden for at afspille filer i højere opløsning end CD. Personligt ville jeg enten
vælge DAC'en eller finde en brugt Saturn, de burde være til at finde til samme pris.. Du kan jo eventuelt ringe lidt rundt til
forhandlerne? Du skal huske, at du er startet på et rigtig rigtig godt setup, så det er MEGET synd at spare pengene på det som
det rent faktisk skal spille! Men få for guds skyld nogle forskellige bud med hjem, det er meget vigtigt at prøve de forskellige
bud i netop DIT setup og dit hjem.
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Intet problem.
Jeg streamer selv. Har rippet alt min musik i ALAC i iTunes, hvor jeg streamer musikken til en Airport Express over i min DAC.
Det skulle ikke være nødvendigt med et eksternt lydkort, når blot du sender lyden digitalt, eller hvis du bruger USB udgangen.
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Megholm:
Lydkortet er et Creative USB SoundBlaster som har SPDIF OUT, DIN-port og Optical Out. Kan jeg godt anvende SPDIF direkte
til forstærkeren, hvis der ellers findes et kabel der går fra digital til analog?
Det lyder jo fremragende, hvis lyden muligvis vil være bedre via rippermetoden :)
Jeg vil prøve at forhøre mig ang. forskellige DAC's.
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron:
Lyder fint. Mht. USB-port - kan jeg trække lyden direkte fra min usb-port i computeren og over i DAC'en med et alm. usb-
kabel?
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, eller et usb til mini usb eller lignende, det kommer an på indgangen i DAC'en, og selvfølgelig om den HAR en usb indgang, det har de
fleste dog.
Ang. dit spg. om SPDIF så som hovedregel nej, det med at gå fra digital til analog er hvad DAC'en skal lave, det kan ikke gøres i et kabel.
Jeg har dog set et enkelt kabel med en lille DAC på monteret.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hy, Rega DACøen har en usb indgang som der som nævnt skulle være gjort ekstra ud af at skærme fra resten af Dac'en, jeg
går ud fra at dette er fordi USB ikke er elektrisk adskilt fra computeren og der derfor er fare for at en masse støj fra PC bliver
overført til DAC. Jeg ved at Naim anbefaler en optisk (SPDIF) forbindelse fra PC til DAC, simpelthen fordi man derved adskiller
de to ting fuldstændigt, altså elektronisk. SÅ jeg ville prøve mig lidt frem mellem de to måder at forbinde på, altså eksternt
lydkort SPDIF ind i DAC, og så PC direkte ind med USB kabel.
EDIT: Har lige læst en lille bruger anmeldelse fra en med Apollo CD og den nye DAC, kort fortalt mente han at DAC'en var
MEGET bedre på alle punkter. Nu er jeg blevet nysgerrig på den, så måske skulle man prøve den selv....
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobbjron:
Yes, der er USB-indgang på DAC'en, som megholm også skriver.
megholm:
Der er meget der taler for, at næste investering bliver en DAC, og umiddelbart med Rega som producent ud fra omtalen. Men
jeg vil selvfølgelig forsøge mig lidt frem, hvorom det er muligt :)
Må hellere lige sige tusind tak for jeres meget vejledende og gode svar jeg får fra jer. Det er super lækkert!
Mht. højttalerkabel, hvor jeg pt. har Van Den Hul Clearwater. Kan de "følge med", eller bør de skiftes hurtigst muligt?
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der i Rega'en ja, men ikke nødvendigvis i andre ;)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak for hjælpen, det er jo det fede ved et sted som det her! Jeg kender ikke VDH Clearwater, men jeg ville under alle
omstændigheder vente med at kigge på den del indtil du har besluttet dig for en kilde, det er mere fintuning med kabler end det
andet er.
Generelt bryder jeg mig ikke om kabler som er forsølvede, så hvis jeg SKULLE anbefale noget, var det at prøve et rent kobber
kabel. Men her taler vi altså også om smag og behag, mange vil råde til noget andet. Chord Company er en producent som
generelt holder en høj standard, der er nye kabler på vej derfra så måske kan du få et godt tilbud på noget fra den gamle
serie, hvis du får lyst til at skifte en dag. Men i første omgang ville jeg koncentrere mig om at få resten på plads, også
placering af højttalere.
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er virkelig kanon med sådan et forum - med sådanne mennesker på samme :)
Mit budget er desværre smuldret lidt, så næste investering må lige vente til næste løn :(
|
Til top |
|
|
Eske24 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg fik lige øje på denne DAC fra Musical Fidelity: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=13462
Er den langt fra Rega DAC's niveau?
|
Til top |
|
|