| Forfatter |
|
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du rider og sadler med det samme. Godt køb, så tillykke med den.
Men pas på, det er en vanedannende hobby hvis du for alvor blir bidt.
|
| Til top |
|
| |
Aragon Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Selvf. har det noget at sige med PU´en - du kan hente et datablad for din Stanton 681 på den samme side som pladespilleren :-)
Der står helt sikkert, hvilket nåletryk den skal køre med.
MVH Jan
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Den Stanton skal køre med 1,5 gr. nåletryk,og hvis du vil have børsten på skal du give den 1 gr. mere.Altså kontravægten skal stå på 2,5 gr.men jeg vil anbefale du afmonterer børsten,da den spiller meget bedre uden den ekstra vægt hængende derude.
Uden børste - 1,5 gr.
Med børste - 2,5 gr.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med CARS10. Væk med børsten, og give den 1.5g.
Har du fundet ud af justering af nåletryk?
Drej på kontraloddet så armen balancerer frit i luften. Hold fast i kontraloddet, og drej nåletryks skalaen så den står på 0. Drej derefter både lod nåletryks skala, til den viser 1.5.
En bedre og mere nøjagtig løsning er at købe en lille nåletryksvægt. De er ikke så dyre.
Antiskating skal sættes til det samme som nåletrykket.
Antiskating modvirker at nålen bliver trukket imod centrum af pladen. Når antiskating er korrekt, vil nålen stå midt i pladerillen, og du får mindre slid og forvrængning.
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden mit sidste svar er der kommet en lille ny til - en SL 1210MKII  jeg havde jo oprettet en anonnceagent på dba, og
der kom jo selvfølgelig én tæt på mig, og til den helt rigtige pris
Så nu står den og spiller med min gamle pickup uden børste, og med 1,5g's nåletryk - fantastisk lyd
Der fulgte en Ortofon nightclub pickup med, er den noget værd?
Der var også en filtmåtte med, er den at foretrække, frem for én af gummi?
__________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med din SL1210mkII,den er rigtig fed,og kan nok ikke slides op.Jeg har selv en SL1200 som jeg købte fra ny af i 1975 og den kører bare og nægter at dø.
Det med måtten,der må du prøve at lytte dig frem til hvad der lyder bedst,men vil dog tro at den af gummi er bedst (den originale ?) Selv bruger jeg en Record interface mat,og den er god.
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps.
Hvis du gider at lege lidt med den,har jeg et godt trick til hvordan du kan hæve lyd kvalliteten flere klasser op.Det koster måske ca.200-kr.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Carsten
Tak skal du ha
Flere klasser for 200,- det er lige mig __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et spørgsmål mere
Hvilken vinkel skal armen have ift. pladen? __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cannonballs skrev:
Et spørgsmål mere
Hvilken vinkel skal armen have ift. pladen? |
|
|
Haha ja tillykke med denne SL1200MK2, det var da lidt af en udvikling. Armen jo kan hæves og sænkes som jeg formoder dit spørgsmål vedrører ... , mener man siger armen skal være vandret med pladen. Denne video viser hvordan ( ca ved 4:15 ) - videoen gennemgår også de øvrige settings. http://www.youtube.com/watch?v=AkVsHR_DrKQ
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
]Haha ja tillykke med denne SL1200MK2, det var da lidt af en udvikling. Armen jo kan hæves og sænkes som jeg formoder dit
spørgsmål vedrører ... , mener man siger armen skal være vandret med pladen. Denne video viser hvordan ( ca ved 4:15 ) -
videoen gennemgår også de øvrige settings.http://www.youtube.com/watch?v=AkVsHR_DrKQ |
|
|
Tak
ang. udvikling - der er godt nok klasse forskel på de 2 __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Ps.
Hvis du gider at lege lidt med den,har jeg et godt trick til hvordan du kan hæve lyd kvalliteten flere klasser op.Det koster måske ca.200-kr.
carsten |
|
|
Sådan en kan du ikke bare komme med... nu er jeg også blevet nysgerrig
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valget af PU er ret afgørende for en SL1200.
Man kan tilpasse valget af PU til armen - eller ændre armens dæmpning til at passe til PUén. Sidste kan gøres ved at sætte gummiringe på armen, og/eller et sænkekar. Selv foretrak jeg at vælge en PU der passer til armen.
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Valget af PU er ret afgørende for en SL1200. Man kan tilpasse valget af PU til armen - eller ændre armens
dæmpning til at passe til PUén. Sidste kan gøres ved at sætte gummiringe på armen, og/eller et sænkekar. Selv foretrak jeg at
vælge en PU der passer til armen.
|
|
|
Hvilken PU ? __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købte denne SL1200 sammen med en billig PU til 100 kr for ikke at stå med en ny spille uden PU. Der er flere at vælge mellem, jeg valgte AT-120E til en start, fordi den var forholdsvis billig ( godt 500kr ) og fordi den anbefales til rock etc. Der var himmlevid forskel - den billige lød som en tur under dynen - valget af PU er meget afgørende.
Her link til lidt PU info.
http://www.mds975.co.uk/Content/vinyl02.html
Var egentlig også planen at sætte en SME 3009 type II arm på med en high-end PU som et hobby projekt ( mest fordi jeg voksede op med en 3012 med Stanton EEE ) , men det bliver nok ikke til noget - den originale arm med rette PU er rigeligt, og den er bedre en 3009 på flere punkter - bl.a antiscating er ikke fiskesnørre der hele tiden rykker sig, armbasen kan hæves/sænkes, og vægten stilles mere praktisk.Man kan se på 1200 armen hvad vægt og antiscating er sat til - på 3012/3009 skal man hele tiden lige sikre sig det nu er sat rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cannonballs skrev:
Hej Carsten Tak skal du ha Flere klasser for 200,- det er lige mig  |
|
|
Du tager pladetallerkenen af og sætter låget på.Vend pladespillereren på hovedet og sku bunden af.Køb 4-6 patroner acryl fugemasse og en fugepistol.Fug nu alle flader og hulrum med et ca.1 cm.tykt lag.(dette bør gøres over et par gange).Lad det tørre (hærde) ca.48 timer,og saml så spillen igen.
Husk også undersiden af pladetallerkenen da det modvirker ringning.Prøv mens du afspiller en plade,at slå med et par fingre på plinten.Nu siger den "boooomm" i højtalerne.Efter fugning er den blevet helt resonans død og du vil opleve at når du nu slår på den,så siger den "bom".Bassen er nu helt tør og lydbilledet væsenligt forbedret.
Husk også altid at tage låget helt af når du spiller,da det virker som en microfon.
Håber det giver mening 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Du tager pladetallerkenen af og sætter låget på.Vend pladespillereren på hovedet og sku bunden af.Køb 4-6 patroner
acryl fugemasse og en fugepistol.Fug nu alle flader og hulrum med et ca.1 cm.tykt lag.(dette bør gøres over et par
gange).Lad det tørre (hærde) ca.48 timer,og saml så spillen igen.
Husk også undersiden af pladetallerkenen da det modvirker ringning.Prøv mens du afspiller en plade,at slå med et par
fingre på plinten.Nu siger den "boooomm" i højtalerne.Efter fugning er den blevet helt resonans død og du vil opleve at når
du nu slår på den,så siger den "bom".Bassen er nu helt tør og lydbilledet væsenligt forbedret.
Husk også altid at tage låget helt af når du spiller,da det virker som en microfon.
Håber det giver mening 
carsten |
|
|
Hej Carsten
Jeg kan godt se idéen med dit tweak, men syntes måske alligevel det er synd __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant idé, måske en lille pose sand gør det samme - selv har jeg ikke noget imod dette "boom" hvis jeg tapper på plinten - det gør jeg aldrig alligevel. Er selv generelt imod at ændre på det originale. Denne spille er den nok mest perfektionerede pladespiller nogen sinde - vær tilfreds med det. Pas meget på med at tage pladetallerknen af - kun hvis det er absolut nødvendigt - vær omhyggelig at der ikke kommer fnudder ned i røret i midten, og pas på når du sætter tallerknen tilbage i. Iøvrigt aldrig en god idé at skille ting ad for at se hvorfor det virker så godt - ikke sikkert det gør det bagefter, og der er altid nogle dimser/skruer tilbage man ikke lige ved hvor hører til ...
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Interessant idé, måske en lille pose sand gør det samme - selv har jeg ikke noget imod dette "boom" hvis jeg tapper på plinten - det gør jeg aldrig alligevel. Er selv generelt imod at ændre på det originale. Denne spille er den nok mest perfektionerede pladespiller nogen sinde - vær tilfreds med det. Pas meget på med at tage pladetallerknen af - kun hvis det er absolut nødvendigt - vær omhyggelig at der ikke kommer fnudder ned i røret i midten, og pas på når du sætter tallerknen tilbage i.
Iøvrigt aldrig en god idé at skille ting ad for at se hvorfor det virker så godt - ikke sikkert det gør det bagefter, og der er altid nogle dimser/skruer tilbage man ikke lige ved hvor hører til ... 
|
|
|
Jeg tror ikke du har forstået meningen med at gøre pladespilleren resonans død,og der er heller ikke tale om at splitte det hele ad.Det er jo bare bundkassen der skal skrues af.!
Du må lige forklare hvorfor man skal passe på med at tage pladetallerknen af,for det har jeg godt nok aldrig hørt eller læst om før nu.?
carsten
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@CARS10 Din SL-1200 er som jeg forstår det købt i 1975, dvs en SL-1200MKI. SL-1200MKII blev introduceret i 1978. Der er meget stor forskel på MKI og MKII, det er bl.a. en helt anden arm. "Nat og dag" fra den anden tråd kan godt være - men næppe på en MKII - blot for ikke du forvirre folk med forkert information, nu vi taler om SL-1200MKII. Jeg er uenig med at man skal tage låget af - støv er vinyls værste fjende - SL-1200MKII har et ganske funktionelt støvlåg, bl.a. med afstandstykker til plinten så det ikke lukker helt ( ved ikke hvordan det er på SL-1200MKI ) - samt trinløst ned til ca. 4cm fra kant. En spille uden effektivt støvlåg er efter min mening uden interesse. Mht bundlejer, og hvorfor man skal være forsigtig med af/påsætning af "rotor/pladetallerken kan du læse på nettet omkring behandling af SL-1200MKII + manualen + alm. viden om lejer og aksler. Dit forslag om pollyfilla indeni forklarer også hvorfor - plinten i en MKII er en ganske anden. Der er en hel industri omkring MKII, kva der er solg mere end 2 millioner, er der mange der vil køre med på vognen - lige fra kabinet i ædeltræ ( som forvandler den til en "ægte" vintage spille ), ekstern strømforsyning der på et scope viser bedre specs, blåt lys istedet for hvidt, custom maling af plint og arm, opgradering til dyre arme - andre "fødder", sænkekar, ringe på armen etc etc. Kort sagt - basen er iorden til man kan "opgradere" til audiophile og hobby - det er brugerens fantasi og pengepung der sætter begrænsningen - ikke basen
|
| Til top |
|
| |