Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Anbefaling af klassisk ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

pentaz skrev:

HÅBER at du eller andre kan bruge denne smøre, om end ikke andet så lån evt. filmen Shine eller A Clockwork Orange og se dem.

PS. følg endelig op på dine opdagelser udi den klassiske musiks verden!

Har faktisk SHINE til og ligge i DVD skuffen, men har ikke fået den set, købte den billigt .

Tror jeg vil følge dit råd med og shoppe lidt billige CD´er, og så finde udaf hvad det er der trækker mest.

Bliver nok også nødt og skære ned på CD indkøb, de næste par dage, da jeg er kommet til og købe en Motorcykel. Så nu springer jeg både faldskærm, kører motorcykel og leger med Hifi, det er fandme fedt og være på SU .

Allan R.

PS: Skal følge lidt op på mine opdagelser.

PPS: Tak for hjælpen til alle, kom bare med mere

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Hendel's Messias (Den er godtnok bedst i slutningen af december)

Mozart's Requem

Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej Himmelfillipens!
Hvis du vil lytte til endnu flere råd end du allerede har fået, så ville jeg selv helt klart følge mit !
Joke! SES ved hvad han taler om.

I min verden er klassisk mange ting, og je længere jeg har bevæget mig ind i det, jo mere tydeligt er det blevet, at geografi og tidspunkt er meget betydningsfuldt for resultatet.

I mine øøjne og ører, bør du begynde med romantikken, som begynder med det sidste af Beethoven i begyndelsen af 1800 tallet og slutter omkring 1910, hvor F.eks. Ravel og Debussy fører romantikken ind i den impressionistiske tidsalder. Det fører romantikken til et højdepunkt, hvorefter den afløses af det 20. århundrede.
Af gode navne på komponister fra den periode, vil jeg kort nævne:

Beethoven
Brahms
Shumann
Saint Saëns
Ravel
Debussy
Liszt
Chopin
Rachmaninoff
Tchaikovsky

Og mange mange flere.
Prøv evt. at læse lidt på www.classical.net og kig under romantikerne.
Et godt bibliotek er næsten uundværligt, når du skal finde vej.
Du skal også kigge lidt på, hvilket instrument(er) der er dine favoritter.
Klaver, Violin, Cello eller andet.
Der findes selvfølgeligt mest romantisk musik til violin og piano.
Tidligere musik er typisk skrevet til lidt mere historiske instrumenter, såsom Cemballo eller afarter heraf.
Det er ikke sådan at forstå, at alt der ligger tidligere ikke duer, jeg har skam meget af det, men en ret stor del af disse værker, er skrevet til konger og kirker og der opfører man sig anstændigt, med mindre man gerne vil have ørerne i maskinen. Derfor er der i mine øjne ret mange nitter i de tidlige perioder. Senere er tøjlerne blevet sluppet, og det er derfor OK at lave emotionel musik.
Der findes helt naturligt undtagelser for disse generaliteter, jeg har bare lidt for mange af de CDér der aldrig længere ryger i maskinen, fordi jeg købte noget, fordi det nu er noget man bare køber.
Haydn lavede mere end 100 symfonier, Vivaldi en megafonisk mængde, Telemann allermest. Så udvælg det nøje det der kommer fra barokken og klassicismen. Bach hører jeg en del, så der er undtagelser også hos mig.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes