Hej Himmelfillipens!

Hvis du vil lytte til endnu flere råd end du allerede har fået, så ville jeg selv helt klart følge mit

!
Joke! SES ved hvad han taler om.
I min verden er klassisk mange ting, og je længere jeg har bevæget mig ind i det, jo mere tydeligt er det blevet, at geografi og tidspunkt er meget betydningsfuldt for resultatet.
I mine øøjne og ører, bør du begynde med romantikken, som begynder med det sidste af Beethoven i begyndelsen af 1800 tallet og slutter omkring 1910, hvor F.eks. Ravel og Debussy fører romantikken ind i den impressionistiske tidsalder. Det fører romantikken til et højdepunkt, hvorefter den afløses af det 20. århundrede.
Af gode navne på komponister fra den periode, vil jeg kort nævne:
Beethoven
Brahms
Shumann
Saint Saëns
Ravel
Debussy
Liszt
Chopin
Rachmaninoff
Tchaikovsky
Og mange mange flere.
Prøv evt. at læse lidt på
www.classical.net og kig under romantikerne.
Et godt bibliotek er næsten uundværligt, når du skal finde vej.
Du skal også kigge lidt på, hvilket instrument(er) der er dine favoritter.
Klaver, Violin, Cello eller andet.
Der findes selvfølgeligt mest romantisk musik til violin og piano.
Tidligere musik er typisk skrevet til lidt mere historiske instrumenter, såsom Cemballo eller afarter heraf.
Det er ikke sådan at forstå, at alt der ligger tidligere ikke duer, jeg har skam meget af det, men en ret stor del af disse værker, er skrevet til konger og kirker og der opfører man sig anstændigt, med mindre man gerne vil have ørerne i maskinen. Derfor er der i mine øjne ret mange nitter i de tidlige perioder. Senere er tøjlerne blevet sluppet, og det er derfor OK at lave emotionel musik.
Der findes helt naturligt undtagelser for disse generaliteter, jeg har bare lidt for mange af de CDér der aldrig længere ryger i maskinen, fordi jeg købte noget, fordi det nu er noget man bare køber.
Haydn lavede mere end 100 symfonier, Vivaldi en megafonisk mængde, Telemann allermest. Så udvælg det nøje det der kommer fra barokken og klassicismen. Bach hører jeg en del, så der er undtagelser også hos mig.