Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: AL 750 forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en NAD 208 på et par AL-1000, og det er sjovt,  jeg har haft en NAD 218 men den er der ikke meget ved, den har de watt den er opgivet til og ikke mere.

En NAD 208 kan pga. af dens power envelope aflevere ca. 2* 800watt i spidserne i 4ohm så den vil være sjov for dig at spille med til dine 750.

Desvære mener jeg aldrig at AL-1000 var en værdi afløser til Cerwin Vega´s DC modeller, jeg har kun holdt mine pga at de kan spille vildt højt, men de mangler alt hvad der hedder bund i forhold til DC-12 & DC-15, så der måtte jeg så finde på noget andet.

Ascari :: Jeg tror du mener brokoble for at få de 2 * 400watt.

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Januar 2011 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:
Jeg har selv en NAD 208 på et par AL-1000, og det er sjovt,  jeg har haft en NAD 218 men den er der ikke meget ved, den har de watt den er opgivet til og ikke mere.

En NAD 208 kan pga. af dens power envelope aflevere ca. 2* 800watt i spidserne i 4ohm så den vil være sjov for dig at spille med til dine 750.

Det vil jeg jo sådan set gi' dig ret i. Problemet er bare at deder 208'er er ret svære at finde. Jeg har i hvert fald ledt længe :)

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2011 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det skal også forståes sådan at en NAD 218 kan sagtens få drøn på sådan et sæt Cerwin Vega,  og jeg mener selv den har en bund der er lidt bedre end NAD 208, så en NAD 218 er fin nok, men som du skriver så hænger NAD 208 ikke lige på træerne så de bliver efterhånden svære at finde.

Jeg gav 3000kr for min i Maj 2005 mener jeg det var og den har fungeret 100%, men nu er det ikke meget den spiller.

Og når nu NAD 218, 208 er totalt væk om nogle år så bliver det sku svært at finde en god efffektblok fra NAD på ca. 2 * 350watt i 4ohm.

Nu har jeg aldrig hørt en NAD C 272/275 og om den nærmer sig en NAD 218 effekmæssigt ved jeg ikke, på papiret gør den jo ikke men det kan man ikke bruge til så meget.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Desvære mener jeg aldrig at AL-1000 var en værdi afløser til Cerwin Vega´s DC modeller, jeg har kun holdt mine pga at de kan spille vildt højt, men de mangler alt hvad der hedder bund i forhold til DC-12 & DC-15, så der måtte jeg så finde på noget andet.

Ascari :: Jeg tror du mener brokoble for at få de 2 * 400watt.

Ja selvfølgelig, der skulle have stået brokoble og ikke biampe

Ellers er rotels større effekttrin heller ikke at gå af vejen for. De spiller en smule anderledes, men de er solidt opbygget, og giver en rigtig god baskontrol.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Ellers skal du gå efter den ældre Nad 208. Den yder 2x250 watt i 8 ohm og kan fint trække de små Vegaer. Ellers kunne en anden plan være at anskaffe dig en Nad 216 eller noget i den dur, og så købe en til når pengene er til det. Hermed kan du biampe de 2 Nad 216 og få 2x400 watt pr. kanal. Hvis du er heldig kan du måske endda finde 2 stk. af dem indenfor dit budget.

Hvis højttalerne som nævnt, tidligere i tråden, dykker under 3 ohm, virker det som en meget dårlig ide, med 2 brokoblede NAD 216.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:
Ascari skrev:
Ellers skal du gå efter den ældre Nad 208. Den yder 2x250 watt i 8 ohm og kan fint trække de små Vegaer. Ellers kunne en anden plan være at anskaffe dig en Nad 216 eller noget i den dur, og så købe en til når pengene er til det. Hermed kan du biampe de 2 Nad 216 og få 2x400 watt pr. kanal. Hvis du er heldig kan du måske endda finde 2 stk. af dem indenfor dit budget.

Hvis højttalerne som nævnt, tidligere i tråden, dykker under 3 ohm, virker det som en meget dårlig ide, med 2 brokoblede NAD 216.

Tja... Jeg har set målinger af Nad 216thx hvor den uden at pive leverer, fortsat mere effekt, i 0.6 ohm. Så jeg ville ikke være så meget i tvivl omkring ovenstående. Vi solgte en Nad 216 thx til en gut der ville brokoble den med en anden 216 på hans Al 1000, som er storebroren til Al 750. Til prisen er det slet ikke et dårligt bud på en kraftig løsning. 

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Ja det er også lidt svært at få bugt med det brokobling.

feks. er der en eller anden tråd herinde mener jeg (eller var det den norske side) hvor der er en gut der køber/har  2 *NAD 2700PE og brokobler på sin Cerwin Vega DC-15, de bliver godt nok varme men de spillede som ind i H.....

Og det er ret uforståeligt da en DC-15 har et dyk på 2,5ohm i de dybe toner, men de spillede så han var vildt begejstret over den bas det kunne spille.

Jeg tror også at en 2 * NAD 216 kan drive AL-1000 da jeg selv har haft mange forskellige NADér på som mange i de forskellige forums fraråder.

Men jeg kan forstå at en AL-750 går under 3 ohm, så den vil jo være endnu besværligere for forstærkerne.

Feks skriver flere  at den gamle NAD 3080 på 2 * 130watt i 4ohm kobles på noget der kommer under 4 ohm er ikke lige noget for den,  men med 2*NAD 3080 brokoblet (2*280watt) på mine AL-1000 så blæser de næsten jernen ud og ingen problemer, de har et dyk på 3.6ohm. 

Jeg har selv brugt de modeller her brokoblet på mine AL-1000 da de havde de originale enheder.

2 * NAD 2100PE  = 2 * 160watt
1 * NAD2600A & NAD 2200PE = 2 *400watt
2 * NAD 3080 = 2 * 280watt
2 * NAD C270 = 2 * 350watt
2 * NAD 3300PE = 2 * 150watt

Jeg har tit læst at en NAD 2600PE/2700 ikke tåler en højtaler under 6 ohm i brokoblet tilstand, det forstår man så ikke helt.

Der er vel ikke andet at gøre end at prøve med de NAD 216 og så se hvad der kommer ud af det.

Selv ville jeg nok købe en kraftig stereoblok da selvom de kan spille brokoblet så kommer der alså hede på når der skal spilles højt i længere tid.

Når vi snakker 0.6ohm så er det peak ohm, sjovt nok så kan en Gammel NAD 3300PE på 2 * 60watt afgive 56amp. i denne belastning, og det er det samme som en NAD 216/319.

Stil dem nu ikke oven på hinanden hvis du køber de 2 NAD 216, og held og lykke.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ja, selvfølgelig bliver det varmt hvis der er fuld knald på igennem lang tid. Sådan vil det være med alle løsninger, og det er derfor at PA forstærkere typisk er med indbygget blæsere. Til et budget kan man dog sjældent forvente alverden, og hvis der bare skal fuld hammer på i kortere perioder, og så ellers bare hammer på for resten, skal Naderne nok holde. Og hvis det skal stå og spille fuld skrue i 8 timer i træk en enkelt nat, så kan man altid sætte et par blæsere til at køle blokkene ned med.

Ellers er jeg enig med resten, en enkelt stor effektblok vil nok være bedre i det lange løb. Som alternativ ville jeg dog ikke tøve med at prøve at brokoble 2 stk. 216 thx.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes