Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge lodekolben for at skifte impedansen, jeg har sat den til 100 ohm som anbefalet af Ortofon (også det ender med i de test jeg har læst). Jeg må nok indrømme at jeg syntes de 2,5g nåletryk er rigeligt, men jeg vil da overveje forslaget med at skifte til 2,7g.

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Ortofon siger at man kan sætte impedansen op, hvis man vil have lidt mere luft i gengivelsen. Er det ikke noget problem, behøver du jo ikke at hive loddekolben frem.

Fordelen ved at sætte nåletrykket op til max under tilspilningen, har et par fordele. Du får lidt hurtigere tilspilning, og lidt bedre sporing under tilspilningen. Det er en misforståelse at højt nåletryk giver mere slid. Faktisk giver det mindre slid, jo bedre kontakt nålen har med rillen. Det bedste er typisk at bruge et nåletryk i omegnen af det anbefalede. Helst ikke mindre, men man kan eksperimentere med at lige give den en anelse mere, til det lyder bedst.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart savner jeg ikke luft i toppen så jeg lader det blive ved de 100 ohm. Jeg er ikke helt enig i det med nåletrykket, det er korrekt at det er skadeligt for pladen at køre med for et lav nåletryk hvor den ikke sporer korrekt, men hvis den sporer 100% ved de kraftige passager ved det anbefalede nåletryk ser jeg ikke nogen umiddelbar grund til at gå højere op, selv om de 0.2g nok ikke har den store betydning. Jeg har engang læst en artikkel om emnet og i den var konklusionen (så vidt jeg husker) at bare det var under 2g var pladesliddet stort set lige nul der var også nævnt en grænse for hvor højt det må være før at der opstår blivende deformationer i pladerillen, jeg mener det var 5g, men det er jeg mere usikker på. Måske er også forskel på hvor de forskellige slibninger slider på pladen ved et givent nåletryk. Tilspildningen af pickup'en går vel kun på de mekanisk fjedrende og dæmpende elementer skal falde på plads. Jeg har ingen erfaring med at hæve nåletrykket for at speede den process op, umiddelbart vil jeg mene at det er bedst at gøre det ved det nåletryk som man agter at bruge, da det højere nåletryk vil bevirke at de før nævnte mekaniske elementer vil blive belastet anderledes da nålen ikke vil være i samme position over pladen. NB. Det er iøvrigt en fremragende pickup, som imponerer mig mere og mere for hver lytning.

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig lyttet til en Cadenza Black. Hvis den på nogen måde er i nærheden af en Bronze, så er det en rigtig god pickup du har fået der.

Det blev kun til en enkelt pladeside. En ven var forbi med den, da han mente den var defekt. Det var den absolut ikke (fejlen hos ham må ligge et andet sted). Den blev sat op i min DV 507 mk II arm og kørte gennem min C27 RIAA - vi foretrak 300 ohm frem for 100 ohms belastning.

Lyden er meget kontant, fast og dynamisk. Den er mere robust og fremme i lydbilleder end jeg før har oplevet fra Ortofon. En MC 2000 var i direkte sammenligning meget mere tilbagelænet og nærmest "romantisk" med en bred blød pensel.

Opefter er der igen det hurtige og fysiske fra Cadenze Black. Guitar strenge står meget nøgternt og forkanterne er imponerende uden af være trættende og pågående. Minder her noget om min Transfiguration Orpheus i sin måde at gengive på. Toppen er distinkt og ultra detaljeret uden at tendere til det kølige og klinkende som jeg før har oplevet fra Ortofon. Fornemt!

Eneste anke i lige denne opsætning var at den ultimative bund var lidt nedtonet i forhold til den øvrige bas. Her var der så til gengæld masser af kontrol og punch.

Afgjort en pickup jeg gerne ville lytte noget mere til.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Opefter er der igen det hurtige og fysiske fra Cadenze Black. Guitar strenge står meget nøgternt og forkanterne er imponerende uden af være trættende og pågående. Minder her noget om min Transfiguration Orpheus i sin måde at gengive på. Toppen er distinkt og ultra detaljeret uden at tendere til det kølige og klinkende som jeg før har oplevet fra Ortofon. Fornemt!

Hvordan lyder Black i forhold til Orpheus opefter? Min Phoenix synes jeg nok er lidt lys i det, så min næste pickup skal være mere neutral i det, og p.t. er Black og Lyra Delos topkandidaterne, så jeg søger primært info på klangkarakteren

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes