Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dyrt hifi lyder bare bedre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Ganske tankevaekkende artikel!

Dyre vine smager bare bedre
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Status: Online
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hvem har ikke prøvet det... ???

- med dyre kabler!!!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Det vil da være svært at undgå, at føle rent subjektiv mindre for et objekt som er veludført i finish.

Tror enhver "ukøndig" vil falde mere i svime, når de ser min Primare SPA 21 fremfor en yamaha bling bling surround
forstærker. Også selvom det måske var en yamaha til små 10.000 kr, så vil de med det samme konkludere wow faktor over
Primaren, netop fordi den er svøbt i det flotteste kabinet, som ser så gedigent ud som noget kan.

Sådan tror jeg vi alle har det, hvis du hører døren lukke på en lækker tyskerbil, fremfor et eller andet billigt alternativt fra
diverse asiatiske lande eller lign. så vil du også med det samme antage at tyskeren kører/yder bedre, selvom den billigere
måske har en mere potent motor? Hvis i forstår mig... Kvalitet gør bare noget ved mig.. Tror de fleste har det sådan... :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
Det vil da være svært at undgå, at føle rent subjektiv mindre for et objekt som er veludført i finish.

Tror enhver "ukøndig" vil falde mere i svime, når de ser min Primare SPA 21 fremfor en yamaha bling bling surround
forstærker. Også selvom det måske var en yamaha til små 10.000 kr, så vil de med det samme konkludere wow faktor over
Primaren, netop fordi den er svøbt i det flotteste kabinet, som ser så gedigent ud som noget kan.

Sådan tror jeg vi alle har det, hvis du hører døren lukke på en lækker tyskerbil, fremfor et eller andet billigt alternativt fra
diverse asiatiske lande eller lign. så vil du også med det samme antage at tyskeren kører/yder bedre, selvom den billigere
måske har en mere potent motor? Hvis i forstår mig... Kvalitet gør bare noget ved mig.. Tror de fleste har det sådan... :)

Kunne ikke være mere enig

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Spændende artikel, specielt det med "hedonisk forventning", at man i en MRI skanner kan se at hjernens nydelsescenter reagerer forskelligt på præcis samme vin afhængigt af hvad personen har af forventninger.

Jeg var engang som knægt på besøg hos min mormor og hun serverede en hindbærtærte med flødeskum. Glad tog jeg en mundfuld og var ved at kløjs. Det viste sig at det jeg troede var flødeskum i virkeligheden var creme fraiche. Det skal lige siges at jeg ikke har det fjerneste imod hindbærtærte med creme fraiche, det er også guf, men forventningen om at det var flødeskum og så istedet få den der syrlige creme fraiche smag gik lige i et hosteflip.

Min kusine lavede et tilsvarende "trick". Hun var inviteret til spisning og der var æblejuice til ungerne og hvidvin til de voksne. Selv om min kusine hører til de voksne, så var det lang tid siden hun havde fået æblemost og det havde hun lyst til. Hun fik et glas æblejuice i et almindeligt glas og det vagte lykke. Lidt senere i måltidet gik hun over til hvidvin, men afslog tilbuddet om et rent vinglas, så hun endte med hvidvin i det almindelige glas uden stilk. Lidt senere havde hun åbenbart glemt skiftet fra æblemost til hvidvin, for hun tog en slurk hvidvin og blæste vinen ud gennem næsen i ren befippelse - til stor underholdning for selskabet. Vi har ved senere lejligheder bedt hende gentage tricket, men det afslår hun altid..

Så noget tyder altså på at det vi forventer rent fysisk kan have en indvirkning på det vi oplever, gad vidst om det også kan gælde ting vi hører?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

ja, gad vist......?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig påvirker det også vores hørelse, og som beskrevet i artiklen så er folk med lave forventninger sværere at påvirke.

jeg har selv en svær overdrevet tung ting bling bling fetich. Som med tiden heldigvis er kommet på display hylden fremfor i stikkontakten.

Og har idag nærmest større forventninger til det jeg finder i skraldespanden, end det jeg tester til mange K kr

Så tror de fleste rent faktisk kan høre forskel, hvis de lære at ignorere imponator efekten.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

helt enig, strid. Det har hjulpet mig enormt at jeg har hørt en del tæskedyrt grej der lød af

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Fed artikel, og det giver jo rigtig god mening at sammenligne med hifi.

I forhold til hedonisk forventning, kan jeg så gå til en hypnotisør, få ham til at hypnotisere mig til at tro at mit anlæg er 200k værd, og så vil det spille bedre

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Luggelaj skrev:

Fed artikel, og det giver jo rigtig god mening at sammenligne med hifi.

I forhold til hedonisk forventning, kan jeg så gå til en hypnotisør, få ham til at hypnotisere mig til at tro at mit anlæg er 200k værd, og så vil det spille bedre

Tror dog ikke han kan hypnotisere din hovedpine væk efterfølgende fordi dit anlæg forvrænger voldsomt

Og så tror jeg faktisk tricket er at man ikke skal fokusere på selve lytningen, men om man nyder oplevelsen.

Når du pludselig står op i sofaen med lukkede øjne og dirigere en klassisk koncert, så er det ved at ligne noget du nyder at lytte til ( medmindre du er påvirket på anden vis)

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Der er jo historien om Oppo BD83 til 5000 kr. som blive solgt som en lexicon til 35.000 kr.

Så mange High-end produkter betale man forumer for, og det enste man får er en lækker indpakning.

Det samme må også gælde for High-end kabler, nemlig at man finde et billige kable, pakke det flot ind, smide nogle dyre stik
og så koste den rigtig, rigtig mange penge.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Der er jo historien om Oppo BD83 til 5000 kr. som blive solgt som en lexicon til 35.000 kr.

Så mange High-end produkter betale man forumer for, og det enste man får er en lækker indpakning.

Det samme må også gælde for High-end kabler, nemlig at man finde et billige kable, pakke det flot ind, smide nogle dyre stik
og så koste den rigtig, rigtig mange penge.

Problemet er så at den måske var 35k værd hvis man ikke kunne købe Oppo til 5k

Og ja måske er det historien for nogle hiend kabler, Som et B&O tv i lækker kasse med philips indmad eller lignende.

Men der er så ingen vej udenom hvis man ikke gider kigge på de andre kasser. Altså en samlet vurdering og en personlig afgørelse.

Det er vel oftest folk der nare sig selv, da der absolut ikke er købetvang, og så er der jo forums som denne hvor de der har dummet sig kan bitche op om hvor onde producenterne er.

Som i vinens verden så er der også i hifi verden en tendens til at folk blir stadig mere usikre og ikke selv evner at ta en beslutning, som de så affinder sig med eller betragter som lærepenge.

Når i nu sælger jeres fejlindkøbte hifi udstyr, husker i så at fortælle køber om hvor elendig det er, og fyldt med varm luft.? Eller gør i som med den dyre vin der smagte af pis...?

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Men vi kan vel stadig godt blive enige om, at de dyre produkter generelt er bedre end billige. Sådan skulle det da også gerne være, selvom der selvfølgelig altid vil være diverse fusere imellem.
Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Tror de fleste har dage hvor anlægget lyder helt specielt og andre hvor der mangler noget:)

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

Tror de fleste har dage hvor anlægget lyder helt specielt og andre hvor der mangler noget:)

Ja mon ikke det er noget med humør og div. Andre faktore der spiller ind i oplevelsen.

Smager den billige vin ikke bedre når den drikkes i selskab med en MEEEEEEGET tiltalende ung dame..

Mine øl smager altid bedre i godt selskab..

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

I tidens løb er der nævnt mange eksempler på, at grej lyder som forventet efter prisen. Hvis folk ike ved, hvad det koster kan
de ikke høre det. Prøv at servere en billig slavewhisky i en flot gammel karaffel og lad folk gætte, hvad det er for en
type og i hvilken prisklasse.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

SuckyBoyfriends skrev:

Ja mon ikke det er noget med humør og div. Andre faktore der spiller ind i oplevelsen.

Smager den billige vin ikke bedre når den drikkes i selskab med en MEEEEEEGET tiltalende ung dame..

Mine øl smager altid bedre i godt selskab..

Nu kan indpakningen være nok så tiltalende i første om gang - men skal man leve med hende til hverdag kan det bagved lige pludseligt vælte hele læsset...

Prøv at bytte hende ud med den, så snakker vi lige pludseligt om HiFi igen og emnet i denne tråd
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Der er virkelig meget, der tenderer fusk i hifi-verdenen - der er udsagn og produkter, som jeg har meget svært ved at tro på, at producenterne/sælgerne selv tror på.

Og helt sikkert er det, at forskellen i kvalitet bevæger sig mod nul, og på et tidspunkt også rammer nul, efterhånden som vi kommer op i pris - uenigheden går så på, hvornår vi kommer op på nul forskel.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 Januar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Der findes en del højtalerfirmaer der har modeller til en halv million i deres program: Focal, Gryphon, Wilson Audio, Avantgarde
Audio, Vivid - egentlig tror jeg de lyder forskelligt.

Bortset fra det findes der naturligvis også "fuskere" - men hvad pokker, der er kunder til deres produkter, so who cares? A fool
and his money are easily parted.

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Der er da aldrig før i historien blevet produceret så meget billig bras som nu . At det så heller ikke koster noget længere, er da kun en ringe trøst.
Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes