| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Jeg nyder at rejse mig op og vende pladen ligesom jeg nyder det store format hvor der er plads til flot grafik - nogle pladecoveres er jo rene stykker kunst og kulturhistorie på en gang |
|
|
Pragtfuldt! 
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo interessant diskussion for eller imod automatiske pladespiller. Selv er jeg gået fra en automatisk modificeret Beogram 4002 til aldeles manuel Project egentlig uden at føle det store savn. Det er altså også sket en udvikling inden for pladespillere siden 70'erne f.eks nu pladetallerkerne er lavet af akustisk døde materialer istedet for støbt metal, der klinger som en klokke når man slår til det, eller de tunge tonearme, som typisk sad på japaner pladespillerne, hvor det var totalt umuligt at får armresonansen op i et rimeligt fornuftlig leje med mindre man brugte de stiveste pickup'er der fandtes. En anden ting i de fleste automatiske pladespillere er automatikken aldeles mekanisk, så medmindre det er 100% iorden uden udtørret olie og lign. kan man riskikere at belaste pickuppen mekanisk. Skulle jeg vælge mellem en 32 år gammel Technics til 2500,. kr eller en ny Projekt til samme penge vil jeg vælge project'en ud fra musikalske hensyn. Den er også så primitiv at der næsten ikke er noget der kan gå i stykker.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
|
Det er jo interessant diskussion for eller imod automatiske pladespiller. Selv er jeg gået fra en automatisk modificeret Beogram 4002 til aldeles manuel Project egentlig uden at føle det store savn. Det er altså også sket en udvikling inden for pladespillere siden 70'erne f.eks nu pladetallerkerne er lavet af akustisk døde materialer istedet for støbt metal, der klinger som en klokke når man slår til det, eller de tunge tonearme, som typisk sad på japaner pladespillerne, hvor det var totalt umuligt at får armresonansen op i et rimeligt fornuftlig leje med mindre man brugte de stiveste pickup'er der fandtes. En anden ting i de fleste automatiske pladespillere er automatikken aldeles mekanisk, så medmindre det er 100% iorden uden udtørret olie og lign. kan man riskikere at belaste pickuppen mekanisk. Skulle jeg vælge mellem en 32 år gammel Technics til 2500,. kr eller en ny Projekt til samme penge vil jeg vælge project'en ud fra musikalske hensyn. Den er også så primitiv at der næsten ikke er noget der kan gå i stykker.
|
|
|
Hvordan kan du sammenligne et stykke tarveligt spånplade med en for lille pladetallerken(der ringer som en kirkeklokke nu du selv nævnte udviklingen inden for dette) og en arm mest af plastic, og en motor der vel ca. holder farten en gang i mellem, med en kvalitets maskine som en Technics?
Arr den holder sku ikke enten ved du ikke hvad en technics er, ellers aner du ikke hvad en project er.
(ejer selv en project og den er l**t i forhold til en technics) __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
|
Det er jo interessant diskussion for eller imod automatiske pladespiller.
|
|
|
Det synes jeg så ikke 
I forhold til når jeg streamer musik fra harddisken, er enhver pladespiller, automatisk eller ej, "helt umulig betjeningsmæssigt".
Når jeg stadig har en pladespiller skyldes det først og fremmest, at jeg oplever at den sagtens kan være med når det gælder lydkvalitet, i forhold det digitaliserede medie. Men betjeningskomforten er i denne henseende for mig fuldstændig ligegyldig, da den under alle omstændigheder ligger langt fra hvad man kan opnå med digitaliserede løsninger.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår heller ikke helt v_mil´s text. Det må bunde i han har set billeder og ikke live.
En SL-1200MKII produceres den dag idag - en brugt kan være lige fra nogle få år gammel til 32 år. En brugt der er nogle år gammel, eller 10 år, kan overleveres til dine børnebørn - Regaen vil begynde at falde fra hinanden efter garantiperioden er udløbet.
Musikalsk set er der ikke meget sjov ved larm i stille passager - eller det hele går i selvsvig når der skrues lidt op - eller når man kan høre hastigheden ikke passer og svinger op og ned. Eller når elastikken springer midt i den runde fødselsdagsfest. Eller når pladerne knaser fordi der ikke er noget effektivt støvlåg. Eller når man må opgive at spille plader under festen fordi nålen hopper og det hele rumler.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Regaen vil begynde at falde fra hinanden efter garantiperioden er udløbet.
|
|
|
OMG! Hvor lang en garantiperiode har Rega efterhånden? Det må være mange år så!
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænk, hvis folk var lidt mere tro mod virkeligheden istedet for at agitere så bombastisk for deres holdninger. Så kunne det måske være, at udenforstående måske kunne bruge ens information til noget.
At regaen skulle være så skod og falde fra hinanden efter ingen tid er jo ikke helt rigtigt. I så fald er det da sært, at den stadig er så populær. Min lyder iøvrigt fint. Men jeg må jo nok være døv, når jeg ikke kan høre al den wow og rummel og hoppen rundt på pladen, når jeg bevæger mig. At den skulle være umulig at betjene er jo så også noget vås. Jeg synes det er en af de nemmeste grammofoner at have med at gøre. Men bevares, nu skifter jeg jo så heller ikke pickup efter hvert andet nummer, jeg hører og kan som sådan godt leve med at rejse mig op, når en side er spillet færdig.
Iøvrigt er jeg da overbevist om at SL1200 er en udmærket grammofon. Jeg synes ikke den er særligt pæn, men ganske givet et gedigent stykke håndværk. Jeg føler dog sjovt nok ikke et behov for at lave vilde overdrivelser om andre grammofoners eventuelle svagheder og ophøje dem til absolute sandheder. Men sådan er vi måske bare så forskellige...
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Ja meget forskellige! Begge maskiner har fordele og ulemper og spiller begge ganske glimrende - især som level entry pladespillere. Men hvis man nu sætter en Regaarm på Technics pladespilleren - voila så bliver det hele lidt bedre. At Rega er noget skidt passer ganske enkelt ikke. Jeg havde min i over 20 år og den fejlede aldrig - den er simpel og sundt konstrueret. I forhold til tidligere Technics pladespillere banker Rega'en dem alle. Har selv haft et hav af Technics pladespillere ( dog ikke 1210) men ikke en af de andre har været bedre end Rega'en
Desuden kommer Rega ganske givet til at holde sin pris de næste mange år. Jeg tvivler mere på, hvem der vil betale kassen for en ditto sølvfarvet Technics spille fra 80'erne. Jeg vil i hvert tilfælde ikke. __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, det var noget af en hvepserede jeg fik stukket hovedet ind i der, der dog lige nogle ting som måske lige skal nævnes, den sidste Technics SL1200 MK II blev produceret i 1989, den der var en link til i DBA var fra 1978. Tonearmen på den mindste Pro-ject er af aluminium med lejer af stål. Pladetallerken er af MDF plade hvilket jo er et temmeligt dødt materiale, motoren er synkronmotor som kun kan køre med korrekt hastighed. Mit kendskab til SL1200 ligger tilbage til slut 70'erne hvor jeg stadig var i radiobranchen, det er da en fin spille men intet holder evigt så det er min anke mod at købe en med 30 år+ på bagen. Den Pro-jekt jeg har ligger i den dyre ende så kvalitetsmæssigt skulle den da helst være bedre gennemført end den lille, så min vurdering baseret sig mest på, hvad jeg har læst mig til i diverse HIFI magasiner.
|
| Til top |
|
| |
mage Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
|
....der dog lige nogle ting som måske lige skal nævnes, den sidste Technics SL1200 MK II blev produceret i 1989..... |
|
|
A'hvaffornoget????? Har man ikke først liiiige stoppet produktionen i slutningen af 2010?
Desuden købte jeg en niegel-nagel-neu SL1200 i sensommeren 2010....
Mage
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja sikken noget FUD. 1210/1200 bliver stadig lavet og sælger mere end nogensinde.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke i skal være bange for at en SL 1200/1210 kan holde.Selv købte jeg min 1200 tilbage i 1975 og den spiller stadigvæk som en drøm.
Den er dog dæmpet indvendig,og har fået en SME 3009R på.
Som en hifi sælger sagde til mig for ca.25 år siden,så var han sikker på at jeg dør før den gør 
carsten
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de er næsten umulige at slå ihjel. De meste forekommende fejl er:
1) Pærene til cue og strobe brænder ud. De kan skiftes.
2) Jitter omkring 0-punktet på pitch kontrollen. Den kan skiftes.
3) Låget på on/off/strobe falder af. Kan skiftes.
4) Stelledningen bliver revet af. Kan skiftes.
5) Signalkablet skratter. Kan skiftes.
6) VTA-justeringen låser sig i én position. Der skal hele tonearms holderen med VTA udskiftes. Det er den dyreste og mest
irriterende fejl (konstruktionsfejl).
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var jeg nød til dykke mere ned i SL1200's historie og det var forvirrende MKII blev introduceret i 1978, der kom tilsyneladende en MK3 kun til det Japanske markede. I 2002 kom der en MK5 og ifølge den sidste artikkel hedder den idag MK6, og om man har fortsat med MKII eller relanceret den ved jeg ikke. Jeg tvivler ikke på at det er en solid sag da den er populær til diskoteksbrug, men med fare for at komme mere i gyngen, er det nødvendigvis ikke de samme egenskaber man har brug for en grammofon til alm. brug. I hvertifald er alle de highend grammofoner jeg kender (10kkr og op) bygget ganske anderledes og aldeles uegnet til det brug SL1200 er bygget til. At Technics har kunne lave stort set den samme grammofon i mere 30 år er i sig selv en bedrift men det ændrer bare ikke ved det faktum at der er sket en udvikling på dette område, en SME serieV arm ligner overhovet ikke en Serie2 arm, i 78 var alluminium det fortrukne materiale til pladetallerkener i dag akryl og andre mere eksotiske materialer. Gør den slags ting en grammofon bedre end en SL1200 det er op til den enkelte at vurdere. Hel dette indlæg startede med en der bad om et godt råd og der er kom en del og mit råd er bare: Gå ud at kig på det og find ud af om man er mest til Rega, SL1200, Pro-ject eller noget helt fjerde, der er ikke nogen af de løsninger, der er rigtige eller forkerte. I øvrigt stødte jeg på dette om SL1200.
http://www.tokyoreporter.com/2010/10/28/dead-spin-panasonic- discontinues-technics-analog-turntables/ log/technics-discontinued-1200-tur ntable.htm
http://www.wired.com/gadgetlab/2010/11/farewell-sl-1200-pana sonic-scratches-iconic-technics-turntable/
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte en sprit ny i 2009 - ( det kunne ikke gå stærkt nok medens den stadig kunne fås fra ny ) den kan stadig købes fra sprit ny på nettet - nyprisen er dog steget fra dengang 450 eruro til nu godt 650 euro.
Der er rygter om man vil stoppe produktionen af SL-1200MKII, men Panasonic har indtil videre benægtet. Hvad der er op og ned på denne historie vides ikke med sikkerhed - men én ting er sikkert, den kan stadig købes fra sprit ny på nettet.
Idag er materiealer meget belejligt de der er billigst og nemmest at producere. Fvs spånplade belagt med lak, plast eller glas - standard el-motorer og knapper der fås i Radio Parts.
De helt store monstre, er "produceret" på en drejebænk, også med standard kontakter og motor. Arm er ligeledes produceret i en let og billig facon = lige. Ingen S-arm, eller SME-fatning. "Forklaringen" er meget belejligt at det gør armen stivere og "bedre".
Alt sammen fordi markedet idag for vinyl er for lille til at bruge store summer på produktudvikling og custom-parts. Bl.a. ikke råd til Direct Drive, som er en gave til vinylen. DD er ret afgørende. SL-1200MKII er den sidste tilbage fra dengang vinyl var det der blev spillet - hifi blev udviklet med enorme udviklingsbudgetter cost-no-issue. Naturligvis kan en nutidig spille ikke hamle op mod dette ( måske bortset fra nogle husaltre til 40.000+). Der er også MKK3-5, som er en MKII med lidt mere elektronik - mest beregnet for DJ´s. MKII var rettet mod hif-fi markedet.
Har også hørt pæren på et tidspunkt ryger i periskoplyset - det var da også pokkers at de ikke kan lave en pære der holder 30 år. Stell-ledningen og signalkablet har jeg også hørt ( fra DJ´s ) skulle tage skade hvis man hiver i dem hver dag, det er også for dårligt. En nutidig spille ville ikke holde en måned i et professionelt miljø.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
|
Tonearmen på den mindste Pro-ject er af aluminium med lejer af stål. Nej, tonearms røret er alu resten der iblandt basen er af plastic, lejerne er forresten rimelig crappy i forhold til en rega men det er en anden historie. Pladetallerken er af MDF plade hvilket jo er et temmeligt dødt materiale,Måske min fejl jeg tog udgangspunkt at du sagde 2500 for en pladespiller og gik udfra vi snakkede debut III, på min er tallerknen en underdimensioneret metal dims, der ringer som en kirke klokke motoren er synkronmotor som kun kan køre med korrekt hastighed.Arj ikke helt(afhængig af netfrekvensen), så var der jo heller ingen grund til andre laver en oscillator styret motorstyring til deres synkron motor, det princip project bruger med en kondensator gik alle andre fra i slutningen af 70'erne(og de sælger da os en billig upgrade selv der består af netop dette?) Mit kendskab til SL1200 ligger tilbage til slut 70'erne hvor jeg stadig var i radiobranchen, det er da en fin spille men intet holder evigt så det er min anke mod at købe en med 30 år+ på bagen. Den Pro-jekt jeg har ligger i den dyre ende så kvalitetsmæssigt skulle den da helst være bedre gennemført end den lille, så min vurdering baseret sig mest på, hvad jeg har læst mig til i diverse HIFI magasiner.
Oki fair nok, der er milevid forskel fra deres entry level tingester til rpm serien olign, jeg ville til hver en tid hellere købe en gammel Technics.(Hvorfor har jeg så en project? jeg bruger den til sjove diy elektronik forsøg fordi alt er lige til at komme til, jeg nænner ikke og pille i min LP12) |
|
|
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville heller ikke købe en spille der er 30 år gammel - men søge en der er et par år gammel. Som på biler uanset kilometer er det alderen der tæller - materialer forgår, gummi begynder at krakelere, forbindelser irrer, remme bliver møre etc + man ved ikke reelt hvor mange km den har kørt gennem årene.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pæren i min 1200 virker stadig efter 35 år.Den har aldrig været skiftet.
carsten
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Pæren i min 1200 virker stadig efter 35 år.Den har aldrig været skiftet.
carsten |
|
|
Dvs jeg kan se frem til 33 år med denne pære
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja,det kan man jo aldrig vide,men muligheden er der da.Spørgsmålet er mere om man kan få sådan en i dag,eller om 20 år,det tvivler jeg lidt på.

carsten
|
| Til top |
|
| |