Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Lidt hjælp pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Begge mine periskop pærer er røget. Strobe lamperne virker stadig. Begge VTA er smeltet sammen, men det skider vi på.

1200/10 har aldrig været rigtig hifi og bliver det heller aldrig. Pladetallerkenen ringer som en klokke. Mk. II blev leveret med
tykke gummimåtter og det er et must at de bliver brugt ellers lyder det horribelt. Det første DJs gjorde var selvfølgelig at kyle
de gummimåtte i skralderen og ligge filt 'slip mats' på i stedet. Ellers er den umulig at DJe med.

Man kan med fordel skifte tonearmen ud med en Rega, Origin eller lignende. Dens to svagheder er tonearmen og
pladetallerkenen.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Januar 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Der altså noget som en god og sober debat, jeg har tillladt at sakse nogle citater ud som jeg lige vil kommentere:Arj ikke helt(afhængig af netfrekvensen), så var der jo heller ingen grund til andre laver en oscillator styret motorstyring til deres synkron motor, det princip project bruger med en kondensator gik alle andre fra i slutningen af 70'erne(og de sælger da os en billig upgrade selv der består af netop dette?) Korrekt, men nu er netfrekvensen jo ret stabil, kondensatoren sørger kun for fasdrejningen til den ene motorvikling, jeg vil mene at dette system stadig bruges af remdrevne pladespillere med et trappehjul til hastighedsskift (f.eks. Thorens i 80'erne og måske senere). Bl.a. ikke råd til Direct Drive, som er en gave til vinylen. DD er ret afgørende Det var de lærde jo ikke enige om, Thorens f.eks. holdt stædigt ved remdrevet i mange år selv i topmodellerne, dog til diskoteksbrug var det et must. Arm er ligeledes produceret i en let og billig facon = lige. Ingen S-arm, eller SME-fatning. "Forklaringen" er meget belejligt at det gør armen stivere og "bedre". Philips sagde engang i en annonce "Den korteste vej mellem 2 punkter er en ret linie" = man kan lave det korteste armrør og dermed letteste ved gøre det lige, en SME serieV arm er jo lige, jeg kan også se at nye version af serie II armen er lige. Der er også en god grund til at fjerne den gamle SME fatning da man med den adderer masse, der hvor det gør mest ondt, nemlig ude ved pickupen. SL-1200MKII er den sidste tilbage fra dengang vinyl var det der blev spillet - hifi blev udviklet med enorme udviklingsbudgetter cost-no-issue. ganske givet korrekt, men lur mig om det ikke om en del af budgettet er gået med at gøre produktet så billigt at producere som muligt, hvilket ikke er det samme som dårlig kvalitet. Nå nu vil gå op og sætte min Thorens TD125 II fra før verdenen gik af lave til og lytte til noget vinyl, det er jo det det hele handler om. 

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt med på hvad betydningen er med man kan få pladetallerknen til at ringe hvis man tager den af og slår på den. Rent praktisk set - skruer jeg op til smerte- og rudeklirre niveau, leveret af 2 stk JBL L100A med 2 x 12" bass etc - hører jeg ingen ringen fra klokker i de stille passager - måske lidt bagefter når jeg skruer ned igen, men det er en anden sag 

SME-fatning eller ej, det kan man nok ikke høre forskel på - men rent praktisk set er det umådeligt anvedeligt lige at kunne skifte til en anden PU uden at splitte det hele ad.

Mht DD kontra motor med rem, er problemet med remtrukket at vibrationer fra motor bliver overført til resten. Hertil plintens konstruktion. Havde selv gennem 15 år en SME Plinth 2000 med SME 3012 type II + Stanton EEE - l**tet gik i selvsving når jeg skruede op, rummel i de stille passager - hastigheden skulle altid lige justeres på Sonyværket og kørte som på en badevægt, fiskesnørren og lodderne skulle også lige chekces med jævne mellemrum - men flot var den. Så jeg ved alt om hvad problemfyldt vinyl er. SL-1200 er total sort i stille passager, og immum for at skrue op.

Var så heldig at stifte bekendsskab med en Thoren TD124 med SME 3009 gennem godt 5 år - se det er en spille. Det man kan stoppe pladen momentant med en lille arm er jo genialt.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Den feature på 124 med at kunne stoppe pladetallerkenen ved at afkoble en overtallerken er muligvis smart til radiofoni og disco brug - men den gør intent godt for lyden - en td124 lyder klart bedre uden den overtallerken

Det med det lige rør er korrekt - et lige rør er bedst - de viser beregning og test etc. men jeg holder nu meget af både s-formede og i sær j-formede arme

Derfor er det jo også en glæde at se at SME har genintroduceret en ny udgave af den gamle 3012 med navnet M2-12R - den står højt på min ønskeliste

Det er måske også rigtig at både Rega og Project lave nogle pladespillere som minder om granuleret papkasse, men det tjene begge firmaers ære at de om nogen har været med til at bære vinyl-afspilningen over "bækken" i en krisetid - for de har lavet folkepladespillere - sat lidt kække farver til - ok hifi lyd - og voila - almindelige mennesker har atter fattet interesse for vinyl

Hifi nørders high-end raket statement pladespillerer har ikke reddet vinylen

Jeg holder mest af mellemhjuls pladespillere eller kombination af rem og mellemhjul som på td 124 men vil godt skynde mig at sige at mange Thorens af de remdrevne kan spille fortrinligt - det er her det flydende ophæng der kan give grå hår på den aldrende vintage top - men igen det kan tæmmes

Grunden til at jeg ikke har en sl 1200/1210 er egentlig nok at jeg synes den er grim - De gange jeg har lytte til dem (og de ex der har stået på matriklen) har haft mange gode kvaliteter - godt træk - konstant hastighed - fin lyd - men det har rega nu også haft med ny elastik

Det korte og det lange er at det egentlig ikke er svært at finde en god pladespiller i dag til en billig penge der kan løfte ens vinyl lytning til et niveau der overstiger almindelige CD afspilleres

Find fx en brugt Pioneer PL 12 d for 300 kr. køb en ny rem for 200 kr. og smæk en Denon dl 110 el. 160 på  til 799/999 kr. og så er der spilleglæde så langt øjet rækker - det kan selvfølgelig gøres både dyrere og bedre men svært er det ikke at komme igang

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Begge mine periskop pærer er røget. Strobe lamperne virker stadig. Begge VTA er smeltet sammen, men det skider vi på.

1200/10 har aldrig været rigtig hifi og bliver det heller aldrig. Pladetallerkenen ringer som en klokke. Mk. II blev leveret med
tykke gummimåtter og det er et must at de bliver brugt ellers lyder det horribelt. Det første DJs gjorde var selvfølgelig at kyle
de gummimåtte i skralderen og ligge filt 'slip mats' på i stedet. Ellers er den umulig at DJe med.

Man kan med fordel skifte tonearmen ud med en Rega, Origin eller lignende. Dens to svagheder er tonearmen og
pladetallerkenen.

Det med at pladetallerkenen ringer som en klokke er rigtigt nok,men det findes der råd for.Jeg har flere gange herinde beskrevet hvordan man kommer ud over det problem.Man smider ca.1/2 cm.acrylfugemasse på under siden af tallerkenen,så er det problem løst og motoren er ligeglad med den smule ekstra vægt.Dog skal man være omhyggelig med at ligge et jævnt lag pga.ballancen i tallerkenen.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Januar 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Men kan man ikke fortælle hvad problemet er ifbm afspilning af en plade ? Kan man høre klokker ringe ?

"Man smidder lige et par cm akrylmasse under tallerknem - og husk at lægge det lige på alle sider....."

Har du prøvet at køre i bil med et hjul ude af balancering ? Hvordan skal man kunne lægge extra vægt under tallerknen, på øjemål, uden  det bagefter slider på lejerne, giver rummel etc ?

Iøvrigt har jeg prøvet at knipse til pladetallerknen - det give en stumb lyd - ingen ringen - men tar jeg tallerknen og måtten af, kan den måske godt fås til at lyde lidt metallisk. CARS10, det du mener er man kan få visse dele til at ringe som en klokke hvis man skiller det ad ? Se det er jo bestemt ikke godt

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

A127.

Du har simpelthen ikke forstået hvad det drejer sig om,og det er jo ikke første gang du fordrejer tingene 180 gr.

Din tro på at tingene ikke kan forbedres må tale for sig selv,så kunne du ikke lade være med at kloge dig på det.

Tror du jeg ville skrive om at forbedre SL 1200/10 hvis det ikke virkede ? Det er nu over 15 år siden jeg lavede disse forbedringer,og lejerne fejler altså ikke noget i min og kommer heller ikke til det pga.den ringe vægt der er blevet tilført tallerkenen,det er motoren simpelthen for godt konstrueret til fra starten af.

Jeg syntes du skulle prøve det selv,og hvis du ikke kan lide den tørre lyd det medfører,så kan du jo bare fjerne det igen.

Der er heller ikke tale om at du hører klokker ringe når du spiller.Der er tale om at med udæmpet pladetallerken,er lyden mere unuanceret og diffust.Det samme med plinten.!!!

Med klokke klar hilsen.

carsten

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Januar 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

CARS10

Fint at du føler du måske kan forbedre din MKI, men her taler vi om MKII som har en helt anden konstruktion - bortset fra det, dæmper den originale måtte effektivt skulle det være, og kan ikke se hvordan man kan komme på de tanker, JBL L100A er nådesløse og ville afsløre diffus og unuanceret lyd eler andre problemer - men mine ører kan naturligvis tage fejl .....

Et andet punkt er resten af opsætningen, passer det ikke sammen kan man få promlemer - som eksempelvis valg af PU. Højttalerne skal også matche.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Ja mk II er en anden konstruktion end mk I faktisk en forenklet udgave.Den originale måtte kan du godt smide af helvede til da den ikke er særlig god.Selv har jeg prøvet div.måtter og er endt op med "Record interface mat" som er limet på tallerkenen.

Mht.højttalere har jeg selv JBL 100 (dansk model) så jeg kan godt høre hvad der sker.

Mht.pick up bruger jeg en Linn Asaka som kostede næsten det samme som værk og arm tilsammen,så jeg mener godt jeg kan høre hvad der sker.

Et spørgsmål til dig: hvorfor tror du at Technics lavede tunge plinte til deres pladespillere.Hvorfor tror du at mange entusiaster bygger tunge plinte af f.eks.birkefiner til deres pladespillere.

god aften

carsten

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
hvorfor tror du at Technics lavede tunge plinte til deres pladespillere.Hvorfor tror du at mange entusiaster bygger tunge plinte af f.eks.birkefiner til deres pladespillere.

Fordi det er en af vejene til god lyd?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

CARS10 skrev:
hvorfor tror du at Technics lavede tunge plinte til deres pladespillere.Hvorfor tror du at mange entusiaster bygger tunge plinte af f.eks.birkefiner til deres pladespillere.

Det er også en af vejene til god lyd,og en tungere pladespiller lyder bedre end en let.

carsten

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Januar 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Wymax skrev:

CARS10 skrev:

Det er også en af vejene til god lyd,og en tungere pladespiller lyder bedre end en let.

Så siger vi det - det lyder som en absolut sandhed som vi alle kan tage til os.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

CARS10 og A127 - bevar den gode tone - i kan sagtens være uenige uden at være ubehagelige overfor hinanden

Masse er mindre følsom overfor udefrakommende påvirkninger og bedre til at motor lede støj bort så lejet ikke påvirkes - har pladetallerkenen også en høj masse undgås så at lejestør forplanter sig til pickuppen (da pladetallerken på en 1210 er en del af motoren er jeg ikke klar over om den er en mekanisk støjende del i sig selv?)

Anyway - man kan sagtens ud balancere en foret pladetallerken selv - med lidt tålmodighed - vil man ikke det kan en måtte-sandwich (det lød næsten uartigt) også gøre underværker

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Januar 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Anyway - man kan sagtens ud balancere en foret pladetallerken selv - med lidt tålmodighed - vil man ikke det kan en måtte-sandwich (det lød næsten uartigt) også gøre underværker

Nu kender jeg slet ikke en sådan Technics pladetallerken... Men er det noget lignende det er findes på f.eks. en Linn LP12 og en Roksan Xerxes? Altså en tallerken på en subplatter? På disse er det nemlig et spørgsmål om at den ene dæmper den anden, dvs. selv om selve pladetallerknen ringer når man står med den i hånden, så gør den ikke når den ligger på sin subplatter.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

r-l-b skrev:

Nu kender jeg slet ikke en sådan Technics pladetallerken... Men er det noget lignende det er findes på f.eks. en Linn LP12 og en Roksan Xerxes? Altså en tallerken på en subplatter? På disse er det nemlig et spørgsmål om at den ene dæmper den anden, dvs. selv om selve pladetallerknen ringer når man står med den i hånden, så gør den ikke når den ligger på sin subplatter.

Det var det jeg forsøgte at forklare - når pladetallerken ( som meget snedigt samtidig er rotor på "motoren" ) sidder på plads med måtte, er den dæmpet. Plinten på en MKII er et compound af en overdel i formstøbt metal, og en underdel i formstøbt gummimateriale - som tilsammen giver en både tung og dæmpet plinth ( 12kg ) . Resultatet hørers let når der skrues godt op for musikken - faktisk står SL-1200MKII pt oven på Marantzen, som igen står oven på et stk JBL L100A - uden der forplanter sig vibrationer op i nålen

Så det må siges "mission complete".

mindburst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved stoppede produktionen af 1200/1210 i November 2010.

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200#Technics_SL-12 00_Production_Ceased

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

mindburst skrev:
Så vidt jeg ved stoppede produktionen af 1200/1210 i November 2010.

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200#Technics_SL-12 00_Production_Ceased

Der har været rygter i nogen tid - hvis det er rigtigt, er det om at få en ny medens den stadig er på lager - den mulighed kommer aldrig igen, fremover er det brugt hvis man vil ha en SL1200 mkII.

Det kunne ikke gå hurtigt nok at få bestilt da jeg så den stadig kunne fås fra ny.

Kan også forklare prisstigningen fra 450 euro til 650 euro.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes