Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vurdering af og hjælp til Ariston RD40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
muzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Uhh. Nu er min nye pickup endelig ankommet... Og så kan jeg ikke engang få den op og køre :(

Er der nogen der kan hjælpe mig med førnævnte problemstilling? Ellers skal jeg jo have sendt pickuppen tilbage.

På forhånd tak!
Til top Vis muzak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af muzak

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Følg denne anvisning:
Pladespilleren skal stå i vater! Brug vaterpas. læg på tallerkenen og juster "hele vejen rundt". Altså drej tallerken med vaterpas og juster til luftboblen er i midten hele tiden.
Udbalancer armen til den svæver vandret, stil nåletrykket (helst med nåletryksvægt) til det anbefalede nåletryk. Gerne max af det anbefalede.
Antiskating kan ikke være skyld i "skøjten" hen over pladen. Så meget betyder det heller ikke!

MvH
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

muzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, hullevad. Hvad betyder det, at udbalancere armen og hvordan indstiller man vægten? Lige nu har jeg ingen nåletryksvægt. Hvis du ser på billederne er der så noget du kan sige om disse ting?

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

At  udbalancere en  tonearm er at du får den til at svæve når du sænker liften brug kontravægten bagest drej til armen svæver ,  der efter kan du dreje kransen til vægtangivelse til nul , så kan du dreje hele kontravægten  til den ønskede vægt til pickupen , husk at antiskating skal være ca. det samme som du belaster din pickup med.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

muzak skrev:
@Per N: Den ser virkelig godt ud! Jeg tror jeg skal have pladen af for at justere tempo, men det er vel egentlig ikke så lige til
uden strobe disk og særligt lys eller hvad?

Nå, men jeg er allerede røget ind i første problem. Prøvede at smide en pickup på fra en anden spille, og her opdagede jeg til
min skræk at den armen skøjtede mod centrum og altså ikke tog fat. Jeg kender ikke meget til det, men er det her anti-skate
kommer ind i billedet? Hvad har jeg af muligheder, hvis overhovedet nogen?

ja det er her antiskating kommer ind i billedet , så vidt jeg kan se på de billeder du har postet mangler der er kontra vægt ti antiskating.ville jeg mene.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

muzak, den rillede stålpind oven på armen skal holde en lille løkke af fiskesnøre, der går igennem ståltrådssløjfen og holder et
lod. Det lod kontrollerer antiskating; jo højere nåletryk, jo længere ud skal loddet flyttes. Sådan et mangler du - men det kan
laves. Måske har nogen en lignende arm og kan veje loddet? Så kan du selv lave et lignende.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jewer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Armen ligner den Enigma-arm, der sider på min RD40 - som jeg i parentes bemærket købte fra ny i 1985 i KT Radio på Vesterbrogade - med den pågældende arm monteret.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

kan du så ikke tage et billede af antiskatingmekanismen?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Nilsson skrev:

910 er best

jeg købte RD 40 med den arm for mange år siden

tag pickupen med ind til anders han ved  alt om den

Der står i et af de andre indlæg her, at man kan justere hastigheden, som jo var lidt for hurtig på din Ariston. To dupper ved siden af on/off tages ud og har kan men justere. Måske har du en måtte med stroboskop, så du kan ramme den rigtige hastighed.

jewer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Sorry! Denne gang gang gad jeg rejse mig op og checke min Enigma-arm nærmere efter. Den arm på billederne her i tråden ligner meget min arm - MEN selve ophænget og antiskatingmekanismen er ikke den samme :>(

muzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene. Jeg sætter stor pris på jeres ekspertise!

Det hele er vist blevet lidt mere kompliceret end jeg havde håbet på. Her er hvad jeg får ud af jeres indlæg:

Antiskating
Armen mangler antiskating. Der skulle være lod, som hænger i tynd fiskesnøre, gjort fast til den rillede stålpind, som går
igennem ståltrådssløjfen. Her har jeg ydereligere et problem, da vægten på loddet hænger sammen med armens
specifikationer, som jeg ikke kender, da denne ikke er identificeret.
Antiskating brude dog ikke være grunden til denne 'skøjten', hvilket måske kan yderligere begrundes idet jeg efterfølgende
satte pickuppen tilbage på den oprindelige Thorens, hvor den kom fra. Her var resultatet nu det samme - 'skøjten'. Så mon
kke pickuppen er ved at stå af eller det som hedder cantilever?

Justering og udbalancering af arm
Jeg vil nu justere tallerknen med et vatterpas. Jeg har også fundet 'svævepunktet'. Men herefter er jeg lidt i tvivl om hvad
jeg så skal gøre.
Der er aftegnede prikker der hvor kontravægten sidder, men hvor meget mon sådan en prik betyder i gram?
Hvor meget vægt mon det anbefalede nåletryk er for en AT-95E pickup. Kan det passe det er det som hedder weight i
manualen, dvs. 5,7 gram, eller er dette pickuppens samlede vægt?
@madmax: Hvad betyder det at "dreje kransen til vægtangivelse til nul" efter jeg har udbalaceret armen?

Det jeg er interesseret i nu er hvordan jeg kommer videre herfra. Her og nu (få det til at virke). Og på længere sigt (få det til
at lyde godt). Kan jeg fx klare mig uden antiskating mekanisme i første omgang?

Jeg ved at der er en del spørgsmål, men I skal vide at jeg sætter stor pris på den tid i lægger i jeres svar.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

jewer skrev:
Sorry! Denne gang gang gad jeg rejse mig op og checke min Enigma-arm nærmere efter. Den arm på billederne her i tråden ligner meget min arm - MEN selve ophænget og antiskatingmekanismen er ikke den samme :>(
Armen kan vist også være en Opus eller Mission.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Din arm har ikke den drejelige skive forrest på kontravægten, så du skal nok bruge en nåletryks vægt. De prikker, der er på aksen hvor vægten sidder, skal nok angive 0.25 gram pr styk. Der sikkert en del af dem. Så for hver 4 prik har du et gram. Din arm er nok er Opus.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

muzak skrev:
@Per N: Den ser virkelig godt ud! Jeg tror jeg skal have pladen af for at justere tempo, men det er vel egentlig ikke så lige til

Nå, men jeg er allerede røget ind i første problem. Prøvede at smide en pickup på fra en anden spille, og her opdagede jeg til
min skræk at den armen skøjtede mod centrum og altså ikke tog fat. Jeg kender ikke meget til det, men er det her anti-skate

Pickup'en må være defekt eller nålestrykket er indstillet ekstremt lavt...f.eks ½ gram evt. i kombination med at pladespilleren ikke står 'lige'.
Manglende antiskating vil IKKE få nålen til at bevæge sig mod centrum på dén måde du beskriver.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
muzak skrev:

Pickup'en må være defekt eller nålestrykket er indstillet ekstremt lavt...f.eks ½ gram evt. i kombination med at pladespilleren ikke står 'lige'.
Manglende antiskating vil IKKE få nålen til at bevæge sig mod centrum på dén måde du beskriver.

Mvh.
Niels

Anti skating skal vel sikre, at nålen har det samme tryk på rillens to sider, da der jo er en del kræfter på spil i rillen under afspilning. Skulle ikke gælde en tom rille.

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

der er vel hjælp at finde her: Vinyl engine

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

muzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Tak igen for indlæggene.

Jeg har nu testet med den nye pickup nu er der ingen skøjten længere. Så det må være den anden pickup, som er færdig.

Mht. nåletryk - tager man udgangspunkt i nålen eller armen?

Når nu jeg ingen nålevægt har og tilsyneladende ingen viden om hvilket nåletryk der gælder, hvad vil så være det bedste nu
lige nu?

@edge: Jeg har læst manualen, som desværre ikke er til den store hjælp i dette tilfælde.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

muzak skrev:
Tak igen for indlæggene.

Jeg har nu testet med den nye pickup nu er der ingen skøjten længere. Så det må være den anden pickup, som er færdig.

Når nu jeg ingen nålevægt har og tilsyneladende ingen viden om hvilket nåletryk der gælder, hvad vil så være det bedste nu
lige nu?

@edge: Jeg har læst manualen, som desværre ikke er til den store hjælp i dette tilfælde.
Du kan tage udgangspunkt i de prikker der hvor kontravægten sidder. Drej vægten så langt tilbage, at armen ind over pladen, svæver vandret. A T, p'uen skal nok have 1.75 gram, så det er 7 prikker du skal dreje vægten frem.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
muzak skrev:
Tak igen for indlæggene.

lige nu?

Du kan tage udgangspunkt i de prikker der hvor kontravægten sidder. Drej vægten så langt tilbage, at armen ind over pladen, svæver vandret. A T, p'uen skal nok have 1.75 gram, så det er 7 prikker du skal dreje vægten frem.

Jeg ville nu hellere give en AT95E omkring 2 gram. I dette tilfælde 8 prikker...

Hvor bor du henne i København?
Måske bor du lige om hjørnet (?) og så skulle jeg da gerne komme forbi og få din maskine til at virke!

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

muzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, allanowich. Beklager det sene svar. Har haft lidt travlt. Noget tyder på at de små prikker angiver .50 gram
fremfor .25. I hvert fald skal vægten, ved 8 prikker, skubbes helt frem og den virker altså temmelig tung.

@Nilau: Jeg har nogle problemer med min forstærker, hvilket fremgår TID=87759&TPN=1">her. Det giver næppe mening med en nærmere finetuning før dette problem er løst. Men tusinde tak
for tilbuddet. Bor i øvrigt i starten af Amager.

Jeg kunne dog godt bruge en nålevægt - til låns - hvis nogen i nærheden skulle ligge inde med en sådan :)

Jeg har forsøgt at rengøre en enkelt "bærer" med sprit og wienerkalk. Det opgav jeg ret hurtigt. Et værre svineri og et ikke
nævneværdigt resultat. Har folk erfaring med rengøring af metal? Effektiv og nemt, that is

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes