Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er billigt hifi kedeligt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LasseH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv helt ny i Hifi-verdenen. Startede ud med et komplet surround anlæg fra Sony købt på nettet til 3000 kr.
Da det så gik i stykker, besluttede jeg mig for, at jeg ville prøve at købe noget ordentligt denne gang.

Jeg er derfor inde på denne side, men også på recordere i håb om at kunne få en masse gode råd.

Jeg skrev at jeg havde et budget på ca. 5000 kr, og jeg synes selv det er lykkedes mig at finde frem til noget, som jeg er
blevet virkelig glad for.

Jeg endte med at gå i Hifi-klubben, hvor jeg snakkede med en flink ekspedient, som var mere end villig til at hjælpe mig.

Efter at have lyttet til nogle forskellige højttalere + forstærkere, endte jeg op med at købe udstyret i min "underskrift", og
må sige at jeg er glad for at jeg brugte lidt tid på at undersøge folks meninger om forskellige produkter, fordi det gav mig et
nogenlunde billede af, hvad jeg skulle kigge efter :).

Dermed er det sagt, ihvertfald for mit vedkommende, at folk der køber Hifi i den billige ende af skalaen sagtens kan
interessere sig for at læse anmeldelser på nettet :).
Til top Vis LasseH.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LasseH.

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Men nej billig hifi er ikke kedelig, ejer glæden for den enkle er lige så stor som med dyr hifi, og hvis drivkraften er at få max ud af sine ting, så er det med lige så stor fornøjelse at lave små tweaks og høre de forbedringer det medføre  og så er man lige så stor en hifi nørd som alle ander. Men mere fokus på billig hifi er velkommen.
Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Enig...lyd skal ikke styres af penge...selv er jeg meget fonøjet med at at købe ældre...gerne defekt udstyr.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej lasseH

Tillykke med dit køb og rigtig god fornøjelse.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

mr nash skrev:
Fokus på musikformidling/anlæg til 5000- 10000 kr findes ikke på fora som dette, det skyldes jo nok, at os der gider bruge tid på sådan fora er villige til at invester fler penge fordi det er en hobby, og derfor bruger tid her.... 

Du tar grumme fejl mht. 'os' mr nash. Der er utallige 'os' her, som ikke deler HiFi-hype og ikke smide penge ud, eller har det som dyr hobby. Du aner intet om hvor mange der fortrinsvis lytter...  

Mindretallet her er grupperinger af 'HiFi-præsteskabet' som ses i hovedparten af indlæg.... så Otto har faktisk fanget en interessant vinkel

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Der er nu kommet rigtig mange svar til Otto, men ingen falder i hans smag, eller forudfattede egetsvar. Så der er nok lige dømt
TimeOut til Otto på denne tråd.
Til top Vis Levesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Levesen

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Levesen skrev:
Der er nu kommet rigtig mange svar til Otto, men ingen falder i hans smag, eller forudfattede egetsvar. Så der er nok lige dømt
TimeOut til Otto på denne tråd.

Ikke et indlæg der rigtig bidrager med noget Levesen! Personligt er Otto en af dem jeg respekterer allermest herinde, så det ærgrer mig lidt at du slynger sådan noget ud.

Otto J skrev:

Jeg synes tråden bliver drejet over mod alt muligt andet end emnet (måske følger jeg selv lidt med). Hvad der er high-end og hvad der ikke er, og akustik-regulering osv, er slet ikke dét jeg vil ind på. Dét jeg vil ind på, er ganske enkelt: HVIS man er på jagt efter f.eks. en forstærker i 3000,-s klassen, med de begrænsninger der nu ligger i dét, og de bevæggrunde man end måtte have for det, så er der stort set ingen steder at finde seriøse, dybdegående gennemgange af hvad man kan forvente at få til dé penge. Vi skal vel ikke til at vedtage at hvis man kun har 3000,- til en forstærker, så er man ikke interesseret i at få så god lyd som muligt til pengene?

Nu spørger jeg ud af ren uvidenhed, men er der reelt stor forskel på forstærkere i 3000krs-klassen? Er det derfor der ikke er flere tests? Er forskellen på entry-level udstyr blevet mindre efterhånden som opamps og produktionsteknik er blevet bedre? Det er ikke min opfattelse, at der er den helt store forskel på, hvad man får for pengene, når man køber Onkyo, Denon, Marantz eller NAD i entry-level-klassen, men jeg har ikke så meget at underbygge den påstand med.

Personligt undrer det mig dog også, at der ikke er flere test af billigere hifi. Der har været lidt her på siden, men ikke meget. Vi har finanskrise, og de fleste er vel interesseret i at få fuld valuta for deres penge.

Da jeg købte min første forstærker, købte jeg den uden at have lyttet til den først, og det tror jeg der er mange der gør med den første. Jeg vidste at den med garanti var bedre end mit daværende støvede Prosonic kombi-anlæg. Det var først derefter at jeg begyndte at læse anmeldelser og lærte om at der ikke blot er en slags god lyd der banker alt andet, men forskellige lydfilosofier.

Nu er jeg så interesseret i en ny amp i 10krs-klassen (og gerne hvis jeg kan få den for 5k som brugt), og jeg læser alle de anmeldelser jeg kan komme i nærheden af.

Min pointe er nok at den nødvendige interesse i anmeldelser først kom efter den første forstærker. Før jeg købte den, ville jeg bare have noget god lyd; efter den, blev det en hobby. - Giver det nogen mening?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

Nu spørger jeg ud af ren uvidenhed, men er der reelt stor forskel på forstærkere i 3000krs-klassen? Er det derfor der ikke er flere tests? Er forskellen på entry-level udstyr blevet mindre efterhånden som opamps og produktionsteknik er blevet bedre? Det er ikke min opfattelse, at der er den helt store forskel på, hvad man får for pengene, når man køber Onkyo, Denon, Marantz eller NAD i entry-level-klassen, men jeg har ikke så meget at underbygge den påstand med.

Det kommer lidt an på hvordan man ser på det. Alt andet lige, så er diversiteten større i højere prislag - for 20.000,- kan du f.eks. vælge mellem en transistor og en rørforstærker, for nu at sætte det lidt på spidsen - det kan du ikke til 3000,- (reelt - jeg ved godt der findes mini-rørforstærkere...). Men når det er sagt, så synes jeg bestemt der er meget stor forskel på lyden i den billige ende. Jeg ser sådan på det, at hvis du kigger på markedet for udstyr til 1-3000,- per del, så svinger kvaliteten fra "fornuftig billig-hifi" til "forfærdeligt skrammel". Personligt synes jeg forskellen på elendig lyd og OK lyd, er mindst lige så vigtig som forskellen på OK lyd og fremragende lyd. Det er klart at dette ikke vinder gehør hos dem der er _vant_ til fremragende lyd og ikke interesserer sig for andet (såsom Hr. Levesen, tilsyneladende), men jeg forsøger at slå på tromme for at der skal være plads til begge dele. Det er ikke et spørgsmål om enten eller, slet ikke på en side der hedder Hifi4ALL. Der burde være plads til at diskutere forskelle på billigt grej, uden at man skal høre på folk skrige op om at "det er ikke rigtigt hifi". Og omvendt, så burde der være plads til at diskutere højkvalitetsgrej, uden at skulle høre på folk skrige op om overpriser.

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

for mig er forskellen på go lyd og rigtig go lyd,det der gør hele forskellen!
lyd der fænger,ægger,og gir lyst til meget mere,er dog sjælden og som så regel dyr,at jeg hellere vil bygge de ting selv,som jeg nu engang evner!

efter mange års bevidst søgen,er jeg endt op med en forkærlighed for hurtig åben sound,med masser af klangfarver,samt en bas der er dyb og impulsægte...noget der koster - ikke mindst på højtalersiden!

mine forstærkere koster mellem 7000 og 20.000 i stumper,men mange gange mere hvis man køber kommercielt tilgængelige modeller - til gengæld får jeg så det bedste ud af højtalerne
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

Det er min erfaring, at der kan være rigtig stor forskel på forstærkere i den billige ende. Det gælder fx også de to forstærkere, jeg indtil videre har testet på hififorfolket.dk, NAD C316BEE til 2000 kroner og Sherwood AX-5505 til 1800.
Begge forstærkere er ganske udmærkede til prisen, og der er ikke rigtig forskel i kvaliteten. Men der er meget stor forskel på lyden - tonen er varm hos NAD, og neutral hos Sherwood. Så selv her i den billige ende er der rigtig god grund til at overveje, hvilken forstærker man parrer med hvilke højttalere.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Det er min erfaring, at der kan være rigtig stor forskel på forstærkere i den billige ende. Det gælder fx også de to forstærkere, jeg indtil videre har testet på hififorfolket.dk, NAD C316BEE til 2000 kroner og Sherwood AX-5505 til 1800.
Begge forstærkere er ganske udmærkede til prisen, og der er ikke rigtig forskel i kvaliteten. Men der er meget stor forskel på lyden - tonen er varm hos NAD, og neutral hos Sherwood. Så selv her i den billige ende er der rigtig god grund til at overveje, hvilken forstærker man parrer med hvilke højttalere.
Fedt initiativ! Den side vil jeg holde øje med fremover.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Otto J skrev:

Der er en ting der har undret mig: De fleste er enige i at det er interessant at få så meget for sine penge
som muligt. Der er også temmeligt mange der mener at priserne er løbet løbsk på meget high-end hifi. Samtidig befinder vi
os i en tid hvor folk holder igen med investeringerne. Alligevel er det stort set umuligt at finde nogen meningsfyldte debatter
om og anmeldelser af egentligt budget-hifi. Forstærkere i 1-2000,-s klassen, højttalere i 600-1500,-s klassen, CD-afspillere i
2-3000,-s klassen osv. Hvis budgettet til et samlet anlæg er 10.000,- eller derunder, så er det stort set umuligt at læse sig til
noget særligt meningsfyldt information, udover salgsmaterialet. Dét der findes, er ekstremt overfladisk - enten 10-liniers
anmeldelser, eller bruger-anmeldelser der kan koges ned til "nå ja, den er da fin til prisen, hvornår skal vi snakke om noget
RIGTIGT hifi?)

Når man anmelder en højttaler til f.eks. 30.000,-, så forventer læseren at se 4 A4 sider med udførlig beskrivelse af lyden,
hvordan håndterer den forskellige typer musik, hvordan skal den placeres i rummet, hvilken elektronik passer den bedst
med osv. Dét sker bare ikke for en 1000,-s højttaler. Hvorfor egentlig ikke? Antager vi at hvis man interesserer sig for lyd,
så skal man nok finde 50.000,- til et anlæg? Er det for kedeligt at bruge en time på at finde den helt optimale placering af
éns højttalere, hvis de var billige? Er det for kedeligt at læse en lang, udførlig anmeldelse af et billigt produkt? Har vi bare
mistet fokus, og går rundt og drømmer om stort flot high-end udstyr (uden iøvrigt at vide en brik om hvordan det spiller), i
stedet for at fokusere på hvordan vi får bedst mulig lyd for de ofte lidt mere sparsomme skillinger vi har?

Jeg lavede en lille test på en (i hifi-sammenhæng uerfaren) kunde for et par dage siden. Han mente at forskellen på to
højttalere jeg demonstrerede, én til 2000,- og én til 5000,-, var ret begrænset. Så tog jeg 2000,-s højttaleren og placerede
sådan som han sagde at han ville placere den derhjemme - helt tæt på væggen. Forskellen på dét og den optimale placering,
opfattede han som "kæmpe stor". Det interessante hér var, at 2000,-s højttaleren optimalt placeret, lød langt bedre end
5000,-s højttaleren forkert placeret (også i mine ører, iøvrigt).

Dér hvor jeg vil hen med dét, er at jo mere fokus vi har på at vi skal købe "lækkert grej", og jo mindre fokus vi har på at
tweake mest muligt ud af det udstyr vi køber, jo dårligere lyd får vi for pengene. Der er en TOTAL mangel på information om
hvad det er der skal til for at få bedst mulig lyd for færrest mulig penge, PÅ TRODS AF at det er dét vi alle sammen siger vi
gerne vil have.

Med andre ord, kan vi ikke få lidt mere fokus på god lyd, og lidt mindre fokus på lækkert grej? Så kunne det nemlig være
at folk fik øjnene op for hvor god lyd man egentlig KAN få for 10.000,-, hvis ellers man behandler udstyret
rigtigt.

Hej

Udmærket indlæg. Jeg spiller selv med DIY prof grej og syntes for det meste, at købegrej er uinteressant uanset pris. Ikke
desto mindre har jeg en del bekendte og venner, som gerne vil have "billigt" grej, og derfor anbefaler jeg ofte almindeligt
købegrej. Jeg har haft en del dyrt købegrej i hænderne og har lavet direkte sammenligninger med billigt vel-konstrueret
udstyr, hvor jeg gang på gang bare måtte konstatere, at pris og kvalitet ikke hænger sammen. En god konstruktion med
billige stumper lyder altid bedre end en middelmådig konstruktion med dyre stumper og dyr PSU. Bottom up, der er faktisk
en del billige produkter, der lyder rigtig godt til prisen. Indpakning og navn betyder meget, kender til et eksempel, hvor en af
verdens pt bedste dac's til ca. 40.000 kr kan erhverves for beskedne 2000 kr fra et andet firma, idet førstnævnte har købt
deres indmad OEM fra sidstnævnte. Med sidstnævnte får man oven i købet en en del flere features, som dog kun er
interessante, hvis man selv laver musik.

De fleste dac's man ser på markedet i dag er baseret på delta-sigma typer, hvor selve konstruktionen bliver billig uanset
pris! Og lyden, tjah, døm selv. De fleste højttalere er lavet med almindelige enheder, som heller ikke koster alverden - om
de er lavet i Danmark eller Taiwan er lige fedt, nogle af enhederne er bare mere heldige end andre uanset pris. Og så er der
de store flotte imponerende forstærkere, som ikke altid er konstrueret af de bedste fagfolk, og dette afspejler lyden
desværre også...

Billige stumper samt en god konstruktion kommer man langt med, der findes en del eksempler på dette.

vh
Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

Jeg har haft en del dyrt købegrej i hænderne og har lavet direkte sammenligninger med billigt vel-konstrueret
udstyr, hvor jeg gang på gang bare måtte konstatere, at pris og kvalitet ikke hænger sammen. En god konstruktion med
billige stumper lyder altid bedre end en middelmådig konstruktion med dyre stumper og dyr PSU. Bottom up, der er faktisk
en del billige produkter, der lyder rigtig godt til prisen. Indpakning og navn betyder meget, kender til et eksempel, hvor en af
verdens pt bedste dac's til ca. 40.000 kr kan erhverves for beskedne 2000 kr fra et andet firma, idet førstnævnte har købt
deres indmad OEM fra sidstnævnte. Med sidstnævnte får man oven i købet en en del flere features, som dog kun er

De fleste dac's man ser på markedet i dag er baseret på delta-sigma typer, hvor selve konstruktionen bliver billig uanset
pris! Og lyden, tjah, døm selv. De fleste højttalere er lavet med almindelige enheder, som heller ikke koster alverden - om
de er lavet i Danmark eller Taiwan er lige fedt, nogle af enhederne er bare mere heldige end andre uanset pris. Og så er der
de store flotte imponerende forstærkere, som ikke altid er konstrueret af de bedste fagfolk, og dette afspejler lyden
desværre også...

Billige stumper samt en god konstruktion kommer man langt med, der findes en del eksempler på dette.

vh

Man må da sige at dine påstande er yderst velbegrundede - mere af den slags, tak.
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
tadman skrev:

Jeg har haft en del dyrt købegrej i hænderne og har lavet direkte sammenligninger med billigt vel-konstrueret

desværre også...

vh

Man må da sige at dine påstande er yderst velbegrundede - mere af den slags, tak.
Ja, det er rigtig fin læsning.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Man kommer længst med sine penge ved at anvende den rigtige fordelingsnøgle! Brug 1/2 af budgettet på højttalerne, husk at man får rigtigt meget mere ved DIY.
Jeg har kigget kritisk på selv meget dyre færdig højttalere og set BIPOLARE lavpris kondensatorer i delefiltret. Ak ja, ude af øje ude af vellyd. Det koster selvfølgeligt mere at lave et godt bestykket delefilter, men de fleste køber med øjnene! Mellemklassen inden for højttalere er forsvundet. Divider med en faktor 7, så ved man hvor mange penge der er på budgettet hos fabrikanten. Kasserne skal være pæne (høj WAF!), enhederne skal se dyre ud. Man får IKKE hvad man betaler for lyd mæssigt,
På forstærker fronten kan man også kigge ned i æsken og se at der er sparet, især på signal kondensatorer. 2 stk skiftet i en forstærker kan gøre underværker. Det kan godt være at de måler godt nok de billige, men der er ikke en behjertet sjæl der har lyttet!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Interessant tråd. Jeg tror jeg deler skæbne med mange andre musikelskere, der drømmer om god lyd, men aldrig vil blive i stand til at investere 10-15 kilokr.+ pr del. Og som samtidig har fysiske begrænsninger for placerings- og akustiske tilpasningsmuligheder, da stuen også skal rumme andre møbler, ligesom det vil medføre andre bieffekter hvis døre eller vinduer skal blændes .

Medens jeg drømmer og sparer op, læser jeg derfor meget både her på forum og andre steder. Og jo mere jeg læser, jo dyrere får jeg fornemmelsen af at jeg er nødt til at købe. Når jeg så går ud og lytter, må jeg konstatere at der er langt mellem det der imponerer - og meget lidt sammenhæng mellem pris og (hvad jeg hører som) god lyd.

Jeg savner derfor også reelle anmeldelser og drøftelser af produkter til "husmands (læs: offentligt ansatte priser ) priser. Og modsat flere andre, gerne en vurdering i anmeldelserne af om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, sammenlignet med hvad der ellers kan fås. Eks. er det interessant om en forstærker til 25.000 kun er marginalt bedre end en til 5.000.

Så tak til Otto for at tage hul på dette emne. Selvom man er en fattigr.. kan man godt interessere sig for musik og HIFI. Og jo færre penge man har, jo vigtigere bliver det jo at få mest muligt ud af dem.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Interessant tråd. Jeg tror jeg deler skæbne med mange andre musikelskere, der drømmer om god lyd, men aldrig vil blive i stand til at investere 10-15 kilokr.+ pr del. Og som samtidig har fysiske begrænsninger for placerings- og akustiske tilpasningsmuligheder, da stuen også skal rumme andre møbler, ligesom det vil medføre andre bieffekter hvis døre eller vinduer skal blændes .

Medens jeg drømmer og sparer op, læser jeg derfor meget både her på forum og andre steder. Og jo mere jeg læser, jo dyrere får jeg fornemmelsen af at jeg er nødt til at købe. Når jeg så går ud og lytter, må jeg konstatere at der er langt mellem det der imponerer - og meget lidt sammenhæng mellem pris og (hvad jeg hører som) god lyd.

Jeg savner derfor også reelle anmeldelser og drøftelser af produkter til "husmands (læs: offentligt ansatte priser ) priser. Og modsat flere andre, gerne en vurdering i anmeldelserne af om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, sammenlignet med hvad der ellers kan fås. Eks. er det interessant om en forstærker til 25.000 kun er marginalt bedre end en til 5.000.

Så tak til Otto for at tage hul på dette emne. Selvom man er en fattigr.. kan man godt interessere sig for musik og HIFI. Og jo færre penge man har, jo vigtigere bliver det jo at få mest muligt ud af dem.

Jeg er enormt enig med dig. Vi mangler seriøse tests af grej der kan købes for menneskepenge. Og med vægt på at finde de bedste bedste produkter til prisen. Sådan er det vist ikke pt, hvor alt for pæne ord med på vejen.
Jeg savner den anmelder der tør fortælle, at det er tåbeligt at give 55.000 for en Jeff Rowland forstærker, eftersom man kan købe 100% samme indmad (Umodificerede B&O Icepower moduler) til under 10.000 kroner. Eller ham der tør fortælle, at en eller anden højtaler til 5000 kr stykket, lyder bedre end et eller andet absurd monstrom til 100.000.
Men den slags er næppe populært når man sælger reklamer Til gengæld er det ret interresant for os læsere
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
... Men den slags er næppe populært når man sælger reklamer

Det har du nok desværre ret i.

Og i den forbindelse kan jeg virkelig anbefale Google Adsense til alle, som har en side, som har behov for lidt reklameindtægt - men ikke vil i lommen på nogen. Det giver godt nok ikke ret meget, og det giver kun noget, når nogen klikker på reklamerne, så det kræver, at man har små udgifter. Men det giver godt nok også meget frihed. Dels er man fri for at skulle holde sig gode venner med nogle annoncører - og dels er man fri for at skulle finde annoncører selv, hvilket vistnok kan være svært i disse krisetider. Og så er Googles reklamer ikke så irriterende at se på, synes jeg. Skrækeksemplet er "den-side-der-ikke-må-nævnes".dk - det er gyseligt med de reklamer og halvreklamer, synes jeg i hvert fald.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Mine investeringer pt. er de mest beskedne i min hifi karriere.

Efter mange år prioriterer jeg nu muligheden for at kunne korrigere lyden ift. til det rum højttalerne spiller i. Min kilde er en Asus Eeebox til 3.000 kroner. Herfra digitalt til MiniDSP delefilter og 4x10 watts T.I. forstærker (ingen analog del før output filter). Delefilter og forstærker er vel omkring de 2.000 kr. (samlet) Højttalerene står nok i ca. 2.500 kr.

Alle kabler er af typen "lakrids" og "telefonledning". Og ja, jeg nyder stadig musikken.

Dog er de 10 watt for lidt, når jeg en gang i mellem vil fyre lidt op. Men, så har jeg lidt i skuffen som skal bygges færdig. 2x75 watt i 8 ohm - klasse D til 250 kr. per modul. Dem har jeg 4 af, og de kan brokobles til små 300 watt.

Test af denne slags ekstremt fleksible og billige systemer mangler helt. Men, de findes jo typisk heller ikke som konsumprodukter. 

Til alle der ikke har prøvet, så lyt til en NAD3020 på et sæt gode højttalere. Min erfaring er at kilde og forstærker sagtens kan være meget billige og stadig lyde glimrende. Men, jeg har aldrig hørt meget billige højttalere lyde glimrende (heller ikke Eltax Monitor III, som er fin, men ikke glimrende). Dyrt behøver højttalere dog ikke være. Det viste Snell med De små 2 vejs typer.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Man kommer længst med sine penge ved at anvende den rigtige fordelingsnøgle! Brug 1/2 af budgettet på højttalerne, husk at man får rigtigt meget mere ved DIY.

Det er faktisk lige netop dén slags "alment accepterede sandheder", som jeg savner at nogle stiller seriøst spørgsmålstegn ved. Måske _især_ når det drejer sig om billigt hifi, så er jeg stærkt uenig i at DIY giver mest for pengene. Prøv f.eks. at kigge på Dynaudio DM 2/6. Hvor vil du finde komponenter af tilsvarende kvalitet til en DIY højttaler til 2000,- stykket? Ikke at man nødvendigvis er enig i lydfilosofien fra Dynaudio, men så er der andre eksempler.

Tilsvarende med "halvdelen af budgettet på højttalerne". Dén "sandhed" synes jeg eksempelvis er ret afhængig af om vi taler om en gulvhøjttaler eller en standerhøjttaler. En gulvhøjttaler koster typisk det dobbelte for samme kvalitet, skal CD-afspilleren så være dobbelt så dyr, fordi du vælger en gulvhøjttaler? Og i det hele taget, så antager sådan en tommelfingerregel at pris og kvalitet hænger sammen.

Det er iøvrigt stadig ikke min mening at diskutere om dyrt hifi er pengene værd i forhold til billigt hifi. Dén diskussion synes jeg er mindre relevant, for dem der ikke har råd eller bare ikke vil investere i dyrt hifi. For dem drejer det sig om hvad der er bedst af det billige, hvor meget eller lidt bedre det dyre så er, det er mindre væsentligt. Kan det ikke lade sig gøre at anerkende at dyrere er bedre, men stadig interessere sig for hvad der giver mest for pengene i de lavere prisklasser?

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes