Emne: Er billigt hifi kedeligt? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Medens jeg drømmer og sparer op, læser jeg derfor meget både her på forum og andre steder. Og jo mere jeg læser, jo dyrere får jeg fornemmelsen af at jeg er nødt til at købe. Når jeg så går ud og lytter, må jeg konstatere at der er langt mellem det der imponerer - og meget lidt sammenhæng mellem pris og (hvad jeg hører som) god lyd. |
|
|
Det interessante er, at jeg vil påstå at dét skyldes en negativ spiral. Jo mere vi tror på at pris=ydelse, jo mindre interessant er det for en butik at forsøge at tweake og sammensætte det rigtige, prisvenlige udstyr, og demonstrere et godt anlæg til overkommelig pris. Det er langt nemmere, og dermed mere rentabelt, at have modellen dyrere stående ved siden af, og så lade kunden antage at dén er bedre.
Som sagt, det er ikke et spørgsmål om at sige at dyrere hifi ikke er merprisen værd. Flere penge giver alt andet lige MULIGHED for bedre ydelse. Men det ironiske er, at hvis vi rent faktisk vil være sikker på at få mest muligt for pengene, så skal vi starte med at droppe antagelsen om at pris og kvalitet automatisk hænger sammen. Det hænger kun sammen, hvis vi sammenligner de bedste produkter vi kan finde (ud fra et givent behov) i den enkelte prisklasse. Det er ingen kunst at finde en forstærker til 25.000,- der passer dårligt i systemet, og så argumentere for at man har fået for 25.000,- lyd i 5000,- forstærkeren. Men det er jo en dårlig sammenligning, hvis du sammenligner det BEDSTE i hver prisklasse, så er dyrere reelt altid bedre. MEN - hvis vi ikke sammenligner produkterne i de enkelte prisklasser mod hinanden, hvordan vil vi så finde det bedste i hver prisklasse?
Anker E skrev:
Jeg savner derfor også reelle anmeldelser og drøftelser af produkter til "husmands (læs: offentligt ansatte priser ) priser. Og modsat flere andre, gerne en vurdering i anmeldelserne af om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, sammenlignet med hvad der ellers kan fås. Eks. er det interessant om en forstærker til 25.000 kun er marginalt bedre end en til 5.000.
|
|
|
Jeg er, som sagt, stærkt uenig. Det er IKKE særligt interessant. Den eneste grund til at det føles interessant, er at så kan man overbevise sig selv om at man faktisk har fået for 25.000,- lyd for de 5000,-, og så overtale sig selv til at holde op med at drømme om den dyre forstærker. Fakta er at man betaler mere og mere for mindre forskelle, når man bevæger sig op i pris, sådan vil det altid være, og sådan er det for ALLE produkter, ikke kun hifi. Men jeg _hader_ anmeldelser der drejer sig om at sammenligne to produkter i vidt forskellige prisklasser, og så forholder sig til om det er "pengene værd". Det vil være ekstremt individuelt - for ham der ikke er tilfreds med dén til 5000,-, der er det lidt lige meget om den så er gratis. Det er ikke dét produkt han skal have. Men desværre er det som regel dén slags artikler man får, når en anmelder en sjælden gang lister sig til at anmelde et billigt produkt. "Nøj hvor får man meget for pengene, okay, det er ikke så godt som XXYYZZ, men dén koster så også 10 gange så meget". Det siger jo INTET om hvorvidt der er "meget for pengene" eller ej. Det siger allerhøjst noget om at anmelderen ikke er vant til at beskæftige sig med billigt hifi, og derfor ikke ved hvor højt han skal sætte forventningerne. Tilsvarende gælder iøvrigt den anden vej rundt, en anmelder der aldrig har hørt en forstærker til 100.000,- før, vil være kategorisk dårlig til at forholde sig til om den er pengene værd.
Det er MEGET mere interessant at sammenligne 10 forskellige forstærkere til 5000,-, og finde ud af hvilken af dem der er bedst. Det er DÉT en potentiel køber har brug for at vide. Hvor meget ringere den er end en forstærker man alligevel ikke har råd til, det er uinteressant.
Da jeg skulle købe bil, ville jeg utroligt gerne have haft en Ferrari. Det havde jeg så ikke råd til. Havde jeg så fået noget ud af en sammenligning mellem en Hyundai og en Ferrari, for at se hvor meget ringere den egentlig er - eller af en sammenligning mellem en Hyundai, en Suzuki og en Chevrolet, der peger på hvor det bedste køb i prisklassen er? Jeg har da aldrig set en bil-anmelder forholde sig til hvor god en bil er i forhold til biler til 5-10 gange prisen, men det sker af en eller anden grund ofte i hifi-sammenhæng. Det giver jo ikke mening. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto J skrev:
hullevad skrev:
| Man kommer længst med sine penge ved at anvende den rigtige fordelingsnøgle! Brug 1/2 af budgettet på højttalerne, husk at man får rigtigt meget mere ved DIY. |
|
|
Det er faktisk lige netop dén slags "alment accepterede sandheder", som jeg savner at nogle stiller seriøst spørgsmålstegn ved. Måske _især_ når det drejer sig om billigt hifi, så er jeg stærkt uenig i at DIY giver mest for pengene. Prøv f.eks. at kigge på Dynaudio DM 2/6. Hvor vil du finde komponenter af tilsvarende kvalitet til en DIY højttaler til 2000,- stykket? Ikke at man nødvendigvis er enig i lydfilosofien fra Dynaudio, men så er der andre eksempler.... |
|
|
Jeg er helt enig med Otto her. Og så er der en helt ny faktor på banen...
Der er efterhånden dukket en række firmaer op som med helt nye produktions- og forretningsmodeller undergraver sammenhængen mellem pris/kvalitet (for selvfølgelig har denne eksisteret i en eller anden udstrækning, dog også med en del undtagelser).
Jeg nævner i flæng: Emotiva, Dynavoice, Advance Acoustics og XTZ
Hvad disse har til fælles er at de har 1. Anvendt en "direct to customer" forretningsmodel, og dermed sprunget en del mellemhandlere over (ingen/lavt Mark-Up) og 2. Får deres grej produceret billigt i østen (enten helt efter egne specifikationer, som en variant af eksisterende moduler eller som ren OEM).
Ja, selvfølgelig kommer der også meget bras ud af østen, men indimellem dukker der også nogle perler op.
Et godt eksempel er Dynavoice. Svensk firma der får deres højtalere produceret billigt i asien. Jeg købte (i mangel af bedre) selv et sæt Magic S-4 EX (http://www.dynavoice.se/index.php3?pageid=39) for prisen 698,- (yup, det er prisen for 2 højtalere, ikke pr. stk.) devaluerede SVENSKE ( ) kroner. De spiller røven ud af bukserne på f.eks. Dali Concept og tåler bestemt at blive sat op imod Lektor serien. Som man siger... "Its a different ballgame"!
For enden af alt dette må der ligge den erkendelse, at den sammenhæng der evt. tidligere har været imellem pris og kvalitet ikke kun er tvivlsom, men så sandelig også at det er et område der er i bevægelse på grund af nye spillere og nye forretningsmodeller.
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
mr nash skrev:
| Fokus på musikformidling/anlæg til 5000- 10000 kr findes ikke på fora som dette, det skyldes jo nok, at os der gider bruge tid på sådan fora er villige til at invester fler penge fordi det er en hobby, og derfor bruger tid her.... |
|
|
Du tar grumme fejl mht. 'os' mr nash. Der er utallige 'os' her, som ikke deler HiFi-hype og ikke smide penge ud, eller har det som dyr hobby. Du aner intet om hvor mange der fortrinsvis lytter...
Mindretallet her er grupperinger af 'HiFi-præsteskabet' som ses i hovedparten af indlæg.... så Otto har faktisk fanget en interessant vinkel 
|
|
|
Jeg var spændt på om der ville komme en reaktion på den lidt provokerne udtalelse
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efte r at have interesseret mig for hifi på et nogenlunde seriøst niveau i 3-4 år, føler jeg, at jeg har lært hvordan tingene hænger sammen, på den hårde måde. Jeg har gennem denne periode, gjort min del af fejlkøb (hvem har ikke det?  ), og det står klart for mig, at det er dem, som jeg har lært allermest af. De fleste af mine indkøb har måske ikke været deciderede fejlkøb, men der har været en del tilfælde, hvor prisen på et allerede indkøbt komponent, har naget mig - altså også efter, at jeg havde købt det. Ikke fordi det spillede dårligt, ikke fungerede, eller var dårligt udført. Men når man tog prisen i betragtning, så var det stadig bare ikke godt nok, når man tænkte på, hvad man kunne få for væsentlig færre kroner. Det indså jeg bare ikke dengang. Jeg bor i en gammel lejlighed i København, som på ingen måde er særligt velegnet til hifi. Både fordi jeg aldrig har foretaget nogle akustiske tiltag, udover et tæppe på gulvet og nogle gardiner, men også fordi dimensionerne på min stue er så beskedne (~ 15 kvm). Jeg har længe været bevidst om, at akustikken har stor indflydelse på lyd, men alligevel har det taget mig det meste af min tid med hifi som interesse, at indse det og få gjort bare lidt ved den. Det meste af det grej, som jeg gennem tiden har købt, har jeg lyttet til inden køb. Ofte har jeg været imponeret ved første lyt, hvilket har ført til, at jeg ikke har tøvet med at købe det, på trods af et ikke-venligt prisskilt. Jeg er bestemt ikke bleg for at indrømme, at nogle af mine indkøb ikke har været specielt velovervejede, og slet ikke når man tænker på min stues lyd-mæssige forhold. I stedet for at indse, at det primært var min stue, som hæmmede vellyden derhjemme, så forsøgte jeg, at købe mig fra problemet, ved at opgradere og skifte grej hele tiden. Indtil for nyligt, har jeg holdt en pause fra hifi - mit anlæg blev solgt og jeg måtte tage til takke med head-fi, i omkring et års tid. Dette gav mig et pusterum fra hifi-ræset og gav mig samtidigt tid til at indse, at hvis jeg skulle investere i hifi igen, så var jeg nødt til at gøre noget ved akustikken. For et par måneder siden købte jeg så mine nuværende højttalere. Jeg har de sidste 14 dage haft min nuværende forstærker på prøve, og den er nu købt og betalt. Det er godt nok ikke grej i 3-5.000 kroners klassen, men det har stadig kun kostet mig omkring 1/3 af, hvad mit tidligere anlæg kostede mig (endda på trods af, at alt mit gamle grej var købt brugt og noget af mit nuværende er købt fra nyt) - og og på nogle punkter, der lyder det endda bedre. I dag har jeg modtaget to basfælder, som jeg fik installeret med det samme. Og nu kan jeg kun ærgre mig over, at jeg ikke har fået gjort det noget før. For det er absolut et af de billigste tiltag, jeg har foretaget mig, som har forbedret lydoplevelsen så markant. Jeg har altid haft problemer med overskydende bas, grundet min stues størrelse og dermed begrænsede muligheder for optimal placering af højttalerne. Disse problemer er blevet minimeret kraftigt nu - det er stadig ikke perfekt, men det er alligevel imponerende, hvad en så relativt enkel (og billig) løsning kan gøre - især når jeg førhen bare ville have skiftet højttalere eller en anden komponent, hvis jeg ikke var tilfreds med lyden - og det havde på ingen måde kunne gøres for samme sum (not even close). Jeg har nu siddet og lyttet i små tre timer - og der er ingen tvivl! Det er, hands down, en af de bedste hifi-relaterede investeringer jeg har gjort, hvis man skal se på pris/ydelses forholdet. Jeg mangler stadig at få hængt nogle absorbenter og/eller diffusorer op, men planen går på at lave noget DIY-projekt - og det kan vist kun gå for langsomt. Måske mit indlæg kørte lidt af sporet, men jeg tror der er mange derude, som måske har været gennem noget lignende. Over tid lærer man, hvad der er vigtigt, når det gælder hifi og god lyd. Når man er helt grøn på området, så er det let at lade sig forblænde af reklamesnak, flot design, brug af dyre materialer og et frygtindgydende prisskilt - for når det er dyrt, så må det jo være godt! Når man så har prøvet noget forskelligt og gjort sig nogle erfaringer i de individuelle prisklasser, så begynder der så småt at danne sig et mønster. Jo mere du betaler, jo mindre får du for dine penge - groft sagt. I sidste ende, så er jeg egentlig rigtig glad for, at være gået
den vej, som jeg nu engang er endt med at gå. Selvfølgelig har det kostet mig en del penge,
men jeg har lært det på den hårde måde. Og i fremtiden, der vil jeg formentlig kunne købe endnu billigere, men samtidig bibeholde, eller måske endda forbedre lyden yderligere. Prisen er ikke en indikator for,
hvornår noget er godt eller skidt. Den kan give en idé om det, men det er langt fra den endegyldige sandhed. Derfor synes jeg bestemt ikke, at billigt hifi er kedeligt. Jeg har, af et par omgange, hjulpet både familie og venner med at købe anlæg. Ingen af dem er hifi-interesserede, men de værdsætter stadig fornuftig lyd. Disse anlæg, som primært har ligget i en samlet prisklasse på omkring 5-8.000,- kroner, har formået at imponere mig hver gang. Jeg ville sagtens selv kunne leve med et anlæg i denne prisklasse. Det ville absolut ikke være et problem for mig, hvis jeg ikke havde midlerne til et dyrere anlæg. Når jeg tænker tilbage på mit første "rigtige" anlæg, som bestod af en billig NAD forstærker, en NAD DVD-afspiller som kilde og et sæt Dali Suite 1.7 højttalere, så kan jeg stadig forundres over, hvor langt man kan komme for så relativt få kroner. Sammensætningen og de enkelte komponenter kan selvfølgelig diskuteres, det ville absolut kunne gøres bedre for samme antal kroner, men dengang havde jeg ikke den viden og erfaring, som jeg har i dag. Men for at runde dette iøvrigt alt for lange indlæg af, så tror jeg at man kan koge det hele ned til, at man lærer med tiden. Viden, oplevelser, indtryk og erfaringer - det er ikke ting man kan købe sig til - det er noget der kommer med tiden. Jeg har i hvert fald indset, at en stor del af humlen ved hifi er, at få det bedste ud af de komponenter, som man nu engang har til rådighed. Om de så koster 3.000,- eller 50.000,- pr. stk., det må være op til den enkelte. Men at sige, at billig hifi er kedeligt, det ville være synd. Især når man tænker på, at vores opfattelse af lyd, er noget nær så subjektiv, som noget overhovedet kan være. Med andre ord - jo mere viden jeg har tilraget mig, og jo flere erfaringer jeg har gjort mig, jo bedre er jeg blevet til at se bort fra prisskilte, reklamesnak, anmeldelser, hype og andre udefrakommende påvirkninger. For når man har lært at danne sig sit eget indtryk af tingene, så betyder det pludseligt ikke så meget, om produktet koster det ene eller det andet, så længe det opfylder ens krav og passer til ens smag.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt få vellyd for meget små penge. Det fandt jeg ud af da jeg skulle have anlæg nr. 2 op at stå i mit "bibliotek". Kravet var at det skulle have en rigtig god mellemtone og diskant, næsten på højde med hoved anlægget, men det måtte ikke koste mere end max 4kkr. Jeg er blevet folkepensionist, så der er ikke helt så meget at rutte med.
Højttalere; Se på Troels Gravesens hjemmeside, Black Cones! 96db/1w og vidunderlig mellemtone (hvis man ikke spiller tæske højt). Perfekt til "kammermusik". De kostede 430kr for et sæt. NAD C715 DAB købt brugt for >2kkr. 15w er rigeligt (højttalerne spiller meget bedre med en 2A3PP eller 300B SET, men så holder budgettet ikke). Det er en fornøjelse at høre "dampradio" (FM) på dette "anlæg".
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
| Sammensætningen og de enkelte komponenter kan selvfølgelig diskuteres, |
|
|
Jeg klipper lige denne sætning ud af dit iøvrigt fine indspark. Min pointe er nemlig lige præcist at det KAN diskuteres, men det bliver det bare sjældent. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må erkende at jeg har været lidt for længe om at indse et faktum som Poul igen selv understreger: Han forstår ikke hvad jeg mener. Så længe en del andre gør, så er det nok Poul, og ikke mig, der har et problem med dét. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den mand er fuldstændig uden for pædagogisk rækkevidde. En gang synes jeg han var meget sjov, og måske havde ret i mange ting. Idag kunne jeg ikke drømme om at høre på hvad han har at sige.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
endukender skrev:
Anker E skrev:
Interessant tråd. Jeg tror jeg deler skæbne med mange andre musikelskere, der drømmer om god lyd, men aldrig vil blive i stand til at investere 10-15 kilokr.+ pr del. Og som samtidig har fysiske begrænsninger for placerings- og akustiske tilpasningsmuligheder, da stuen også skal rumme andre møbler, ligesom det vil medføre andre bieffekter hvis døre eller vinduer skal blændes .
Medens jeg drømmer og sparer op, læser jeg derfor meget både her på forum og andre steder. Og jo mere jeg læser, jo dyrere får jeg fornemmelsen af at jeg er nødt til at købe. Når jeg så går ud og lytter, må jeg konstatere at der er langt mellem det der imponerer - og meget lidt sammenhæng mellem pris og (hvad jeg hører som) god lyd.
Jeg savner derfor også reelle anmeldelser og drøftelser af produkter til "husmands (læs: offentligt ansatte priser ) priser. Og modsat flere andre, gerne en vurdering i anmeldelserne af om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, sammenlignet med hvad der ellers kan fås. Eks. er det interessant om en forstærker til 25.000 kun er marginalt bedre end en til 5.000.
Så tak til Otto for at tage hul på dette emne. Selvom man er en fattigr.. kan man godt interessere sig for musik og HIFI. Og jo færre penge man har, jo vigtigere bliver det jo at få mest muligt ud af dem. |
|
|
Jeg er enormt enig med dig. Vi mangler seriøse tests af grej der kan købes for menneskepenge. Og med vægt på at finde de bedste bedste produkter til prisen. Sådan er det vist ikke pt, hvor alt for pæne ord med på vejen. Jeg savner den anmelder der tør fortælle, at det er tåbeligt at give 55.000 for en Jeff Rowland forstærker, eftersom man kan købe 100% samme indmad (Umodificerede B&O Icepower moduler) til under 10.000 kroner. Eller ham der tør fortælle, at en eller anden højtaler til 5000 kr stykket, lyder bedre end et eller andet absurd monstrom til 100.000. Men den slags er næppe populært når man sælger reklamer Til gengæld er det ret interresant for os læsere 
|
|
|
Hej
Ja synes også det er vildt at det koster som det gør, men gælder det ikke alt, hvofor skal man betale 300000kr for en bil når den kun koster 25000kr at lave, hvorfor skal man betale 6kr for en L mælk det kommer jo næsten udaf sig selv, hvorfor skal vi betale så meget for dansk tøj når det hele er lave i kina ja kan blive ved.
Så sådan kan man ikke stille det op, sådan er verden bare i dag.
Nej jeg synes det er værre at nogle high-end mærker tager meget høje priser for deres udstyr hvor det så er lavet i land som kina, dem er der en del af også af de kendte mærker, nu vil jeg ikke sætte navn på for det vil jo give en masse bøvl men de er deruden, ser det over alt på messe og møder dem også.
Men heldigvis er det ved at gå den anden vej.
Hifif er hifif selvom prisen er 1000kr eller 100000kr.
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
Nej jeg synes det er værre at nogle high-end mærker tager meget høje priser for deres udstyr hvor det så er lavet i land som kina, dem er der en del af også af de kendte mærker, nu vil jeg ikke sætte navn på for det vil jo give en masse bøvl men de er deruden, ser det over alt på messe og møder dem også.
Men heldigvis er det ved at gå den anden vej.
Hifif er hifif selvom prisen er 1000kr eller 100000kr.
|
|
|
Helt enig. Det er det jeg prøver at sige med mit første indlæg længere oppe. At der ER nogle firmaer der har bemærket dette, og faktisk tilbyder de selvsamme kinesiske (og ofte glimrende) produkter til en langt mere realistisk pris (læs: 1/4 af hvad andre tager for det samme). 
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto J skrev:
Anker E skrev:
Medens jeg drømmer og sparer op, læser jeg derfor meget både her på forum og andre steder. Og jo mere jeg læser, jo dyrere får jeg fornemmelsen af at jeg er nødt til at købe. Når jeg så går ud og lytter, må jeg konstatere at der er langt mellem det der imponerer - og meget lidt sammenhæng mellem pris og (hvad jeg hører som) god lyd. |
|
|
..snip..
Det er MEGET mere interessant at sammenligne 10 forskellige forstærkere til 5000,-, og finde ud af hvilken af dem der er bedst. Det er DÉT en potentiel køber har brug for at vide. Hvor meget ringere den er end en forstærker man alligevel ikke har råd til, det er uinteressant.
|
|
|
Jeg kan godt forstå, hvad du ønsker Otto, men jeg mangler stadig to væsentlige oplysninger, før jeg kan bruge en 'bedst' sammenligning til særlig meget. Hvem er ham/dem der tester eller sammenligner (deres præferencer) Hvordan er deres hørelse eller mangel på samme.. Og så den 3. mangel og ikke mindste, hvor mange med HiFi i blodet har
overhovedet en seriøs måling af deres egen hørelse (Audiologisk). Det er umuligt for mig af bruge din eller andres hørelse som 'karakter', når jeg ikke aner værdien af den 'karakter'... lyd er subjektivt, og hørelsen er ikke ens. Normale unge/ældre har ikke samme hørelse Nogle personer har helt almindelig afvigelser overfor den statistiske gennemsnit for alderen Helt normale personer har præferencer - foretrække fed bas eller meget diskant etc. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
| Det er umuligt for mig af bruge din eller andres hørelse som 'karakter', når jeg ikke aner værdien af den 'karakter'... lyd er subjektivt, og hørelsen er ikke ens |
|
|
OK så - jeg tror, du er ret alene om det synspunkt - jeg deler det i hvert fald ikke. Så kan du jo slet ikke bruge nogen anmeldelser af noget som helst, hverken hifi, biler, film, musik, vin og så videre, og så videre. Det er selvfølgelig et synspunkt, som man kan have, men det er ikke det, vi snakker om her.
Selvfølgelig skal man tage anmeldelser med et gran salt, og huske, at der er forskel på smag. Men hvis anmelderen ellers FORSØGER at være saglig, grundig og fordomsfri, så kan jeg i hvert fald sagtens bruge anmeldelser til noget. Så må du jo bare lade være med at læse dem, eller skrive dine egne.
Men jeg tror, jeg ville synes, at anmeldelser, som tager højde for alt det, du beskriver der, ville være temmelig kedelige at læse...
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke for at ødelægge noget for nogen
..men hvor mange tror i herinde,har hørt fx en audio note IO pickup i en kongearm på et kongeværk spille gennem en super riaa/pre/effekttrin og ud i et sæt effektive bas kompetente gigant-højtalere
som vil falde i svime over en rega kombo via en nad ud i et sæt dali ?? eller for den sags skyld en NAD C715 DAB ud i et sæt black cones !
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da lige nævne at man godt kan sammensætte et anlæg der kompetent. Mit store setup: Denon DL-S1 mc pu, Jasmine Audio LP 2.0SE (modificeret med VH-labs kondensatorer), TRAM linietrin (kraftigt modificeret med tin, sølv-guld caps, "Gulag rør"), Amplifon WT-40 (modificeret med tincaps), højttalerne er en "skræddersyet" version af Troels Gravesens DTQWT med specielle Audio Technology og ombyggede Swans diskanter (byggepris +50.000). Der er virkeligt hul igennem, og det har ikke kostet en bondegård i indkøb! 25kkr for det aktive inklusive stumper til ombygning. Højttalerne er selvfølgeligt ikke medregnet. Så jeg har noget at sammenligne med! Troels "resonnanz boks" a´la blackcone HAR en mellemtone der er helt sublim til Kammer jazz/små besætninger. Til et rum på < 20m2 spiller de overbevisende godt i sær på min Joplin 2a3pp forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Jeg kan godt forstå, hvad du ønsker Otto, men jeg mangler stadig to væsentlige oplysninger, før jeg kan bruge en 'bedst' sammenligning til særlig meget.
Hvem er ham/dem der tester eller sammenligner (deres præferencer) Hvordan er deres hørelse eller mangel på samme.. |
|
|
Jamen, det kan vi da godt blive enige om. Det mener jeg så bare ikke har nogen sammenhæng med om det man tester er dyrt eller billigt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
Selvfølgelig skal man tage anmeldelser med et gran salt, og huske, at der er forskel på smag. Men hvis anmelderen ellers FORSØGER at være saglig, grundig og fordomsfri, så kan jeg i hvert fald sagtens bruge anmeldelser til noget. |
|
|
Jeg er så en lille smule kynisk på dét punkt: Jeg mener ikke det er nok at forsøge. Alt andet lige, så er det mere interessant at læse en anmeldelse der er skrevet af én der har kompetence til at udtale sig, og har prøvet alternativerne i prisklassen. Men jeg har respekt for at man skal starte et sted. Forskellen på dem der bliver professionelle anmeldere, og dem der ikke gør, er nok graden af hårdhudethed overfor den kritik man får, mens man er på vej derop. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
..men hvor mange tror i herinde,har hørt fx en audio note IO pickup i en kongearm på et kongeværk spille gennem en super riaa/pre/effekttrin og ud i et sæt effektive bas kompetente gigant-højtalere
som vil falde i svime over en rega kombo via en nad ud i et sæt dali ?? eller for den sags skyld en NAD C715 DAB ud i et sæt black cones !
|
|
|
Hvad vil du sige med dette indlæg? At man skal være kongelig hofleverandør for at kunne leverer god lyd?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
|
|
|
Betyder det at hvis man har hørt pågældende setup, og ikke har råd til det, så skal man bare opgive tanken om at få så meget som muligt ud af dét man HAR råd til? Er det bare lige meget hvad man køber, når man alligevel ikke har råd til reference-setup'et? Tråden viser tydeligvist at det er sådan for NOGEN, og det er jo fair nok. Men det er ikke sådan for ALLE. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring siger, at hvis man vil ha' vellyd i et rum på 65m2, så koster det kassen! Har du et rum på 20m2 kan man altså slippe meget billigere.
Men ligesom det meste andet vi har i hjemmet, er det ikke altid kun brugsværdien der tæller. En sponplade med et par bukke under kan sagtens bruges som sofabord. Men de fleste vil sikkert helst ha' noget der er flot og velbygget. Det samme gælder for mig mht hifi.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|