Emne: Er billigt hifi kedeligt? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Min erfaring siger, at hvis man vil ha' vellyd i et rum på 65m2, så koster det kassen! Har du et rum på 20m2 kan man altså slippe meget billigere. |
|
|
Hvorfor det?
sigma6 skrev:
Men ligesom det meste andet vi har i hjemmet, er det ikke altid kun brugsværdien der tæller. En sponplade med et par bukke under kan sagtens bruges som sofabord. Men de fleste vil sikkert helst ha' noget der er flot og velbygget. Det samme gælder for mig mht hifi. |
|
|
Jamen - det kan vi vel alle give dig ret i, men design kan også skille vandene - nogen synes at B&0 er pænt - men lyden kommer vidst i anden række...?!
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto J skrev:
Anker E skrev:
| Medens jeg drømmer og sparer op, læser jeg derfor meget både her på forum og andre steder. Og jo mere jeg læser, jo dyrere får jeg fornemmelsen af at jeg er nødt til at købe. Når jeg så går ud og lytter, må jeg konstatere at der er langt mellem det der imponerer - og meget lidt sammenhæng mellem pris og (hvad jeg hører som) god lyd. |
|
|
Det interessante er, at jeg vil påstå at dét skyldes en negativ spiral. Jo mere vi tror på at pris=ydelse, jo mindre interessant er det for en butik at forsøge at tweake og sammensætte det rigtige, prisvenlige udstyr, og demonstrere et godt anlæg til overkommelig pris. Det er langt nemmere, og dermed mere rentabelt, at have modellen dyrere stående ved siden af, og så lade kunden antage at dén er bedre. |
|
|
Jeg tror du har misforstået hvad jeg forsøger at sige: Jeg oplever netop ikke at der er automatisk sammenhæng mellem pris og kvalitet. I flere tilfælde har jeg i samme forretning hørt anlæg meget forskellige prisklasser, hvor det billigste i en del tilfælde i mine ører lød mindst lige så godt eller bedre end det dyre. Dermed ikke være sagt at der ikke findes dyre anlæg der klart distancerer sig - der er bare ingen garanti for at det godt bare fordi det er dyrt. Eller at det er skidt bare fordi det er billigt. Så så langt tror jeg faktisk vi er enige.
Otto J skrev:
Som sagt, det er ikke et spørgsmål om at sige at dyrere hifi ikke er merprisen værd. Flere penge giver alt andet lige MULIGHED for bedre ydelse. Men det ironiske er, at hvis vi rent faktisk vil være sikker på at få mest muligt for pengene, så skal vi starte med at droppe antagelsen om at pris og kvalitet automatisk hænger sammen. Det hænger kun sammen, hvis vi sammenligner de bedste produkter vi kan finde (ud fra et givent behov) i den enkelte prisklasse. Det er ingen kunst at finde en forstærker til 25.000,- der passer dårligt i systemet, og så argumentere for at man har fået for 25.000,- lyd i 5000,- forstærkeren. Men det er jo en dårlig sammenligning, hvis du sammenligner det BEDSTE i hver prisklasse, så er dyrere reelt altid bedre. MEN - hvis vi ikke sammenligner produkterne i de enkelte prisklasser mod hinanden, hvordan vil vi så finde det bedste i hver prisklasse?
Anker E skrev:
Jeg savner derfor også reelle anmeldelser og drøftelser af produkter til "husmands (læs: offentligt ansatte priser ) priser. Og modsat flere andre, gerne en vurdering i anmeldelserne af om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, sammenlignet med hvad der ellers kan fås. Eks. er det interessant om en forstærker til 25.000 kun er marginalt bedre end en til 5.000. |
|
|
Jeg er, som sagt, stærkt uenig. Det er IKKE særligt interessant. Den eneste grund til at det føles interessant, er at så kan man overbevise sig selv om at man faktisk har fået for 25.000,- lyd for de 5000,-, og så overtale sig selv til at holde op med at drømme om den dyre forstærker. Fakta er at man betaler mere og mere for mindre forskelle, når man bevæger sig op i pris, sådan vil det altid være, og sådan er det for ALLE produkter, ikke kun hifi. Men jeg _hader_ anmeldelser der drejer sig om at sammenligne to produkter i vidt forskellige prisklasser, og så forholder sig til om det er "pengene værd". Det vil være ekstremt individuelt - for ham der ikke er tilfreds med dén til 5000,-, der er det lidt lige meget om den så er gratis. Det er ikke dét produkt han skal have. Men desværre er det som regel dén slags artikler man får, når en anmelder en sjælden gang lister sig til at anmelde et billigt produkt. "Nøj hvor får man meget for pengene, okay, det er ikke så godt som XXYYZZ, men dén koster så også 10 gange så meget". Det siger jo INTET om hvorvidt der er "meget for pengene" eller ej. Det siger allerhøjst noget om at anmelderen ikke er vant til at beskæftige sig med billigt hifi, og derfor ikke ved hvor højt han skal sætte forventningerne. Tilsvarende gælder iøvrigt den anden vej rundt, en anmelder der aldrig har hørt en forstærker til 100.000,- før, vil være kategorisk dårlig til at forholde sig til om den er pengene værd.
Det er MEGET mere interessant at sammenligne 10 forskellige forstærkere til 5000,-, og finde ud af hvilken af dem der er bedst. Det er DÉT en potentiel køber har brug for at vide. Hvor meget ringere den er end en forstærker man alligevel ikke har råd til, det er uinteressant.
Da jeg skulle købe bil, ville jeg utroligt gerne have haft en Ferrari. Det havde jeg så ikke råd til. Havde jeg så fået noget ud af en sammenligning mellem en Hyundai og en Ferrari, for at se hvor meget ringere den egentlig er - eller af en sammenligning mellem en Hyundai, en Suzuki og en Chevrolet, der peger på hvor det bedste køb i prisklassen er? Jeg har da aldrig set en bil-anmelder forholde sig til hvor god en bil er i forhold til biler til 5-10 gange prisen, men det sker af en eller anden grund ofte i hifi-sammenhæng. Det giver jo ikke mening. |
|
|
For et par måneder siden lavede FDM i Motor en sammenligningtest af en Skoda Superb og en Mercedes E  Prisforskellen var ganske vist kun ca. 50% - eller ca. 300.000 kr.
Så her kan vi kun blive delvist enige: Naturligvis vil jeg også gerne have et overblik over hvor jeg får mest for mine 5.000, men jeg vil også gerne have en fornemmelse af, hvor langt det kan betale sig at gå op i pris før forskellene blive så små, at mine halvgamle tinnitusramte ører ikke kan høre dem.
Men lad os holde fast i udgangspunktet: Jeg synes stadig det er en meget relevant problematik du har rejst, nemlig at vi er mange der har behov for anmeldelser og beskrivelser af HIFI til priser der er realistiske for for almindelige mennesker. Og at det også på et forum som dette skal være muligt at være glad for sit anlæg selvom det ikke har kostet spidsen af en jetjager, men bare fordi man synes det lyder godt.
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
sigma6 skrev:
|
Min erfaring siger, at hvis man vil ha' vellyd i et rum på 65m2, så koster det kassen! Har du et rum på 20m2 kan man altså slippe meget billigere. |
|
|
Hvorfor det?
sigma6 skrev:
|
Men ligesom det meste andet vi har i hjemmet, er det ikke altid kun brugsværdien der tæller. En sponplade med et par bukke under kan sagtens bruges som sofabord. Men de fleste vil sikkert helst ha' noget der er flot og velbygget. Det samme gælder for mig mht hifi. |
|
|
Jamen - det kan vi vel alle give dig ret i, men design kan også skille vandene - nogen synes at B&0 er pænt - men lyden kommer vidst i anden række...?!
|
|
|
Jeg tror du læser mit indlæg som fanden læser bibelen.
Der udover nogle af de gamle B&O pladespillere spiller fremragende. Også set ifht prisen.
Jeg har haft kina anlæg, og det spiller lige op med så meget som man betaler meget mere for.
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mrhviid skrev:
jensen skrev:
Nej jeg synes det er værre at nogle high-end mærker tager meget høje priser for deres udstyr hvor det så er lavet i land som kina, dem er der en del af også af de kendte mærker, nu vil jeg ikke sætte navn på for det vil jo give en masse bøvl men de er deruden, ser det over alt på messe og møder dem også.
Men heldigvis er det ved at gå den anden vej.
Hifif er hifif selvom prisen er 1000kr eller 100000kr.
|
|
|
Helt enig. Det er det jeg prøver at sige med mit første indlæg længere oppe. At der ER nogle firmaer der har bemærket dette, og faktisk tilbyder de selvsamme kinesiske (og ofte glimrende) produkter til en langt mere realistisk pris (læs: 1/4 af hvad andre tager for det samme). 
|
|
|
Præcis hvad jeg har prøvet at sige tidligere
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting som diskussionen her har fået mig til at tænke på: Jeg synes der er gået inflation i begrebet "meget for pengene". Det er nærmest ikke længere nok for folk at et produkt "bare" er det bedste i sin prisklasse, eller for sin type. Det skal være det BÆÆÆÆÆSTE i hele verden uanset pris, og "lammetæve" alverdens produkter til 5 gange prisen, før folk gider løfte et øjenbryn. Med dén følgevirkning, at når man så finder og køber dét, så er det nærmest lige meget hvordan man behandler det og hvad man matcher det med, for det er jo SÅ fantastisk et køb, så det kun kan være godt - ikke? Måske har dét en indflydelse på at kunsten at sammensætte og opsætte tingene optimalt, har fået mindre fokus. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er mange der læser bestemte indlæg som fanden læser bibelen hver mand sin gift - og jeg har valgt min. om andre vælger at forfølge tanken om et anlæg der indfrier ønskerne på stort set alle punkter,eller vælger at slå sig tilfreds med mindre,kan jeg da ikke gøre mig til dommer over. men jeg påpeger blot at man ikke hopper ud af en bentley og ind i en fiat,uden at gøre sig visse tanker om forskel og kompromis! så finder andre glæde i kompromisser er valget naturligt nok et personligt anliggende - det turde være unødvendigt at spille nedladende overfor folk der har valgt at forfølge målet,hvilket må siges at være et ligeledes personligt anliggende. herregud min mor finder da stor glæde i sit kombosystem med mine gamle snell K - JEG har blot intet ønske om at bytte sound med hende!
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
ikke for at ødelægge noget for nogen
..men hvor mange tror i herinde,har hørt fx en audio note IO pickup i en kongearm på et kongeværk spille gennem en super riaa/pre/effekttrin og ud i et sæt effektive bas kompetente gigant-højtalere
som vil falde i svime over en rega kombo via en nad ud i et sæt dali ?? eller for den sags skyld en NAD C715 DAB ud i et sæt black cones !
|
|
|
først, har du hørt en sådan kombination ?
jeg har haft fornøjelsen af at høre en I/O pickup på en Helius Orion arm sat på Garrard 301 , med svalander rørforforstærker/ riaa + Audionote AS 7 trafo og Audionote Neiro rørtrin på en original Snell A, allle kabler fra Audionote i sølv, og det er nok det bedste jeg nogen sinde har hørt på alle parametere.
Han havde brugt utallige timer/dage/måneder på at tweake og tilpasse det hele for at få det hele til at synge optimalt, for det gjorde det ikke fra start, selvom der var betalt XXX kilokroner for anlægget. der skulle arbejdes hårdt for at optimere lyden. Det gælder alle anlæg uanset pris: dyrt eller billigt, mange falder i den fælde der er nu har jeg betalt mega k kroner, og så har det fandme bare at spille uden bøvl, sådan er det ikke i den virkelige verden, og det måske derfor man ser utroligt maget udstyr hurtigt til salg igen efter måske 1-3 md, fordi det ikke lød som forventet og eller den manglende tålmodighed til at få udstyret til at synge, der bliver betalt nogen dyre lærepenge på den konto.
man kan efter min erfaring komme langt med både billigt udstyr fra omkring 10000 kr og opad for hele systemet, når man når over 100000 kr, begynder man at betale for exotiske matrialer, og voodoohype for det meste, og de sidste 5 % man synes man mangler, er uhørt dyre at få med.
jeg ligger selv under 100 k kroner investeret, det er faktisk mere end jeg egentligt havde råd til,
men så spiller det som jeg vil have efter månedsvis af tilpasning og justering af rum og komponeneter, dvs ca. 95 % af det jeg hørte hos min ven med det dyre setup fra Audionote, og det er jeg faktisk godt tilfreds med.
det og korte af mit indlæg er man skal have den fornødne tålmodighed til at tilpasse det anlæg man har investeret sine dyrebare sparekroner i, og bruge den tid der er nødvendig for at få det optimale udbytte af musikken og udstyret.hvis ikke kan selv så få nogle gode venner med indsigt og erfaring til at hjælpe
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Jeg vil da lige nævne at man godt kan sammensætte et anlæg der kompetent. Mit store setup: Denon DL-S1 mc pu, Jasmine Audio LP 2.0SE (modificeret med VH-labs kondensatorer), TRAM linietrin (kraftigt modificeret med tin, sølv-guld caps, "Gulag rør"), Amplifon WT-40 (modificeret med tincaps), højttalerne er en "skræddersyet" version af Troels Gravesens DTQWT med specielle Audio Technology og ombyggede Swans diskanter (byggepris +50.000). Der er virkeligt hul igennem, og det har ikke kostet en bondegård i indkøb! 25kkr for det aktive inklusive stumper til ombygning. Højttalerne er selvfølgeligt ikke medregnet. Så jeg har noget at sammenligne med! Troels "resonnanz boks" a´la blackcone HAR en mellemtone der er helt sublim til Kammer jazz/små besætninger. Til et rum på < 20m2 spiller de overbevisende godt i sær på min Joplin 2a3pp forstærker.
|
|
|
 fint du har noget at sammenligne med,samt alderen til at have hørt lidt af hvert... jeg hænger mig lige i ordet du brugte i dit foregående indlæg KOMPETENT hmm er en fiat ikke kompetent når snakken går på at transportere objekter fra punkt A til B ?? for mig er det måden transporten foregår! og som du selv påpeger - er dine trioder bedre til at få det bedste ud af dine mellemtoner  så forskellen er skam ikke kun prisen,men så sandelig også udbyttet at du så fodrer dine black cones fra en nad dab må vel siges at være et kompromis?
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
mesi skrev:
..men hvor mange tror i herinde,har hørt fx en audio note IO pickup i en kongearm på et kongeværk spille gennem en super riaa/pre/effekttrin og ud i et sæt effektive bas kompetente gigant-højtalere
som vil falde i svime over en rega kombo via en nad ud i et sæt dali ?? eller for den sags skyld en NAD C715 DAB ud i et sæt black cones !
|
|
|
først, har du hørt en sådan kombination ?
|
|
|
det korte svar - ja (dog ikke NAD C715 ud i et sæt black cones!!) jeg ejer selv et bedre anlæg end det af dig nævnte,og ved vi er ekstremt få her på sitet og på planeten iøvrigt,der har hørt den slags, så vi har ganske enkelt bare ikke fælles referencerammer,og derfor bør folk vel indskrænke sig til at udtale sig om det de nu kender til. det er sgu for dumt at lade som om rønnebær ikke er sure
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
her er mange der læser bestemte indlæg som fanden læser bibelen
hver mand sin gift - og jeg har valgt min. om andre vælger at forfølge tanken om et anlæg der indfrier ønskerne på stort set alle punkter,eller vælger at slå sig tilfreds med mindre,kan jeg da ikke gøre mig til dommer over.
men jeg påpeger blot at man ikke hopper ud af en bentley og ind i en fiat,uden at gøre sig visse tanker om forskel og kompromis!
så finder andre glæde i kompromisser er valget naturligt nok et personligt anliggende - det turde være unødvendigt at spille nedladende overfor folk der har valgt at forfølge målet,hvilket må siges at være et ligeledes personligt anliggende.
herregud min mor finder da stor glæde i sit kombosystem med mine gamle snell K - JEG har blot intet ønske om at bytte sound med hende!
|
|
|
De Snell K savner helt sikkert et mere velsammensat anlæg.  Det var godt nok lidt uden for denne meget interessante tråd.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen de gamle Kére profiterer skam af godt front-end  min mor har jo blot fundet sig tilpas med sin kombo foran - og det er vel essensen i tråden her?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt Audio Note IO på en Void/ Orion arm. Audio Note N7 Forforstærker og Oktav Research på et sæt Snell A. Det var svinedyrt men sikke en oplevelse.  Jeg købte dog i en væsentligt billigere ende og endte alligevel med virkelig top lyd.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
jamen de gamle Kére profiterer skam af godt front-end
min mor har jo blot fundet sig tilpas med sin kombo foran - og det er vel essensen i tråden her?
|
|
|
Nemlig ja.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kinnaps Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min store hifi interesse lå fra sidst i 70'erne til lidt op i 90'erne. Det var en periode, hvor der skete rigtig meget på den front. Ikke mindst på det digitale område. Op til engang i midt 80'erne, kunne man faktisk gå ind i mange almindelige radioforretninger og få demonstreret godt hifi. Altså vi taler højttalere på 30-40 kg stykket med dertil hørende solide forstærkere. På et tidspunkt startede supermarkederne så op med audio i større stil, og audiobranchen følte sig vel nærmest tvunget ind konkurrence med dem. I hvert fald begyndte det samme billigstereo og senere hen diverse minianlæg at dukke op i radioforretningerne. Sælgerne gjorde selvfølgelig hvad de kunne, for at overføre kvaliteten fra det tidligere grej til det nye.
Er det samme tendens vi oplever igen nu?
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kinnaps skrev:
Min store hifi interesse lå fra sidst i 70'erne til lidt op i 90'erne. Det var en periode, hvor der skete rigtig meget på den front. Ikke mindst på det digitale område. Op til engang i midt 80'erne, kunne man faktisk gå ind i mange almindelige radioforretninger og få demonstreret godt hifi. Altså vi taler højttalere på 30-40 kg stykket med dertil hørende solide forstærkere. På et tidspunkt startede supermarkederne så op med audio i større stil, og audiobranchen følte sig vel nærmest tvunget ind konkurrence med dem. I hvert fald begyndte det samme billigstereo og senere hen diverse minianlæg at dukke op i radioforretningerne. Sælgerne gjorde selvfølgelig hvad de kunne, for at overføre kvaliteten fra det tidligere grej til det nye.
Er det samme tendens vi oplever igen nu?
|
|
|
Jeg mener man ift. 60-80'erne får forholdsvis mere HiFi for pengene i dag - lydkvalitet forstås. I forhold til ens indtægt var stumperne (excl. højttaler) faktisk rimeligt dyre i den periode. At der så er hældt mere plastic i produkterne i dag er en helt anden sag. Vedrørende højttaler er jeg mere usikker... tror nok at selve enhederne er blevet 'pumpet' rimeligt op i nutiden, ift. at max-effekten jo var mere beskeden tilbage i den tid, og de var dermed mere enkle at lave i god kvalitet den gang. Jeg kan stadig huske tiden med Audioscan og deres forskellige enheder. Radioforretninger og supermarkeder sælger i dag vel for det meste rene konsumvarer efter devisen brug og smid væk - det er ikke dem jeg omtaler. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Vedrørende højttaler er jeg mere usikker... tror nok at selve enhederne er blevet 'pumpet' rimeligt op i nutiden, ift. at max-effekten jo var mere beskeden tilbage i den tid, og de var dermed mere enkle at lave i god kvalitet den gang. |
|
|
"Alting var bedre i gamle dage". Dén kender jeg godt... Jeg har på det seneste haft nogle forskellige ældre hifi-koryfæer igennem systemet (og nej jeg siger ikke hvilke), og jeg må indrømme at jeg har det med gamle hifi-apparater som med julekalendere fra da man var barn: De skal have lov til at leve i hukommelsen. Nogle af de højttalere som jeg gik og drømte om som teenager, og nogle af dem der var med til at skabe min interesse for god lyd, har jeg haft lejlighed til at høre inden for de seneste par år. Og jeg må bare erkende at enten har jeg drømt om de forkerte ting, eller også var alting bare IKKE bedre i gamle dage. Hold da kæf.. hvor er meget af det bare noget skrammel. Magen til larm, skrigen og roden skal man lede længe efter i dagens højttalere (og det siger ikke så lidt!). Og noget af dét der overrasker mig hver eneste gang, er hvor LIDT bas der rent faktisk kommer ud af de store æsker. Så kan vi diskutere kvaliteten af dén bas, men et par kæmpestore skrumler med to ti-tommer basser i hvér, déngang temmeligt dyre, der spiller både mindre, og mindre dyb, bas end et par ganske almindelige 2½-vejs gulvhøjttalere med 6,5" enheder. Udviklingen er i dén grad ikke kun gået baglæns. Jeg er sikker på at det kunne have rykket ENDNU mere hvis højttaleren stadig måtte være store nok, Men med valget mellem et par store gamle kasser, og et par små nye, så tager jeg de små nye, tak. Med al respekt for dem der har glæde af sine gamle kasser, og ikke kunne finde på at skifte dem ud - hver sin smag. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mesi skrev:
|
|
|
Hej
Ja hvis man ikke har hørt bedre så er det sådan.
Jeg oplever da tit kunder der ikke tør høre noget forbi de ikke har penge til det, det har jeg aldrig forstået, jeg var ude og køre i en BMW M6 for nogle uger siden i tyskland, jeg sagde da ikke nej tak bare forbi jeg ikke har penge til den bagefter hørte jeg hans anlæg og var ved at gå bagover en så god lyd, ok der var udstyr for mange mill, men sikke en lyd.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Robert GS skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
Hvorfor det?
sigma6 skrev:
|
|
|
|
|
|
Jeg tror du læser mit indlæg som fanden læser bibelen.
Der udover nogle af de gamle B&O pladespillere spiller fremragende. Også set ifht prisen.
Jeg har haft kina anlæg, og det spiller lige op med så meget som man betaler meget mere for. |
|
|
Ja - undskyld, skulle bare helt ha' afholdt mig fra at lave et indlæg. - for jeg droppede et længere indlæg som udstillede en del "High End" udstillere, men det tjente nok ikke til nogens fordel at det blev til noget. Min lidt dårlige konklusion var i den sene aften at lave denne skævert  Men for s..... hvor har jeg dog stadig lyst til at skrive om nogle af de oplevelser jag har fra diverse messer....
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
mesi skrev:
|
|
|
Hej
Ja hvis man ikke har hørt bedre så er det sådan.
Jeg oplever da tit kunder der ikke tør høre noget forbi de ikke har penge til det, det har jeg aldrig forstået, jeg var ude og køre i en BMW M6 for nogle uger siden i tyskland, jeg sagde da ikke nej tak bare forbi jeg ikke har penge til den bagefter hørte jeg hans anlæg og var ved at gå bagover en så god lyd, ok der var udstyr for mange mill, men sikke en lyd.
|
|
|
Jeg forstår godt hvad i begge mener...
Jeg vil heller ikke sige at jeg "falder i svime" og så lidt alligevel. Et godt eksempel er når jeg høre en plade og så tænker lidt over HVOR fedt det egentlig lyder, primært pga. min at95e pickup (den gjorde en kæmpe forskel). Har jeg hørt bedre pick-upper? JA SGU, har hørt mange, både MM og MC pickupper, der var mange gange bedre... Men det forhindre mig ikke i at grine smørret når jeg tænker på at min at95e har stået mig i 300 danske devaluere kroner... 
Helt galt går det f.eks. med CD spillere. Jeg har længe overvejet at skifte min gamle Rega Planet (MK. 1 modellen) ud. Har lytte på adskillelige i prisklassen 5000-10.000, hvilket er en del dyrere end hvad jeg i sin tid gav for Rega'en, for ikke at sige har nyere teknologi. Og jeg kan sagtens høre alt det de kan og hvad de gør bedre end Rega'en (hvilket er en hel del). MEN... selvom det er "bedre" i enhver teknisk forstand, så har jeg endnu ikke fundet noget jeg kan lide bare halvt så meget som min Rega (men ok, Rega er vist også bare en af de ting der er HELT sin egen i hifi-verdenen - på sin egen pudsige måde er Rega bedre (i nogens ører) end udstyr der er mange gange dyrere men SAMTIDIG også meget værre (i andres ører) end udstyr der er en hel del billigere... det er lidt pudsigt )!
Det samme gælder min Snell J/IV. Jeg ville ikke drømme om at bytte dem ud med halvdelen af alt det der nye "kevlar-metal-diskant-computerdesignet-jeg-skal-komme-efter- dig"-udstyr der er på markedet idag, uanset prisen. Til gengæld er der også kommet rigtigt mange højtalere på markedet som jeg finder meget interessante som potentielle afløses, både i samme prisleje, men også en hel del dyrere.
Men tag heller ikke fejl - jeg mener selvfølgelig at der generelt er en sammenhæng mellem pris og ydelse. Der er bare nogle firmaer der desværre er blevet lidt for gode til at udnytte deres Brands, designs, marketinghype mm. til at kradse grotesk mange penge ind for udstyr der ydelsesmæssigt ikke er 1/4 af prisen værd.
|
| Til top |
|
| |
Kinnaps Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indenfor computerteknologien bliver Moore's lov stadig omtalt engang imellem. Første gang jeg hørte om den, var i 80'erne. Den siger noget om, at computerens ydelse fordobles hver andet år. Senere hen blev påstanden så fremført, at Moore's lov ville nå et loft, hvor teknologien ikke kunne forbedres mere. I hvert fald ikke uden, at det ville få negative konsekvenser på en række andre områder.
Spørgsmålet er jo så, om der findes en slags Moore's lov indenfor audio og hvor kommer den i givet fald fra?. Hvis der gør, findes der så også et loft?.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|