| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Levesen skrev:
Hvis man nu, som jeg, har en schuko stikdåse med 4 udtag så vender alt jo rigtigt hele tiden, ikke også?
Fra Schoku stikdåsen har jeg sat en treledet ledning på, med en trebenet stik med "normal dansk jord" og så sat den anden ende ind i stikdåsen med de fire udtag. Oppe ved stikudtaget ( på væggen) er brun til venstre, blå til højre og jord i midten.
|
|
|
Hvis ellers korrekt monteret vil et dansk stik med ben til jord altid vende korrekt. Men et schuko-hanstik kan jo netop vendes 180 grader, ligesom et almindeligt dansk hanstik uden jord. Forskellen er at jorden sidder to steder så man netop kan vende stikket "forkert" 
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Wymax skrev:
| Apparaterne må ikke være forbundet - men må effektforstærkere være koblet til højttalerne, og skal apparaterne været tændt eller slukket? |
|
|
Det er lige meget om det er tændt eller slukket, bare det er sat til stikkontakten og denne er tændt. Højttalerne kan godt være tilsluttet.  |
|
|
No no...det er bestemt ikke lige meget om der er tændt eller slukket...der er altid dobbelt afbrydere i apparaterne...det vil sige at nul såvel som fase bliver afbrudt. Det svarer ganske enkelt til at apparaterne ikke er tilsluttet...så er der nok heller ingen fejl-strømme.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
allanowich skrev:
Wymax skrev:
| Apparaterne må ikke være forbundet - men må effektforstærkere være koblet til højttalerne, og skal apparaterne været tændt eller slukket? |
|
|
Det er lige meget om det er tændt eller slukket, bare det er sat til stikkontakten og denne er tændt. Højttalerne kan godt være tilsluttet.  |
|
|
No no...det er bestemt ikke lige meget om der er tændt eller slukket...der er altid dobbelt afbrydere i apparaterne...det vil sige at nul såvel som fase bliver afbrudt. Det svarer ganske enkelt til at apparaterne ikke er tilsluttet...så er der nok heller ingen fejl-strømme.
mvh |
|
|
Når jeg har lavet testen, har jeg kunnet mærke på chassiet om der var stel strømme uanset om apparatet var tændt eller slukket. Ellers ville jeg ikke skrive det. Strømmene havde samme styrke lige meget hvad. Så snart phono kablet var sat i, forsvandt det. Også om det var tændt eller ej. Der kan dog måske være undtagelser, men det har jeg ikke oplevet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Når jeg har lavet testen, har jeg kunnet mærke på chassiet om der var stel strømme uanset om apparatet var tændt eller slukket. Ellers ville jeg ikke skrive det. Strømmene havde samme styrke lige meget hvad. Så snart phono kablet var sat i, forsvandt det. Også om det var tændt eller ej. Der kan dog måske være undtagelser, men det har jeg ikke oplevet.
|
|
|
Så skal du nok lige definere hvad du mener med slukket, bare så I taler om det samme. 
Mener du Standby eller slukket på en "gammeldags" mekanisk netafbryder ?
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan på mange HiFi produkter mærke om de er korrekt fasevendt vedt at køre en finger hen over chassiet eller en aluminiumsfront. Hvis
fingeren hopper og det mærkes som om fingeren ryster eller vibrerer så kan man opleve at det forsvinder ved at vende stikket. Dermed kommer
produktet i korrekt fase. Det kan også høres - især med hovedtelefoner.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
allanowich skrev:
|
Når jeg har lavet testen, har jeg kunnet mærke på chassiet om der var stel strømme uanset om apparatet var tændt eller slukket. Ellers ville jeg ikke skrive det. Strømmene havde samme styrke lige meget hvad. Så snart phono kablet var sat i, forsvandt det. Også om det var tændt eller ej. Der kan dog måske være undtagelser, men det har jeg ikke oplevet.
|
|
|
Så skal du nok lige definere hvad du mener med slukket, bare så I taler om det samme. 
Mener du Standby eller slukket på en "gammeldags" mekanisk netafbryder ?
|
|
|
Med slukket mener jeg slukket på apparatets afbryder. Strømmen skal være på ved stikkontakten.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
Man kan på mange HiFi produkter mærke om de er korrekt fasevendt vedt at køre en finger hen over chassiet eller en aluminiumsfront. Hvis fingeren hopper og det mærkes som om fingeren ryster eller vibrerer så kan man opleve at det forsvinder ved at vende stikket. Dermed kommer produktet i korrekt fase. Det kan også høres - især med hovedtelefoner. |
|
|
Det er lige præcis det jeg skrev i tråden længere tilbage, som har sat diskussionen igang bl.a.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok...nu har jeg set diagrammet på en Acurus og kan se det er ligemeget om den er tændt eller slukket pga lidt speciel måde den er lavet på. Generelt skal apparater være ON for at man vil kunne udføre prøven (!)
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
burning777 skrev:
Man kan på mange HiFi produkter mærke om de er korrekt fasevendt vedt at køre en finger hen over
chassiet eller en aluminiumsfront. Hvis fingeren hopper og det mærkes som om fingeren ryster eller vibrerer så kan man opleve at det forsvinder
ved at vende stikket. Dermed kommer produktet i korrekt fase. Det kan også høres - især med hovedtelefoner. |
|
|
Det er
lige præcis det jeg skrev i tråden længere tilbage, som har sat diskussionen igang bl.a.  |
|
|
Ok. Der var jeg vist ikke grundig nok da jeg lige skimmede tråden igennem
|
| Til top |
|
| |
Nilef Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
Man kan på mange HiFi produkter mærke om de er korrekt fasevendt vedt at køre en finger hen over chassiet eller en aluminiumsfront. Hvis fingeren hopper og det mærkes som om fingeren ryster eller vibrerer så kan man opleve at det forsvinder ved at vende stikket. Dermed kommer produktet i korrekt fase. Det kan også høres - især med hovedtelefoner. |
|
|
Det var lige godt pokkers...min Moccamaster metal kaffemaskine har altid givet den der lidt sitrende fornemmelse når jeg rørte ved den - og jeg har været lidt bekymret om der kunne være overgang i det elektriske. Nu har jeg så vendt stikket og pludseligt...ingen sitren !
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
wildstyle skrev:
janils skrev:
| Der findes (få) producenter som lige frem har en kontakt på bagsiden til at vende netfasen. Så er du fri for at hive stikket ud og vende det. Et af disse firmaer er Parasound. |
|
|
Min tidligere Stello DA220 MKII DAC havde også sådan en phase-switch, den sad dog på fronten af enheden.
Jeg prøvede af flere omgange at eksperimentere med det, men det lykkedes mig aldrig at kunne ikke høre forskel.
|
|
|
Den fase omskifter er til + - signalet. Det der hedder den absolutte fase. Det har ikke noget med net fasen at gøre. Mange optagelser, bytter tit om på denne fase og det er nemmere for dig blot af skifte her, istedet for hele tiden at skulle bytte om på signal kablerne. Nogle kan gøre det fjernbetjent.  |
|
|
Aha, der kan man bare se. Man lærer lidt nyt hver dag.
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 31 Januar 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Renleff skrev:
burning777 skrev:
|
|
Det var lige godt pokkers...min Moccamaster metal kaffemaskine har altid givet den der lidt sitrende fornemmelse når jeg rørte ved den - og jeg har været lidt bekymret om der kunne være overgang i det elektriske. Nu har jeg så vendt stikket og pludseligt...ingen sitren ! |
|
|
Smager kaffen så også bedre nu?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wildstyle
Den nemmest måde at kunne høre forskel på den absolutte fase, er at lytte til slagkraften i musikken. Når fasen en vendt forkert på en indspilning, virker det lidt som om at der ikke er den rigtige energi i anslagene. Dine enheder slår ind ad istedet for frem. Det er faktisk impulserne det kan spores på. For dem, der ikke har sår'n omskifter, må istedet bytte om på + og - på begge ht'ere,- besværligt ja. Heldigvis er det ikke noget, der det store problem rent lyttemæssigt i det daglige, men når man først har fået øre for så er det noget man kan lege lidt med med visse af sine plader efter eget valg.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu man så har fundet den rigtige vej på stikket, kan man gøre en anden ting. man kan lade anlægget stå tændt i et døgns tid, før man fordyber sig i flere plader i rap. Når elektronikken derved har sat sig elektisk set, ja så falder det hele hen i det rigtige leje. Lydbilledet bliver større. Der er mere ro mellem linierne. Bassen går en oktav dybere. Diskanten er mere præcis og får den sidste udklingning med. Mellemtonen og hele lydbilledet bliver mere åbent. Er der en anelse skingerthed i en stemme, forsvinder dette muligvis også. Aaaaah lækkert.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Når nu man så har fundet den rigtige vej på stikket, kan man gøre en anden ting. man kan lade anlægget stå tændt i et døgns tid, før man fordyber sig i flere plader i rap. Når elektronikken derved har sat sig elektisk set, ja så falder det hele hen i det rigtige leje. Lydbilledet bliver større. Der er mere ro mellem linierne. Bassen går en oktav dybere. Diskanten er mere præcis og får den sidste udklingning med. Mellemtonen og hele lydbilledet bliver mere åbent. Er der en anelse skingerthed i en stemme, forsvinder dette muligvis også. Aaaaah lækkert.  |
|
|
Det er præsis det jeg mener , havde bare ikke ord for det , lyden bliver helt rigtig .
Når man først har lært at lytte er det nemt at høre.
madmax
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
Renleff skrev:
burning777 skrev:
|
|
Det var lige godt pokkers...min Moccamaster metal kaffemaskine har altid givet den der lidt sitrende fornemmelse når jeg rørte ved den - og jeg har været lidt bekymret om der kunne være overgang i det elektriske. Nu har jeg så vendt stikket og pludseligt...ingen sitren ! |
|
|
Smager kaffen så også bedre nu? man får en breder smag nej den er god nok, kan man mærke en sommen når man rør ved en overflade af ren metal er det fordig tingene er ude af fase, det er ikke alle arbarater man kan mærke det på.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Wildstyle
Den nemmest måde at kunne høre forskel på den absolutte fase, er at lytte til slagkraften i musikken. Når fasen en vendt forkert på en indspilning, virker det lidt som om at der ikke er den rigtige energi i anslagene. Dine enheder slår ind ad istedet for frem. Det er faktisk impulserne det kan spores på. For dem, der ikke har sår'n omskifter, må istedet bytte om på + og - på begge ht'ere,- besværligt ja. Heldigvis er det ikke noget, der det store problem rent lyttemæssigt i det daglige, men når man først har fået øre for så er det noget man kan lege lidt med med visse af sine plader efter eget valg.  |
|
|
Tak for den fine forklaring.  Er der nogen speciel grund til, at man på nogle indspilninger bytter rundt på den absolutte fase?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 03:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Hej Wildstyle
Den nemmest måde at kunne høre forskel på den absolutte fase, er at lytte til slagkraften i musikken. Når fasen en vendt forkert på en indspilning, virker det lidt som om at der ikke er den rigtige energi i anslagene. Dine enheder slår ind ad istedet for frem. Det er faktisk impulserne det kan spores på. For dem, der ikke har sår'n omskifter, må istedet bytte om på + og - på begge ht'ere,- besværligt ja. Heldigvis er det ikke noget, der det store problem rent lyttemæssigt i det daglige, men når man først har fået øre for så er det noget man kan lege lidt med med visse af sine plader efter eget valg. 
|
|
|
Ved godt, at du er ved at forklare/svare på et spørgsmål her, men det der er da vist helt et andet emne - og har efter min bedste overbevisning intet at gøre med det med netfasen. Som om det ikke var forvirrende nok i forvejen, så hjælper ddet vist ikke at blande det med højttaler + - faseforhold ind her.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 03:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
allanowich skrev:
|
Hej Wildstyle
Den nemmest måde at kunne høre forskel på den absolutte fase, er at lytte til slagkraften i musikken. Når fasen en vendt forkert på en indspilning, virker det lidt som om at der ikke er den rigtige energi i anslagene. Dine enheder slår ind ad istedet for frem. Det er faktisk impulserne det kan spores på. For dem, der ikke har sår'n omskifter, må istedet bytte om på + og - på begge ht'ere,- besværligt ja. Heldigvis er det ikke noget, der det store problem rent lyttemæssigt i det daglige, men når man først har fået øre for så er det noget man kan lege lidt med med visse af sine plader efter eget valg. 
|
|
|
Ved godt, at du er ved at forklare/svare på et spørgsmål her, men det der er da vist helt et andet emne - og har efter min bedste overbevisning intet at gøre med det med netfasen. Som om det ikke var forvirrende nok i forvejen, så hjælper ddet vist ikke at blande det med højttaler + - faseforhold ind her.
Vh
Freddy |
|
|
Han svarede ikke på et spørgsmål, han gjorde mig blot opmærksom på, at den fase-funktion som jeg beskrev tidligere i tråden, intet havde med netfasen at gøre. Så det er nok nærmere mig, som skal punkes...
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 01 Februar 2011 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|