| Forfatter |
|
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
Den loddestation som Lidl har til salg denne uge, er vel noget skrot eller hvad?
Lidl |
|
|
Garanteret, men til 100 kroner kan det vel ikke gå HELT galt, jeg har bedt kæresten købe en til mig! 
Jeg gennemgik lige arkivet på computeren og jeg fandt et par billeder fra jeg modificerede mit lydkort, jeg skiftede OpAmp (blandt andet) og det blev gjort med min trofaste Weller loddekolbe. Intet brændte af og kortet lyder forrygende! Jeg håber dog ikke at få brug for at lodde mindre end dette. Det er komponenten markeret med rød der blev skiftet så man kan altså godt med lidt øvelse med en loddekolbe.

Nu vil jeg så gerne undskylde at jeg selv har bidraget til at få tråden lidt på afveje, lad os komme tilbage "on topic"  __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede, var du forresten interesseret i færdige kit eller kun print?
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, jamen lad mig da bare tage 1 kit og 1 print til skuffen foreløbig.  __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sweet.  Så mangler vi 5 tilmeldinger (4 hvis techtrino bestemmer sig for at være med).
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også gerne være med på et kit.
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubesrules skrev:
ps som novice indenfor lodning : n�r loddetinnet smelter (alt andet lige) er det vel den "rigtige" temperatur ?
|
|
|
Nope, loddetin har alt sammen forskellig smeltetemperatur alt afhængig efter hvad der er i, men fluxen indeni er mere tricky, den må du ikke brænde af, derfor aldrig for meget varme, dernæst vil en for varm lodning ikke blive så god som en ved den rigtige temperatur. Den rigtige temperatur afhænger så igen af hvad du lodder, for der er jo tre dele i en lodning, spidsen på loddekolben, tinnet også emnerne, de skal alle have den rigtige temperatur i så kort tid som muligt så du ikke skader emnerne. Du risikerer simpelthen små koldlodninger som ikke er så stærker og over tid vil blive dårlige. Det er derfor at det tager mange år at blive god til at lodde og nogen går ret lang tid i "skole" for eks. at kunne lodde for Terma (rum/forsvars industri) osv. Du bør som et minimum se nogen guides på youtube, mener der er en del gode.
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
greg skrev:
Sweet. 
S� mangler vi 5 tilmeldinger (4 hvis techtrino bestemmer sig for at v�re med).
|
|
|
Hmm tror jeg springer fra, jeg har et andet projekt på hylden (forskellige kabler), og med mit nye job har jeg knap så meget fritid. Desuden med min pico slim, så vil en cmoy få knap så meget tid. Men! hvis du lavede et indkøb på Meiers kit til en porta mrkIII så ville jeg være frisk, for det kit er jo en del bedre end det der kommer ud af en cmoy ;)
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
| Jeg vil også gerne være med på et kit. |
|
|
Super. Det er noteret.
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
techtrino >
Bare i orden. Det kan jeg godt forstå.
Har ikke planer om andre kit lige nu. Jeg ved godt at dette ikke er verdens bedst-lydende kit, men jeg synes det var en god mulighed for os DIY "nybegyndere" og andre med interesse i cMoy konstruktioner.
Det Meier porta mrkIII kit kender jeg ikke. Hvor kan jeg finde det? Jeg havde ellers kigget meget på AMB's Mini3, som jeg synes ser super gennemført ud, men besluttede mig for at bygge en cMoy først.
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja altså det er jo en Grado RA-1 så det er jo ikke helt slemt  Men ja det er et let kit at gå til, og super hvis det kan få flere over på diy vognen
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne også være intereseret, men min bestiling afhænger af om der er en der kan samle den da jeg besider 10 tommelfingre..
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik_sdk skrev:
| Jeg kunne også være intereseret, men min bestiling afhænger af om der er en der kan samle den da jeg besider 10 tommelfingre..
|
|
|
Hva' så, McFrede?? Var det ikke en opfordring til dig? Du har jo l**t på styret... eller styr på l**tet... eller det der... Haha...  Og så er i ovenikøbet begge fra vestsjælland (ligesom mig).
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det kan nok lade sig gøre, jeg er ikke helt afvisende i hvert fald.
Det jeg kan gøre er at lodde den sammen for dig, hus og så videre må du selv rode med. Ja bevares, jeg kan da også lave kabinet, men så begynder det nok at koste. 
...måske vi skulle lave et DIY komsammen for os her på sjælland?  __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice. Jamen, det kan i så finde ud af. Henrik_sdk, du giver bare en lyd når du har
truffet en beslutning.
Vestsjællands DIY klub? Hahahahaaaaa.....
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis altså du kan leve med at den bliver loddet med en loddekolbe (undskyld, kunne ikke dy mig)  __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er frisk, bare der er en hjælpsom sjæl...  skulle nok kunne have plads..
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
techtrino skrev:
tubesrules skrev:
ps som novice indenfor lodning : n�r loddetinnet smelter (alt andet lige) er det vel den "rigtige" temperatur ?
|
|
|
Nope, loddetin har alt sammen forskellig smeltetemperatur alt afhængig efter hvad der er i, men fluxen indeni er mere tricky, den må du ikke brænde af, derfor aldrig for meget varme, dernæst vil en for varm lodning ikke blive så god som en ved den rigtige temperatur. Den rigtige temperatur afhænger så igen af hvad du lodder, for der er jo tre dele i en lodning, spidsen på loddekolben, tinnet også emnerne, de skal alle have den rigtige temperatur i så kort tid som muligt så du ikke skader emnerne. Du risikerer simpelthen små koldlodninger som ikke er så stærker og over tid vil blive dårlige. Det er derfor at det tager mange år at blive god til at lodde og nogen går ret lang tid i "skole" for eks. at kunne lodde for Terma (rum/forsvars industri) osv.
Du bør som et minimum se nogen guides på youtube, mener der er en del gode.
|
|
|
Brænder fluxen af ?? og hvad så det er ene og alene for at beskytte mod iltning og anden nedbrydning at der overhovedet er flux, og de færreste headamps bliver udsat for vind og vejr eller saltvand og hvis de gør, så tror jeg at iltningen af dit loddetin bliver det mindste problem.. I praksis er det jo umuligt at vide hvilken temperatur du lodder ved og især hvad temperatur dit tin har der er alt for mange faktorer der spiller ind, længden og tykkelsen af benene på komponenterne, som giver forskellig varmeafledning, forskellige materialer som også har forskellig varme ledning, printbanerne har ikke samme dimensioner på hele printet o.s.v. så at påstå at man lodde ved den og den temperatur er i mine øjne noget vås.. Jeg kender efterhånden mange inden for DIY og de gør alle som en ligesom jeg gør, men sæføllig en fyr som "pink floyd" som lever af at lodde head-fi skrammel, er jo sikkert helt forkert på den.. Man kan også gå så højt op i ubetydelige detaljer at alt det sjove og spændende bliver surt arbejde og glæden forsvinder ud af vinduet... Jeg ved godt at du sikkert kan bombardere mig med link som underbygger det du siger og du har sikkert ret i flere ting, men jeg mener at det er en fis i en hornlygte og jeg ved at rigtig mange erfarne loddere har samme holdning som jeg... Jeg har nu givet min mening om lodning og min holdning ændrer sig ikke, med mindre du kan fortælle mig hvordan du kan omgå de faktorer jeg nævnte tidligere og det vel og mærke i praksis og ikke bare noget man læser om på nettet.. Dette er ikke rumfarts industrien, vi lodder for sjov og for at hygge os på de kolde aftener, jeg har ingen problemer med at noget jeg lodder ikke ville overleve at bliver spændt uden på en rumfærge, det er så ekstreme situationer at vi aldrig vil komme bare i nærheden af at være tæt på.. Bare kast jer ud i det og lad være med at bekymre jer om jeres Cmoys kan spille om 25 år, for i har sikkert fået noget nyt legetøj inden den tid   og husk at vi snakker om noget der koster mindre end en stang smøger.. MY 2 cents __________________ Jeg ælsker min Ipod
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik_sdk skrev:
jeg er frisk, bare der er en hjælpsom sjæl...
 skulle nok kunne have plads..
|
|
|
Uhh, er det dén man ikke skal tages med fingrene i? 
Anyways, jeg skal gerne lodde den sammen for dig, lad os lige tage snakken når det bliver aktuelt.
Jeg synes i øvrigt det er glædeligt at se at folk med så fint udstyr stadig have mod på at rode med disse små simple (men fornøjelige) fætre. __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
UHM småkager
__________________ Jeg ælsker min Ipod
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik_sdk > Jeg noterer dig for et kit. Ok? Og det er fandme respekt hvis du pakker din cMoyBB ned i den kagedåse - eventuelt sammen med småkagerne! Hvor vildt ville det lige være; Småkagedåse med indhold og hovedtelefonforstærker i én?! Det må da være første gang det er set....
|
| Til top |
|
| |