Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Fælleskøb: cMoyBB DIY headphone amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

hehe claus, tænkte nok at du ville komme på banen. Husk det jeg siger er: få det rigtige værktøj og lær at bruge det

Det er ikke let at lodde så det bliver gjort ordenligt, og jeg vil mene at man gør sig en stor tjeneste ved lige at læse lidt op på det, inden man kaster sig ud i det. Hvis det tager det sjove ud af det for dig, så er det bare sådan det er.

Flux, fjerner oxidation på delene, og skal "løbe" lige foran tinnen for at sikre at du overhovedet kan lodde. For høj varme svister fluxen væk, hvilket er et no go. Man bør også fjerne overskydene flux igen ad det er kraftig syre som æder løs af et evt printkort.

Jeg ved godt mange slet ikke bruger tid på det, men i mine øjne er det bare dårligt håndværk.

Jeg er så også lidt perfektionisk, og går meget op i detaljer, og elsker at lege med det, så for mig er det en del af det sjove Så peace Claus Btw jeg kan finde mange links, men det ved du jo

Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Supergode lodde-video'er fra tangentsoft (og så er den røv vist barberet  ):

Tangent Tutorial 1: Basic Soldering Equipment

Tangent Tutorial 2: Basic Soldering Techniques

Tangent Tutorial 3: Surface Mount Soldering Techniques

Tangent Tutorial 4: How to Desolder Electronic Parts

Tangent Tutorial 5: How to Clean Circuit Boards

Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Vi mangler nu 3 deltagere før fælleskøbet bliver en realitet. Go go go!!!

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Ja jeg prøvede bare at få det budskab igennem at det IKKE er nødvendigt at alt er absolut perfekt for at det virker og lyder godt..

Det ville jop være brandærgeligt hvis din perfektionisme (som jeg har stor beundring og respekt for) skræmmer andre fra at begive sig ud i at bygge små ting af elektronisk karakter, det er lidt der den ligger for mig..

For uanset hvordan du vender og drejer det, så er det ikke raket videnskab at lodde..

Jeg kender en VVSfyr som lodder sine ting med en stor klump jern (ca ½ kG) som han varmer om med en gasbrænder  , det er så lige praktisk nok for mig, men hans ting virker og så er alt jo som det skal være

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Totoronto skrev:
Den loddestation som Lidl har til salg denne uge, er vel noget skrot eller hvad?

Lidl

Sådan en har jeg lige købt. Tak for linket. Den er ganske udemærket til mit brug
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hehe nej jeg ville ikke afholde nogen, bare sige at det er en god ide med en loddestation og tænke sig om med hvad man køber generelt af værktøj

Faktisk så er det næsten raketvidenskab at lodde, det er hvertfald et håndværk der tager meget lang tid at lære, e.g de damer der arbejde ved therma skulle i skole i vidst nok 6 måneder for at lære at lodde ting til rumindustrien og de havde loddet i 20år. Men der er kravene også høje

Det er gode videoer Greg, jeg kan ikke lige huske navnet på et andet site hvor jeg har læst en del om temperaturstyring, heatsinking når man lodder komponenter, men youtube kan sikkert hjælpe

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kender en "loddedame" og hendes lodninger ligner at de er lavet af en robot. Det er næsten uhyggeligt...

tubesrules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2008
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg låner en loddekolbe da de har udsolgt i den lokale lidl, alternativt en weller 25 w fra harald da det er en attraktiv pris, jeg ved jo ikke om diy er noget for mig endnu - men det skal da prøves så derfor kigger jeg på lodde opgraderinger når jeg har evalueret på dette projekt, for ikke at ende med en loddedims som koster det dobbelte af projektet. Dette skal dog ikke ses som en kritik af nogen af indlæggene, men mere som et udtryk for min egen cost/benefit analyse.

Ellers må jeg også ud og finde en "loddedame" hehe 
Til top Vis tubesrules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubesrules

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet fortalt, at hvis man tager en mand fra gaden som aldrig har loddet noget som helst og en "loddedame" og lader dem lodde noget, ja så kan man ikke høre forskel, men lad det komme an på en prøve, jeg sender dig et pandakit som du så lodder og så laver vi blindtests i Esbjerg mellem din og min panda..
og kan du ramme rigtigt 9 ud af 10 gange gange tror jeg på dig

Jeg er sågar frisk på et væddemål..

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jeg købte også en Lidl loddekolbe for et stykke tid siden, men min Weller er et meget bedre stykke værktøj, men den kan nu sagtens bruges..

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

tubesrules skrev:
Jeg låner en loddekolbe da de har udsolgt i den lokale lidl,
alternativt en weller 25 w fra harald da det er en attraktiv pris, jeg ved jo ikke om
diy er noget for mig endnu - men det skal da prøves så derfor kigger jeg på lodde
opgraderinger når jeg har evalueret på dette projekt, for ikke at ende med en
loddedims som koster det dobbelte af projektet.

Jeg fik købt den Lidl havde på tilbud i denne uge til 99,-. Det var et impuls køb. Du
kan evt købe den af mig sammen med kittet? Ubrugt og kvittering - den er købt
idag. :-)

Jeg har fundet en Weller istedet... ;-)

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:
Jeg læste lige at hvis man tager en mand fra gaden som aldrig har loddet noget
som helst og en "loddedame" og lader dem lodde noget, ja så kan man ikke høre forskel, men lad det
komme an på en prøve, jeg sender dig et pandakit som du så lodder og så laver vi blindtests i
Esbjerg mellem din og min panda..og kan du ramme rigtigt 9 ud af 10 gange gange tror jeg på dig

Sjovt forslag og sikke et godt tilbud!

Jeg overvejer stadig et af dine Panda kit, Claus. Det kunne være sjovt at sammenligne med min
kommende AMB M3/Sigma11 combo.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:
Jeg læste lige at hvis man tager en mand fra gaden som aldrig har loddet noget som helst og en "loddedame" og lader dem lodde noget, ja så kan man ikke høre forskel, men lad det komme an på en prøve, jeg sender dig et pandakit som du så lodder og så laver vi blindtests i Esbjerg mellem din og min panda..
og kan du ramme rigtigt 9 ud af 10 gange gange tror jeg på dig

hehe, du har ret selve lodningen har minimal indflydelse på lyden. En varm lodning er en varm lodning, og en kold lodning findes jo let med multimeteret. Men en lodning ændrer sig jo over tid, derfor fejler de fleste lodninger lavet med ikke euterisk loddetin for eksempel efter nogen år.

Men nu er hel pointen jo ikke at kun det bedste værktøj der kan bruges og at man skal bruge lang tid på at øve og læse. Men at det hjælper og at man bør gøre sig nogen overvejelser før man går i krig Det her med hørbare forskelle skal vi passe på med at sige der er, ligesom om man kan høre sølvbelægninger osv

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Ja nu er kittet til Techtrino kun til låns, jeg skal nok give en lille gave af en eller anden art for arbejdet, med mindre Jesper skal have sig en hjemmebygget forstærker, som virker 

Greg: dit kit ligger stadig i pakken og er klar til afskibning, med få sekunders varsel..

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Claus, ja ja, forstod godt at du ikke forærer kittet væk, men det er stadig et godt tilbud. :)

Jeg er superfristet - især fordi der nok går lidt tid før mine AMB kits lander i DK.

tvaettbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2010
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

hmm, hvis ens loddetin ikke har et eutektisk punkt skal man bare holde sine komponenter helt i ro mens det går fra flydende til fast fase. Hvordan en lodning kan fejle over tid ved jeg ærligt talt ikke noget om, men at loddetinnet er eutektisk siger bare at legeringen smelter ved én temperatur og ikke over et interval. Forhåbentlig kommer ens diy-projekt aldrig op i nærheden af smeltepunktet igen, så om loddetinnet er eutektisk eller ej er ligemeget, hvis bare lodningen er god til at starte med.

Men jeg er enig i at det lettere at få gode resultater jo bedre værktøj man har, og jeg ville gerne have bedre værktøj selv, men der er så meget jeg gerne vil have

ps. quadeutectic er vist et ligeså fint ord som "magiske duftbobler", "aktive pH-værdier" og andre gode reklamevidenskabelige udtryk.

Til top Vis tvaettbjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tvaettbjoern

tubesrules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2008
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bare sige at det går over alt forventning det her, snart har jeg forhåbentlig både kit og en loddekolbe/station så jeg er både greg og alle jer med input en tak skyldig, hvis det her bliver sjovt så har jeg fundet en ny hobby - pas på i beta'er derude - pappa is coming to town hehe
ps jeg er efterhånden ikke i tvivl om at jeg kan lære at lodde og så skal jeg nok skyde et lille review af herinde.
Til top Vis tubesrules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubesrules

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

tvaettbjoern skrev:

hmm, hvis ens loddetin ikke har et eutektisk punkt skal man bare holde sine komponenter helt i ro mens det g�r fra flydende til fast fase. Hvordan en lodning kan fejle over tid ved jeg �rligt talt ikke noget om, men at loddetinnet er eutektisk siger bare at legeringen smelter ved �n temperatur og ikke over et interval. Forh�bentlig kommer ens diy-projekt aldrig op i n�rheden af smeltepunktet igen, s� om loddetinnet er eutektisk eller ej er ligemeget, hvis bare lodningen er god til at starte med.

Men jeg er enig i at det lettere at f� gode resultater jo bedre v�rkt�j man har, og jeg ville gerne have bedre v�rkt�j selv, men der er s� meget jeg gerne vil have

ps. quadeutectic er vist et liges� fint ord som "magiske duftbobler", "aktive pH-v�rdier" og andre gode reklamevidenskabelige udtryk.

Jeg må indrømme har fået en forklaring engang fra Michael fra jena labs, og han er jo ret hardcore. Kan ikke helt huske hvad det var, men det har noget at gøre med den generele mekaniske stabilitet og den måde som de forskellige metaler smelter sammen på. De går faktisk så vidt hos Jena at de sender lidt loddetin sammen med deres bulkkabel, det er også Cardas Quad, den vej rundt jeg selv fik smag for det, førhen brugte jeg wondersolder.

Quad, det kalder de det fordi der er 4 metaller i loddetinnet Det giver faktisk meget god mening.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Når ens kabler koster en mindre formue +moms pr. meter er en smule loddetin vel det mindste man kan forvente som lille bonus..

Det er så også den samme mand som mener at man får bedre lyd ved at dyppe kobber i flydende nitrogen og lade det blive varmet op igen, så ja han er en hardcore mand ..

Om han er troværdig må være op til andre end mig at bedømme, men jeg har hørt hvad en hulens masser kroner kabler gør af forskel på et par 701 og jeg er ikke synderlig imponeret..

Denne tråd bliver bare bedre og bedre

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

hehe der er mange af den her salgs tråde, for kabler osv deler virkeligt vandene

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes