Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Energieffektiv højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ville anbefale en af Wayne Parhams konstruktioner, når vi tager forudsætningerne i betragtning. De fleste af disse bygger på en kombination af en bas/mellem enhed (8"-15") + en HF-enhed, i de større konstruktioner hornladet. Eneste problem er, at visse af enhederne ikke er så lette at få fat på i Danmark.

Link:
http://www.pispeakers.com/contents.html

(du blir' nødt til at C&P, linkfunktionen virker ikke i Firefox)
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

http://www.pispeakers.com/contents.html

Link lavet i Firefox....!
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Men nu ligger problemet i at vi også skal komme med nogle (nye) ideer, til hvordan man kunne lave en højttalere med en høj
effektivitet. Eller måske nogle alternative ideer, som måske kunne virke.

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Cesse skrev:
Men nu ligger problemet i at vi også skal komme med nogle (nye) ideer, til hvordan man kunne lave en højttalere med en høj
effektivitet. Eller måske nogle alternative ideer, som måske kunne virke.

Nye idéer! Så skal I nok tage en ingeniøreksamen i akustik først. Det tager ca. 5 år, og så lige en Ph.d. på yderligere 3 år.   

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Jeg har et eksempel...

SP-15A/350NEO

En basenhed på 15" med 105 dB/W i følsomhed, neodymium magnet og en Qts på 0.25...

Jeg har plottet enhedens data ind på Flexunits udregner og får et
resultat der hedder 18,79 liter i closed box og 26,89 liter i vented box.

Enheden er samtidig ret dyr... Men kan jeg regne med disse tal?

Uha da da, den ser næsten for godt ud til at være sand.
Impedanskurven ser lidt sjov ud allerede ved 450 hz, hvilket tyder på opbrydning og resonanser.
105 db følsomhed ved 200 hz?? Den køber jeg ikke rigtig - heller ej 90 db ved 40 hz. Nu ved jeg i sagens natur ikke under hvilke forhold målingerne er lavet, men sammenlign lige med hvad andre producenter oplyser af data for deres 15" mid/bass enheder...  bob bob

mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo det, Hasselbaink!

Det SER nemlig for godt ud til at være sandt. Lav qts, enormt høj følsomhed, lav vægt osv. Jeg ved godt at denne enhed er
enestående og at jeg skal sammenligne med andre enheder, men det er bare svært, fordi følsomhed netop betyder utrolig
meget når det handler om at spille højt. Og når det jo netop handler om at spille højt - kan opstået resonans så ødelægge
oplevelsen? Jeg mener, tænk at man spiller udenfor og at folk er fulde og ligeglade. Frekvensresponsen er jo lineær (sådan
da)
op til 2k hz?

Hvad mener du, når du siger at du "ikke køber 105 db ved 200 hz"? :)

Jeg spørger kun af lutter nysgerrighed.

EDIT: En ting jeg også er interesseret i at få svar på: Kan det virkelig lade sig gøre at smide en så kraftfuld enhed i et
basrefleks kabinet på de 26 liter jeg har udregnet det til?
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 04:56 | IP-adresse registreret  

Det ER for godt til at være sandt! PA-sælgere véd godt, at høj følsomhed sælger, og papirdata er jo, nå ja, papirdata.

Citat Kjeldsen: "
Nye idéer! Så skal I nok tage en ingeniøreksamen i akustik først. Det tager ca. 5 år, og så lige en Ph.d. på yderligere 3 år."

Og det vil ikke hjælpe! Fysikkens love vil næppe ændre sig i løbet af nævnte årrække...

Bruger man refleksbokse til basgengivelsen, er den maksimalt opnåelige virkningsgrad ca. 5%, svarende til ca. 96 dB følsomhed - med lidt lodder & trisser & hjælp fra begrænsende flader (rummet) kan man måske ramme 100 dB i praksis. Og så skal boksen allerede være pænt stor (>100 liter netto) for blot at få noget, der ligner rigtig bas. Højere følsomhed hedder horn, og taler vi bas, bliver de rigtigt STORE.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 05:02 | IP-adresse registreret  

105 dB følsomhed i nederste mellemtone (200 Hz) kan såmænd godt være sandt - og det passer osse godt med de nævnte udregninger på boksstørrelse. Men, bassen vil være solgt, der er snarere tale om en overdimensioneret mellemtoneenhed - den har nok brug for noget heftig equalising i bassen, for at levere dér.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 05:32 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Jeg har et eksempel...

SP-15A/350NEO

En basenhed på 15" med 105 dB/W i følsomhed, neodymium magnet og en Qts på 0.25...

Jeg har plottet enhedens data ind på Flexunits udregner og får et
resultat der hedder 18,79 liter i closed box og 26,89 liter i vented box.

Enheden er samtidig ret dyr... Men kan jeg regne med disse tal?

Efter min mening kan du ikke bruge disse tal til noget - du kan overhovedet ikke få enheden ind i en box på 18,79 litter! Og bemærk at beregningen giver et -3 dB cut ved 140 Hz - vel og mærke High Pass, det er slemt for en bas enhed!

Og så er der noget galt med datane. En enhed med så lave Q-værdier kan aldrig have den viste impedans kurve! Enheden går jo langt over 100 ohm, - den må være totalt udæmpet!

Er der ikke nogen der kan lave en fornuftig beregning?

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Til trådstarter:

Som flere siger: Du er oppe mod naturlovene og de er svære at komme uden om.

Problemet er at luftens molekyler skal sættes i svingninger og tænker du på en enhed med pap eller plastik membran (så kaldt dynamisk enhed) er problemet akustisk impedans tilpasning. Hvordan får du bedst overført membranens energi til luftmolekylerne. Her har luft molekylerne det med at smutte ud til siden når membranen sparker dem bag i. En løsning på det er en tragt - et horn. Så får du rettet lydbølgerne i en bestemt retning - ligefrem, men du får faktisk ikke mere lyd pr tilført watt!

En anden løsning, også nævnt, er at bruge flere enheder. Det giver nogle underlige interferens mønstre, men alt i alt giver en mindre membran større spredning og omvendt, en større membran (fx sammensat af flere der får samme signal tilført) mindre spredning, igen du får lyden i en bestemt retning - ligefrem. Men heller ikke det giver mere lyd pr tilført watt.

Du skal se på enhedens fysiske dele hvis du skal gøre den mere effektiv. Afstanden mellem spolen og magneten skal gøres mindre, magneten gøres kraftigere og strømmen gennem spolen gøres større så får du mere lyd pr watt.

Afstanden er det svært at gøre noget ved, da der altid skal være plads til lidt tolerance, man kan forsøge at putte magnetisk olie *) i gabet, det køler/varmeleder varmen der afsættes i spolen, men det giver også friktion, og altså nedsætter enheden hurtighed.

Magnetens kraft kan gøres større, men det koster og magneter er dyer. En enkelt højttaler benytter en elektromagnet til bas enheden. Det giver et kæmpe tab i den tilhørende elektronik, men gør enheden effektiv. Du vinder i enheden, men taber stort det andet sted. 
http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_102 &products_id=275

Hvis strømmen gennem spolen gøres større bliver det såkaldte BI-produkt **), magnetkraft gange strøm, større og du får kraftigere udslag, men også store problemer med varme, der skal bortledes. De bedste producenter bruger sekskantede tråde i spolerne for at mindske spildplads.

I fremtiden kan man forestille sig en ny type tråd istedet for kobber, aluminium og sølv, som har ultra lav modstand og kan gøres ultra tynd. Det kan give en høj strøm, uden stort effekttab og dermed en mere effektiv højttaler. Man forsker i forskellige aluminiumslegeringer, men de er pt ikke holdbare nok.

*) Magnetisk olie er alm fin olie med fine jernspåner/støv iblandet. Jernet hjælper med at overføre den magnetiske kraft og hjælper også med at holde olien i spole-magnet gabet. Det er genialt, men kan kun bruges til små mellemrum, fx diskanter/højtone enheder.

**) BI-produkt: Man holder højre hånd om spolen med fingerne pegne i strømmens retning, så får man nordpolen ved tommelfingeren og brændemærker på øvrige fingre :-(

Skal du have en højeffektiv enhed skal du slet ikke tænke i dynamiske enheder, men i fx plasma højttalere eller elektrostat højttalere, men her gælder det samme som for elektromagneten - du spilder masser af energi på at få en mere energieffektiv enhed. Plasma højttaleren er jo ligefrem livsfarlig ;-)

Så er vi tilbage ved udgangspunktet, hornhøjttaleren, hvor du retningsbestemmer lydbølgerne.

Men der er en type 'højttalere' der er mere energi-effektive, ear ploughs. Ind i ørene med små enheder, intet tab til omgivelserne, en enkelt milliwatt spiller rigtigt højt - og det i hele frekvensområdet! Og straks råber lægerne op om at vi bliver døve. Det tror dog fanden, som de råber!

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Haha! Okay.. Fed info ellers, Ningbo. Helt sikkert noget man kan bruge til noget

Nu tænker jeg jo så; er der nogen der kender til guides/informationsartikler med evt. tegninger af simple designs som man kan bruge? Jeg går ud fra at hornkabinettet afhænger af enheden man smider i, så er der derfor evt. sider med calculators eller noget i den retning?

Jeg er ikke tømrer, og ikke særlig handy mht træarbejde, så designet er nødt til at være simpelt. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at prøve kræfter med det.

Tak for god informativ feedback (jeg har måske stjålet den her tråd lidt... ups).

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

En mulighed mere for at forbedre den dynamiske højttaler ligger i spoleformen. Enhedens spole skal vikles om et ikke magnetisk rør og dette rør skal også være let stærkt og varmefast. I dag bruges alt fra pap til glasfiber, men ideelt er det at bruge luft og så få spolen til at holde sammen via lim eller lak eller ligndende. Og det er set allerede i nogle fabrikater, men kan nok forbedres yderligere.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

artikel om high efficiency speakers.
http://www.troelsgravesen.dk/HES.htm
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Det ER for godt til at være sandt!
PA-sælgere véd godt, at høj følsomhed sælger, og papirdata er jo, nå ja, papirdata.Citat Kjeldsen: " </span><span
style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Nye idéer! Så skal I nok tage en ingeniøreksamen i akustik først. Det
tager ca. 5 år, og så lige en Ph.d. på yderligere 3 år."Og det vil ikke hjælpe! Fysikkens love vil næppe ændre sig i løbet af
nævnte årrække...Bruger man refleksbokse til basgengivelsen, er den maksimalt opnåelige virkningsgrad ca. 5%, svarende
til ca. 96 dB følsomhed - med lidt lodder & trisser & hjælp fra begrænsende flader (rummet) kan man måske ramme 100 dB i
praksis. Og så skal boksen allerede være pænt stor (>100 liter netto) for blot at få noget, der ligner rigtig bas. Højere
følsomhed hedder horn, og taler vi bas, bliver de rigtigt STORE.</span>

Du har ret langt hen af vejen, Mollecon, medfølsomheden etc.. men jeg vil lige linke til en refleks bashøjttaler (som jeg
iøvrigt selv benytter i stuen m 2240 enheder) som har væsentlig bedre følsomhed end de 96dB (ved godt at 2 enheder
hjælper godt på det ;-)

Afhængig af rummet vil følsomheden variere (her er den målt i 3 situationer:
Stor kasse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 03:56 | IP-adresse registreret  

Jep, men der udnytter man jo netop begrænsende (rum)flader, hvad JBLs datablad da osse gør opmærsom på. Effektiviteten på en enkelt boks opgives til 5,8%, hvilket ikke er langt fra de 5%, jeg nævner. I et almindeligt rum vil de nok være meget følsomme, men der er jo tale om et dedikeret baskabinet, der får mest muligt ud af rummets øgning af følsomheden - ikke at der er nogen fejl på det...

Jeg vil i øvrigt anbefale alle at læse det datablad, Flemmings link henviser til! Her ser man, hvordan en professionel fabrikant opgiver data, med nøje specifikationer af alt - man får osse opgivet dynamisk kompression, har stadig ikke set andre end JBL, der gør dét.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
105 dB følsomhed i nederste mellemtone (200 Hz) kan såmænd godt være sandt - og det passer osse godt med de nævnte udregninger på boksstørrelse. Men, bassen vil være solgt, der er snarere tale om en overdimensioneret mellemtoneenhed - den har nok brug for noget heftig equalising i bassen, for at levere dér.

Jeg undskylder hvis vi er lidt off topic (dog ikke meget), men jeg har stadig ikke set nogen enkelt enhed der klarer over 100 db ved 200hz uden hornladning, beklager. Læg mærke til at enheder med meget lavt Qts ruller tidligt af; en konsekvens af den store motorkraft der skal til for at drive følsomheden op.
Der kan naturligvis altid laves fiks fakserier for at få målingerne til at se fantastiske ud.

mvh.   
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Ja, okay Hasselbaink.

Men det lyder også som et nyt projekt for mig at få banken et horn kabinet sammen. Jeg er dog lidt forvirret over de fleste tegninger fordi de er ekstremt avancerede at bygge for en nybegynder, så jeg kunne måske godt tænke mig at bygge et horn med en eller anden PA højttaler fra Monacor i en simpel konstruktion. Problemet er bare at få højttaler specs og kabinetstørrelse til at hænge sammen.

1. Umiddelbart har jeg siddet og kigget på hornkabinetter og fundet ud af at de med basser skal være ekstremt store. Jeg har dog set "Wicked One" kabinettet der gør brug af 2 stk 12" enheder. Det ser umiddelbart ud som det letteste at bygge der samtidig er af komprimeret størrelse. Nogen der har noget erfaring her?

2. Findes en side hvor man kan beregne kabinetstørrelse til en simpel hornkonstruktion alt efter hvilken enhed man vælger?

På forhånd mange tak.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv prøvet programmet, men er stødt på det nogle gange

http://www.hornresp.net.ms/

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Men ville man ikke kunne lave en punkliste over ting der bare skal være på en bestemt måde for at en højttalere bliver effektiv.
Det med at vi skal komme på nogle nye ideer, kan lige så godt være et nyt og anderledes design, brug af utraditionelle enheder
osv.

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Cesse skrev:
Men ville man ikke kunne lave en punkliste over ting der bare skal være på en bestemt måde for at en højttalere bliver effektiv.
Det med at vi skal komme på nogle nye ideer, kan lige så godt være et nyt og anderledes design, brug af utraditionelle enheder
osv.

Det "nytænkende" kunne jo være at du fandt forskellig information om energieffektive højttalere og satte det i system i tabelform.  

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes